whiskas? whiskas?
hej alle.
jeg har et spørgsmål, min mor flippede lige på mig den anden dag da hun var på besøg fordi jeg fodre(de) mine katte med whiskas. og fortalte at de kunne få udslæt og blokket urinveje.
men da jeg spurgte min dyrelæge om det træk han på skulderen og sagde at der var det samme nærings indhold i som andre mærker fordi det er der et krav om, det eneste der var, var at råvare var af en billig kvalitet og at der var farvestoffer i og at det var derfor nogen katte ikke kunne tåle det. derfor købte jeg noget nyt foder hos dyrlægen.
og hvis whiskas er farligt hvorfor bliver det så solgt?
hvad er jeres erfaring og har i hørt noget anderledes?
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
Et alternativ kan være Lux fra Aldi. Der er hverken korn eller sukker i, og så er der selvfølgelig de lidt dyrere mærker man kan købe i tyskland.
jul 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 25
jeg har ingen problemer med hvad det koster.
købte noget som dyrlægen sagde var godt når de lige var blevet kastreret
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 14 Katte: 10 Emner: 122 Svar: 478
Efter alt hvad jeg har læst skulle det være ligesom junkfood altså det svare til at du spiser pizza og andet godt hverdag.
Desuden hold dig fra sukker i foderet det er ikke sundt for katten, tjek hellere disse hjemmesider ud:
www.zooplus.dk
www.zooplus.de
www.zooplus.co.uk
Det sviger hvor det er billigst
jul 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 25
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 37 Svar: 209
Du skal gå efter foder med minimalt indhold af korn, og nul sukker!
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 15 Svar: 131
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 240
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 8 Emner: 1 Svar: 170
der er også blevet fodret med det her hjemme. men vi valgte at skifte, fordi kattene stort set aldrig blev mætte af det, så nu får de royal canin (active) og noget andet foder istedet for (er ikke hjemme så kan ikke se hvad det hedder)
hvad med "kitekat" er det også farligt eller bare usundt for katten??
for syntes da at det minder meget og whiskas..
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Det er lidt det samme, ikke?
Du kan jo også spise Mc Donald's mad hver dag, men din krop kan bare ikke klare det i længden...
Sådan er det også med meget (for ikke at sige 99%) af det foder du kan købe i dagligvarebutikker/supermarkeder...
Det er hammer usundt for katten....
Smæk fyldt med kulhydrater, korn og grøntsager....
En masse ting som kattene overhovedet ikke behøver...
Du skal finde noget med minimalt indhold af kulhydrater...
Uden korn og grøntsager...
Og med så høj en kød-% som overhovedet muligt!
jul 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 22
feb 2010
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 3
Kan hun ikke lide maden smutter hun ud og fanger en mus.
Det har resulteret i at vi kun fodre med råt nu, hun har aldrig været mere sund i pelsen.
Ville ikke selv fodre med tørt, forstår slet ikke at kattene vil spise det.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Da jeg var barn var kattemadsudbuddet ikke ret stort, derfor hed det også Whiskas da det kom på markedet til en pris der er til at betale som vi fodrede med - og kattene blev sgu gamle:)
Det er blevet en kæmpe industri og producenterne skal jo overgå hinanden. Jeg vil vove den påstand, at hvis du køber foder hos dyrhandleren eller dyrlægen, så går du ikke helt galt i byen.
Så er der den evige diskussion om korn i foderet - ja katte er rovdyr, men den mus eller fugl der liige blev indtaget levede altså af bl.a. korn, så det er heller ikke farligt!
Det handler om at beskytte urinvejene og undgå div. sygdomme, der e Royal Canin, Hills, Eucanuba, Iams, Applaws m.v. i hvert fald sikre valg. JEG tror også at der kan gå lidt mode i hvordan man fodrer. Nogle vælger rawfood og fint nok, for det er et rovdyr, andre incl. mig køber Royal Canin eller tilsvarende mærker og så vådfoder som tilskud.
Jeg gider ikke længere studere indholdsfortegnelser, jeg er af den opfattelse, at producenter som også kan lave sygdomsdiæter, de laver sgu også noget ordentligt fuldfoder. Det gør Hills, Eukanuba, Purina (ProPlan) og RC.
Jeg spurgte engang min dyrlæge ad hvad forskellen var på RC købt hos dem og så RC købt hos dyrhandlen. Svaret var: Tjahh.. det er nok prisen..:).
Så du afliver ikke katten ved at fodre med Whiskas, du kommer bare af med en masse penge for ingenting:)
jun 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Svar: 16
De får ikke vand nok af den smule de drikker ved siden af. Altså går de og er konstant lettere dehydrerede, hvilket giver en meget koncentreret urin og dermed har de meget lettere ved at få sygdomme i urinvejene. Og så indeholder det en masse kulhydrater, som katten overhovedet ikke kan fordøje og bruge til noget. Der sker bare det at det bliver omdannet til sukker og fedt. Den smule protein det indeholder, er typisk også meget plante-baseret og igen ikke noget katten har godt af.
Man kan også fundere lidt over hvorfor (især) tørfoder indeles i en stribe alders-betingede kategorier: killinger, lidt større killinger, voksne, ældre, gamle. I naturen spiser de nøjagtig samme kost hele livet igennem! De spiser bare lidt mere af den når de har brug for mere energi. Blot endnu en måde at tjene penge for fabrikanterne.
Og endelig er det jo samme firma der ejer både Royal Canin og Whiskas, så rent gift er Whiskas jo nok ikke.
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 37 Svar: 209
jun 2011
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
jun 2011
I naturen får katte max 5% kulhydrater, som er den smule plantemateriale deres byttedyr måtte have i maven. Tørfoder indeholder ofte op til 50% kulhydrater, og når så en del af proteinet også stammer fra planter, så kræver det ikke så meget fantasi for at se at noget er helt galt i forhold til hvad katten er bygget til at skulle spise.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
God pointe!
Til det med kulhydraterne, så har jeg løseligt læst, at ph-værdien i urinen bliver ændret af højt kulhydrat-indhold i foderet, så det er altså ikke kun væskemangel, der er et problem, men også at der kan dannes krystaller pga. for høj (øh... eller lav? nå, i hvert fald for katten forkert/farlig) ph-værdi. Har ikke forstand på alt det kemi, men synes da det lyder logisk, at noget nemt kan gå galt ved at fodre rovdyr med alle de kulhydrater.
Mht. Whiskas, så tvivler jeg på, at det skulle være værre end alt muligt andet kulørt foder. Whiskas tørfoder køber jeg dog aldrig, ligesom jeg heller ikke køber andet kulørt tørfoder. Men lidt whiskas-vådfoder får mine vådfoderkræsne katte da en sjælden gang. Jeg tænker: hellere Whiskas vådfoder end intet vådfoder.
whiskas?