Katteallergi, men kun for den ene kat? Katteallergi, men kun for den ene kat?
Hej alle.
Jeg har længe haft to katte, en maine coon og en brite. Jeg er så for 2 årt siden flyttet sammen med min kæreste og han har da haft en minimal tendens til kløe i øjnene, hvis han nussede længe med katten og derefter kløede sig i øjet, men ellers ingen allergiske reaktioner.
Nu er briten desværre afgået ved døden, coon'en har vi stadig. Vi har så fået en lille legekammerat til ham, en skøn Birma-dreng på 14 uger. Siden vi fik ham har min kæreste været meget snottet, og til tider helt tilstoppet, hans øjne kløer og hæver når den nye kat er tæt på ham, og når de har nusset og min kæreste så rører sig i ansigtet klør det også.
Hvorfor får han pludselig mange flere allergisymptomer med den lille ny, er der nogen der ved om der er forskel på racerne, eller om killinger evt har mere af de hudflager som fremkalder allergien?
Og er der nogen af jer der har erfaringer med forskellige typer kure mod allergi?
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Fx en der ikke kunne tåle huskat, men gidt NFO.
En anden der pludselig blev allergisk overfor sine NFO, men godt kunne tåle Birma.
Da jeg arbejdede på dyreklinik samlede vi hår til allergologisk laboratorium, som brugte det til fremstilling af allergener.
Dengang var vi en del i kontakt med dem og jeg fik den vej bla at vide, at man kunne få fremstillet allergener af en speciel kat, så man kunne se om man kunne tåle den (prisen var vist lidt høj og jeg ved ikke om det stadig er muligt).
Problemet med at få lavet allergitest hos lægen med standard allergener er, at det jo laves af blandet hår, dvs man kan reagere 'falsk' positiv (ifht egen kat).
Omvendt vil jeg også tro man kan reagere falsk negativ, hvis den race man selv har (og er interesseret i at blive testet for) er sjælden, er man nok ikke 100% sikker på den er i allergenet.
Nogle af vores venner mødtes da hun havde 8-9 katte, han var allergisk.
Han blev hypersensibiliseret, det virkede perfekt og gør stadig mange år efter.
Jeg kender (til) flere der er blevet hypersensibiliseret med god effekt.
bedste hilsner
Pia, Charley & Chili
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Vi har talt om at støvsuge oftere, undgå kat i sengen, og at han netop må vaske sine fingre lidt oftere.
Mette s: har du da erfaring med at vask af katten kan afhjælpe det lidt?
Hvor tit må du tage antihistamin?
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Katteallergi, men kun for den ene kat?