1.919 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 3 Svar

Katteallergi, men kun for den ene kat? Katteallergi, men kun for den ene kat?

Hej alle.

Jeg har længe haft to katte, en maine coon og en brite. Jeg er så for 2 årt siden flyttet sammen med min kæreste og han har da haft en minimal tendens til kløe i øjnene, hvis han nussede længe med katten og derefter kløede sig i øjet, men ellers ingen allergiske reaktioner.

Nu er briten desværre afgået ved døden, coon'en har vi stadig. Vi har så fået en lille legekammerat til ham, en skøn Birma-dreng på 14 uger. Siden vi fik ham har min kæreste været meget snottet, og til tider helt tilstoppet, hans øjne kløer og hæver når den nye kat er tæt på ham, og når de har nusset og min kæreste så rører sig i ansigtet klør det også.

Hvorfor får han pludselig mange flere allergisymptomer med den lille ny, er der nogen der ved om der er forskel på racerne, eller om killinger evt har mere af de hudflager som fremkalder allergien?

Og er der nogen af jer der har erfaringer med forskellige typer kure mod allergi?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katteallergi, men kun for den ene kat?
  • #1   17. feb 2012 Jeg kender en del eksempler på folk der reagerer allergisk mod en race men ikke en anden.

Fx en der ikke kunne tåle huskat, men gidt NFO.
    En anden der pludselig blev allergisk overfor sine NFO, men godt kunne tåle Birma.

Da jeg arbejdede på dyreklinik samlede vi hår til allergologisk laboratorium, som brugte det til fremstilling af allergener.

Dengang var vi en del i kontakt med dem og jeg fik den vej bla at vide, at man kunne få fremstillet allergener af en speciel kat, så man kunne se om man kunne tåle den (prisen var vist lidt høj og jeg ved ikke om det stadig er muligt).

Problemet med at få lavet allergitest hos lægen med standard allergener er, at det jo laves af blandet hår, dvs man kan reagere 'falsk' positiv (ifht egen kat).
    Omvendt vil jeg også tro man kan reagere falsk negativ, hvis den race man selv har (og er interesseret i at blive testet for) er sjælden, er man nok ikke 100% sikker på den er i allergenet.

Nogle af vores venner mødtes da hun havde 8-9 katte, han var allergisk.
    Han blev hypersensibiliseret, det virkede perfekt og gør stadig mange år efter.

Jeg kender (til) flere der er blevet hypersensibiliseret med god effekt.
    bedste hilsner
    Pia, Charley & Chili

• #2   17. feb 2012 Jeg har også hørt gode ting om effekten af hypersensibilisering, men synes godt nok det er et langt og omfattende forløb. Hvis ikke andet hjælper, må han jo så gøre op med sig selv om det er noget han vil prøve.

Vi har talt om at støvsuge oftere, undgå kat i sengen, og at han netop må vaske sine fingre lidt oftere.

Mette s: har du da erfaring med at vask af katten kan afhjælpe det lidt?
    Hvor tit må du tage antihistamin?

• #3   17. feb 2012 Jeg kan bedre tåle semilanghårs racer end jeg kan tåle korthårs racer . Jeg har for mange år siden været igennem en hypersensibiliseret over for katte allergi og pollen , dengang det stadigvæk var i barnesko. Jeg har fået styr på min katte allergi , men ikke pollen allergien . Jeg kan nogle gange mærke lidt til den , f.eks når vi har fået en ny kat , men jeg har en teori om at jeg mest mærker til det når mit immunforsvar i forvejen er lidt anslået . Da vi fik Dragen mærkede jeg til den , men der havde jeg lige haft influenza og mine andre skavanker havde givet mig problemer . Et par måneder efter flyttede Ophelia ind og der mærkede jeg ikke til den. Men kun min egen teori .Og en hver krop reagere jo anderledes . :-))

Kommentér på:
Katteallergi, men kun for den ene kat?

Annonce