Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Racekat eller huskat
  • #2   16. feb 2012 Valgte siameseren fordi jeg er opvokset med dem, og fordi de har SÅ meget personlighed. De ELSKER deres ejere og er så kloge. Ville nemlig ha en kat der gider mig og ikke bare kommer for at at æde og sove.

• #4   16. feb 2012 Jeg har valgt den race jeg har fordi:

Deres sind passer til mig, og
    deres skønhed fryder mit øje

• #6   16. feb 2012 Vi valgte en helt almindelig huskat, fordi vores behov dækker kun en lille hyggekat, som man altid kan hygge sig med:) Vil lige sige at hun er simpelthen bare den sødeste kat jeg nogensinde har set, man kan røre hendes poter uden hun gør noget og man kan lege vildt med hende hvis man vil det smiley

• #7   16. feb 2012 Det er uvist om vores er helt eller halv perser. Men faldt bare for hende med det samme jeg så hende. Hun er hentet hos en familie der ikke ku havde hende mere, og hun passer perfekt ind i vores lille familie

• #8   16. feb 2012 Jeg valgte en Hellig Birma fordi jeg ønskede en kat der kunne klare livet som indekat og aldrig har prøvet udelivet - og det har de fleste huskatte.
    og efter min mening kan man ikke tage en kat der har prøvet udelivet og derefter spærre den inde i et hus smiley
    Ellers faldt jeg bare for deres smukke udseende og deres virkelig dejlige sind.

• #9   16. feb 2012 Har: Racekatte

Valgte fordi: Er vokset op med huskatte hele mit liv og ville prøve en af de dersens racekatte smiley Så gik jagten på at finde den, der passede ind i vores livsstil - og valget faldt på NFO, selvom der nu var mange der passede. Min kæreste var vokset op med NFO så han foretrak bestemt sådan en fremfor dem jeg havde kig på først = Orientalere. Og så er de selvfølgelig så smukke.. Noget jeg nægtede var bare at have en kat, der var flad-fjæset - jeg kan ikke holde ud at glo på dem, så det var nærmest det eneste kriterie.

• #10   16. feb 2012 Jeg valgte min Tyrkiske Van, fordi jeg tilfældigt var inde på en hjemmeside med "tyrkere".
    Der stod han så, Pjevsen, fremme i front blandt sine 4 søskende.
    Og fremme i front, har han været lige siden !!

Min "huskat" Bal, valgte mig, da hun to måneder gammel fandt mig, som var på kurophold nær Izmir, Tyrkiet.
    Hun insisterede - og det har hun gjort siden !!

Hun er nu 13 år og har aldrig haft en sygedag; jeg elsker, at se, hvordan selektion har gjort, at hun er et lille sundt pragteksemplar.

Jeg elsker huskatte: syns der er så mange fantastiske eksemplarer. Men jeg må indrømme, at min Van med hele sit væsen har stjålet både mit hjerte og min hjerne...

Alle mine katte, hele mit liv, har været tilfældige...

• #11   16. feb 2012 En husskat behøver ikke nødvendigvis at have oplevet et udeliv - det afhænger af hvor du vælger at købe den/dem smiley .

vi har to huskatte som begge er indekatte, og valget faldt på dem fordi de var skønne, rolige, kærlige og fordi vi ikke har følt det var et must at have en racekat :).

• #12   16. feb 2012 Jeg har altid haft huskatte - de har alle været "redningsaktioner".

• #13   16. feb 2012 Nu har jeg både huskat, blandingskat og racekatte. Jeg valgte racen udfra sind og skind. Der er lige så stor forskel på katteracers væremåde som på de forskellige hunderacer.

• #14   16. feb 2012 Vi vælger også vores katte ud fra temperament. Vores hittekat (fundet i en container) er valgt pga. hendes sind og temperament, det samme gør sig gældende for Sphynxen. Maine Coonen er umiddelbart valgt på sit udseende, men han var i sin tid også min første kat, og jeg har lært en del sidenhen.

Står valget derimod mellem en Sphynx m. tavle og u. tavle, er snakken en hel anden.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
    #15   16. feb 2012 Tak for input. Jeg er selv meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge en racekat (europé) eller en huskat. Har før haft huskatte, men det var udekatte. Nu skal det være en indekat, og jeg tænker lidt, at jeg nok kan være mere sikker på temperament og forhistorie, hvis jeg vælger en racekat (killing) fra en opdrætter. Men med en racekat kan der jo også være ventetid, og så er det måske ikke sikkert, at det lige passer sammen med at få katten, når jeg har ferie, som jeg gerne vil. Nå, jeg tænker lidt videre :-D.

