1.420 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Hjælp til tilløber kat Hjælp til tilløber kat

Hej alle..

Jeg har brug for nogle gode råd...

I vinters opdagede vi at der bor en kat i området hvor vi bor. Vi tror ikke den har nogen ejer da den er meget sulten og tigger og er meget tynd. Vi har givet den en håndfuld mad et par gange. Vi har snakket om at tage den til os, men vi bor meget småt og har ikke plads til to katte, og så tænker i, rigtig dårlig undskyldning, men vi har ikke mulighed for at give den et hjem, også af økonomiske årsager.

Vi har snakket om, om det er muligt at vi kunne købe noget halv billig foder og så fodre den udenfor, men tror den så at den bor her og vil den miave indtil den får mad igen? Eller hvis vi nu flytter, vil den så ikke dø, hvis ikke andre giver den mad?

Den virker til at være efterladt, den vil så gerne snakke om tages op og nusses, ville dyrenes beskyttelse være en ide, er der nogen der har erfaring med det? Eller findes der andre steder man kan give dem et godt hjem uden de bliver aflivet efter noget tid?

Hvis vi flytter i hus næste gang vi flytter kan man så tage den med? Der ville vi jo få meget plads og mulighed for flere katte.

Jeg er nybegynder inden for katteverdenen så håber i kan give mig nogle hjælpemidler og gode råd og ikke bare hug for ikke at tage den til os.
Vi vil gerne forsøge at hjælpe den bedst muligt.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til tilløber kat
  • #1   27. jul 2012 Altså:
    Hvis jeg var dig ville jeg begnde at fodre den - permanent! Jeg går normalt ikke ind for billig kost, men jeg har for mange år siden haft min forrige terrasse "fyldt" af katte så alle kneb blev brugt. Da jeg var på elevløn rakte pengene næsten også kun lige..
    Alle reklamer gennemlæses for gode vådfodertilbud og så vælger man et mærke tørkost som ikke er så dyrt og køber stort ind.
    Alle kneb gælder hvis man er "fattig", vådkost kan drøjes med udkogte ris, leverpostejmadder i småtern hvis man er helt på spanden og fiskerester fra fiskehandleren - kan ofte fåes gratis. Så siger man "ja tak" til ALLE tilbud om gratis kattemad fra venner mv. - sådan kan man gøre når det ser værst ud økonomisk.
    Et billigt - og ok mærke foder er LUX fra Aldi.
    Tørkost - mine udekatte skal prøve det, jeg ved ikke om det kan bruges, men jeg har fået anbefalet "Farm Cat" af én der har en kat på 20 år - så kan det vel ikke være helt ringe:) Lige nu bruger jeg Royal Canin, men det koster også:)
    Du er nødt til at spare sammen til en neutralisering og tatovering.
    Du får en kat der ikke tiltrækker andre og som bliver mere rolig og derfor mere hjemme på matriklen.
    Hvis I vælger at det skal være en 100pct. udekat som I bare er fodevært for (indtil videre:)) skal I sørge for at der er ly for regn, blæst, sne og frost.
    Når jeg skriver "indtil videre" er det fordi at mange af mine katte der var hjemløse de er endt med at flytte ind efter en tid på terrassen.
    Når den nu ikke ser godt ud, så tjek lige sundhedstilstanden. Er den snottet? Våd bagi (diarré) og hvordan ser den ellers ud.
    Start med at købe en ormekur (et must) den koster omkring 80 kr. incl. receptgebyr.
    Den meget billige måde at fodre på, kan I erstatte af noget af højere kvalitet så snart pengene er der. Det er meget vigtigt at den bliver fodret hver dag!!!!
    Hvis I flytter, skal I enten tage den med (det gjorde jeg det var ca 100 m) eller også skal I få den aflivet.
    Hvis den er snottet eller vantrives på anden vis efter at I har tagt over, så lad den teste for virus hos dyrlægen. En test koster i omegnen af 500 kr. så skal der selvf. konsultation oveni. Hvis den er positiv for FIV eller FeLV så skal den isoleres og da det erumuligt i dette tilfælde skal den aflives - og det er ikke synd hvis den er positiv, for den bliver inden for kort tid meeget syg. Jeg vil lige pointere, at I skal lade den teste før neutralisering - det kan være spild af penge at gøre det omvendt!

Jeg kan fortælle jer derude, at én af de katte der startede med at blive fodret på den fattige måde (men endte på RC) faktisk blev omkring 16 år!

Held og lykke som fodervært:)

• #2   28. jul 2012 Jeg ville tage den med, hvis jeg fik noget større at bo i....
    - Forstår godt den med økonomien for det koster jo penge at have dyr. Det er jo ikke kun foder, der skal købes. I kan også rende ind i et dyrlægebesøg...

Personligt ville jeg prøve at få den afsat. Hvis den har ejere, så passer de den jo ikke ordentligt, så jeg ville tænke på katten fremfor dem.

Jeg har selv oplevet, der kom en meget tynd kat til os. Jeg tog den til dyrlæge, og da han ikke mente, den ville blive rask og kunne komme til at koste os mange penge, så mente han, den skulle aflives. Det var desværre mig, der skulle tage beslutningen, og da jeg og min x-mand i forvejen havde 5 katte, så skrev jeg under på, den skulle aflives. Internater ville ikke have den. Tænker ofte på den og er lidt ked af det, men det var jo også synd, den skulle gå syg og sulten rundt. Den trak heller ikke vejret ordentligt...

Jeg tror ikke, I skal betale for at aflive den på et internat, hvis de vil tage den, for det er jo ikke jeres kat....

