3.677 visninger
|
Oprettet:
Fordomme om fritløb {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Sad lige og læste en masse indlæg herinde da jeg havde brug for et svar (som jeg ikke fik) men læste mig så frem til at der er mange som har fordomme imod at man har katte som må komme ud, uden løbegård !
Hvorfor er så mange folk imod det ?? Jeg tænker bare at min personlig holdning er at katte jo er et udedyr, de holder af at jage og bare føjte rundt, hvorfor tage den frihed fra katten ??
Kan godt forstå folk som bor lige ud tiæ en stor trafikeret vej eller såen men hvorfor holder du/i katten inde ?? Og hvorfor er du/i imod de kommer ud ??
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 342
Så kan du evt svare mig på hvorfor Berta ikke vil besørge udenfor?? Hun kan være ude i flere timer så kommer hun hjem og går på Bakken med det samme, vildt underligt
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 16
Vores kat er indekat, men forstår ikke man direkte har noget imod at have katte udenfor.. At man vælger det fra for at passe på sine dyr forstår jeg godt, men ikke at det skal diskuteres..
jun 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 195
aug 2010
Majbritt- jeg vil os gerne høre hvilken statistik vi snakker om
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 8 Emner: 7 Svar: 44
men jeg er heller ikke i mod at man lader sine katte løbe frit, synes måske bare det er lidt risikabelt...
Det jeg er i mod er hvis man lader sin kat løbe frit og den ikke er neutraliseret...
apr 2008
DMUs (Danmarks Miljøundersøgelser) tal viser, at ca. 70.000 katte hvert år mister livet i trafikken.
Kilde: http://www.vejsektoren.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=99440
Da det ikke er lovpligtet at registrere trafikdræbte katte, er der naturligvis stor usikkerhed på antallet. Men det er i mine øjne nok til at mine katte ikke skal have fornøjelsen af, at have risikoen for, at ende under en bil.
aug 2010
jul 2010
kendte også en der ikke lod sin hunkat sterilisere... Den fik killinger hele tiden, til sidst gik den og tabte dem over det hele -den døde af det!
Sådan nogen mennesker kan jeg slet ikke ha!!
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Jeg synes at det er helt ok med at have udekatte, når bare der er styr på dem. Jeg mener dermed at katten skal være tatoveret, neutraliseret og vaccineret.
Mine er inde fordi:
Jeg bor i et tæt bebygget kvarter hvor man klager over kattelort
Jeg har oplevet smitsomme sygdomme som FIV og FeLV og det er forfærdelg.
Jeg gider ikke at frygte for mine kattes liv hvis de ikke lige kommer hjem til tiden.
Derfor er der ikke nogen der kommer ud på egen pote her i huset.
dec 2006
dec 2006
Jeg kan ikke se noget forkert i at have indekatte..
Ang frit løb, ja, det gør mig ikke noget hvis de bor et sted langt væk fra, hvor der bliver kørt stærkt..
jun 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 145
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Svar: 2
De har så en kæmpe volierere, som jeg har indrettet så meget som muligt naturligt og så er de vant til at gå i sele, så de får tit fru. jensen linen (Flexline) på og så følger mor med på opdagelse i vores 1800 km2 have :o)
Jeg har overhovedet ikke noget imod frit løbne katte, jeg ville bare ønske at flere folk som har frit løbene katte, ville få dem neutraliseret så der ikke kommer alle de uønsket killinger som bare går for lud og koldt vand :o(
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 14 Katte: 10 Emner: 122 Svar: 478
Min holding til udekatte er at det er helt op til folk hvad de vil, bare dyret er neutraliseret og er passet med div. Vacc og ormekur
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Vi har tre fritløbere og de er alle tre "ordnet" indrømmet den ældste først blev ordnet i denne måned efter en springtur en hel weekend i frostvejr - noget hun aldrig har gjordt før. Det har hjulpet trods hendes alder.
De to ungersvende opholder sig mest hos naboen når vi er væk. Og det er sådan ca 2 m fra vores hus.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Og sikken en hylen, der er når katten bliver væk eller bliver kørt over. Hvorfor det ? det kan man jo kun forvente. At katte så bliver et hadet kæledyr blandt naboer er så en hel anden historie.
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 5 Emner: 8 Svar: 367
Han blev bare SÅ glad og en meget mere rolig og afbalanceret kat, da vi endelig flyttede et sted hen, hvor han kunne komme ud. Der var aldrig nogen problemer overhovedet.
Jeg har ofte oplevet herinde, at folk der har indekatte, har en meget frustreret kat, der ofte reagerer på at den keder sig - og meget, meget gerne vil ud.
Jeg siger dermed ikke, at der kan være særlige hensyn, pga. avl, race og boligforhold, der ikke gør et udeliv muligt.
Med hensyn til hunde, heste osv.... det var da en dårlig sammenligning!!! Det er da dyr der kommer ud og går frit - og mange hundeejere har stor glæde af at komme med hunden i områder, hvor den kan løbe frit og hygge sig.
Marsvin - ja, det er jo lidt svært når vores klima ikke er til det - men de fleste lader nu deres marsvin komme ud i det fri om sommeren
Undulater - ja, vores klima er desværre ikke til, at de kan overleve ude. Om det så er synd at holde dem som vi gør - ja, det er en hel anden diskussion.
Alt andet - synes jeg er en generel misforstået holdning til "kattens bedste".
Men som sagt - der kan jo være tilfælde, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at katten kommer ud....
nov 2011
Men jeg respekterer dem der har indekat af specielle årsager - ellers mener jeg det er misforstået "beskyttelse" af katten...
Hvis vi så alle kunne blive enige om at respektere, at andre har en holdning, der ikke er mangen til ens egen - det var måske nok i virkeligheden lige så relevant.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvorfor er så mange folk imod det ??**
Haha, hvis du ikke har fundet svar på det, så har du ikke læst indlæg nok - der er ellers rigeligt med tråde om dét emne
Caroline **hvorfor holder du/i katten inde ??**
Jeg holder ikke mine katte inde, for jeg mener katte bør kunne komme ud, men jeg har hegnet haven ind af flere grunde:
* Mine nerver - jeg ville blive rablende sindssyg af bekymring, hvis mine katte forsvandt.
* Vi bor i tæt-lav bebyggelse, og tilmed et sted hvor kun én indekat er tilladt, så hvis jeg havde to fritiløbere ville fanden hurtigt være løs.
* Selv om vi boede i mere "luftig" bebyggelse, ville jeg alligevel ikke turde lade katte løbe frit.
Dels pga. mine nerver.
Dels pga. at hvis en eller anden får ondt bagi, og kræver mine katte holdt indespærret, så ville jeg blive nødt til at spærre kattene inde (i løbegård) og hvis katte først er blevet vant til at løbe frit, så kan det blive vanskeligt, og synd for dem, at vænne dem til indhegning.
Efter min meneing bør katte helt klart kunne komme ud, og som minimum have mulighed for at nyde den friske luft, mærke græs under poterne og hvad de ellers har glæde af ved at være ude. Jeg synes også at enhver kat burde have mulighed for at gå på musejagt, men det, må jeg erkende, står sløjt til i en bette rækkehushave :-/.
jun 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 13 Svar: 30
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Hvad med dig selv? jeg har ihvertfald oplevet mange frustrede år når min dengang udekat ikke kom hjem - en dag så jeg ham aldrig mere ...
Og hvor ved du fra din udekat lever et bedre og gladere liv end indekatte/beskyttet udeliv?
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Jeg har indekatte med adgang til løbegård.
Årsager (kke prioriteret rækkefølge):
Jeg har valgt at have katte, det har mine naboer ikke nødvendigvis
Trafik, der trafikdræbes mange katte dagligt. Udover de dræbte er der dem der kommer voldsomt til skade og i heldigste fald bringes til dyrlæge og aflives, i uheldigste fald ligger og dør en langsom død.
Hunde og mennesker der ikke bryder sig om katte, se fx her
http://virums-katte.dk/
Smitsomme sygdomme her huserer blandt katte
Slagsmål med efterfølgende bidsår og bylder etc til følge
Jeg ville personligt blive MEGET ked af at komme til at køre en kat ned (7-9-13), jeg ved mange andre har det på samme måde.
Jeg har set katte der har været igennem selvbinder, katte der var skudt, katte der var påkørt, katte der var bidt af hund, katte med store bylder efter slagsmål med andre katte etc, så jeg VED den slags sker.
Dagens Danmark er ikke naturlig for katte.