• #16   16. feb 2012 Britt B:
    Det er ventetiden værd.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#17   16. feb 2012 Jeg venter gerne - skal i forvejen lige vente på en overstået ferie, faldstammeudskiftning og køkkenrenovering inden anskaffelse :-D. Men det nytter ikke noget, at der er en killing klar til mig på et tidspunkt, hvor jeg ikke kan få ferie fra arbejde, for jeg vil ikke overlade den stakkels killing alene i mange timer fra 1. dag.

• #18   16. feb 2012 De Europe-opdrættere, jeg har kendskab til, vil med garanti gerne beholde katten lidt ekstra tid, hvis det er for at tilpasse eventuelle ferier, fridage m.v, for at undgå at den nye kat er alene hjemme, såfremt, at det drejer sig om det helt rigtige hjem.

• #20   16. feb 2012 Mange opdrættere "beholder" gerne killingen ekstra, hvis det falder sammen med ferie eller noget uforudset.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#21   16. feb 2012 Det lyder godt, men Marianne, jeg vil netop gerne holde ferie, når jeg får killingen hjem, så det skal passe med en ferie :-D. På mit arbejde "slås" de om at holde ferie i skolesommerferien, og da jeg ikke har børn, plejer jeg kun at holde en uges ferie dér, så en hvis fleksibiltet kan jeg klare, men det afhænger rigtigt meget af tidspunktet, for mine kollegaer vil nok ikke sætte pris på, hvis jeg i sidste øjeblik kommer og kræver ferie i et par uger i skolesommerferien. Er det før eller efter, er der dog ingen problemer. Hvor lang tid forud planlægger I opdrættere jeres kommende kuld? Sagt på en anden måde, hvornår begynder I at planlægge kuldene for 2013? Og er der visse måneder, hvor det er mest "normalt" at have salgsklare killinger?

• #22   16. feb 2012 Hvis jeg var dig ville jeg uden tvivl vælge kat fra internat, red dog en af de stakkels misser... Der er så mange af dem, og de er mindst lige så dejlig som en race kat!

Synes det er forkert at avlere avler så mange katte, når der er så mange stakkels katte uden hjem!!

• #24   16. feb 2012 Det er muligt... Men ingen grund til at lave flere katte (race katte) Når der er så mange uden hjem!

• #26   16. feb 2012 kristina R

Opdrætterne avler ikke så mange katte - antallet af stamtavler er faldet drastisk i 2011.

Selv havde jeg det sidste kuld, fire killinger i januar 2011. Næste kuld ventes marts 2012.

Og ja, det er skrækkeligt med den overproduktion familien Danmark har gang i -. og den overflod på internaterne - ene og alene fordi det ikke må koste penge - derfor bliver kattene ikke kastreret, Og det er noget langt de fleste opdrættere også sørger for deres katte er inden de flytter hjemmefra.

Hvad er det du mener vi kan gøre anderledes?

Jeg ved hvad der er dejligst for mig - det behøver det naturligvis ikke være for dig

• #27   16. feb 2012 Jeg mener bare -du gør plads i dit hjem til et kuld killinger, eller et antal katte, måske 3 (altså race katte) Men så er det at jeg mener i stedet for at få race kattene, så gå ud og køb 3 internat katte i stedet for, ikke flere racekatte lige nu.... Vi skal først ha styr på alle internaterne...

• #28   16. feb 2012 Jeg mener bare -du gør plads i dit hjem til et kuld killinger, eller et antal katte, måske 3 (altså race katte) Men så er det at jeg mener i stedet for at få race kattene, så gå ud og køb 3 internat katte i stedet for, ikke flere racekatte lige nu.... Vi skal først ha styr på alle internaterne...
    - Eller også skulle katteejere (ingen nævnt, ingen glemt) selv begynde, at tage et ansvar for sine dyrs produktion af afkom, og neutralisere deres katte og de killinger, de evt. sælger ud.

