944 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

camilla H
camilla H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

hjælp hvæser meget af hinanden hjælp hvæser meget af hinanden

Jeg har to killinger fra samme kuld, de er en blanding af alm. huskat og en british shorthair. De er 16 uger.
Vi fik dem hjem dagen de blev 12 uger, og de begyndte at gå ude da de var 14 uger, og de var rigtig gode til det, så vi lod et vindue stå åbent så de kunne komme ud og ind, dette gik også fint.
Indtil for 2 dage siden, hvor ingen af dem kom hjem igen.. Heldigvis vidste så en ven den ene dagen efter, og vi har lige fået den sidste hjem. Men nu hvæser de meget af hinanden..

Jeg har ikke den store erfaring med katte, kommer de til at have et forhold som før de tog afsted?
Der kom to børn med den sidste idag, de fortalte at deres nabo havde haft den inde den første nat, kan hun lugte anderledes efter dette?

Den kat der først kom hjem, har søgt meget efter den anden, men nu når hun er kommet hjem, er hun den der er værst til at hvæse.

Har i nogle gode råd, skal de bare have lov at gå??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp hvæser meget af hinanden
  • #2   6. aug 2012 Det er da ikke for tidligt at lukke dem ud!

• #5   6. aug 2012 Dette tilfælde er vist bare et hændeligt uheld. Som TS skriver, er den ene jo også blevet holdt inde hos nogen andre end dem den bor hos, hvilket jo godt kan forvirre en kat. Men efter to uger ved en kat godt hvor den bor. Jeg synes ikke der er gjort nogen fejl her. Og så synes jeg det er nemt at finde ud af hvad TS IKKE skulle have gjort, i stedet for at finde ud af hvad der kan gøres NU.

• #7   6. aug 2012 mine killinger har også altid fået lov til at komme ud efter 14 dage og der har aldrig været problemer med at finde hjem.. de har tværtimod nydt "friheden" i at kunne komme ud..

• Bettina L
    Bettina L Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 71
    #8   6. aug 2012 Først - min kom også ud da hun var 14 uger - uden problemer.

Dernæst - De kan sagtens være usikre på hinanden, da især den der har været taget ind lugter anderledes. Jeg ville forsøge at få dem til at lugte af det samme - evt ved at gnide dem med en af dine brugte t-shirts eller lignende.

Din uro for dem kan også smitte af på dem. Så lav lidt hygge omkring dem, giv dem lidt god mad og tal meget og roligt til dem. Som om der ikke er sket noget. Men bland dig ikke, hvis de slås. Det kan de misforstå, og gøre uroen større.

Håber det løser sig.

• #10   6. aug 2012 Nogle killinger er mere "modne" når de er 12-13 uger end andre. Men jeg vil også sige at de burde have været nogle uger ældre og have boet i sit nye hjem noget længere. Men nu er skaden sket. Der er ikke meget du kan gøre, de lugter fremmet for hinanden, da de sandsynligvis ikke vandre de samme steder, så det er 1 problem, som du ikke kan gøre noget ved. Er de heller ikke neutraliseret, vil problemet kun blive endnu værre, når de bliver kønsmodne. Så hvis de ikke er neutraliseret, så vil jeg anbefale at få det gjort meget hurtigt og INDEN der kommer uønskede killinger. Og når de skal være udekatte, så få dem vaccineret og ikke mindst øremærket.

• #11   7. aug 2012 Min Nala er nu 17 uger og idag er faktisk første gang vi har lukket hende ud, uden vi har været med.
    Allerede dagene efter vi fik hende, begyndte vi at gå med hende i sele udenfor, så hun hurtigst muligt kunne lære den store nye verden at kende.
    Hun er ALDRIG gået ud for haven, da hun stadig er lidt bange for en del af det nye. Især biler (men det er jo kun godt).
    Synes det fint du er begyndt at lukke dem ud, men som jeg selv har gjort så ha dem i en eller anden form for snor, så de kan lære ''deres territorium'' at kende først. Men lige nu synes jeg ikke de skal ud når de ikke kan finde hjem. Ha dem inde nogle uger, så de også lige kan ''kende'' hinanden igen. Held og lykke!

• #13   7. aug 2012 Sagde ikke noget med at min kat skulle ud hurtigst muligt?(:
    - Hvis det er mig du hentyder til.