Hvis jeg boede på en øde ø ville jeg bestemt overveje fritløb.
mvh
Pia, Charley & Chili
nov 2008
Det er som man ser på det. Så længe det går godt er det jo fint både for kat og dig. Til gengæld kan det afstedkomme situationer hvor det bestemt ikke er godt for katten - og heller ikke for dig.
Kun den der har prøvet smerten ved at krabe en kat op - ved den ikke kommer hjem - ved den er maltrakteret kan udtale sig.
Jeg har prøvet det (egne og andres)ingen fritgåede katte her - og der sælges ikke til fritløb der også generer folk der gerne vil være fri for katte
aug 2010
Heldigvis kan man have sin egen holdning, og undskyld mig men syntes nogle folk bliver ret emsige over ens holdning!
I starten havde jeg indekatte da jeg boede midt i byen i en 1. Sals lejlighed så de skulle ikke ud, men kunne især mærke på Nielsen at han savnede noget, han sad tit i vinduet og mijavede frygteligt og gik hvileløst rundt, og det skar i mit hjerte må jeg indrømme..
Så flyttede jeg i hus og lukkede dem ud og han har været en anden kat lige siden, nu sover han om natten istedet for at gå og mijave, nu spinder han når han bliver kælet og han leger hvilket han aldrig rigtig gjorde før !
Ja det er ikke sjovt hvis katte løber væk, har prøvet det med Nielsen faktisk og efter 1 mdr var jeg sikker på han var død og håbede faktisk på at finde ham død så jeg vidste det. 6 mdr senere ringer en dame og siger hun har ham i haven så han kom hjem igen
Da jeg flyttede til der hvor jeg bor nu og sku holde dem inde igen var nielsen på præcis samme måde igen
Jeg respektere folks holdninger til at lukke ud/ ikke lukke ud men syntes bestemt der er nogle som ikke respektere det, hvilket er ærgeligt !!
Jeg oprettede til dels denne tråd for os at få fjernet nogle af mine fordomme imod indekatte!
Skal lige sige mine udekatte er neutraliseret vaccineret øremærket og får loppekur og ormekur reglmæssigt
aug 2010
Folk snakker om mennesker der mishandler katte det er os fair men hvor tit sker det ?
Jeg tænker mere hvad med folk med børn? Må deres børn så heller ikke komme ud ? Der er jo pædofile, bøller som mobber biler der kan køre dem ned i et øjebliks uopmærksomhed, cykler som kan vælte osv !
Man kan jo ikke pakke sine børn (og der er mine katte mine børn) ind i vat
nov 2008
Øhhhh, har da aldrig fundet en kat død af sygdom i mit hus - mærkelig sammenligning.
Det er bedre at forebygge end helbrede
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
Mine katte er i indhegnet have fordi jeg elsker dem, så simpelt er det!
apr 2009
Det kan godt være du ikke synes det er ret tit der er mishandlinger af katte, jeg synes det er *for* tit.
Udover Virums-katte, som jeg linkede til kan jeg desværre huske mange andre tilfælde, kat fundet med kanonslag tapet om maven, katte og killinger i plast-poser smidt levende i skraldespand (det sidste skete mindst 2 gange, mener det var i Jylland *2 og på Fyen ).
http://www.bt.dk/danmark/kattekilling-reddet-fra-skraldespand-i-midtjylland
http://viborg-folkeblad.dk/viborg/chok-fandt-killinger-i-skraldespand
http://ekstrabladet.dk/112/article1599851.ece
Det er selvfølgelig jeres egen afgørelse om jeres katte skal rende frit.
Der er garanteret nogle katte som ikke vil trives uden (selvom jeg vil tro de fleste vil være tilfredse med hegnet have).
Selvfølgelig skal bonden have mulighed for at have (fritløbende) katte til at tage mus og rotter.
Men lad nu være med at negligere de farer der er forbundet med det.
aug 2010
dec 2007
nov 2008
Nu er katte ikke så meget anderledes end børn - det drejer sig om tilvænning.
Har katten aldrig prøvet det - så savner den det ikke.
Derudover skal mine dyr ikke genere andre mennesker på deres grund - præcis som jeg frabeder mig venligst, desværre er ejerne ikke specielt lydhøre, andres katte på MIN matrikkel
dec 2007
Man skal passe på med at tillægge sine katte menneskelige følelser.
aug 2010
Jeg elsker dem så højt så jeg giver dem frihed !!!!!!!
nov 2008
Det syntes jeg ikke det er - men hvordan kan jeg uden det bliver nabokrig blive fri for andres ...?
dec 2007
Du beskylder os for at frarøve vores katte deres frihed, så du er ikke et hak bedre ;o)
Hvis min udtalelse rammer dig, må du jo på et eller andet punkt have dårlig samvittighed...
dec 2006
Da vi så er fri for at går og blive nervøs, hvis katten er væk..
fare derude... smittefaren er større, biler der køre for stærkt, børn der ikke har lært at være god ved dyr. onde mennesker.. slås kæmpe..
Ja jeg kan blive ved..
og ja i elsker da jeres katte selv om i lukke dem ud i den farlige verden for katte.. da de ikke kan lære at forstå at baghjulet på en lastbil kan dræbe
dec 2006
dec 2007
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Efter de oplevelser med udekatte havde vi i mange år hund, da jeg så skulle flytte i leglighed og min barndoms hund døde, besluttede jeg at et par katte passede bedre ind i mit liv, og udfra hvor jeg bor, min erfaring med udekatte osv. Har jeg valgt at mine katte skal være indekatte. De trives alle fint med det, høj haleføring og ingen såkaldte adfærdsproblemer.
Flytter jeg i hus en dag, vil de fortsat være indekatte dog med mulighed for løbegård.
Det er fint andre vælger at have udekatte, bare de sørger for at neutralisere, vaccinere, osv.
Og hvis andre følger sig generet af deres katte er villige til at gøre noget ved problemet.
Mht. at sammenligne hund, hest osv. Bliver der altid slået ned på det, men sjovt nok kommer der altid en sammenligning med vildt dyr og børn fra den anden side af også, synes det et lidt sjovt, for de kan da ihvertfald heller ikke bruges.
dec 2007
Det var en morgen da jeg var ved at køre min søn i skole. Jeg holdt midt i et lyskryds fordi jeg skulle dreje til venstre.
Pludselig ser jeg en kat hoppe over hegnet på hjørnet. Løbe forvirret frem og tilbage, skræmt af alle billerne der er i morgentrafikken, for til sidst at løbe lige ud på vejen under en stor bil.
Jeg SÅ katten blive kørt over (i mit sidespejl), slæbe sig ind under den bil som holdt bag mig og over på den anden side.
Jeg smækkede havari blinket på og styrtede ud af bilen, løftede den stakkels kat op og ind på fortorvet.
Her lå den og blødte fra diverse kropsåbninger og jeg kunne bare se at det var slemt.
Jeg skyndte mig at lægge katten ind på forsædet af min bil, vende bilen og køre 500 meter ned af vejen til dyrlægen.
Desværre var det for sent, katten var død da jeg nåede frem.
Dyrlægen kunne se at det var en hunkat, som oven i købet var i løb. Den var hverken øremærket eller chippet, så der var endnu en ejer som for altid vil leve i uvished om sin kats skæbne.
Den oplevelse har gjort mig endnu mere uforstående over for folk som udsætter deres katte for den risiko.
dec 2007
En oplevelse jeg gerne have ønsket han havde været foruden!
dec 2006
Jeg har miste en til trafikken da jeg var barn..
jeg har en der er blevet væk, og han dukker stadig op i min bevisthed, om hvor mon han blev af.. det er 16 år siden han forsvandt.. og han var smuttet ud..
nov 2008
Udekatten er med til at belaste hele systemet - hver gang en findes eller er kommet til skade betyder det et stort og dyrt apparat sættes igang.
Nu er det sådan at evt. problemkatte af den ene eller anena art, der holdes på egen matrikkel - de belaster og evt. generer ingen andre end ejeren ...
dec 2007
Men havde det været mig der havde kørt katten ned var jeg blevet fuldstændig knust!
dec 2007
feb 2010
Eksperter anbefaler IKKE at lukke sine katte ud.
Jeg vil påstå at de der holder udekatte har en kæmpe andel i at katten er lavstatus og er forhadt blandt mange.
Og igen forstår jeg ikke hvorfor nogen mener at katte har et større behov og mere ret til at rende frit end en hund.
apr 2009
Der er 'nogen' på vej ud for at prøve at fange den.
Dette skrevet for at understrege den gængse forskel (i opfattelsen) på hund og kat.