• #29   16. feb 2012 Sikke da noget vrøvl kristina. Jeg arbejder for kattens værn for at hjælpe katte i nød, har endda "fået" 2 på kort tid, som var affald for andre. Men hvorfor skal jeg eller andre tvinges til at aftage killinger fra mennesker der er uansvarlige, når jeg hellere vil have en racekat ???
    Det var mere relevant at katte-ejere neutraliserede deres katte, så der ikke sad alle de katte rundt omkring, som ingen ønsker. Jeg får kvalme når jeg ser annoncer hvor der ønskes parringer til blandinger. Den eneste grund til at de uansvarlige mennesker gør den slags er for at tjene en slat penge, det er bestemt ikke for kattenes skyld. I det mindste er det sådan at en opdrætter beholder den eller de killinger man ikke kan komme af med. Vi smider dem ikke på en gårdsplads eller i en papkasse udenfor et internat.

• #30   16. feb 2012 Nu er det sådan at jeg IKKE er interesseret i tre internatskatte - jeg er interesseret i min race.,

Hvad vil du have vi skal gøre ved de racekatte vi har - kastrere dem? Så er der jo ingen racekatte og inge genpulje tilbage.

Min holdning er dem der skaber problemerne - de kan selv tage fat om roden. Og roden er kastrer - så er det problem løst også på internaterne.

Alle dyr mærket og registreret -. træffes der fertile frtitgående dyr er der et par muligheder:
    Ejer betaler en bøde og for kastration - eller en aflvining
    kan ingen ejer findes - så aflives dyret

Kan du fortælle mig hvorfor jeg skal gøre noget der ikke interesserer mig det mindste - det får da kun alle de useriøse til at lave endnu flere.

Underlig holdning du har - racekatteavl er min hobby, den foregår på mit ansvar og for mine penge. Hvad har det med internatskatte og uansvarlige opdrættere at gøre. Det er jo ikke racekatte der siddrer på internaterne.

Beklager din tankegang er temmelig syg

• #31   16. feb 2012 Noget vrøvl?!
    Du siger at du bare hellere vil ha en racekat, fint! Jeg synes bare at det er lidt koldt og kynisk og vælge en kat på udseende, det lyder ikke som om du tænker særlig meget på de dejlige katte...

Men selvfølgelig skal andre katte ejere tage ansvar, det er jeg slet ikke uenig i...

Kan bare ikke se grund til at avle og avle når der er så mange katte i forvejen... Mange af gangene er det jo udelukkende på grund af udseendet og det synes jeg virker rigtig træls...

• #32   16. feb 2012 Tro mig der er skam også racekatte på internaterne -og ikke bare lidt!!

Jeg har aldrig sagt at avlere ikke er ansvarlige, synes bare de skal hjælpe på internaterne i stedet for at avle flere katte...

• #33   16. feb 2012 Jeg kan til et vist punkt godt følge dig Kristina, men kun så langt som, at der er mange dejlige katte, som fortjener en chance. Og at det eneste saliggørende ikke er en racekat.
    Det er der nu heller ingen i denne tråd, som har ment.

Men jeg kan nu ikke se, hvorfor seriøse katteopdrættere ikke skal ha lov at opdrætte alle de spændende racer, som osse findes..
    Det er to vidt forskellige ting...

Men for mig er det da et dilemna: skal jeg næste gang ha´en Tyrkisk Angora eller Van - eller skal jeg redde en skøn bastardmisser...
    Helst ville jeg jo ha de dem alle... smiley

• #34   16. feb 2012 Der er vist en del du ikke har sat dig ind i - en racekat er meget mere end et udseende - en racekat har også et specielt sind/personlighed - ergo er der en race der passer til det man som ejer foretrækker.

Ja, da opdræt går påp at forbedre det man har, både sundhedsmæssigt og udseende. Hvad galt er det i det?

Personlighed beyder uendelig meget for mig - men jeg fortækker nu en super smuk at frem for en der ikke er - kan sagtens være andre syntes noget andet og ikke har samme ideal som jeg har.

Ved du hvad, jeg har talt huskattenes sag fra før du belv født - og forsøgt at gøre ejerne mere ansvarlige. Det har jeg opgivet - for tro mig det er kun blevet værre og værre de sidste 25 år. Men det er måske noget for dig at gå igang med - for det er der problemet er - og kun der.

Du kan vælge hvad du selv vil have af kat - det accepterer jeg. Om du accepterer mit valg - det betyder intet for mig - for jeg ved at jeg ikke bidrager til "suppegryden". I langt de fleste tilfælde har de mennesker jeg sælger til boet med den race jeg opdrætter - tro mig, de er ikke det mindste interesseret i en huskat - de vil have det helt specielle udseende og det temperament racen har. Og ved du vad, den oplevelse den skal de sørme have - uanset hvor mange huskatte der er og uanser hvor mange der sidder på internaterne.