Du kan jo også overveje det med det billige tørfoder, men jeg synes, at katten fortjener et hjem, hvis det skal lade sig gøre...

Det jeg har skrevet, skal på ingen måde forstås som om, jeg mener, I ikke gør det godt for katten... Det duer jo ikke, når der ikke er plads og økonomi..

Jeg ville ønske, jeg kunne tage den, men jeg har desværre heller ikke plads og ej heller økonomi til det... Den skal jo kunne komme til dyrlæge ligeså vel som mine 2 andre katte..

• #3   28. jul 2012 Det er helt klart pengene værd at få den tjekket kan jeg forstå. Det ville helt klart være det nemmeste at tage ham til os, men vores egen kat render til dyrlæge rigtig ofte fordi han har tendens til blære betændelse og det kan godt være lidt dyrt og vi vil gøre det bedste for kattene så er enig i at billig foder ikke er "godt nok" men det kunne være en start.. Det vil bare være frygteligt at skulle aflive ham fordi vi engang flytter ... Det tror jeg ikke jeg vil kunne bære.

Vi har sat ham på gul og gratis og DBA for at få ham afsat, men det er ikke nemt at hamle op med små søde killinger.

Men tak for svarene så må vi lige tage en snak om hvad vi kan gøre for at han får det bedste. smiley

• #4   28. jul 2012 Bare I husker på at hvis først I er begyndt at fodre på ham, så er han JERES ansvar...

Køb et hundehus og læg noget halm og bløde tæpper i til vinter... Bare sørg for at tjekke jævnligt om der er blevet besørget derinde, for så er det ikke meget værd som læhus for missemanden!

• #5   28. jul 2012 Som læhus kan en grøntsagskasse af flamingo (købes hos Jem og Fix) også bruges. Hvis du har et gammelt liggeunderlag du ikke skal bruge, så klip det til og isoler med dette. Herefter kommer aviser og nogle bilige tæpper (de billige fleece eller hundetæpper, men husk at du skal have én klar hele tiden, for det må ikke blive vådt. Kig på mit billede - det er sådan man også kan lave et alternativt hus. Huset på billedet atår klar til "nye lejere" da den forrige havde FIV og derfor er det så forbandet vigtig at få den testet.
    Du kan ikke give den væk på G&G hvis den kun er tam overfor jer, du er nødt til at sikre dig at det er en tamkat og ikke en menneskevant kat der måske bliver bange når den kommer et nyt sted hen.
    Og som Lotte siger - hvis I har fodret den nogle gange, så er det jeres ansvar og I skal blive ved indtil I finder en holdbar løsning.

Håber på en update:)

• #6   28. jul 2012 Janet **Vi har snakket om, om det er muligt at vi kunne købe noget halv billig foder og så fodre den udenfor, men tror den så at den bor her og vil den miave indtil den får mad igen? Eller hvis vi nu flytter, vil den så ikke dø, hvis ikke andre giver den mad?**

Den ikke bare TROR den bor der så, den BOR der faktisk så.
    Og man kan ikke bare flytte fra en kat man har fodret gennem nogen tid! Det forpligter.

Du kan kontakte Kattens Værn (gerne hovedkontoret), og fortælle sagen som den er. Måske kan I sammen finde en løsning.
    Fx kan du blive fodervært (og få tilskud til neutralisering og øremærkning).
    Eller I kan måske aftale, at du står for fodring, indtil der bliver plads på internatet. (internat vil dog ikke være en løsnng, hvis katten kun har været vant til at være ude - det vil IMO være dyrplageri at sætte ham i bur så).

Men det allerførste der bør gøres er at forsøge at finde ud af om katten er savnet. Så spørg vidt og bredt i nabolaget om nogen kender til katten, og sæt opslag op.
    Og fremlys ham på www.dyrenesbeskyttelse.dk . Og tjek samme sted om han skulle være efterlyst der.

Men ja, kan godt være han er smidt af, eller nogen er flyttet fra ham. Det ses desværre smiley

Hvis I ikke finder ejeren, så følg dit hjerte og bliv hans fodervært/madmor.

**Det vil bare være frygteligt at skulle aflive ham fordi vi engang flytter ... Det tror jeg ikke jeg vil kunne bære.**

Dét kan jeg godt forstå! Men katten lyder da til at være ret tam, eftersom han gerne vil tages op og nusses. Og hvis du så gennem lang tid har været hans madmor, så skulle der ikke være noget i vejen for at flytte ham med til hus og have, hvis det en dag bliver aktuelt smiley

Som de andre skriver : Sørg for læhus eller lign med halm.

Lad os endelig vide, hvad I beslutter.

• #7   28. jul 2012 Hov, mht. billigt foder: Jamen, billigt foder er jo MEGET bedre end intet foder smiley

• #8   29. jul 2012 HVIS I vælger løsningen med det billige foder, så skulle Schnucki fra Aldi faktisk være ganske udemærket har jeg hørt noget om smiley

• #9   29. jul 2012 Enig omkring foder - Det behøver ikke være dyrt. Det vigtigste er katten har mad. Der er jo mange, der giver det billigste foder og har sunde og raske katte...

• #10   10. dec 2012 Fik aldrig svaret på dette indlæg så det gør jeg lige.. Historien endte lykkeligt smiley Vi fandt et kattehjem til ham i Odder og der bor han nu i håb om at få en ny ejer. Han har mulighed for både at være inde og ude, men nu kan han leve trygt og varmt videre smiley

• #11   10. dec 2012 Dejligt at høre, det er jo vigtigt at i har penge til den kat i allerede har.

Kommentér på:
Hjælp til tilløber kat

Annonce