Mon en kat på Køge Bugt Motorvejen ville medføre advarsler i radioen?
Næppe.....
apr 2009
Har du en reference til undersøgelsen
"En kæmpestor amerikansk undersøgelse har vist at katte IKKE bliver lykkeligere af at være ude."
Lyder interessant
nov 2011
Mine katte kommer ud - de elsker det! Molly var indekat, og der hvor hun kom fra var hun simplethen ustyrlig. Hun hylede døgnet rundt og var ikke glad - men hold da op hun er blomstret op her!
Ja det er da en risiko at lukke dem ud - men mine katte er mere glade, afbalancerede og tilfredse, end før!
Så kan vi ikke bare acceptere at alle har deres grunde - og syn på hvad der er kattens bedste?
Det vigtigste er dog at katten har det godt - trivedes den ikke inde, som ude så må man jo ændre på det - for kattens skyld, ikke for vores egen!!
LONE J: Er i øvrigt HELT ening med dig
jan 2011
En kat er mindre farlig pga. Dens størrelse.
nov 2011
Jeg elsker mine katte - og det har du INGEN ret til at stille spørgsmålstegn ved!!
Jeg siger jo heller ikke, at du ikke elsker dine katte, fordi du ikke vælger at lukke dem ud, vel??
Så undskyld mig sproget - men du kan fandmer ikke tillade dig, at tale/skrive så nedladende.....
Du ved altså ikke altid hvad der er bedst for alle katte!!!
JEG informerer alle mine naboer om vores katte - og giver dem lov til at jage vores katte væk, hvis de giver problemer. Hjælper det ikke, så har jeg bedt dem om at kontakte mig, for så må vi sammen finde en løsning.....
Hvis jeg har valgt en udekat, så har jeg ansvaret for den - også uden for min matrikel, og det ansvar tager jeg gerne!!
nov 2011
Det vil eller kan jeg ikke acceptere, at få skylden for!!
Det må stå for din egen regning!!!
Undskyld mit sprog - men jeg har da aldrig hørt noget værre vås end det!!!
dec 2007
nov 2011
Jeg accepterer gerne at folk har deres grunde tila t holde katte inde OG ude - men jeg mener ikke man kan tillade sig, at betvivle andres følelser for deres kat, bare pga. af valget om inde eller ude kat!
Vi elsker alle vores katte - og vi vil vores katte det bedste.
Derfor har vi nu engang valgt det liv for vores katte som vi har - inde eller ude.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Lone J **jeg tror så også på at nogle katte savner udelivet, på trods af at de aldrig har prøvet det! Måske ved de ikke hvad de savner, men det ligger så dybt i deres instinkter**
Ja, selvfølgelig er der katte, der savner udelivet, om de har prøvet det eller ej. Det er din egen Ludwig jo et godt eksempel på - uanset hvor meget, der bliver stillet spørgsmålstegn ved din evne til at vurdere det :-S, og uanset hvad amerikanske undersøgelser har vist :-S .... Hmm.... Gud ved hvordan kattene i den undersøgelse har båret sig ad med at svare
nov 2008
Undksykd min himmelblå - og hvad vil du gøre ved naboer der klager? eftersom du mener din akt har ret til at færdes ude og hvor den har lyst - hvad vil du så stille op.
Fortæl mig hvad jeg skal stille op - med katte der der tirrer mine katte på MIN grund? De stiller sig foran min løbegård og spiller smarte - med det resultat at mine, der jo ikke kan komme til de/n fritgående - farer i flæsket på hinanden. Det er en hårfin balance - går det rigtig galt har jeg katte der ikke kan tåle synet af hinanden.
Beklager, du er medvirkende til at forstærke den følelse folk har som ikke kan lide katte - de kan ganske simpelt ikke blive fri for dem.
Og så undskylder jeg du har så svært ved at fatte det - ene og alene fordi du mener du har ret - og katte skal færdes frit, suk ...
Igen, jeg vil ikke have dem på mine enemærker - ejerne er præcis lige så uforstående som dig. Og kattene - de er helt ligeglade med mit banken på vindue og renden spidsrod for at få dem væk
dec 2007
Vi har alle ret til at sige vores mening, så længe det foregår i god tone.
aug 2010
Følger: 23 Følgere: 23 Katte: 11 Emner: 13 Svar: 152
For det 1. gider jeg ikke have andre katte der besørger i mine have , derfor skal mine heller ikke gøre det i andres.
En anden ting er også at ikke alle kan kende forskel på mit og dit og så er det uanset hvor meget vi registrerer vores katte.
Dernæst er der områder hvor der er katteaids og leukæmi og det skal mine ikke smittes med. Trafikken er også en af grunden.
Jeg har selv to kattegårde til mine men vil i løbet af sommeren indhegne min have så de kan komme ud sammen med os i haven.
dec 2007
Jeg har lige gjort det, og da jeg nåede 20 sider (á 20 tråde) stoppede jeg med at køre videre.
jul 2010
Så er det problem løst...
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Kan godt se at det ikke er naturligt for en kat at sidde stille i en løbegård, frem for at løbe mange km i døgnet frit....men i forhold til de skader, uønskede killinger, syge folk der er derude som kan finde på at mishandle katte, m.m. så syns jeg faktisk at det opvejer det.
Man kan jo også sige at det ikke er en hest, hund, undulats natur at være hegnet inde/ sidde i bur, men løb alle dyr frit rundt på baggrund af denne holdning, tør jeg da ikke at tænke på hvor mange ulykker osv der ville være hele tiden
Kristina: det håber jeg faktisk at det bliver....så undgår en del af alle de overskudskatte, forhåbentlig
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
kristina.....du skriver
"Jeg tror ikke der går lang tid inden det bliver lov, at katten ikke må rende frit.."
Det håber jeg også....<b>Men</b> tænker her, hvad med de udekatte som pludselig skal være indekatte, det vil de nok ikke kunne trives med pludselig ikke at kunne komme ud mere. Tænker her på dem der bor i lejligheder og ikke har mulighed for at lave en løbegård/indhegning.
Når en kat først har smagt udelivet, bliver det svært at gøre den til indekat.
jul 2010
Ved godt det lyder lidt barskt, men hvis det bliver lov -hvad andet skulle man så gøre....??
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
nov 2011
For at være åben - så der ikke opstår "nabokrig" som så mange andre steder. Dialog er bedre end, at der opstår en masse ballade.... simpelthen af denne grund....
Selvfølelig er de i deres gode ret til at jage min kat væk - det er kun for at bevare et godt naboskab og en åben dialog, at jeg bekræftiger dem i, at de er i deres gode ret til at jage mine katte væk.
Lis : jeg skriver jo også at jeg ikke altid har ret ....... der kan jo være flere grunde til, at katten er inde som ude. Prøv nu at læs hvad jeg skriver!!
Og hjælpe med at holde mine katte væk - der giver jeg gode råd, til hvad de kan gøre - og i øvrigt tage ansvar, ved at hjælpe med tips og råd. Jeg har også sagt, at jeg gerne betaler de udgifter der måtte være, ved indkøb af diverse midler til at holde mine katte væk.
Det er igen - mit ansvar som katteejer.....
sep 2011
"Jeg tror ikke der går lang tid inden det bliver lov, at katten ikke må rende frit...
Så er det problem løst..."
Det er ønsketænkning. Jo jeg tror der går laaang tid inden der kommer en lov - om den overhovedet kommer.
nov 2011
Og så mener du,a t ved at tage ansvar for mine katte, at jeg er skyld i den opfattelse af katte!
Der er åbenbart ikke grænser for, hvad jeg er skyld i.....
Men igen - det vil jeg altså ikke påtag emig nogen skyld for - hvad fanden er det for noget fis at sige??? Der er fandmer grænser for, hvad jeg vil beskyldes for!!
Er tæt på, at jeg beder om en undskyldning....for det jeg gør, er jo at tage et ansvar og vise mine naboer, at jeg nok skal tage det ansvar der følger med, at have en fritgående kat!
jeg vil bruge dit "motto" - det er nu bedre at forebygge - og i dette tilfælde er det nabokrige og hvad der følger med...
Uanset hvad du mener om mig og mine udtalelser og handlinger, kan jeg sg da ene person, ikke være skyld i hvad alle andre mener???!!!
Undskylder for mit sprog - men er lidt harm over, hvad jeg beskyldes for her....
Lis jeg acceptere dit valg - og forstår dine grunde.
Hvorfor kan eller vil du så ikke acceptere mine valg??