Jeg kunne jo også sige lad være med at spise kylling - dem er der alt for mange af, spis struds eller noget andet ...

• #35   16. feb 2012 Kan heller ikke lige se hvorfor de som gerne vil have en racekat skal lide under andre menneskers uansvarlighed.

Nu har jeg som barn haft ude inde huskatte, og de var os fantastiske, og fik så mine to "norske skovkatte" uden stamtavle og de er da også fantastiske og ville ikke bytte dem for noget andet i verden, men jeg ville da gerne have haft stamtavle på dem, derfor nr. 3 kat blev en lille lækker hellig birma med stamtavle, og hvis jeg skal have flere katte i fremtiden skal det helt klart være med stamtavle.

Mine katte er valgt udfra sind og temperament, jeg ville gerne have nogle dejlige katte som knytter sig til en, og gerne legesyg men også en rigtig hygge kat. Og så ville jeg gerne have en langhåret race, da jeg synes det er hyggeligt med hår pleje, når katten altså er med på iden, men kan os godt lide at der er noget pels at nusse i. smiley

• #36   16. feb 2012 Man vælger ikke kun katte for deres udsende men også sind, og derfor køber mange racekatte da man der ved hvad man får.
    Jeg har haft 2 internat katte som var mit et og alt, de fik desværre adfærdsproblemer i den grad de måtte aflives som 7 og 11 årig og det var frygteligt. Jeg havde adfærdsterapeut hjemme osc men det var også hendes vudering de måtte aflives. Så derfor vælger jeg racekatte hvor jeg kender dres opvækst og derved får sunde katte jeg forhåbentlig kan have i mange år.

• #37   16. feb 2012 Her har jeg en hittekat - en blanding af formodentlig NFO/huskat eller main coon/huskat..
    Jeg var faktisk en af dem, der valgte en kat, fordi jeg tænkte det var hyggeligt at komme hjem til nogen, så havde ikke sat mig alverden ind i valget mellem huskat/racekat, og hvilken race der ville passe bedst ind hjemme ved mig. Katte havde indtil da altid været nogen man kælede med i kort tid indtil de ikke gad mere.. Havde selvfølgelig læst op på det at have kat osv, men havde aldrig oplevet katte som var interesseret i at være sammen med mennesker og deltage i alting - så jeg anede faktisk ikke hvad jeg gik indtil smiley

Men virkeligheden er at jeg er endt ud med en herre, der meget aktivt deltager i alting. Det være sig madlavning, tøjvask og generelt alle mulige gøremål. Hvilket jeg synes er helt fantastisk - så har siden lært at det er en god ide at sætte sig ind i hvilken slags kat man vil have.

Men vil ikke tale hverken for eller imod racekat/huskat. Det der er vigtigst er at du har mulighed for at møde katten og opleve den inden du får den med hjem. Og også opleve det sted hvor du får katten fra.

• #38   16. feb 2012 Men puha hvor har jeg på ubehagelig vis fået udvidet min horisont ved at være herinde: jeg troede, at det eneste problem i Danmark, var "sommerhuskattene".

Jeg anede ikke, at der fandtes mennesker, som tanketomt eller bevidst og pengegridsk satte dyr i verden på den måde.
    Og som Marianne får jeg kvalme af at tænke på det...

• #39   16. feb 2012 "Tro mig der er skam også racekatte på internaterne -og ikke bare lidt!!

Det må du meget gerne dokumentere, tak for det er da vist bare en for dig bekvem påstand ...

Jeg er ikke i tvivl om der sidder tonsvis af blandinger - slet ikke - men det er ikke dem du taler om - og de er ikke racekatte - en racekat har stamtavle

Jeg har kendskab til meget få tilfælde - og i langt de fleste findes opdætteren og kommer på banen.

Netop fordi en racekat må ikke sælges uden kontrakt. Et helt normalt punkt i den er at kan man ikke have katten mere skal den først tilbydes opdrætteren, som enten kan vælge at tage katten tilbage eller være medvirkende til at finde et nyt hjem.
    Da en kontrakt ikke har nogen effekt uden der er en bod for at bryde den - og det er det at viderformidle katten så tager langt de fleste imod tilbudet om oopdrætterens hjælp

• #40   16. feb 2012 Jeg har både set siamesere, maine coon, hellig birma og norske skovkatte... Har selv en (Filina)

Cirka halvdelen af internates katte var enten blandinger eller rene race katte

De ser meget rene ud -ingen stamtavle selvfølgelig og det er jo klart min egen Filina blev fundet i en skraldespand

• #41   16. feb 2012 Kristina - tror du virkelig selv på den - eller er det sådan du bare vil have ret?

