{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.199 visninger | Oprettet:

Fuck, hvor taler de unge grimt {{forumTopicSubject}}

<b>DEBAT.

Forbandelser og ukvemsord fyger gennem luften i klasselokalet, på fritidshjemmet og i klubben. Piger kaldes ikke længere piger, men ludere eller fisser. Pædagoger og lærere hører oftere ordet fuck end tak. Det lyder slemt, men er det virkelig blevet værre?

De unges sprogbrug er i fokus som aldrig før. Der findes snart ikke et forældremøde, hvor emnet ikke står på dagsordenen. De unge sviner hinanden til både verbalt og på sms - hvis vi skal tro forældre og lærere. Men de unges brug af ukvemsord er ikke hyppigere, end det altid har været, mener sprogforsker.

»Det er en myte, at de unge taler grovere til hinanden end tidligere. I dag hører vi langt mere og får derfor også øje på det sprog, de unge bruger, fordi vi er sammen på en anden måde end tidligere«, siger Pia Quist, sprogforsker ved Københavns Universitet, og henviser til, at det er grænserne mellem unge og voksne, der har flyttet sig, og ikke selve sproget, der er blevet grovere.

Her er lidt eksempler på danske unges kreative sprogbrug og dannelse af nye ord:

</b>Bøssekarl
Bøsserøv
Cool
Hammerfedt
Hammer Nice
Nice
Fuck
Drønfræk
Edderflot
Edderhamrende
Fisebule ( rum med dårlig lugt)
Fisefornem
Flækkern dag
Grineren
Nederen
Herre ( cool, sejt, nice, nederen osv)
Hot
Hygge -knald
Hygge nygge
Hypergrim
Hypergod
Kanon ( sjov, fedt, sød osv)
Kraftodder
Kraftidiot
Kæmpediller
Kæmpebarm
Kæmperøv
Smartass
Laskefed
Lorte ( album, arbejde, klasse osv)
Mega (røvhul, nederen, sjov, nice, osv)
Monster ( fed, flækkern, kramzer osv)
Møg (fjabbe, grim, klam osv)
Narhoved (røv)
Mega opperen ting
Opperen stil
Perkersvin (ghetto)
Pisse (klam, dygtig, dejlig osv)
Piv ( gratis, fråder osv)
Pløk ( åndssvag, fuld osv)
Power
Røv (grim, glad, genert osv)
Rå (stiv, lækker osv)
Skide (dyre, lækker, fedt osv)
Skod (mor, butik osv)
Snotdum
Spassernar
Stanghamrende barcardi
Sterneren
Tæske
Ultra
Vilderen
Voldliderlig
Æskelækker

<b> Hvad synes i - er de unges sprog grimt og nedsættende? Opfatter i det som et problem eller et kommende problem at de unge taler som de gør?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fuck, hvor taler de unge grimt
  • #1   28. maj 2009 altså nu er jeg selv snart 18 og indrømmer gerne at jeg er lidt bagud på nogle måder OG foran på andre. men jeg bruger mange af de ord der.. men det er sammen med mine venner og bruger dem ikk for at provokere andre...

    kan forresten komme med to ord som mig og mine (drenge) venner har opfundet.. *Jeg er mest sammen med drenge og derfor smitter det nok lidt af på mig,, det skal lige siges ordet bliver nok pænere af at man siger det sådan som vi gør nu...

    Der er ordet for:
    Pik=Skinkelyn..... ja det er selvopfundet
    Fisse=Kuttelutte... og ja det er sågar oss selvopfundet smiley


    Man må da sige at det er blevet en smule bedre., men selve sproget er jo grimt?? Helt klart det er det men tror ikk det er noget der kan stoppes. det starter helt i børnehaven


  • #3   28. maj 2009 det er værre end da jeg var barn syntes jeg, da jeg var ude og gå en tur forleden i skoven sammen med min bedste veninde og hendes kæreste, kommer vi forbi en børne have, og to drenge begynder at råbe efter os :
    flotte patter, skal du hjem og duske dem begge to, fisse'fisse'fisse, ludere, osv..


  • #4   28. maj 2009 Jeg synes helt klart "de unges" sprog er grimt..
    Når jeg hører fx mine søskende sige til min mor eller far "Luk røven" eller sådan noget, ryster det mig at man kan tiltale sine forældre på den måde.. Da jeg var yngre hørte jeg også nogengange nogle veninder kalde sin mor en klam luder osv.. Det er forkasteligt. Mener at min mor har fortalt at en af mine mindste søskende engang kaldte hende noget tilsvarende.
    Jeg har aldrig talt sådan til et voksent menneske.
    Idag har jeg jo voksne veninder, og der taler jeg som det lige falder mig ind.. Bruger da en hel del af de ord der står på listen.
    Men der er kæmpe forskel på hvordan man taler til sine venner, og så til forældre/lærer eller andre voksne/autoriteter.
    Selvfølgelig afhænger det af sammenhængen.. Siger en elev til en lærer "Fuuck den her opgave var skidesjov maan", så er det jo tydeligt at det er godt ment, og ikke for at støde nogen.
    Men at svare igen med flabetheder og ukvemsord synes jeg er helt uacceptabelt, og jeg forstår godt det er et enme på mange forældremøder.


  • #5   31. maj 2009 <i> .. Jaah nu er selv kun snart 20år men ja jeg syntes igså de unge/små børn snakker rigtig grimt og lærer alt for meget ... Ja det kommer jo nok af at de hører andre voksne snakke sådan ..:o)

  • #7   31. maj 2009 <i> .. Jaah de kan være slemme .. men de har jo et eller andet sted fra .. ikk

  • #9   1. jun 2009 <i>.. Neej var os det jeg mente :o)

Kommentér på:
Fuck, hvor taler de unge grimt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce