{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
711 visninger | Oprettet:

Ny kat - hvordan gjorde i? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vi har tænkt os at få en legekammerat til vores snart 2 årige misser.

Vi tror hun vil have godt af en kammerat, og måske kunne lære at være mere katteagtig. Vi har købt hende på inges Kattehjem, og hun er ikke blevet behandlet ordentligt førhen.
Så kunne de lære noget af hinanden.

Men vores spørsmål lyder egentlig på, hvad gjorde i da i fik kat nr 2 eller 3. Var det op til en weekend så i var hjemme? Gik i bevidst ud i en halv time til en time for at lade dem være alene?

Lukkede i bare den nye ud eller lod i transportkassen stå lidt?

Ifølge Inges katte hjem skal man have dem seperate steder i noget tid og så lade døren stå på klem og lade dem kunne lugte hinanden, men det synes jeg lyder underligt for det første og for det andet har vi ikke plads til at gøre det på den måde.

Men kom gerne med gode råd og ideer. Det vil vi sætte stor pris på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat - hvordan gjorde i?
  • #1   11. jun 2012 Vi har tre katte, to af dem er "genbrugskatte" og havde det heller ikke særlig godt der hvor de kom fra, den tredje kat vi har er en killing som kom direkte fra hans mor, ham har der aldrig været nogle problemer med - men ja vi har fået vores katte op til weekend og ferie så vi var hjemme smiley vi stillede transportkassen på gulvet så alle sammen kunne snuse til hinanden men selvfølgelig var de ikke bedste venner fra starten, lige undtagen vores mindste smiley vi åbnede så transportkassen efter kort tid og så gik missen ud, det har fungeret fint og meget få dage efter har de kunne ligge og hygge sig sammen smiley

  • #2   11. jun 2012 Okay, synes også det lyder som den smarteste måde. Hvornår åbnede i så transportkassen?

    Og var i hjemme længe eller hvordan?
    Fordi jeg ville ikke have det godt med bare at tage på arbejde dagen efter.


  • #3   11. jun 2012 Okay super.

    Så vil vi lige stille et andet spørgsmål. Vi kan ikke rigtig bestemme hvad vi vil med alder. Fordi vores hunkat som vi har nu er en meget forsigtig kat. Og vi ønsker ikke at der kommer en ind og dominere det hele når hun endelig har fået et godt og blivende hjem. Derfor havde vi tænkt på en killing som ligesom kunne komme under hendes vinge. Men vi ved ikke rigtig.


  • #4   11. jun 2012 Som S.H siger, kassen blev åbnet og så hilste kattene på hinanden, det er katten selv der bestemmer farten men ja vi var hjemme i tre dage smiley men én af dagene (dag 2) var vi på indkøb, ca. ½ time.

  • #5   11. jun 2012 Da vi fik vores nr. 2, blev han i transportkassen et kvarters tid, mens de kunne snuse til hinanden. Så lukkede vi dem sammen. Kunne aldrig drømme om at give dem en time alene. Vi fik nr. 2 en fredag, og var hjemme hele weekenden, så vi kunne adskille dem, hvis det blev for voldsomt.

    Alt efter hvordan du synes det går, kan du overveje om du vil lade dem være i samme rum når du ikke er hjemme eller ej.


  • #6   11. jun 2012 Ja, vi havde også tænkt os at det skulle være en fredag.

    Ja, kan selvfølgelig godt se at der kan være meget krudt i rumpetten på sådan en lille en, men det synes jeg nu også der er på hende vi har nu.

    Men det vil vel altid være et sats, da det er forskelligt med katte ligesom med mennekser - alle er forskellige.


  • #7   11. jun 2012 Generelt synes jeg at man skal huske på at de skal have lov til at gøre det på deres måde. Sørg for at jeres nuværende kat har et sted som er hendes, som hun også får lov til at beholde for sig selv, og hvor ingen killinger eller andre katte må være. Og husk også at de har hver deres madskål, vandskål osv så hun ikke føler sig trådt over tæerne.Selvom den nye kat selvfølgelig også skal have opmærksomhed, så sørg for at jeres nuværende får masser af opmærksomhed, nus og ros og ikke bliver tilsidesat.
    Udover det er der ikke meget i kan gøre, bare lade dem selv finde ud af det, være opmærksomme på tegn af stress eller ubehag, og give jer god til at være sammen med dem.
    Håber det går godt (:


  • #8   11. jun 2012 Fordi katte er territorie dyr. Grunden til at rigtig mange sammenføringer slår fejl er netop at katten ikke bryder sig om at der kommer en anden kat og overtager dens territorie. Derfor, hvis du sørger for at katten har sit eget sted hvor den anden kat ikke har adgang, har den et sted for den kan føle sig tryg, trække sig tilbage når den ikke gider den anden kat, og ikke føle sig domineret. Efterhånden plejer det at udjævne sig, men det er bare rart for begge katte at de har en form for "helle". (:

  • #9   11. jun 2012 Jeg syns .

    Når man får en ny kat ind i sit hjem er den oftes stresset af at køre og alle de nye lugte, jeg begrænser omfanget i et rum.

    Når katten er faldet til ro over et par dage og man har haft muligheden for at opdage evt. sygdomstegn. Selv om den nye misser ser rask ud kan den i løbet af 4-7 dage give dig visse tegn der siger den evt. ikke er rask..disse dage er vigtige for din anden kat. Du kan nå at opdage en dårlig mave, nysen eller et rendene øje og få den lille ny behandlet (så skal der oftes tillægges yderligt 14 dage inden sammenføring) er alt fint og din dyrlæge har undersøgt den lille ny er sund og rask er det stadig en god ide at vendte lidt især med en kat på 2 år i huset. tag evt. lidt afføring fra bakken ved den nye kat og placer denne i dens anden bakke og omvendt på den måde kan du snyde dem en lile smugle til at være vant ved hinandens lugte og slipper med meget få hvæs og evt. en lille bitte her bor jeg altså konflikt. Tæpper og senge og huler kan også byttes rundt fra dag til dag og hjælpe med introduction. Det er noget jeg altid har gjort med en ny i flokken og det virker ret godt smiley


  • #10   11. jun 2012 SH - Siger nu ikke at man skal blande sig, foreslår bare at hvis katten ikke allerede har et bestemt sted/kurv/skab den holder af, kan det hjælpe at introducere den til et inden den nye kat kommer. Efter det er det selvfølgelig op til kattene selv, men meget kommer også an på deres personligheder.

    Har nu heller ikke haft de store problemer her, de plejer godt at kunne finde ud af det, men ved at med min han kat, så er jeg nødt til at sørge for masser af opmærksomhed, da han er meget afhængig af menneske kontakt, og har brug for at blive bekræftet. Desværre er det bare ikke alle katte der naturligt falder til sammen med andre.

    Alle katte har hver sin temperament, og hver sin ejer - i sidste ende kommer det ned til smag og behag (og hvad der virker!). Jeg har bare fundet ud af, at det med at de har deres eget sted tit har gjort det nemmere da det har reduceret stress niveauet (:


  • #11   12. jun 2012 Bare husk begge er neu. Hunkat er bedst så kan de lege "pigelege"sammen smiley

  • #12   12. jun 2012 Jeg er helt med på at de selv siger fra, og d at de også skal lære at sige fra hvis de ikke allerede har gjort det. Men mener stadig at hvis man er bekymret for om det kommer til at fungere, eller er usikker om sin kats reaktion eller den har en fortid er den meget rar at have i baghovedet. Det har i hvert fald aldrig slåt fejl hos mig!

    Når dine siger fra, hvordan gør de det så? Fordi mine birmaer ser ikke rigtig ud til at fatte hvad det er de laver (ellers er jeg for dum til at se det), men synes efterhånden det er svært at kende forskel på leg og overskreden grænser da de kan blive lidt voldsomme nogen gange.

    Det er så måske ikke lige noget jeg skal spørge om her, da jeg så fylder tråden med irrelevant sludder, men er da lidt nysgerrig om generelle træk går igen? (;


  • #13   12. jun 2012 Jeg har sammenført to voksne katte på 1½ år og vi lod den nytilkomne have sit eget værelse om natten og når vi var på arbejde og så var de sammen i resten af lejligheden når vi var hjemme. Det gjorde vi over en uges tid og derefter gik de bare sammen.