Er du klar over hvad det koster at producere et kuld racerene killinger? Ingen er da så stor en idiot at man smider dem ud.

Hvad du har set, tror og mener - det kan jeg ikke bruge til en fis -. send en stak link på racekatte der sidder på internaterne.

Nu har jeg jo været her længe nok til at se hvad folk mener er en racekat, suk - og i min ordbog de allerværste - de øderlægger også huskatten - det er en særgelig forestilling.

Jeg kender tilfeldigvis dyrlægen på en af KV's store interanter - han siger noget andet end dig. Men han ved også hvordan racekatte ser ud - da han i mange, mange år på den klinik han arbejdede på havde rigtig mange opdrættere

• #43   16. feb 2012 kristina R:
    Uden en stamtavle er den såkaldte racekat blot en ganske almindelig kat, hvilket Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også har fastsat i en nylig sag. Igen, så sidder der et fåtal af racekatte, dvs. med en stamtavle, på landets internater.

• #44   16. feb 2012 Det lyder meget rigtigt....

• #45   16. feb 2012 Kristina R **Hvis jeg var dig ville jeg uden tvivl vælge kat fra internat, red dog en af de stakkels misser... Der er så mange af dem, og de er mindst lige så dejlig som en race kat!

Synes det er forkert at avlere avler så mange katte, når der er så mange stakkels katte uden hjem!!**

Jeg kan sagtens følge dig, Kristina. Så længe der er overdådige mængder af skønne katte til overs, kommer jeg aldrig selv til at vælge andet end genbrugskatte.

• #46   16. feb 2012 Kristina, hvis du gav dig tid til at læse og måske forstå det jeg skrev, så kan du se at jeg arbejder for Kattens Værn, der er et internat. Du ville også kunne læse at jeg selv i løbet af kort tid har fået 2 katte, tidligere ejere glemte her og nr 2 blev smidt ud af en bil ved min hovedør. De bor HER. Og de er IKKE racekatte. Den ene en ganske alm huskat og den anden en blanding. Så jeg tager bestemt en del ansvar for de mennesker der ikke kan finde ud af at neutraliserer deres katte.
    Og den påstand du kommer med om at der sidder mange racekatte på internaterne er direkte forkert. Der er under 2 % af kattene på internat der ind imellem med god vilje kan kaldes" racekat". De fleste af dem er blandinger. Opdrættere enten øremærker eller tattoverer deres killinger, så de finder som regel hjem igen. Men der er dog enkle der ikke gør, IGEN fordi deres ejere ikke har tilmeldt dem katteregisteret eller glemt at ændre adresse.

• #48   16. feb 2012 R.B. **der er bare nogle katteejere der aldrig skulle have haft kat ,og hvorfor skal man blive ved med at hjælpe dem ud af deres kattepine, **

Kattene er fuldstændig uden skyld i, at de er blevet kasseret af uansvarlige ejere, der aldrig burde have haft kat. Ved at vælge en internatskat, er det KATTEN - ikke katteejeren - man vælger at hjælpe ud af kattepinen.

• #49   16. feb 2012 Ja, det ville være positivt, hvis der i katteorganisationerne var overskud til at tænke langsigtet.
    Men det har nok lange udsigter. Det er jo frivillligt arbejde, og der er nok at se til og ta sig af..

• #51   16. feb 2012 De uansvarlige er nok ligeglade - de er jo uansvarlige smiley

• #52   16. feb 2012 **Ligegyldig,hvordan man vender og drejer det så er internater en lappeløsning og ligegyldig,hvor ondt man har den enkelte kat og føler man hjælper den,så løser det ikke problemet, for mange uønskede killinger.**

Om så man kun kan hjælpe èn eneste kat, der har været så uheldig at blive kasseret, så hjælper man - uanset hvordan man vender og drejer det - jo netop denne ene.

**og de uansvarlige ville klappe i deres små hænder,de kom jo af med deres katte.**

Arhh, mon dog de gider ofre klapsalver…
    Enhver uansvarlig katteejer kan når som helst komme af med sin kat, hvis det er det, h’n vil. H*n smider da bare katten af i en skov eller på en rasteplads. Sådanne mennesker er da fuldkommen ligeglade med om nogen hjælper deres katte.….

