Forholdsregler efter FIP {{forumTopicSubject}}
Vi mistede jo desværre vores kære Diablo i mandag til FIP, så vores anden kat Trille er blevet enekat, hvilket hun ikke trives med. Derfor har vi besluttet at både for vores egen men især også hendes skyld anskaffer vi os en ny lille trold til familien.
Vi har besluttet at vi denne gang køber fra en opdrætter og vi skal se på en lille Ragdoll killing (Diablo var også halv Ragdoll og vi har fuldstændig forelsket os i racen) på 12 uger i Stockholm næste lørdag.
Er der nogen forholds regler man skal tage?
Vores egen dyrlæge frarådede os lidt fra overhovedet at skulle have en ny kat i tilfældet af at Bab skulle have smittet Trille med Corona virus, og min min mor var tilfældigvis til dyrlæge hjemme i DK den dag med sin hund der venter hvalpe og spurgte så også hendes dyrlæge omkring det her FIP. Hendes råd var at gøre GRUNDIGT rent inden ny killing. I dag støder jeg så igen på det med rengøring da jeg læste på nettet men også at der skal gå en måned før man bør få ny kat..?
Ikke sådan at vi ikke vil gøre grundigt rent, så skal ikke misforstås. Selvfølgelig gør vi rent og vi vil da også desinficere hele hytten.. Men vi har snakket lidt om hvor meget det egentlig gør godt for? Forstå mig ret.. Vi har en kat nu som Bab alligevel måske nok har smittet med den virus, og om vi så desinficeret hytten eller ej, vil Trille måske nok også smitte den nye killing på et eller andet tidspunkt. Men alt det rengøring og en måned, er det mest ment til hvis man kun havde en kat f.eks og så kunne tænke sig at få en ny..?
Eller er der større risiko for smitte i omgivelserne end risiko for vores egen kat smitter den nye? Eller var det min mors dyrlæge mente at hvis nu Trille ikke er smittet, så ved rengøring så undgår vi det helt? I så fald skal man vente en måned med ny kat? Eller er der noget helt andet som vi ikke ved?
Vi bare nysgerrige.
God lørdag til alle.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Jeg ville ikke gøre mere end almindelig rent - men være megrt omhyggelig med bakkerne er rene og grus der kommer udenfor bakkerne fjernes. Primær smittekilde er bakken. Også rene mad vandskåle.
Under 1% af de katte der har haft coronavirus får FIP
Læs Stig Feldballes slideshow og blive klogere - bedre er foredraget naturligvis
(link fjernet)
okt 2011
Følger: 1 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 46 Svar: 179
Men super, måske vi ikke behøver at være så hysteriske men vi har selvfølgelig tænkt os at rengøre bakke og madskåle inden han kommer hjem.
nov 2008
Du kan jo for at gardere dig lidt spørge der hvor du køber killing om de har haft nogen FIP tilfælde - der er visse racer der er mere disponeret end andre - og den race du har ikke tankerne er blandt dem
okt 2011
Det gjorde de ved at de fandt ud af han havde væske i sig (i bugen, maven?) som de træk lidt ud af, og den var så helt gul.. Så den var vist god nok..
Ja god idé, det kan man jo godt tillade sig at spørge om. Men er ikke sikker på jeg forstår din sidste sætning.. Er Ragdoll racen mere disponeret til FIP eller?
nov 2008
okt 2011
nov 2008
Men set i det store hele er FIP jo ikke det katte dør hyppigst af - det er bare det mest frustrende de dør af - og nok især fordi en del meget unge rammes
Forholdsregler efter FIP