{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.357 visninger | Oprettet:

SPYFLUELARVER PÅ KILLINGER {{forumTopicSubject}}

Har 2 killinger som er mindre end 1,5 døgn gamle. De var begge fyldt med spyfluelarver de var overalt på kroppen har aldrig oplevet noget ligne. Måtte simpelthen bruge skånefuld sæbe og under vand for at få dem af. Spørgsmålet er om en spyfluelarve kan bore sig igennem huden, selvom der ikke er et hul/sår. Jeg har prøvet at undersøge på nettet, men uden held. Jeg har i forvejen 2 hun katte med hver 4 killinger, som deler fødekassen.. Kan mine 2 hun katte + killinger blive ramt af larverne !?. De 2 små killinger, er næsten helt frie for larver, og i morgen skal de tilses af en dyrlæge. Jeg har taget killingerne ind så de kan få mælk.

Her er historien bag disse to "spykillinger" ..: Jeg fik her til aften besøg fra min nabo, som var helt ude af den, hun havde fundet 3 killinger, og set en sort kat forsvinde væk. Det var hendes hunkat, som hun havde savnet i over 4 uger, men desværre er den løbet væk igen. (jaget væk af en hankat, som har forsøgt at slå en killing ihjel.Den måtte desværre aflives pga åbent sår.) Ejerens kat har været væk i over 4 uger. og blev set i dag flygte væk fra sine killinger, og stadig ikke vendt hjem....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SPYFLUELARVER PÅ KILLINGER
  • #1   6. aug 2012 Det var dog skrækkeligt smiley
    Jeg kan forestille mig, at spyfluerne har været tiltrukket først af den sårede killing og derefter af evt. blodrester fra fødslen ogå navlestrengene.

Er navlestrengene helt flade og tørre?

Nej, larverne kan ikke smitte hverken dine hunkatte eller deres killinger, men det er ikke nok, at de nye killinger NÆSTEN er fri for laver. De skal være HELT fri.
    Se dem især efter omkring numsehullet.

Jeg ved, at pindsvin, hvis de har haft afføring siddende bagi, kan blive ædt op af larver.

Og så under det mig, at din nabos kat flygter væk og ikke søger ind i huset.
    Din nabo må da gøre en indsats for at få sin kat ind.

• #3   6. aug 2012 Meget skrækkeligt... Alle larver bagtil er væk. navlestrengene er tørre. Jeg er klar over, at de skal være helt fri. Min nabo har snakket med en dyrlæge og fik besked på at vaske alt af som muligt. Det kan sagtens passe at de er blevet tiltrukket, af lugten af såret på killingen, eller fra fødslen. Hun katten må være stresset.
    Det undrer alle i byen hvorfor den ikke har været hjemme og vi er mange der søger efter den. Jeg kender ejeren privat, og dyrene har det godt og har et rum for sig selv og ca 200 m2 at boltre sig på og bliver passet med vacc. osv.. I denne her by bor der desværre rigtig mange staldkatte, som ikke er neutraliserede.. Det giver killinger, og flere endda. Desværre sker der desværre det, at folk der opgiver deres kat, eller killinger kører hertil og sætter katten/killingen af..
    - Den hankat, som jagtede katten, er ikke set før.

• #4   6. aug 2012 Jeg har læst på en hjemmeside, at spyæg tager et døgns tid at klægge... Der er blevet ledt længe og folk har små børn...
    - Jeg har skrevet herinde, for at modtage viden, og hjælp. Ikke for at læse at alle larver skal væk, og hvorfor man ikke har ledt længe nok.. Vi er katte ejere alle sammen af samme grund. Nemlig fordi vi elsker vores katte og det der kommer... Jeg skrev med vilje historien bag for at undgå, spørgsmål omkring: Hvorfor, hvorfor ikke, og gør det, osv.. Jeg har taget disse 2 killinger til mig, og har 8 i forvejen, samt nok at se til. Jeg orker ærlig talt ikke andet end den hjælp jeg kan få ar jer brugere herindefra.
    Killingerne kommer til en dyrlæge i morgen, og der bliver hverken kradset eller skyllet mere på dem, da der ikke er mere at mærke eller se. Resten ordner dyrlægen. Larverne sad fast, om så de ikke kan sætte sig fast som "sugekopper" så må killingernes pels ha været våde, og måske derfor de sad fast eller noget helt andet.