• #54   16. feb 2012 Ja, jeg har aldrig haft andet end kasserede katte, der tilmed (sikkert dem alle) er blevet taget for tidligt fra deres mor. Og jeg har da aldrig oplevet problemer med urenlighed eller andet.

Og mht. voksne katte, der pludselig går hen og bliver urenlige, så har jeg godt hørt påstanden om at det kan skyldes at de for år tilbage er kommet for tidligt fra moderen. Sludder. Det har garanteret andre årsager så - årsager som en racekat ligesåvel kan komme ud for som en huskat.

Og så vil jeg påstå, at hvis man tager en voksen huskat, så er det ikke et lotteri. Det man ser er det man får. Man behøver ikke nødvendigvis tage en killing.

• #55   17. feb 2012 Jeg har huskatte da jeg syntes de er smukke og så vidunderligt unikke på hver deres måde.. Ikke 2 er ens og det er det jeg elsker ved dem..
    Mine 2, tror de er hunde og det er til tider ekstremt hylende morsomt..
    De er begge 2 indekatte da jeg bor ved en vej hvor folk kører af h til og jeg vil ikke risikerer at skulle ned og samle mine katte op fra vejen og ja så har de aldrig sådan rigtigt været vant til andet end at være inde..

• #56   17. feb 2012 Ja, jeg elsker osse huskatte og vi har altid, osse da jeg var barn, fået både hunde og katte fra tilfældige steder, dvs internater eller folk som skulle af med dem ell.lign.
    Dejlige dyr som aldrig havde en sygedag og ikke var mere sære end så mange andre katte.

Noget der i den forbindelse undrer mig er, når jeg herinde læser om alle de katte, som fejler noget; jeg syns hele tiden folk skal til dyrlægen med det ene og det andet..
    Og alle de sygdomme med mærkelige forkortelser, man åbenbart skal gå og være bange for :((
    De fleste af vores katte er døde af alderdom, en enkelt hankat aflivet fordi den var blevet stærkt urenlig, men ellers har de været sunde og raske...
    Katte må være blevet meget mere skrøbelige..

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#57   17. feb 2012 Nej, Tinka, man behøver ikke nødvendigvis at tage en killing, men det er nu engang det, jeg gerne vil have :-D. Jeg synes, at det er skønt, at du aldrig har oplevet problemer med dine katte, og det har jeg heller ikke med mine tidligere, nu afdøde huskatte. Jeg ved dog også, at dine katte kan komme ud i en have, hvorimod min bliver en 100% indekat. Derfor er jeg nok lidt mere obs på at gøre, hvad jeg kan for at forebygge problemer.

Det betyder dog ikke, at en racekat er bedre egnet end en huskat, men jeg vil bare gerne have en kat, hvor jeg kender dens baggrund og ved, at den er vokset op med kattemor og i menneskehænder. Det kan jeg både finde hos en opdrætter og et internat, men sandsynligheden for at finde det på et internat er blot mindre. Derfor kan det i min situation være bedre med en racekat.

Anne W, jeg er enig med dig. Jeg synes, man læser om mange syge katte herinde. Det er så også en af grundene til, at valget for mit vedkommende står mellem en huskat og en europé, som begge generelt er kendt som sunde og raske katte. Jeg ønsker netop ikke en race med en masse kendte problemer.

• #59   17. feb 2012 Jeg har Birmaer fordi jeg elsker deres temperament, og fordi jeg synes de er smukke. Og så kan jeg godt lide at de er lidt kluntede. Lige nu sidder min hunkat og kigger op på mig med sine store blå øjne,, og så smelter jeg altså lidt..
    Jeg valgte Bimserne fordi mine katte er indekatte, og det ville være hamrende syn at stoppe en huskat med et livligt temperament, som har gået ude som killing, ind i en lejlighed.
    Derfor valgte jeg også internatkattene fra. Tanken om at redde en kat tiltaler mig, men jeg vil være sikker på, at jeg ikke køber katten i sækken. Jeg investerer enormt ange følelser i mine dyr, og jeg magter ikke en kat der dør af en arvelig deffekt i en alder af 5 år. Eller en kat som viser sig slet ikke at fungere som indekat, som så skal omplaceres. Jeg ville tude mig selv i søvn i flere uger.
    Så jeg har købt katte fra registrerede opdræt hvor jeg kunne få kattens livshistorie fortalt, og møde menneskene som har lagt tid og følelser i mine katte.
    Jeg vil egentlig ikke forsvare mit valg af Bimsebavianer fremfor en Huskat. Jeg ønskede mig sådan nogle katte (og bestemte jeg, så havde vi mange flere af dem,:p), og derfor købte jeg dem. Det er mig der skal leve med dem i mange år, og derfor køber jeg det, jeg vil være aller gladest for. Jeg skal vel ikke være ansvarlig for at andre ikke kan finde ud af at kastrere deres katte.
    Dermed ikke sagt at huskatte ikke er dejlige:) For det er de. Jeg er selv vokset op med en ordentlig bøf af en rød han huskat, og han står i min erinding som katten over alle katte, og ingen kat har jeg elsket mere.