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Det er det desværre ikke alle der har desværre.
kristina R
Nej jeg ved heller ikke hvordan man skal komme det til livs. Jeg ville ikke aflive min elskede kat, hvis jeg havde en udekat, hvis den ikke mere måtte være udekat.
Hvad så med alle de katte på internaterne der er udekatte, skal de så også aflives, hvis der er flest købere der bor i lejligheder. Bare en tanke, ja den er meget svær.
jul 2010
Blev den lov indført tror jeg at problemet med så mange katte (i sær strejfere) ville blive mindre...
sep 2011
havde det været en hest eller andet stort dyr på 500-800 kg og 150-170 cm fra hov til ryg, så er det ikke sikkert jeg havde siddet her idag.
Blot en sammenligning når nu nogle mener en kat og en hest kan sammenlignes.
jan 2011
Det jeg mente var hvis man kigger på den fysiske størrelse og den fart bilen køre i hvis bilen ikke undviger dyret men køre det ned.
dec 2006
feb 2010
Ja hvad med de katte, der er vant til at være ude, spørges der om. Det bliver selvfølgelig træls at være katte-ejer i en periode, indtil katten har vænnet sig til indelivet og man har fundet ud af at indrette nogle ting, så katten får brugt sin energi. Ikke meget anderledes end da der blev lovgivet omkring hunde, der også en gang, gik helt frit.
Jeg gad sgu godt se den person, der lukkede sin hund ud om morgenen, tog på arbejdet og lukkede hunden ind igen, når man kom hjem. Det skulle nu nok også give en del ballade. Alene dette er grund nok til at man bør tage det samme ansvar som katte-ejer og lade være med at belemre andre med sit kæledyr. Så JA Maiken KP, du er med til, sammen med andre, der vælger det samme som dig, at mange har et mildest talt anstrengt forhold til katte og at katte har en lav status som kæledyr.
I forhold til den amerikanske undersøgelse skal jeg se om jeg kan finde den på nettet. Jeg så det på svensk tv 4 for ca. 1 uge siden.
nov 2011
Selvfølelig forventer jeg ikke, at du skal bruge hele din tid, på at jage andres katte væk!
Men de 2 sekunder det tager at jage en kat ud, er nu ikke noget jeg ligefrem vil kalde det helt store tidsspilde.
Og den måde du siger det på - lyder det jo som om, at du (desværre) hader alle katte der går frit ude?
Men det kan da ikke passe, kan det??
Jeg vil betale for diverse midler til at spraye på min nabos ejendom. Desuden har jeg en forsikring, der dækker skaderne min kat muligvis ville forsage på andres ejendom.
Nu er jeg måske heldig, at der er rigtig mange der har kat i mit nabolag - og som i øvrigt gerne må gå gennem min grund (for det er det eneste de gør pga. hunden), så derfor er de måske også mere tolerante.
Men når det er sagt - så kan jeg jo ikke tage ansvar for alle katte - og det er da helt ude af propertioner at jeg skal hegne alle andres haver ind!! Hvis man virkelig ikke vil have katte på sin grund - mine som andres, så kan det jo ikke være min opgave alene. Så må grundejeren jo selv betale og stille hegn op, hvis det er så stort et problem!!
Men er der slet ingen der kan se, at jeg da forsøger at undgå stridigheder med naboer osv. ved at kontakte naboerne?
Jeg vil jo bare være venlig - desuden har en af mine naboer allergi, og hun havde ingen problemer med,a t de rendte ind i hendes have.
Hun var i øvrigt meget glad for min henvendelse....
Det lyder jo som om - fra flere - at i hader alle andres katte end jeres egne, men det kan da ikke passe, vel?
I ville da hjælpe et dyr i nød, hvis en fremmed, umarkeret (og uchippet) kat, der var såret, kom ind på jeres grund ikke?
Hvorfor sådan en fjendtlig holdning fra os der lader vores katte gå ude?
feb 2010
nov 2011
(undskyld det lidt ubehagelige svar, men er efterhånden godt hidset op, af alle de anklager, beskyldninger og angreb på mig som katte ejer, med fritgående katte)
nov 2008
Vi kan vel også blive enige om der er alt for mange -. og at problemet trods det informationssamfund vi lever i er stigende.
Jeg hader ikke katte - så havde jeg næppe nogen. Men jeg kan blive temmelig træt i hovedet af der menes det er min opgave at holde andre katte væk, og det tager ingen tid. Er det rimeligt det øjeblik jeg lukker mine katte i løbegården så skal jeg stort set selv bo derude fordi de løsgående elsker at spille smarte og det i løbet af ingen tid kan resultere i uoverensstemmelser mellem mine katte.
Jeg vil ikke have andre kattes lorte på min grund med hvad det kan medføre. Jeg gider heller ikke have deres strinteri - de kan blive hjemme hvor de hører til og gøre hvad de føler for der.
nov 2008
Det er ikke et personligt angreb på dig (for du godeste I er mange) - det er et nødråb fra mennesker der føler sig forulempet og som du mener bør tilpasse til
nov 2011
Tak for support
nov 2011
Ja, men har du et problem med katte der render i din have - også dem der ingen ejer har - så kan det da umuligt være mit problem!! Så må du da selv betale et hegn..... det er sg da ikke mit problem, hvis du er så - undskyld mig - sippet!!
Og igen... er der overhovedet nogen der hører hvad jeg siger - jeg respekterer jo netop jeres ejendomsret, og tilkendegiver dette, ved at holde en positiv og konstruktiv dialog med mine naboer - hvis de skulle føle sig generet.....
nov 2008
du læser som vinden blæser og tager alt personligt til dig. Ingen har sagt et ord om du ikke elsker katte.
At der så er nogen der har en anden holdning til fritgående end du har - har intet med det andet at gøre.
Men det klæder dig bestemt ikke at være ironisk - ej heller at fortælle Lotte hvad hun skal gøre på hendes egen grund
feb 2010
*Men når det er sagt - så kan jeg jo ikke tage ansvar for alle katte - og det er da helt ude af propertioner at jeg skal hegne alle andres haver ind!! Hvis man virkelig ikke vil have katte på sin grund - mine som andres, så kan det jo ikke være min opgave alene. Så må grundejeren jo selv betale og stille hegn op, hvis det er så stort et problem!!***
Så pålægger du jo også grundejeren at hegne sin have ind, fordi du har påduttet ham/hende dit valg af kæledyr !!!! Så læs hvad du selv skriver.
Det kan da aldrig blive en udgift andre skal dække, hvorfor pokker skulle de dog det. De har valgt ikke at ville have en kat, men bliver belemret med din eller andres for den sags skyld. Det kunne da lige passe.
nov 2011
Jeg tager det personligt, når jeg som firtgående katteejer bliver sablet ned - hvorkan jeg andet.
Hvis jeg skrev alt muligt grimt om dem der holder indekatte - ville du så ikke føle dig ramt?
Lotte - du må undskylde den bemærkning - mit temperament løb af med mig. den tager jeg tilbage, og undskylder for.
Men jeg kan jo på ingen måde være ansvarlig for ALLE katte der render rundt i DK - og føler man sig så generet, så er det jo ens egen sag, og i sidste ende også ens eget valg om man vil betale for et hegn eller ej.
Ja, jeg tager et ansvar - men det er altså inden for rimelighedens grænser!!
Det eneste jeg prøver på at sige, er at jeg da forsøger at tage et ansvar som fritgående katteejer.
Jeg holder en åben dialog med mine naboer, og er selvfølelig helt klar over, at jeg dermed bærer et ansvar for, om min kat generer dem.
Jeg respekterer at man holder kat på alle måder - ude som inde.
Så længe katten har det godt - og det burde jo være i vores alle indteresse - så har jeg ingen problemer med hverken det ene eller det andet.
Spørgsmålet er - hvorfor vil i acceptere min måde at holde kat på?
Lotte - jeg synes det er lige lovlig hårdt, at melde ud, at du afliver alle umærkede katte efter 1 besøg på din grund!
Efterlyser du slet ikke ejeren? Det kan jo være nogens elskede kat....
Du kunne jo også ringe efter en af dyreværnene, og bede dem indfange katten - så får den muligvis en chance til, eller kommer tilbage til rette ejer.
Tænk hvis katten var indekat, er sluppet ud, og ikke kan finde hjem igen...:-s
nov 2011
Og fordi jeg har en udekat, så er det kun ret og rimeligt at jeg betaler til et hegn - også selv om det ikke er min kat der kommer der?
Hvis naboens høns nu kom herind - skal jeg så bede naboen om, at betale for, at jeg bliver sikret mod det?
Hvad med naboens hund - hvis den nu slipper ud af deres have? Så skal naboen altså betale et hegn til mig??