• #5   6. aug 2012 Jeg syns nu ikke jeg læser andet fra Mega og Felis, end de prøver at hjælpe.. Ikke at de angriber DIG for det du har gjort. Du har fjernet dem du kunne se - ikke? Ergo er der jo ikke mere i det, og nu tager du dem til dyrlæge i dag, hvilket også er fint. Det eneste jeg kan se de skriver, som ikke har med larverne at gøre er, at i bør se om i ikke kan indfange mormissen, og det er jeg såmænd ganske enig med dem i. De små behøver deres mor, og jeg er sikker på hun mangler sine babyer. Det er ikke et angreb på dig - det er af omsorg til killingerne og mormissen.

• #6   6. aug 2012 Spy klækkes efter ca. 1 døgn
    http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/spyflue.htm

PS: Beklager (og undrer mig over), at mit svar opfattes negativt.
    Det er vel også en hjælp at skrive, at ALLE larverne skal væk, men læs linket

• #7   6. aug 2012 Det er jeg altså ked af hvis jeg har set mig sort på hvad jeg læste. Jeg var træt og bombet i går og har nok bare ment, at jeg er blevet angrebet i stedet og det er ikke første gang jeg misforstår hvad jeg læser, det er min borderline som jeg ikke havde styr på i går. Skal selvfølgelig ikke være en undskyldning for det. Og så selvfølgelig vil jeg gerne sige undskyld for mine negative ord... Vi forsøgte at få mor mis til os.
    Her til morgen har de været hos dyrlægen..
    - Killingerne er muligvis født for tidligt. De har ikke sutte/suge evne (endnu). Og der var ikke andet for end at aflive dem. Dyrlægen vurderede, at deres tilstand var dårlig og larverne måske også var kommet ind i kroppen.? (Jeg var ikke med ved dyrlægen så det er hvad jeg har fået af vide) Det er virkelig surt og rigtig øv, og min hunkat går rundt endnu og leder efter de 2 små. Ville ønske jeg kunne gøre mere end det.

• #8   6. aug 2012 Trøst dig med Betina, at du har hjulpet disse killinger MEGET.
    De fik en hurtig og human aflivning frem for at blive langsomt ædt op af larverne.

• #9   6. aug 2012 Selvfølig ville man ønske en 'og så levede de lykkelige i alle sine dage' slutning, men du har da hjulpet dem meget og gjort alt du kunnet. Så tænk på det, og nus lidt ekstra med din egen søde kat.

• #10   6. aug 2012 Ja det må jeg gøre, og tak. Det er dejligt, at læse hvad du skriver.. Det var i den grad også grænse overskridende for mig at skulle gøre dem rene, men det skulle gøres.
    - Jeg har hørt, at de kan "ædes" op indefra,? det må være smertefuldt.? De fik i hvert fald en god afslutning hvis man kan sige det sådan, og oplevede at mærke en god varme og tryghed fra min kat og de andre killinger.
    Jeg har aldrig i mit liv troet, eller forstillet mig, at spyfluelarver kunne "angribe" dyr, og at de også bliver kaldt for maddiker. men i går blev jeg da en smule klogere.

• #12   6. aug 2012 Felis: Heldigvis er det nemt at forhindre/begrænse fluer i gnaverbure. Stalosan F - så holder de sig væk.

Dog har jeg nu aldrig oplevet spyfluer, men derimod andre fluer i den slags bure...

• #14   6. aug 2012 Felis: Der er åbenbart fluegift i også - det er så også kun Stalosan F der virker mod fluer - ikke de andre typer Stalosan...

Ifølge dette link (hvor man skal åbne en pdf-fil) virker det mod fluelarver. Forsøget er lavet af Steins Laboratorium.
    http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=stalosan%20f&source=web&cd=4&ved=0CFsQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.vilofarm.dk%2Fgetfile_pdf.php%3Ffilnavn%3D10134.pdf&ei=Z5EfUIPVBubc4QTRzIDQBg&usg=AFQjCNGRNdBA5RZ93Oqo7zTrlgal_aTP8A

• #15   6. aug 2012 Ja hehe det her du ret i.. Her senere i dag får jeg leveret en voliere (godt nok hønsehus med løbegård, og isoleret rede kasse. lille og hyggelig og god start til de små-store killinger så killingerne får mulighed for, at komme udenfor og lege og få frisk luft og senere hen tilkobles til en større voliere). Glæder mig utrolig meget til den kommer. Så der bliver en del at ordne i dag, så kan tankerne komme et andet sted hen.. smiley

Kommentér på:
SPYFLUELARVER PÅ KILLINGER

Annonce