• #15   7. aug 2012 ''Så hun hurtigst muligt kunne lære den store nye verden at kende'' og så må du ha misforstået mig(: For mente ikke at jeg ville ha Nala skulle ud hurtigst muligt, ville bare ha hun hurtigst muligt skulle ud og lære det ukendte at kende, da vi fik hende fra et sted, hvor hun boede et trist og indelukket sted. Hun var helt sky da vi fik hende hjem og er ikke engang kælen endnu. Har hørt hvis man skal væne katte til at være ude, skal det være som killinger.

• #18   7. aug 2012 Nu er det sådan at hun allerede følte sig rigtig godt tilpas i sit nye hjem få timer efter hun var kommet(: Hun er måske ikke kælen endnu, men som sagt er hun killing og det kommer nok. Hun vidste også allerede hvem ''mor'' og ''far'' var dagen efter hun var kommet, så du hun ''lærte'' hurtigt, synes jeg det var en god mulighed 3 dage efter hun var kommet at lære hende at ''gå'' i snor og det foregik udenfor, som hun var godt tilfreds med. Så må i jo selv bedømme om det har været i eget tempo eller aj(:

• #20   7. aug 2012 Nej men i siger begge to at jeg åbenbart ikke ''opdrager'' min kat i eget tempo, men det vil jeg selv sige at jeg gør.

• #22   7. aug 2012 Nu satte jeg også lige 2stk '' ved, da jeg ikke lige kunne komme på et passende ord(:

• #25   7. aug 2012 Hvorfor holde den inde i måneder?? Det er kattens natur at være ude og jage, og kan en kattemor få mulighed for det, lærer hun sine killinger at begå sig både inde OG ude, og hun lærer dem, blandt mange andre ting, at jage mus.

• #27   7. aug 2012 Susan - det er da ikke sikkert det er i kattens tempo. Det mener du det er, men som jeg læser det, er det i dit tempo smiley

• #29   7. aug 2012 At man ikke konstant skal passe på at katten løber ud, og dermed bliver væk, fordi den endnu ikke er vænnet til det.
    At den kan komme ud og "afreagere" udenfor - hvæsse kløer, jage, få nye indtryk osv.

• #31   7. aug 2012 Der er meget ofte katte der er ude og lærer sine killinger disse ting, når man er på landet.

• #32   7. aug 2012 Okay, jeg læser det nu ikke som tvang. Mon dog ikke katten er fulgt med, og ikke blevet trukket ud af døren? smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #35   7. aug 2012 Vi alle er forskellige og gør det på hver vores måde, som nogle også skriver. Men hvis katten ikke bliver "hevet" ud mod sin vilje, men man tager det stille og roligt, kan jeg ikke se den store diskution i det. smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #37   7. aug 2012 Okidoki Jesper. smiley

• #38   7. aug 2012 Jesper, du har ret, vi er alle forskellige, og gør tingene på forskellige måder - heldigvis, ellers ville her være kedeligt smiley Jeg tror ikke man direkte piller naturen ud af en kat, ved at lade den vente de 4-8 uger med at komme ud, men den anden vej rundt, så tror jeg heller ikke det skader den at komme ud. Man kan være uheldig at katten ikke kan finde hjem igen, men det kan man også være med en voksen kat - den kender jo også kun duftende og hjemmet indenfor smiley

Susan, jeg svarede bare på dit indlæg højere oppe, de er blandet lidt rundt, så det forvirrer lidt smiley Nej, jeg mener ikke at I der vælger, at følge et mere trægt tempo gør noget forkert og går mod kattens instinkt og behov, men det mener jeg heller ikke vi, der lader dem komme tidligt ud, gør smiley

Vil heller ikke kalde det diskution, vi deler erfaringer og kommer med vores personlige meninger smiley smiley

• Bettina L
    Bettina L Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 71
    #39   7. aug 2012 Alle mine (4) katte kom ud efter 14 dage. De første 3-4 gange under skrapt opsyn - første gang kun 5-10 minutter, og derefter gradvist længere.

Jeg har kattelem, og enten skulle de store lukkes ude når jeg ikke var hjemme, eller også skulle den lille lære at komme ud "hurtigst muligt". Og det er gået rigtig godt, hver gang jeg har gjort sådan. Det er faktisk først nu, efter Liva er blevet steriliseret og 5 måneder, at hun benytter sig af chancen for at være ude i mere end en halv time ad gangen.

Om man gør det efter 14 dage, eller venter et par måneder, er jo op til ens egen (og kattens) temperament. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet.

Men nu gik spørgsmålet jo også på, hvad Camilla skulle gøre, og ikke om hun havde lukket dem ud for tidligt.....

Kommentér på:
hjælp hvæser meget af hinanden

Annonce