Bare for at give et lidt større perspektiv....
sep 2011
Det kræver ikke meget omløb i hovedet til at finde ud af hvilket galsindet eksemplar af de to dyr jeg personligt helst ville overfaldes af hvis jeg absolut skulle vælge. Det samme gælder hvad jeg af samme årsag ville acceptere at have rendende frit på min martrikel. hvadenten den er min eller en andens.
Min genbo havde høns og hane engang. De galede fra kl 5 morgen til kl. 12 midnat. Se DEM brød hverken jeg eller samtlige naboer os om. De larmede ad HELV..E til. Kattene volder heldigvis ikke problemer med naboerne her. De nyder heldigvis kattene - OGSÅ genboen
nov 2011
Den er blevet mere glad og harmonisk her - og nyder virkelig livet i min have, såvel som min sofa. Jeg holder meget af hende - og elsker hende. Men jeg kan forstå, at jeg betragtes som ansvarløs katteejer af den grund.
Jeg vil jo bare have, at min kat er glad.... hvorfor må jeg ikke give min kat, hvad der er det bedste for den?
Havde jeg katte, der af en eller anden grund, ikke befandt sig godt ude, og som ikke viste tegn på, at den ville ud - jamen, så skulle den da ikke tvinges til det.
For mig er kattens velbefindende det aller vigtigste....
Er mine katte glade og tilfredse, så ved jeg, at jeg gør hvad der er bedst for den. Jeg vil ikke holde en kat inde, hvis den mistrivedes inde - og modsat
feb 2010
Og hvis min udlejers hund slap ud af dens snor så er jeg ret sikker på at han nok skulle forhindre den i det igen. Så hvilke perspektiver mener du at du giver. Lige de dyr du henviser til er der lovgivet omkring, det er der i øvrigt om alle andre dyr pånær katte. Så hvis det er DIN kat der genere naboen er det DIT ansvar, lige som andre har ansvar for deres katte/dyr.
nov 2011
Ingen grund til at fare frem med bål og brænd med det samme.
Man kan vel snakke om det i fred og ro.
Jeg ville nok sige til naboen, at hans/hendes høns tit kommer i min have, og om han/hun har tænkt sig at sætte et hegn op i nærmeste fremtid
nov 2011
Jeg vil da gerne have et godt forhold til mine naboer - så derfor snakker vi da om det.
Heldigvis har jeg ingen problemer af den art.
Mht. til fårene, havde jeg da nok også været lidt irriteret.
Jeg havde kontaktet ejeren, og snakket med ham om problemer med hegnet - uden at fare fre, og sige at jeg ikke vil have hans får rendende i min have og skide i bedene.... man kan jo sagtens tale pænt, stille og roligt
sep 2011
nov 2011
Dem der er født inde og aldrig har oplevet til vil oftest heller ingen problemer af den art.
Men der findes jo altså katte der har det bedst ude.... det kan man jo ikke lave om på, vel?
Men det med hegnet.... jeg har da tit overvejet det, men vi havde engang en lille gårdhave det var indhegnet, og alligevel kunne den lille klatremus finde ud....
aug 2010
Ulovligt at lade sin kat gå fri???
Hvor har du set det henne? Hvis det er mark og vejfred så handler det om hvad forurettede har lov til at gøre ved katten.
En katteejer kan sagtens elske sine katte højere end noget andet - også selvom den løber frit.
Jeg elskede da Mickey, men da han var en mishandlet kat hvor jeg var hjem nr. 4, så havde han det altså bedst med at komme ud at gå et par timer om dagen.
Man skal ikke generalisere.
nov 2011
Hvorfor er min måde at holde katte på ikke ok for jer, der holder katte inde?
Hvorfor er det et stort problem, at jeg kontakte rmine naboer og har en god dialog?
Er jeg i jeres øjne en dyrplager og uansvarlig katteejer?
Hvis mine katte mistrivedes inde - er jeg så en dårlig katteejer, fordi jeg vælger at have en glad udekat, i stedet for en utilfreds og ulykkelig indekat?
Jeg respekterer også dem der holder katte inde.... hvorfor kan jer der holder indekatte så ikke respektere, at jeg vælger anderledes?
nov 2011
Og sådan er det jo desværre, da det ikke er lovligt... men derfor elsker de jo nok ikke deres kat mindre.
Og en lille dreng eller pige der har en kat de elsker - og deres forældre måske ikke er oplyst om det hensigtsmæssige i en mærkning - skal de børn straffes for forældrenes uvidenhed?
Mit hjerte bløder for de katte der - umærkede - betræder din grund.... alle har vel fortjent en chance til i livet?
Jeg ville da give dig en chance til i livet - for uanset hvor ueninge vi er, så vil jeg da altid være parat til at give dig en chance til, hvis du bad om det.... (altså en tænkt situation)
feb 2010
Og jeg hader bestemt ikke katte, jeg har måtte overtage en kat, den tidligere ejer havde "glemt" plus den affaldskilling, nogle var så søde at kaste ud af en bil på min gårdsplads. Og derudover er jeg plejemor for KV. Så jeg tager helt sikkert min tørn om at rydde op efter uansvarlige katte-ejere.
Og kommer der en kat mere ind på min grund, bliver KV kontaktet, med henblik om at hente den, er den ikke øremærket eller chippet, er der en stor sandsynlighed for at den bliver aflivet. Jeg har hverken tid eller lyst til at fare rundt og spørge om folk mangler en kat, det er ikke mit ansvar. Hvis de voksne vil udsætte deres børn for den slags, er det ikke mit problem.
Mit problem er at katte desværre har så lav en status i befolkningen, at de ligger på linie med rotter. Helt sikkert fordi rigtig mange, der ikke holder af katte, føler sig meget generet af de fritgående katte, hvad enten de har en ejer eller ej.
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
De er bare skadedyr i min verden...
sep 2007
nov 2008
Mit hjerte bløder for de katte der - umærkede - betræder din grund.... alle har vel fortjent en chance til i livet?"
Nu ved jeg ikke om du selv har børn - har du kan du ligeså risikere at de møder familiens kat kørt ned - det vil du så gerne byde dine børn.
Det får mit hjerte til at bløde.
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 274
MIn Sunshine var altså udekat før, og hun har også prøvet at være ude i den lejlighed vi bor i nu.
Men efter en oplevelse herude tidligere har jeg valgt ikke at lukke hende ud (udover det, er der så mange katte her i vores "opgang" og de tror alle sammen de ejer det hele, og jeg vil altså ikke risikere at mangle en kat pludseligt )
Og Sunshine har ikke brokket sig over at være inde, det handler om at aktivere hende ordentligt, og sådanne ting..
Men er ikke dårlig katteejer, lige meget om man har frigående eller indekatte..
jun 2008
Syntes bare nogle overdriver lidt for det lyder som om at hvis du lukker din kat ud så er det 100% at der står en psykopat klar udenforan døren klar til at mishandle ens kat, eller også holder der en bil hvis mål i livet er at kører DIN kat over ligeså snart dens pote rammer jorden udenfor, hvis ikke psykopaten eller bilen for ramt på din kat så bliver den med garanti syg af alle sygdommene.
Jeg kritisere ikke nogen for at have indekatte (Har selv haft/vil gerne have en kattegård) men nogle overdriver altså.
Man hører jo også kun om alt det dårlige der sker med udekatte, man hører jo ikke om alle de milioner af katte som lever et langt og lykkeligt liv med at være ude/inde kat.
Jeg ville have min kat var indekat, men han stak hele tiden af og blev deprimeret og sultede sig selv da han ikke måtte komme ud, så nu får han lov til at komme ud, han er dog meget forsigtig og holder sig altid højst 300 meter fra hoveddøren. Så det er mere Pio's valg end mit valg at han er ude.
nov 2011
Jeg troede at folk respekterede hinandens meninger - at vi da herinde kunne mødes i vores fælles interesse - katten!
Lis - nu har jeg ikke børn. Og jeg vil da ved gud mærke mine katte - det er de i forvejen.....
Men altså tror du ikke at pigen/drengen bliver ked af at deres kat er død, uanset om det er en bil eller dyrlægens sprøjte?
Glenn....... det er skræmmende at høre din holdning..... hvis din kat slipper ud - så er den jo rent faktisk også et skadedyr.
Og dermed har jeg din velsignelse til at slå den ihjel....??
Jeg er godt nok rystet over den udtalelse....
Men jeg er da skuffet over, at de spørgsmål jeg har stillet, ikke bliver besvaret af jer...