  • #14   12. jun 2012 Okay, jeg er ikke helt sikker på det med dens eget sted. Fordi vores kat går ind under sengen når hun gerne vil være alene. Eller om vag gardinet ud til haven. Og der kan man jo ikke bestemme at den anden kat ikke skal komme. Og elsker også sit kæmpe kradsemiljø og vindueskarmen, men der kan man jo heller ikke forbyde den nye at komme. Eller det kan hun vel. Hun kan vel sige at den skal holde sig væk. Med hun mener jeg vores nuværende kat smiley

  • #15   13. jun 2012 Nestea: Hvis vi vælger at gøre som dig, nu når vi får vores nye kat på fredag, hvordan så hvis vi ikke er hjemme et par timer eller 3? Lukker du dem så hver for sig i den første tid, eller lader du dem gå sammen? Vi skal nemlig lørdag til noget frivilligt arbejde fra kl 12:30 og x antal timer frem. (håber det bliver bliver max 3 timer.

  • #16   13. jun 2012 S H: nej det er rigtig nok, og katte er jo ikke ens. Vi vil jo kun det bedste for vores små misse-basser. smiley

  • #17   13. jun 2012 S H: nej det er rigtig nok, og katte er jo ikke ens. Vi vil jo kun det bedste for vores små misse-basser. smiley

  • #18   13. jun 2012 S H: nej det er rigtig nok, og katte er jo ikke ens. Vi vil jo kun det bedste for vores små misse-basser. smiley

  • #19   13. jun 2012 Vibeke - Tror SH svarede rimelig godt for mig (; Hold øje med hvordan de er, og hvis de lader til godt at kunne finde ud af det så bare lade dem gå sammen. Hvis du er i tvivl eller der bliver for meget stress så skille dem ad - også så du selv har ro når du nu er ude (;
    Jeg har nu aldrig skilt mine ad, men som i også siger, ingen er ens (:


  • #20   16. jun 2012 Tænker jeg også kunne søge inspiration i denne tråd. smiley

    Har nemlig også fået en lille ny killing i huset. Jeg har i forvejen en hun på ca. ½ år, og vores nye killing er en han. Killingen er meget nysgerrig og snaksalig, og hunkatten er meget hvæsende og direkte hidsig. Jeg prøver at give vores første kat opmærksomhed, men den er slet ikke kælen på nogen måde, selvom killingen ikke er i nærheden. Er dette et dårligt tegn?

    Dens reaktion er lidt ligesom da den skulle introduceres for vores hund. Her var det altså hundens hjem, og katten der var den nye. Så ved ikke om det er fordi vores hunkat er lidt bange for killingen, eller hvad der kan være i vejen? smiley


  • #21   16. jun 2012 Malene - Jeg tror egentlig det handler om at hun skal vænne sig til det. Jeg går ud fra at hun var kælen før, siden du kommentere på det, og det bliver hun nok også igen, men lige nu har hun for travlt med at optage al det nye, og holde øje med hvad den anden laver. Så længe det ikke ender i direkte slåskamp, eller katten virker direkte utilpas eller stresset så ville jeg bare give det tid.

    Nu ved jeg ikke hvor længe i har haft killingen, men det at sammenføre katte kan godt tage tid, og det kan godt være at din kat ser killingen som en "trussel" da den ligepludselig dukker op og vil til at blande sig i alt muligt.

    Tror bare du skal give det god tid, og holde øje med dem (;


  • #22   16. jun 2012 Nestea - Hun har været vild kælen og kontaktsøgen, hvor hun nu gemmer sig lidt af vejen i stedet. Og dog, hun skal altså følge med i hvad der sker. smiley

    Jeg håber og tror på, at de kan blive gode venner med tiden. De er da så småt begyndt at kunne lege sammen med en papirskugle, men når killingen så tager den fra vores hunkat, så hvæser hun godt nok. smiley

    Tak for dit gode svar. smiley


  • #23   16. jun 2012 Det er jo klart hun hvæser, hvordan vil du have det hvis nogen som du slet ikke havde inviteret stod foran Tv'et så du ikke kunne se, eller tog din yndlings bog fra dig? (;
    De skal have lidt tid til at finde ud af hvem bestemmer, så snart det er ordnet er jeg sikker på de nok skal kunne finde ud af det (; Held og lykke


  • #24   17. jun 2012 Hihi, ja det er jo det. smiley Tak skal du have. smiley

Kommentér på:
Ny kat - hvordan gjorde i?

Annonce