1.303 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Britt B
Britt B
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113

Helt forvirret omkring foder Helt forvirret omkring foder

Jeg er blevet helt forvirret omkring kattefoder efter at have læst flere indlæg om emnet her på kattegalleriet.
Nogle steder skriver I kattegale, at det er bedst at fodre med vådfoder, og andre steder, hvor I skriver, hvad I selv køber, nævnes typisk 10-20 kg's sække, som jo må være tørfoder.
Der er også flere, der skriver, at man skal holde sig fra vådfoder i supermarkederne (bl.a. Whiskas kritiseres en del), men mange anbefaler alligevel Lux fra Aldi. Hjælp........ hvad er bedst, og er der nogen, der kender til, om der er lavet en videnskabelig test af kattefoder?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Helt forvirret omkring foder
  • #1   23. jan 2012 Ja, der er lavet forbrugertest på nogle af de mærker der findes, både dyre og billigere. Men, jeg syntes ikke testen var holdbar forskellige årsager.
    I forhold til at fodre ville det mest optimale jo være at kattene fik det samme at spise, som de oprindeligt fik i naturen. Det er der nok ikke mange der ville synes om, da det i så fald ville betyde mus og fugle. Så må man vælge hvad der ernærringsmæssigt kommer til at ligne. Der er der nogle der vælger at fodre med BARF metoden, hvilket vil sige at katten kun får råt kød, med knogler og brusk osv. Det er for nogen besværligt og for andre ulækkert. Så kommer vi til den 3 metode, som er tørkost enten alene eller med dåsemad eller råt kød. Den sidste bruger jeg, da den for mig er nem og mine katte trives rigtig godt. Jeg bruger mellem 2 og 4 forskellige mærker tørkost på samme tid (det behøver man ikke) og sammen med det, får min katte en god spiseskefuld vådkost 2 gange dagligt eller en daggammel kylling eller andet råt. Våd kosten giver jeg hovedsageligt pga af vædsken, fordi katte ikke drikker så meget og slet ikke nok hvis de får tørkost alene. En vandfontæne har dog hævet forbruget af vand her i huset.
    Fodre man alene med dåsemad, skal man finde et godt produkt og det findes ikke i dagligvarerbutikkerne pånær LUX. LUX er fint som vådfoder, da det har et forholdsvist højt indhold af animalske proteiner. Det er billigt og langt bedre en fx Whiskas, Pussy og kitekat og hvad de ellers hedder. Fodre man kun med tørkost, kan de klistre fast i tænder og tandkød, hvilket kan ende ud i carries, paradentose og tandkødsbetændelse osv. Plus der er risiko for at katten får for lidt vædske og dermed problemer med fx nyre og urinveje.
    I forhold til kiloprisen er fx Royal Canin meget billigere i brug end fx Whiskas.
    Da min nuværende ældste kat var til 14 års tjek, for næsten et år siden, var nyretal, levertal osv i top og det tilskriver jeg bestemt foder og fodermetode, hvilket min dyrlæge er enig i.

Den dyrlæge jeg selv arbejde hos for mange år siden, sagde " 1 spsk dåsemad om dagen, holder dyrlægen fra døren".

• #2   23. jan 2012 Foder til katte er generelt en jungle og du vil få svar i øst og i vest om hvad der er bedst. I mine øjne er råfodring (hvis det gøres rigtigt) og vådkost en god idé, at anvende som primær-foder og så supplererop med tør-kost. Dertil skal kattens foder naturligvis være af en ordentlig kvalitet, dvs. at vådkosten eksempelvis skal være med kød og uden sukker (det er der f.eks. i Whiskas' supermarkeds-udgaver).

Grunden til at ALDIs LUX fremhæves skyldes nok: 1) produktets kvalitet og 2) produktets lave pris.

Herhjemme består kosten primært af vådkost, herunder LUX, Smilla, Bozita og hvad der ellers er på tilbud af kvalitetsvådfoder, dvs. foder primært med kød og ikke bi-produkter, og så supplerer vi op med tørkost, der pt. består af Porta 21 Grain Free og James Wellbeloved lam & ris.

Vi overvejer dog at skifte over til Farminas N&D i stedet for Porta 21, da den har en tendens til at give en af kattene lidt tynd afføring.

• #3   23. jan 2012 Jeg kan godt forstå du er forvirret. For der findes ca. lige så mange meninger om foder, som der findes katteejere smiley

Jeg har valgt at fodre med en blanding af våd- og tørfoder.

Jeg har tørfoder stående fremme døgnet rundt. Jeg bruger Acana Grassland tørfoder, der er et foder der ikke indholder korn. Det indeholder 65 % kød og 35 % frugt og grønt.

Vådfoder får de to gange dagligt af mærket Lux. De får ca. en stor spiseskefuld hver morgen og aften. Jeg blander ekstra vand i, så jeg er sikker på de får tilstrækkelig med væske.

• #4   23. jan 2012 http://siamis.com/kattefodertest.pdf

Mine får LUX fra aldi og det er pga. jeg har fået det anbefalet af mange herinde og så får det også rimelig gode (ved ikke hvad man kalder det) i den kattefodertest jeg har sendt link til smiley

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
    #6   24. jan 2012 Tusinde tak for de mange input. Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, der synes, at der er meget forvirring omkring fodring, og at øvelse i øvrigt ser ud til at gøre mester :D.

DK Feline Basix, supergode idéer til fodring. Dem vil jeg helt klart tage til mig, og gid man selv var kat hjemme hos dig. Tænkte bare på to ting:
    1. Kan katte få problemer med salmonella lige som os mennesker, når vi snakker rå kylling og rå æg?
    2. Giver du dem hele fisk med ben og det hele? (har ikke så meget erfaring med dette, da min gamle kat kastede op af næsten alt fisk)

• #8   24. jan 2012 "Man kan dræbe parasitter ved højst -20 °C overalt i fiskevaren i mindst 24 timer, eller ved højst -35 °C i mindst 15 timer. For de fleste parasitter er en varmebehandling på 60 °C i 1 minut tilstrækkelig, men for trematoder (ikter) er det nødvendigt med mere intensiv varmebehandling -80 °C i 5 minutter."

• #10   24. jan 2012 Det var så lidt:-)

Kommentér på:
Helt forvirret omkring foder

Annonce