Og endnu mere skuffet over, at jeres medfølelse for katte i al almindelighed ligger på et meget lille sted - i mine øjne grænser jeres holdninger til racisme.
Men nok om det - jeg melder mig ud af denne tråd, for jeg kan og vil ikke bruge min tid på, at blie rakket ned, beskyldt for alverdens ting, samt svinet til i den grad....
Jeg håber i er søde ved de katte i møder i de danske hjem - inde ller udekatte. For alle katte har krav på en god behandling... og en chance til.
Jeg håber i alle vil se på den næste kat der går ude med lidt mildere øjne..... for i skal vide at en kat der går ude kan være lige så elsket som en der går inde!!
jul 2009
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt, at jeg ikke acceptere katteejerne, lige meget om de har ude eller indekatte..
Jeg har tværtimod sagt, at folk ikke er dårlige katte ejer bare fordi de er inde og ude, men det handler om man er ligeglad (som der har været nogle grimme historie om)
Er man ikke ligeglad med hvad der sker, og gør noget . Så jeg glad
nov 2011
Ps.... så hedder jeg altså Maiken og IKKE Majken.... hvis i nu skulle vælge at tale om mig, efter jeg er væk
jul 2009
Det gik lidt stærkt
Og nej ved jeg godt det ikke var, ville bare vise du havde støtte her fra
sep 2007
Og dermed har jeg din velsignelse til at slå den ihjel....??
Jeg er godt nok rystet over den udtalelse...."
Hvorhenne skriver jeg noget om at slå katte ihjel?
Mine omgivelser er gjort opmærksom på, at vi har et par håndfulde katte, som vi gør en indsats for at holde på vores egen grund og dermed er til mindst mulig gene for omgivelserne.
Vores katte går ikke ude, når vi ikke er hjemme, desuden holder vi øje med dem, når de så endelig går ude.
Det er at udvise simpel ansvarlighed og omsorg for vores kattes velbefindende samt hensyn til sine omgivelser, hvilket jeg mener mange kunne lære noget af.
Fritgående katte er en belastning for omgivelserne (skadedyr), uanset hvorledes det vendes og drejes. Er man inderligt opsat på, at ens kæledyr skal være en belastning for sine omgivelser, så sørg i det mindste for at kræet er neutraliseret, mærket og omgivelserne gjort bekendt med, at bæstet nu raserer i nabolaget.
Her er fremmede katte IKKE velkommen. Vi har før fået vores vasketøj strintet til, barnevognen pisset i, afføring i havemøbler, angreb på vore katte osv. Dukker de op bliver ejeren orienteret om, at vi ikke vil have fremmede katte på vores grund. Kommer en kat igen kan jeg ikke gøres erstatningsansvarlig i mine bestræbelser på at fjerne den fra min grund, såfremt der måtte ske katten noget.
Jeg vil næsten gå så langt at sige, at jeg også er ligeglad med om der sker en fremmed kat noget i mine bestræbelser på at fjerne den fra min ejendom. Har ejeren fået en advarsel, hvorfor skal jeg så bekymre mig om kattens velbefindende, når ejeren ikke er det ved igonere mine advarsler?
Ser du den ligegyldige holdning til sine omgivelser og ens kæledyrs velbefindende finder jeg mere stødende, end folk der gerne vil håndhæve deres ejendomsret - men sådan er vi jo så forskellige...
dec 2007
nov 2008
Fordi katte er territoriale dyr - både bag ruden eller i en løbegård. De tåler ikke synet og nærværelse af fremmede artsfæller
nov 2008
Lone, det er jeg da ked af du ikke har sat dig bare lidt ind i .- dú udtaler dig da gerne ...
nov 2008
Nej katte er ikke ligeglad med fasaner - det er et byttedyr.
En anden kat er en konkurrent
Adfærden er vidt forskellig!
feb 2010
Hvis folk holdt deres katte inde, som man går med hunde og alle andre kæledyr, så ville der også komme en ændring i holdningerne omkring katte i det hele taget. For det første ville det være nemmere at finde steder at bo, hvor man må have kat, for det næste, så ville folk reagere hensigtsmæssigt hvis de så en fritgående kat, og sørge for at ejeren blev fundet, lige som de fleste ville, hvis det var en hund der rendte frit rundt.
Det ville være meget positivt for kattene som helhed. Alle ved at når man ser en hund rende rundt UDEN et menneske i nærheden at den er blevet "væk" og det reagerer man på. Ser man derimod en kat rende rundt, tænker de fleste, at det bare er en forbannet vildkat, der kradser på deres bil, besørger i deres haver osv. INGEN, ud over katte-ejeren aner at den hører til nogen steder.
Og i øvrigt er det ikke mig eller de andre i tråden, der mener at katte som sådan er skadedyr, sådan er det lagt ud fra offentlig side, hvis de ringer til din kommune og fortæller du er generet af en eller flere katte. Så bliver kattene indfanget og aflivet på stedet. Især hvis den ikke er mærket. Er katten mærket og man som ejer vel at bemærke har husket at registrere den i katteregisteret kan den komme hjem, men det skal man betale for. Så enkelt er det.
aug 2010
sep 2011
feb 2010
sep 2011
nej, det mener jeg nemlig ikke de er, og derfor bliver det nok meget svært at få nogle til at indføre sådan en lov. For at kunne håndhæve noget som helst overfor den generelle befolkning, som dermed uberettiget lukker deres katte ud på den forkerte side af et hegn, skal der beviser på bordet på at katte er farlige og derfor skal holdes inde, i løbegård, indhegnet have og hvad der ellers findes.
sep 2011
Jeps, netop det Marianne! Hunde har også dræbt mennesker på den konto.
apr 2008
feb 2010
sep 2011
Forbud mod at lukke en kat ud på den forkerte side af egen matrikel eller påbud om at holde dem på egen martrikel. det kan være ligemeget! det er i bund og grund to forskellige ord med den samme betydning. Det duer ikke at lave sådan en lov uden "opbakning" . de dyr der er lavet sådan en lov omkring har man beviser på kan være et farligt bekendtskab.
sep 2011
sep 2011
sep 2011
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
sep 2011
det er DENNE lov I ønsker for katten. Denne her gælder Hunden.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2050
jeg mener der er MEGET lange udsigter til at den kommer
Vi har Heldigvis heller ikke folk i nabolaget der slår katte ihjel eller udøver anden form for skade på dem. Både nabo og genbo har hund. det går også ganske fint både mellem katte og hunde samt naboerne imellem. Vores ældste kat kommer stadig rask glad og urørt hjem fra sine ture ud i det fri
sep 2011
maj 2007
maj 2007
Jeg passer på dem jeg holder af så godt jeg kan, og det gøres ved at holde katten et sted hvor den er i sikkerhed..
maj 2007
sep 2011
Er dine dyr forsikrede?
aug 2010
Hundeloven kan ikke bruges ved katte, men hvis det blev påbudt at en kat skulle neutraliseres og mærkes, så ville det koste ejeren lidt og måske få dem til at tænke sig om en ekstra gang inden de skafffede kat.
Men det var jo hverken kattelov eller mudderkastning som TS efterlyste,
maj 2007
dec 2007
Ja, sådan noget sker jo kun for naboens kat ;o)
Jeg håber aldrig nogensinde du kommer til at opleve det anderledes og skulle leve med skyldsfølelsen...
dec 2007
Been there, done that!
aug 2010
Grunden til jeg oprettede denne tråd var ikke for at diskutere hvad der er bedst bare for at få en forklaring på hvorfor folk med inde/ude katte gjorde som de gjorde
Jeg er stået helt af på det her mundhuggeri og hvem der elsker sin kat mest !!!
Susan- dit indlæg er et af de eneste som rent faktisk svare på mine spørgsmål
apr 2009
"**Susan- dit indlæg er et af de eneste som rent faktisk svare på mine spørgsmål**
- Nå??? Prøv at læse tråden lidt mere tæt igennem igen. Så finder du da mange svar :-))
"
Jeg synes bestemt også du har fået mange svar på årsagen til både det ene og det andet, men du har måske ikke orket at læse dem ?
Mit eget svar er markeret:
Skrevet: 22-02-2012 10:04:00
dec 2007
maj 2007
dec 2007
dec 2007
dec 2007
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
En af dem er min tidligere kollega, der klart og tydeligt gav udtryk for at en god kat var en død kat.
En anden årsag er, at jeg ikke køber katte for at andre skal få den tanke, at den mangler et hjem, hvorefter MIN kat forsvinder ind i et fremmed hjem og aldrig kommer hjem.
