SPYFLUELARVER PÅ KILLINGER {{forumTopicSubject}}
Har 2 killinger som er mindre end 1,5 døgn gamle. De var begge fyldt med spyfluelarver de var overalt på kroppen har aldrig oplevet noget ligne. Måtte simpelthen bruge skånefuld sæbe og under vand for at få dem af. Spørgsmålet er om en spyfluelarve kan bore sig igennem huden, selvom der ikke er et hul/sår. Jeg har prøvet at undersøge på nettet, men uden held. Jeg har i forvejen 2 hun katte med hver 4 killinger, som deler fødekassen.. Kan mine 2 hun katte + killinger blive ramt af larverne !?. De 2 små killinger, er næsten helt frie for larver, og i morgen skal de tilses af en dyrlæge. Jeg har taget killingerne ind så de kan få mælk.
Her er historien bag disse to "spykillinger" ..: Jeg fik her til aften besøg fra min nabo, som var helt ude af den, hun havde fundet 3 killinger, og set en sort kat forsvinde væk. Det var hendes hunkat, som hun havde savnet i over 4 uger, men desværre er den løbet væk igen. (jaget væk af en hankat, som har forsøgt at slå en killing ihjel.Den måtte desværre aflives pga åbent sår.) Ejerens kat har været væk i over 4 uger. og blev set i dag flygte væk fra sine killinger, og stadig ikke vendt hjem....
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Jeg kan forestille mig, at spyfluerne har været tiltrukket først af den sårede killing og derefter af evt. blodrester fra fødslen ogå navlestrengene.
Er navlestrengene helt flade og tørre?
Nej, larverne kan ikke smitte hverken dine hunkatte eller deres killinger, men det er ikke nok, at de nye killinger NÆSTEN er fri for laver. De skal være HELT fri.
Se dem især efter omkring numsehullet.
Jeg ved, at pindsvin, hvis de har haft afføring siddende bagi, kan blive ædt op af larver.
Og så under det mig, at din nabos kat flygter væk og ikke søger ind i huset.
Din nabo må da gøre en indsats for at få sin kat ind.
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 7 Emner: 32 Svar: 207
Det undrer alle i byen hvorfor den ikke har været hjemme og vi er mange der søger efter den. Jeg kender ejeren privat, og dyrene har det godt og har et rum for sig selv og ca 200 m2 at boltre sig på og bliver passet med vacc. osv.. I denne her by bor der desværre rigtig mange staldkatte, som ikke er neutraliserede.. Det giver killinger, og flere endda. Desværre sker der desværre det, at folk der opgiver deres kat, eller killinger kører hertil og sætter katten/killingen af..
- Den hankat, som jagtede katten, er ikke set før.
aug 2008
- Jeg har skrevet herinde, for at modtage viden, og hjælp. Ikke for at læse at alle larver skal væk, og hvorfor man ikke har ledt længe nok.. Vi er katte ejere alle sammen af samme grund. Nemlig fordi vi elsker vores katte og det der kommer... Jeg skrev med vilje historien bag for at undgå, spørgsmål omkring: Hvorfor, hvorfor ikke, og gør det, osv.. Jeg har taget disse 2 killinger til mig, og har 8 i forvejen, samt nok at se til. Jeg orker ærlig talt ikke andet end den hjælp jeg kan få ar jer brugere herindefra.
Killingerne kommer til en dyrlæge i morgen, og der bliver hverken kradset eller skyllet mere på dem, da der ikke er mere at mærke eller se. Resten ordner dyrlægen. Larverne sad fast, om så de ikke kan sætte sig fast som "sugekopper" så må killingernes pels ha været våde, og måske derfor de sad fast eller noget helt andet.
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
maj 2007
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/spyflue.htm
PS: Beklager (og undrer mig over), at mit svar opfattes negativt.
Det er vel også en hjælp at skrive, at ALLE larverne skal væk, men læs linket
aug 2008
Her til morgen har de været hos dyrlægen..
- Killingerne er muligvis født for tidligt. De har ikke sutte/suge evne (endnu). Og der var ikke andet for end at aflive dem. Dyrlægen vurderede, at deres tilstand var dårlig og larverne måske også var kommet ind i kroppen.? (Jeg var ikke med ved dyrlægen så det er hvad jeg har fået af vide) Det er virkelig surt og rigtig øv, og min hunkat går rundt endnu og leder efter de 2 små. Ville ønske jeg kunne gøre mere end det.
maj 2007
De fik en hurtig og human aflivning frem for at blive langsomt ædt op af larverne.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
aug 2008
- Jeg har hørt, at de kan "ædes" op indefra,? det må være smertefuldt.? De fik i hvert fald en god afslutning hvis man kan sige det sådan, og oplevede at mærke en god varme og tryghed fra min kat og de andre killinger.
Jeg har aldrig i mit liv troet, eller forstillet mig, at spyfluelarver kunne "angribe" dyr, og at de også bliver kaldt for maddiker. men i går blev jeg da en smule klogere.
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 172
Dog har jeg nu aldrig oplevet spyfluer, men derimod andre fluer i den slags bure...
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 172
Ifølge dette link (hvor man skal åbne en pdf-fil) virker det mod fluelarver. Forsøget er lavet af Steins Laboratorium.
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=stalosan%20f&source=web&cd=4&ved=0CFsQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.vilofarm.dk%2Fgetfile_pdf.php%3Ffilnavn%3D10134.pdf&ei=Z5EfUIPVBubc4QTRzIDQBg&usg=AFQjCNGRNdBA5RZ93Oqo7zTrlgal_aTP8A
aug 2008
jun 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 44
SPYFLUELARVER PÅ KILLINGER