Hjælp, katten ændrer adfærd og ter sig mærkeligt Hjælp, katten ændrer adfærd og ter sig mærkeligt
Hej alle sammen
Jeg har et efterhånden stort problem med vores 2 år gamle hankat (kastrat), Magnus, som jeg håber I kan hjælpe med!
Det forholder sig sådan, at han for ca. 5 måneder siden begyndte at hoppe op i vindueskarme, op på bordene osv. - alt hvad der er højt, og jo flere ting der kan falde ned, jo bedre. I starten var det til at holde ud (men selvfølgelig irriterende) for han gjorde det ikke så tit, og var let at få ned igen. Man skulle bare så strengt på ham, og så vidste han godt, at han hellere måtte hoppe ned.
Men siden har det udviklet sig, og han blev mere og mere stædig og hopper ikke længere frivilligt ned. Når man går hen til ham for at løfte ham ned, så bliver han aggressiv, svinger voldsomt med halen, lægger ørerne og mjaver truende, og prøver man at få fat på ham, så bider han ud, eller langer ud efter én med kløerne ude. Han er også holdt op med at spinde, hvor han ellers altid har været en glad og harmonisk kat der gik rundt og spandt. Vi lever meget afslappet, så stress kan jeg næsten med garanti udelukke.
Han er begyndt at hoppe op i vindueskarmene oftere og oftere, men specielt om aftenen, når vi sidder og ser tv eller hygger på anden vis med familien. Han har nu væltet mange potteplanter ned, og det er specielt min mor der har et problem med ham. Magnus lader efterhånden til med vilje at gøre det han ved han ikke må, som om han prøver at få opmærksomhed. Men han mangler hverken vand eller mad, og vi vil alle sammen gerne snakke og kæle med ham. Det er faktisk ham selv, der ikke vil snakke med os.
Og så blev det værre igen. Stort set hver nat får han et flip hvor han løber rundt i hele huset og mjaver højlydt. Han hopper op i sengene og går oven på os, hopper om bag tv'et og bider i ledningerne, og er nu begyndt at kradse på vægge og billeder der hænger på væggen, hvis han kan nå dem. Også køleskabet og opvaskemaskinen går det ud over, samt spejle og andet glat materiale. Han sætter sig foran dem og ser ligesom bare tomt frem for sig, hvorefter han begynder at kradse på dem. ?
Jeg har læst om en kat der gør noget lignende, men forskellen er, at Magnus har adgang til at være ude, så han har derfor mulighed for at kradse i alle de træer han vil, og han kan også krudte af derude, hvilken han dog ikke ser ud til at gøre? Han gider ikke kæle og gider heller ikke anden form for aktivering. Naboen har fået en af vores killinger og hun og Magnus er gode venner, så han har også en legekammerat. Hvad er der galt? Vi er snart løbet tør for idéer, og min mor er begyndt at snakke om, at skille sig af med ham. Vi har overvejet om hans øjenskade, kan have en effekt på ham? (Læs evt om den på hans profil) Måske irriterer det ham, at han ikke kan se så godt? Vi har haft mange katte i min familie, men vi har aldrig oplevet en kat gøre sådan som ham. Han er en helt anden kat end da vi fik ham.
En ny taktik min mor er begyndt på, er simpelthen at lukke ham ude om natten. Det virker, da han jo ikke kommer ind og vælter ting ned, men jeg er ikke vild med det.
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe, for jeg vil så nødig skille mig af med ham! ):
sep 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 40
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 4
jun 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 71
Og så håber jeg at dem der kun har et svar til alle katteproblemer : neutraliser den !!!. læser med.
sep 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 40
jan 2012
jan 2012
Og angående det med højde, så har han sin helt egen vindueskarm, der er indrettet til ham, da det virkede som den han var mest glad for. Men nu virker han meget uinteresseret i den og bruger den ikke rigtig. han vil hellere op i de andre nu. meget forvirrende!
jan 2012
Nu har vi brugt taktikken med simpelthen at spærre kattelemmen om natten i et stykke tid. Vi har ialt tre døre de skal forcere før de kommer ind i selv huset, og vi spærrer således, at de ikke kan komme længere ind end til bryggerset. Og umidlbart ser det ud til at virke. Nu bruger han (Magnus) dagen på at sove, i stedet for at lave ballede, og skulle han finde på noget, så kyler vi ham ud. Han er også begyndt at mjave hilsende når han bliver lukket ind om morgenen - noget han aldrig har gjort før. Og i går lagde han sig endda og spandt! En kæmpe forbedring altså
Hjælp, katten ændrer adfærd og ter sig mærkeligt