• #60   17. feb 2012 Jeg synes i det hele taget ikke, at vi skal forsvare "vores valg"..

Vi har i det mindste foretaget et valg: racekat, huskat, internatskat - og vi tager ansvaret for det valg vi har truffet...

Det er ikke os, der er problemet....

• #61   17. feb 2012 Og så er Birmaer da fantastiske indekatte smiley

• #62   17. feb 2012 Det er helt sikkert rigtigt at der er mange tråde om adfærd, der er generende for ejeren, men som oftest er ganske naturlig katteadfærd, det kan bestemt også undre mig at man ikke har sat sig ind i det mest basale INDEN man anskaffer sig en kat.
    Eksemplet urenlighed er ofte oppe og kan skyldes et hav at ting, lige fra dårlig prægning hos avler til noget fysisk som urinvejslidelser. Men det kan bestemt lige så godt være noget der er sket i kattens nuværende omgivelser, som man skal være villig til at se på. Det er der nogle der ikke vil.
    Jeg er overbevist om at urinvejssten (struvit) er noget der for det meste opstår pga fodring med tørkost, katten får simpelthen for lidt vædske. Det sker for både huskatte og racekatte. Men det er jo nemt med tørkost og det hverken sviner eller lugter. Det er heller ikke naturligt for en kat at besørge i en "hule". Jeg mener hermed en lukket kattebakke. Der kan være så utroligt mange årsager til en kats urenlighed.
    Uanset om man vælger en racekat eller en ganske almindelig huskat, så er det utroligt vigtigt at man tager et ansvar og sætter sig ind i hvad en kat grundlæggende behøver og hvad der er deres naturlige adfærd. Der er stort set ingen forskel på dette uanset racer, hvilket er vigtigt at fastslå.
    Jeg synes også det er vigtigt at fastslå at der findes racer, der er raske og de racer, hvor der findes arvelige problematikker er de fleste opdrættere heldigvis ansvarlige og tester, for det der kan testes for og tage udgangspunkt i dette. På den område hvor vi snakker arvelige sygdomme, ville jeg være meget mere bekymret ved at købe uden stamtavle eller blanding, da man kan være helt sikker på at de mennesker ikke bruger penge eller tid på at teste for noget som helst. Så er det trods alt bedre at hjælpe en kat på et internat, der i hvert fald er dyrelægetjekket, vaccineret og neutraliseret.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#63   17. feb 2012 Jeg synes, at det her emne har taget en lidt skæv drejning. Tanken bag var bestemt ikke, at folk skulle forsvare deres valg af huskat eller racekat...det er der nemlig ingen grund til. Jeg ville blot høre, om andres begrundelse for valg af hhv. racekat og huskat, fordi jeg selv er meget i tvivl om valget. Så skal vi ikke komme tilbage på sporet? smiley

• #64   17. feb 2012 det har du ret i britt, men jeg tror du har fået svarene i starten af tråden.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#65   17. feb 2012 Marianne, desværre ikke så meget. Folk har desværre skrevet mest om, hvorfor de valgte en hel bestemt race - ikke så meget, hvorfor de startede med at gå efter en racekat fremfor en huskat eller omvendt.

• #66   17. feb 2012 Britt.

Jeg valgte at købe en racekat fordi jeg ville vide "hvor" min kat kom fra, hvilke sygdomme der har været i linjerne og hvad man kunne regne med at sind osv.
    Det har man muligheden for når man kan følge linjerne tilbage.
    Det kan man oftest ikke med en huskat.