En 3. årsag er, at JEG har valgt katte som en livsstil - mine naboer har ikke. Vi er i forvejen godt belemret med et par katte, der skidet og pisser overalt, og jeg syns det er pænt ulækkert at opdage der ligger lort i hele carporten, i samtlige blomsterbede, i sandkasser og i krukker. Jeg ønsker et godt naboskab, og ved det bestemt ikke er alle mine naboer der er vild med katte.. Se årsag nr. 1 igen.
4. årsag er, at jeg er af den overbevisning at de ikke ved, hvad de mangler ved udelivet, når de aldrig har prøvet det.
5. årsag er trafikken.
6. årsag er sygdomme
7. årsag er jeg er ikke stopfodret med penge, og så ofte jeg kan se de kan komme galt afsted (slåskampe, bylder, sygdomme... U name it) har jeg bestemt ikke råd til at betale.
Der er flere årsager til jeg holder mine katte på eget matrikel, men orker ikke komme med dem her.
aug 2006
En kat der aldrig får killinger, ved ikke hvad den går glip af, det samme med en hunkat der aldrig når i løbetid. Den ved ikke engang den har lyst til at være mor, før den ligger med killingerne ved sig. Ikke engang i fødselsøjeblikket ved en kat, at den vil være mor.
Det samme er jeg sikker på gør sig gældende, når den aldrig har været udenfor. De få gange mine ved et uheld har været ude, har de været så paniske, og er først faldet til ro når de kom ind. DERFOR tror jeg ikke de savner noget udenfor.
aug 2006
*En kat der er født i fangenskab og vokset op i fangenskab, vil altid vide hvordan den skal fange, pelse og æde en fugl, selvom den aldrig har lært det og levet af dåsemad.
I det øjeblik den menneske veltilpasede kat betræder naturen ved den præcis hvad den skal og har med at gøre. Så bild ikke mig ind at katten der aldrig har været ude aldrig vil savne naturen og det "vilde" liv.
Naturen vil altid kalde på katten. *
Det er så DIN holdning (hvilket ikke er ensbetydende med sandheden)
aug 2006
jun 2008
Jeg mener ikke er det er en ret at katten skal løbe frit, men min kat blev deprimeret da han ikke måtte komme ud, derfor lukker jeg min kat ud.
Jeg bor på en gård og vores katte er neutraliseret og passet med vacc. og ormekur. Det er dog kun min kat der vil ud, min kærestes kat bliver helts indendøre
Jeg syntes det er uansvarligt at lukke sin kat ud hvor den hverken er vacc. eller neutraliseret, desuden kan indekatte få sygdomme via os, når vi spankulere rundt ude i den hvide verden, kan vi tag sygdommene med hjem til vores elskede katte, så bare fordi man har indekat eller løbegård er man ikke "beskyttet" for sygdomme.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
At folk uagtet al hensyn lukker deres katte ud til at føjte frit omkring er i mine øjne med til at sænke kattens status og gør at mange betragter dem som et skadedyr
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
Min mors hunkat kom en dag hjem med et frygteligt snit i maven helt ind til bughinden. Dyrlægen sagde efterfølgende at kanterne i såret var helt fine og lige - de var altså skåret med noget meget skarpt. Og snittet lå desuden på tværs helt lige henover hendes mave. Dyrlægens gæt var, at en eller anden havde haft fat i hende, og gjort noget ved hende, pga hvordan snittet så ud og dets placering. Jeg gyser bare ved tanken..
Desuden synes jeg det er mystisk bare at lade sit dyr løbe frit. Der er jo heller ingen der bare lukker sine hunde ud af haven. Eller deres marsvin eller deres heste. Alle de dyr har vel i en eller anden afskygning, på et eller andet tidspunkt levet frit. Men det gør de jo ikke i dag.
Dog vil jeg også nævne, at det ikke generer mig, at andre lader deres katte løbe frit. Så længe de neutraliserer dem og holder dem vaccinerde, så er jeg sådan set ligeglad.
aug 2010
aug 2010
Det er nu også noget koldt dernede:-)
sep 2011
jeg kan huske dengang vi fik Minnie. hun var 6 år gammel da hun kom til os. Forinden var hun 100% indekat = ingen løbegård og ingen tur i en snor ud naturen.
Ikke desto mindre var hun ikke i tvivl om hvad hun skulle bruge sin tid på da vi lukkede hende ud for første gang. Så den der med at de ikke ved hvad de går glip af..... Minnie vidste ihvert fald hvad hun gik glip af. Jagt er et urinstinkt og det kan man ikke fjerne. Minnie gik igang fra det øjeblik hun blev lukket ud første gang. Meeen det krævede lige lidt øvelse i starten.
Vi har udstyret naboerne med sprøjteflasker (de er nemlig pensionister). Så hvis misserne rager i noget de ikke må, så kan de sprøjte lidt vand på dem. men de har sagt, at de ikke vil bruge dem..sååå....
feb 2010
Jeg har endnu aldrig mødt en hunde-ejer, der har lukket sin hund ud (fritløb) kl tidligt morgen og så lukke den ind, når ejeren kommer hjem kl. meget senere.
Hvor er argumenterne for at katte partout har bedst af at løbe frit ????
feb 2010
sep 2011
sep 2011
Uanset hvad så har vi ingen skrupler over at lade kattene rende frit, og vi kender deres færden via naboerne. de render meget de samme steder.
jeg og manden er opvoksede med hunde. jeg ville have skrupler over at lade en hund rende frit, da den er anderledes af sind end katten. de kan angribe uden varsel og angreben kan være yderst farlige
sep 2011
du får ikke på noget tidspunkt det svar du gerne vil ,læse. En kat er ikke farlig for sine omgivelser. det kan en hund derimod være. Heste tilligemed som også er blevet bragt på banen i denne tråd.
Hvorfor en hund ikke bør løbe frit står skrevet flere gange i denne tråd. derfor er der en lov decideret rette mod hold af hunde. Blot for at nævne et dyr som eksempel når nu den bliver flittigt brugt af flere indekatteejere.
Svaret har du fået, men bare ikke det svar du ønsker at læse
maj 2007
nov 2008
sep 2011
maj 2007
De kan ligge sig i barnevogne og kvæle børn, igen ikke noget jeg finder på...
maj 2007
maj 2007
sep 2011
jeg har læst flere steder (husker desværre ikke hvor) at den der med myrdede børn fordi kattene lægger sig ovenpå dem ved halsen rent faktisk ikke har noget som helst på sig. det havde vidst noget at gøre med:
Misser lægger sig på barn
barn vræler og flytter på sig
Missser skrider
Skal iøvrigt i den forbindelse have ændret beskrivelsen af Mickey.
den der med at mase sine holdninger ned over knolden på andre har aldrig virket ret godt.
Lets face it: Begge hold taler for døve ører (og blinde øjne)
sep 2011
jun 2008
nov 2008
God ide - jeg tror jeg blæser profilbilledet af Buddha op - mon ikke det kan holde alt uønsket væk fra matriklen?
maj 2007
Desuden er det altså ikke alle babyer der kan tåle at katte leger gemmeleg i deres barnevogn, der findes allergiskerem og det er pænt svært at klage overen kat man ikke aner hvor hører til..
Hvorfor skal alle andre også pludselig have kat fordi der er en eller anden der syntes de gerne vil have kat?
maj 2007
Jeg har heller ikke mine rotter løbende udenfor fordi de vil kunne lide det, jeg har dem ikke engang ude af deres store bur når jeg har gæster, det er mig der har valgt at have dem, og så skal folk have lov til at vælge om de vil snakke med dem eller ej
sep 2011
I lige måde du.
sep 2011
aug 2010
En veninde måtte af med sin kat da den lagde sig om halsen.....
Ærlig talt, hvorfor var katten så dér hvor barnevognen stod? Dårlig undskyldning for at komme af med katten.Den med at en kat kvæler et barn er en vandrehistorie.
Der findes allergikere:
Haleluja Lord, de er overalt! Det undrer mig meget hvis en kat der går igennem haven fremprovokerer eksem eller astmaanfald.
Et kattebid kan være meget farligt, man kan få amputeret....
Fantastisk at der ikke er hændt mig noget endnu, for naboens kat er hysterisk og kan gå til angreb, men jeg har alle mine lemmer endnu:-)
En udekat generer ikke mig, som den gør hos mange andre, men der er vi så forskellige. Gudskelov, for ellers havde vi ikke disse lange debatter.
Mange af disse indlæg støtter mig bare i, at jeg synes at jeg har gjort det rigtige i at have indekatte. Jeg ville jo have dårlige nerver hver gang de var ude, fo hvis nu nogen reagerede ligeså kontant overfor mig som nogle her i tråden gør'?
Ingen katteklager tak:-)
sep 2011
jun 2006
"Haleluja Lord, de er overalt! Det undrer mig meget hvis en kat der går igennem haven fremprovokerer eksem eller astmaanfald."
Nej, men mange katte går gerne på besøg hos fremmede :o) Og dét kan være et problem.. Hvis katten går ind og lægger sig i f.eks. sengen hos en allergiker..
Jeg er blevet vækket kl. halv to om natten - det var naboen der kom med min ene kat, der var gået på besøg i deres soveværelse ;o) Knap så heldigt, ikk'? ;o)
I øvrigt forstår jeg godt at f.eks. dagplejere og familier med småbørn synes det er ret nedern når kvarterets katte vælger at bruge sandkassen til at besørge i.. Fordi ANDRE har valgt at have katte, skal de derfor belemres med enten en masse hømhømmer, eller gå og huske og dække den til hele tiden..
nov 2008
nov 2008
jun 2006
jun 2006
jun 2006
Jeg har ikke noget problem med naboernes, og naboerne heller ikke med mine. Jeg har nemlig hegn, så mine bliver inde, og naboernes ude :o)
nov 2008
FORDOMME om fritløb
aug 2010
Mit indlæg kom såmænd bare fordi, at jeg ikke synes at man skal piske en stemning op.
Sandkasser med låg er oftest brugt, men nu er det generelt også blevet sådan i lille DK at alt skal være clean både inde og ude og ingen må udsættes for noget som helst, for så bliver de nok syge.
Som barn havde vi fritløbere og en sandstak som jeg rodede lystigt i og havde ikke forstand på kattelort. Når min mor så det kom kommentaren:
"Behøver du absolut lige at lege i den side hvor Sortemor skider? Lad dog være med at spise sandet - suk".
Jeg er sikkert vaccineret mod toxoplasmose:-).
Når jeg gør min have ren er det uden handsker og når jeg rammer en kattelort siger jeg advr... og går ind og skrubber fingre. Så er den potte ude.
Hvad med alle de hundelorte der ligger og flyder? Det er bare heeelt i orden for hunden skal have motion - uden sele!
aug 2010
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
nov 2008
jun 2006
Ja, og mit første indlæg i tråden her var skam også et svar til trådstarter.. Og så har den jo ligesom udviklet sig videre end det pga. diverse indlæg..
dec 2007
Og denne artikel af Afdelingslæge Lone Kirkeby, Håndsektoren, Ortopædkirurgisk afdeling, Aarhus Universitetshospital: (link fjernet)
maj 2007
maj 2007
Vil det være okay for dig hvis jeg lod min datter rende rundt i din have og lave afføring? Eller lave ridser på jeres ting?
sep 2011
De er øremærkede så jo , naboerne kan sagtens finde frem til ejeren. Og der ER talt med dem. De fleste er endda pensionister og kan berette om deres gøren og laden. De to ungersvende tilbringer langt størstdelen af deres tid når vi ikke er hjemme inde hos vores nabo INDE I HUSET. Her leger de med deres katte, som også er fritløbere - alle 3 styks. Naboerne er udstyret med en sprøjteflaske. Altsammen er skrevet flere gange i tråden her.
Jeg synes du skal tage problemet op med dem med katte i dit eget nabolag - såfremt misserne der har en chip eller en øremærkning. Det er jo dem du har et reelt problem med ikke?
aug 2010
Lad os lige være realistiske.
Et barn / voksen skal have meget svær katteallergi hvis symptomerne kommer når de ser en kat i det fri. Børnene får jo sikkert at vide at de skal undgå katte og hvis der er feset lidt ind på de små lystavler, så bøjer de sig ikke ned og siger øøøøjjjjj ae, ae!
Lad være med at blive hysterisk mht. allergener - og ja, jeg har haft katteallergi som barn, så jeg ved godt hvad jeg taler om.
Så synes jeg faktisk at det er imponerende så længe en tråd kan køre:-)
Til sidst Atli:
Børn og dyr kan du ikke sammenligne.
sep 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
Da min gamle kat på 16 år forsvandt, og vi var rundt og efterlyse den hos naboer, fortalte alle, hvor sød, de synes den var, og det viste sig, at der var flere, der havde fodret den. Så her havde den bestemt ikke generet nogen. I øvrigt havde den halsbånd på med tlf. nr., så hvis nogen havde ønsket at klage over den, havde de haft fine muligheder for at gøre det, men det skete aldrig.
sep 2011
Endelig er der det ved det, at synet på fritløbende katte udenfor Kattegalleri er meget anderledes end synet på fritløbende, heste, hunde, vilde rotter osv. Det skrives der om i flæng herinde. der er MANGE fritløbende katte i Danmark pga dette.
Man kan altså heller ikke tage feks en hund og lægge alle dens egenskaber over på katten.
maj 2007
Tjo, det er da børns ret at rende frit rundt, og det mener folk det jo også er ved katte.. Hvorfor skulle katte få lov til at gøre hvad de vil i folks haver når børn ikke må?
maj 2007
aug 2010
Lad mig fortælle en historie fra det virkelige liv:
Jeg elsker børn.
Kort efter at jeg var flyttet ind i kvarteret, måtte jeg dog tage en af mine naboers unger og følge hjem - og jeg holdt meeeeget bestemt fast i møgungen.
De løb nemlig rundt i andres haver oig legede.....
Hos mig var det at stå på terrassen med en legetøjsgun og råbe og skrige efter mine katte som var indenfor og derfor ikke generede dem.
Da de havde fået et par advarsler over længere tid og jeg havde talt med deres ligeså håbløse far, tog jeg fat i den ene knægt - i hans jakke så han ikke slap fra mig og så fulgte jeg ham hjem til far i strækmarch som havde den syge undskyldning at de kom fra landet....
Du kan sagtens fange en kat og bære den hjem og ejeren ligner en stor undskyldning, men du kan ikke give en kat en seddel med på hvor den må gå hen eller ej. Sammenlign ikke børn og katte.
Og så se lige på alle de unge der ikke har fået sat grænser i deres opvækst. De forstår jo ikke at begå sig.
sep 2011
Jeg ved godt dine rotter er tamme. Den var ikke specifikt myndet på dig.
sep 2011
sep 2011
der handler det om avl på kattene de har. Og det villle ikke være ønskeligt at misserne blev parret med alt muligt andet end deres egen race - og på papiret - raske katte.
sep 2011
de skal jo parres med katte af egen race og - på papiret - raske katte
jun 2006
Jeg kunne aldrig drømme om at diktere nogen hvad de skal vælge af fritgående vs indekatte.
Men når man, som du, skriver om hvad folk skal gøre, hvis de føler sig generet af andre folks katte, så vil jeg bare meget gerne høre gode argumenter for, hvorfor man mener at det skal være dem der ikke har kattene, der skal stå på hovedet for at undgå nogle af de gene der kan være ved andres fritgående katte :o)
Som jeg nævnte tidligere, så mener jeg, at det at folk lader deres katte rende frit, er med til at holde kattens status så lav. Mange betragter jo direkte katte som skadedyr, fordi de føler sig voldsomt generet af dem. :o) Men jeg er da åben for gode argumenter, for hvorfor det ikke er tilfældet. Jeg vil da også gerne lære noget nyt ;o)
sep 2011
sep 2011
sep 2011
der er flere herinde der ville få problemer med hele nabolaget hvis de bosatte sig i nærheden af os. Her accepteres nemlig fritløbende katte og gøende hunde. Vores huskat Minnie opholder sig mest i haven hos naboen til den modsatte side af dem de to ungersvende besøger. han har endda en gøende hund. Vi satte engang en grænse ved galende høns fra 5 morgen (eller var det 4.30?) til midnat.
man skal lade være med at pakke børn ind i vat. det er der opstået en tendens til i de senere år. Hørt fra egen læge: De børn der kommer i bad hver dag er mindre modstandsdygtige overfor bakterier. Det kan blive FOR rent.
Jeg har et spørgsmål: Hvor mange børn der har en alder hvor de putter alt i munden, bliver overladt til sig selv i haven? De skal ikke overlades til sig selv. Dem holder man hele tiden øje med. det er i den alder man begynder at sige "nej" til dem og fortælle dem at det og det må de ikke (røre. Så istedet for at fare ud i samme øjeblik hunden skider i haven - eller katten for den sags skyld, så brug tid på at sætte grænser for barnet istedet for.
Fordomme om fritløb