1.918 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Fordele og ulemper ved Maine Coon Fordele og ulemper ved Maine Coon

Vi står i den triste situation, at vores elskede kat på 10 mdr er løbet hjemmefra og endnu efter 7 døgn endnu ikke vendt tilbage.
Derfor er vi så småt begyndt at overveje hvilken kat vi skal have næste gang.
Jeg synes at Maine Coon katte er meget smukke, men har brug for at høre hvad i har af fordele og ulemper ved at have en en MCO.
Jeg har blandt andet hørt om noget der hedder "fedthale" og det afskrækker mig en del. Vi ønsker dog kun en hunkat.
Fortæl om jeres oplevelser og gør os klogere på vores valg.
Vi har to børn på 3 og 7 og en stor dejlig have, så vores kat liver både en inde/ude kat.
Tak på forhånd!
Rebecca

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordele og ulemper ved Maine Coon
  • #1   9. mar 2012 Må lige hurtig spørge smiley

Har i efterlyst katten? Er den neutraliseret?

• #3   9. mar 2012 Smilla er ikke steriliseret eller øremærket, men på p-piller. Vi har delt ca. 95 flyers ud i området, hængt billede med tekst op af hende i netto, Rema 1000, Superbrugsen, Fakta, samt ungernes institutioner. Derudeover har vi sedler på lygtepæle et par steder i byen. Sidst med ikke mindst har vi ledt, ledt, ledt, ledt og ledt, men DESVÆRRE uden held. Vi har haft et par opringninger fra folk som mente at have set hende, men hver gange var det ikke Smilla. Jeg har efterlyst hende på en hjemmeside, noget med 'beskyttelse". Har også kontaktet områdets to dyrehospitaler og givet signalement. Ved snart ikke hvad vi mere kan gøre??
    Vi giver på ingen måde fortabt, vi fortsætter med at lede, og hvis vi finder hende, eller hun kommer af sig selv, er der SELVFØLGELIG altid plads til hende :o)

Kh. Rebecca

• #4   9. mar 2012 Rebecca - bare lige for at nævne fedthale (har ikke MCO) men min ene Bimse har haft lidt fedtet hale .. men det er gået over igen smiley

• #6   9. mar 2012 Fedthale, er noget hankatte af alle racer kan få, især når de er fertile.

Jeg har selv en MCO, men jeg må indrømme at jeg synes det er en dårlig ide, at vælge race ud fra udseende alene. For mig er det meget vigtigt at man vælger en race, der passer til den hverdag familien har.
    Når dette så er sagt, så vil jeg kraftigt anbefale dig at købe MCO ved en reg. opdrætter, der tester sine forældredyr for de arvelige sygdomme der desværre findes i racen, hvis dit/jeres valg stadig er MCO.

Men når alt kommer til alt, så er 7 dage ikke længe at være væk for en kat, især ikke når man snakker en kat, der ikke er neutraliseret. Giv det længere tid, og så skal du se at du sikkert får din kat hjem, drægtig.

• #7   9. mar 2012 Der kan gå uger før at hunevt kommer tilbage. Men ang Maine Coon, så er vi første gangs ejer af denne race. De kan være nogle rigtige banditter, altså de har virkelig personlighed og sære ting de kan finde på at gøre. Vores stjæler Bamser, vælter gerne glads ned fra køkken bordet om natten selvom han godt ved at han ikke har noget at gøre deroppe. De har deres egen sære måde/vilje at være på og det er det jeg elsker ved den race.
    De spiser lidt mere i foder, og vil råde til kvalitets foder pga deres tænder osv.
    Alt i alt er der udgifter som der er hos alle dyr, men de kan have nogle hjerte sygdomme (min egen dyrelæge har lige fortalt mig om dem i dag samt tildens til tandsten.

• #8   9. mar 2012 Kan kun sige at MCO er en dejlig race, de er utrolig scosjale, elsker at nusse, og putte og KAN være meget opmærksomheds krævne ikk at de alle er det

men bagsiden af medajen og er racen kendt for er at de leger med vand som kan føre til en del svineri og ikke mindst så de gode til at skubbe ting og rive det ned med poterne og de gør det med vilje de fleste tilfælde og især vis der er nået som ikk passer dem

• #9   10. mar 2012 Er der ikke noget med at maine coons ofte har problemer med betændt tandkød?

• #10   10. mar 2012 "Når dette så er sagt, så vil jeg kraftigt anbefale dig at købe MCO ved en reg. opdrætter, der tester sine forældredyr for de arvelige sygdomme der desværre findes i racen, hvis dit/jeres valg stadig er MCO."

En test er ingen garanti for, at katten ikke bliver syg.

Frem for kun at sætte sin lid til tests vil jeg anbefale at købe en maine coon hos en registeret opdrætter, der kender baglandet på sine katte. Tests er "nice to have" - viden/erfaring er "need to have".

Endelig er maine coon generelt en sund og stærk naturkat. Jeg vil våge den påstand, at der findes arvlige sygdomme for alle racer, hvorfor udtrykket "arvlige sygdomme der desværre findes i racen" efter min mening giver et ufair billede af virkeligheden, og får maine coon racen til at fremstå som en syg race.

• #11   11. mar 2012 Jeg er enig med Glenn P.

Som Susan skriver kan man ikke bare sætte en kat i en en "box" og sige at sådan er den.. Man er i høj grad også selv med til at forme sin kat - mener jeg smiley

• #12   11. mar 2012 Når man modtager sin killing skulle den meget gerne være "formet". Det er i de første uger en killing præges mest. Derfor er det meget vigtigt at finde en opdrætter der tager dette meget seriøst, uanset hvilken race det handler om.
    Jeg har fx ikke selv små børn og derfor låner jeg nogle rundt omkring, for at mine killinger også prøver den lidt hårdere behandling, små størrelser kan give, og lære at det ikke er farligt.

Kommentér på:
Fordele og ulemper ved Maine Coon

Annonce