• #67   17. feb 2012 Britt B - Ved ikke om det er tydeligt nok i mit oplæg, men grunden til at jeg valgte racekat frem for huskat var faktisk af nysgerrighed. Jeg var jo vokset op med huskatte (som også er fantastiske) smiley Derudover at det var nyt og spændende, så ville jeg også gerne for alvor prøve udstillinger (Mikes kusine som er opdrætter til Hector havde fortalt en masse spændende derfra så det vakte min interesse). Om jeg kendte anerne og sygdomme osv spekulerede jeg ikke vildt meget i da jeg besluttede mig for at vi skulle have kat, men er glad for nu at jeg har gjort det (selvom en ren racekat stadig kan være en dyr fornøjelse hos dyrlæge hehe smiley )

• #68   17. feb 2012 Ja Maria Cecilie har beskrevet godt hvorfor jeg valgt at købe racekat med stamtavle .
    Det tog mig så over 15 år fra første gang jeg så og lærte maine coon at kende til der flyttet en ind . Og det har jeg aldrig trudt , for racen opfyldt alle de forventninger jeg havde. . Som jeg havde læst mig til og ved besøg ved forskellige opdrætter .

• #69   17. feb 2012 britt, nej det har du nok ret i, men os der har skrevet om vores valg, kan du bruge. Jeg tror mange har valgt at samme årsag. At der så også er nogen der har valgt efter pelslængde, øjenfarve og fordi de kender nogen der har en sådan race, finder du også en del af.

• #70   17. feb 2012 Jeg valgte en racekat fordi jeg skulle bruge katte med et særligt temperament - rolige katte der kan leve indendørs. Med en huskat ved man aldrig helt, hvad man får. Med en racekat kan man ihvetfald gå efter en race, som har det ønskede temperament.
    Og så er jeg bare vild med pels. Jo mere jo bedre. Det er selvfølgelig sekundært, men stadig rn grund til, at jeg ikke har huskat:)

• #71   17. feb 2012 Marianne: Med hensyn til urinvejsinfektioner, spurgte jeg sidst, jeg var til (vagt)dyrlæge (bidsår), om dyrlægen havde bemærket noget specielt med hensyn til kattesygdomme.
    Hun nævnte, at en uforholdsmæssig stor del af UNGE katte havde nyresygdomme.
    Jeg tænkte straks på tørfodder, da det forekommer mig unaturligt, og dyrlægen sekunderede med, at hun ville ønske nogen ville lave
    noget forskning på området.
    Vi var enige om, at "nogen" ikke skulle være foderproducenter.

• #72   17. feb 2012 Ja, Britt man ska holde tungen lige i munden, når man stiller et så åbent spørgsmål herinde - i det hele taget et spørgsmål smiley
    Indimellem kunne vi mangle en kompetent ordstyrer...

Men syns nu, at du har fået nogle svar på dit spørgsmål - selvom du måske skal lede lidt...

Det er en subjektiv sag, så objektive svar er nok sjældne.

Men jeg tror nu, du har styr på det ;))

• #73   17. feb 2012 Jeg er så en af dem der oplever - og det gør dem jeg arbejder sammen med også - at vi idag faktisk ikke ser nyreproblemer - og slet ikke på yngre katte.

Min private teori - vi fodre bedre og ikke mindst vi overvaccinerer ikke

• #74   17. feb 2012 Og vi er ovenikøbet fra samme "region " ?!

Jeg syns nu mange herinde taler om urinvejsinfektioner...

Nu kan jeg ikke huske, hvordan du fodrer, Lis ?

• #75   17. feb 2012 Der er temmelig stor forskel på urinvejs og nyreproblemer.

Men urinvejsproblemer døjer kattene her nu heller ikke med - og har ikke gjort i evigheder. Importerede en voksen han for 10 år siden - ham bøvlede jeg med

Jeg fodrer kun kvalitetsfoder - og flere forskellige - snupper hvad der er på tilbud - og så vådmad

• #76   17. feb 2012 jeg har købet en racekat på et kattehjem og han er med stamtavle...
    og inden jeg valgte ham, så jeg op til flere andre på internater, det er mc jeg taler om...
    men det er jo ikke opdrætteren der sætter dem der....
    undskylder at jeg er kommet så sent ind i snakken, men referere til noget af det tidligere skrevet;)

• #77   17. feb 2012 Kvalitetsfoder; er det så Hills, RC o.lign. ?

Regner du eksempelvis Whiskas med ?

Og får dine katte derudover ikke andet end købe-vådmad ?

Ps Men urinvejsproblemer kan være tegn på nyreproblemer smiley

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

#78   18. feb 2012 Super - tak for alle svarene.

Kommentér på:
Racekat eller huskat

Annonce