{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Katte i forsøg {{forumTopicSubject}}

I Lov om Værn af Dyr står, at ”enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

Skulle man følge ”anerkendte, praktiske og videnskabelige erfaringer”, når det gælder dyrenes adfærdsmæssige behov, så skulle det være forbudt at holde forsøgsdyr under de forhold, de i dag lever under!

<b>Katte i bur
</b>Katte der indgår i forsøg sidder som hovedregel opstaldet i et bur fremstillet af metalplader, to metalskåle til mad og vand (ofte monteret på indersiden af lågen) og til tider en mindre hylde placeret oppe i den bageste del af buret.

Europarådsdirektivet om beskyttelse af dyr, der anvendes til forsøg og andre videnskabelige formål foreskriver, at et bur til en voksen kat skal være mindst 0,2 m². Der er altså ikke noget der forhindrer forsøgsinstitutterne i at købe bure af betydeligt større dimensioner, men det er de færreste, der vil betale denne merudgift.

I tiden op til de skal indgå i forsøg, er der mulighed for at lade killinger gå sammen i større rum, hvor de også kan have legeredskaber. Når forsøget påbegyndes, bliver kattene imidlertid som hovedregel isoleret i hver deres bur.

Voksne katte sidder alene fra det øjeblik de ankommer til forsøgsinstituttet. Når en kat indgår i forsøg, kan der være behov for at foretage analyser af kattens urin og fæces eller katten kan være blevet påført skader eller defekter der gør, at den har ændret adfærd, f.eks. at den ikke kan gå, ikke kan holde på urinen eller lignende. Det betyder, at kattene ikke kan opholde sig i samme bur.

<b>Forskningen
</b>I grundforskningen anvendes katte i særlig høj grad i neurobiologiske forsøg, mens de i den veterinærmedicinske forskning bl.a. indgår i forsøg, der vedrører Feline Immunodeficiency Veries (FIV – populært benævnt katte-aids), som dog også bruges som model for Human Immunodeficiency Veries (HIV).

I FIV-forsøg lever kattene i forsøgsinstituttet i meget lang tid, så udviklingen af sygdommen kan følges. I de neurobiologiske forsøg kan katten meget vel have opholdt sig på forsøgsstedet længe, men når forsøget går i gang, bliver katten ofte aflivet, mens den endnu er bedøvet.

Ved en række andre forsøg følges kattene over lang tid som f.eks. i søvnforsøg og visse hjerneskade- eller rygmarvsforsøg.

<b>Foder-forsøg
</b>Katte anvendes også i foderforsøg. Nogle mennesker tror noget naivt, at sådanne forsøg blot består i, at man skal konstatere, om katten bedst kan lide maden i madskål A eller i madskål B. Det er ikke tilfældet.

Foderblandinger med højt eller lavt indhold af en lang række stoffer og i forskellige blandinger afprøves på kattene i længerevarende forsøg. Der opsamles urin og fæces fra kattene, så man kan undersøge hvor meget eller hvor lidt der udskilles af alle disse stoffer og endelig tages der blodprøver.

Når der skal opsamles urin og fæces fra en kat skal den opholde sig i et såkaldt metabolismebur. Burets bund består af en metalrist, hvorigennem både urin og fæces kan passere og opsamles i en bakke nedenunder. Katten har derfor ingen mulighed for at tildække sine efterladenskaber med grus eller andet.

Stort set alle dyr er meget omhyggelige med enten at besørge bestemte steder og/eller at tildække det, de kommer af med. Det er meget stressende for et dyr ikke at kunne følge dette adfærdsmønster, og bl.a. for kattene betyder det, at de ”holder sig” i meget lang tid. Det resulterer igen i lange ophold i metabolismeburene og det påvirker deres velbefindende.

Kilde Forsøgsdyrenes Værn


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte i forsøg
  • #1   13. jun 2009 <b>Priser og avl
    </b>Prisen på forsøgskatte varierer. Killinger op til 10 uger kan koste fra 2300 kr. og prisen stiger med kattens alder. En kat over 8 måneder kan komme op på over 5300 kr. Kattene købes som regel hos store udenlandske avlscentre. De høje priser skyldes bl.a., at man kender dyrets arvemateriale og derved kan garantere, at de er fri for arvelige sygdomme og defekter. Nogle få danske institutter avler selv kattene. I 1999 indgik 44 katte aktivt i forsøg i Danmark. Andre sad i »venteposition«. Antallet af katte til forsøg i Danmark ventes at stige.

    <b>Katte anvendes bl.a. i

    </b>- undervisningsforsøg (medicin- og
    veterinærstuderende, læger og dyrlæger)
    - neurologiske forsøg
    - allergiforsøg
    - giftighedsforsøg
    - søvnforsøg
    - nervebiologiske forsøg
    - foderforsøg
    - blodtryks-forsøg


  • #2   13. jun 2009 hvor er det sygt altså

  • #3   13. jun 2009 Ja man får det ret dårligt af at læse hvordan vi behandler andre dyr her på jorden - og det mest chokerende er sgu at vi gør det i et land som DK. Ydermere sælger opdrættere deres katte til forsøg - nogen der sagde pengegrisk?

  • #4   14. jun 2009 Fuck det sq ikke iorden ! stakkels dyr..

  • #5   14. jun 2009 Det er meget oprørende at læse...
    jeg undrer mig stadig over, at vi mennesker finder det i orden at gøre forsøg på umælende dyr !!!


  • #6   14. jun 2009 jeg kan egentlig ikke se pointen med dyreforsøg. hvorfor ikke lave 'forsøg' med mennesker, lige som der er nogle hospitaler der gør, hvor de laver annoncer for om man vil prøve gigt medicin og sådan noget. der kan et menneske jo selv komme og melde sig til for pengenes skyld. men et dyr, kan jo ikke selv sige fra, og dyret får jo heller ikke noget ud af det, andet end en aflivning.. jaaa, ilge hva man går og drømme om, at blive mishandlet og dræbt bagefter.

    jeg er ikke for dyreforsøg, og jeg syntes da at næsten alle forsøg kan udføres på mennesker. og der må jo være nogle der siger ja, siden hospitaler bliver ved med at annoncere efter raske folk til forsøg


  • #7   14. jun 2009 Jeg er så temmelig dobbeltmoralsk hvad der angår tests på levende væsener.

    Jeg er taknemmelug for de tests der er lavet og at sikre mine dyr et sundt or så risikofrit liv som muligt - men jeg er ikke villig til at se på der forskeso g bruges dyr til det. Noget af det er man nødt til at bruge dyret til.

    Når det kommer til FIV (det dør de i højrere grad af end Leukæmi) - så er der udviklet en vaccine i USA -problemet er den ikke dækker godt nok - og der kan været forskellige stammer. Vaccinen findes ikke i Danmark

    Vi vil sågerne have svaret - og behandling gor alt - men vi er ikke realitiske nok til at se det også har en pris.


  • #8   14. jun 2009 Det er er helt korrekt - man vil gerne have behandlings muligheder for sine dyr, men man ønsker ikke at vide at der bruges dyr til forsøgene for at fremskaffe os behandlingsmetoder. Og vi ønsker heller ikke at dyr skal lide. Tror nok det er det jeg har det værst med. At forholdene ikke er i orden - det burde kunne gøres mere humant.

    Og så kan det også godt undre mig, at folk virkelig sælger deres katte til forsøg....det er udover min fatteevne. Jeg ville godt nok aldrig sælge nogle af mine dyr til forsøg.


  • #9   14. jun 2009 Jeg tror, men ved det ikke, at det er dyr der er fødes i laboratoriet.

    Nu hvor vi har vaccinen for Leukæmi, som jo er smadder godt, da katte i områder hvor det florerer - nu kan beskyttes 100%. Der er altså også fortaget massevis af tests inden den vaccine var på markedet - på dyr.

    Vi vil så gerne FIP til livs - men vil vi det gerne på bekostning af uskyldige dyr - ja det er jo spørgsmålet.

    Fra FIP ramte dyr tager man idag DNA med en vatpind i munden - mærker pinden med kattens data. Disse tests kan måske en dag give nøglen til gåden - også om det "bare" er sort uheld eller om der er en familiær/arvelig tendens. Så man gør virkelig meget for at holde dyrene ude af test laboratorierne.

    Det er mange måde at teste/afprøve på - og gør man intet, ja så kommer vi ikke videre.

    Hvad med dyrlæger der afprøver operationsmetoder eller andet fra skadede uintificerede dyr de får ind? Man er jo nød til at afprøve ideer for at se om de virker. Helt ærlig er jeg så egoistisk jeg syntes det er fedt - så længe det ikke er mit dyr der er "prøveklud"


  • #10   14. jun 2009 Nej ifølge det jeg har lagt ind her i tråden, så fødes kattene ikke i labatoriet -

    " Prisen på forsøgskatte varierer. Killinger op til 10 uger kan koste fra 2300 kr. og prisen stiger med kattens alder. En kat over 8 måneder kan komme op på over 5300 kr. Kattene købes som regel hos store udenlandske avlscentre. De høje priser skyldes bl.a., at man kender dyrets arvemateriale og derved kan garantere, at de er fri for arvelige sygdomme og defekter. Nogle få danske institutter avler selv kattene. I 1999 indgik 44 katte aktivt i forsøg i Danmark. Andre sad i »venteposition«. Antallet af katte til forsøg i Danmark ventes at stige."

    Det er det jeg ikke forstår. Ligesom du selv skriver, så ville du ikke bruge dine katte som forsøgsdyr - så det undre mig at der er nogle der vil sælge deres katte til sådan noget.





  • #11   14. jun 2009 Lis - forresten hvis du ikke har læst den tråd, så prøv at læs " griseøvelser - Forsvaret i Dk". Det er godt nok helt vildt....

  • #12   14. jun 2009 Måske de ahr samme forhold til dyrene som bondemanden der ikke får ondt i maven over at sende koen eller grisen på slagteriet - de er avlet med det formål

  • #13   14. jun 2009 Ja de må have et meget distanceret forhold til de dyr de har med at gøre.

  • #14   14. jun 2009 Jeg tænker tit på om hvis mennesker gør noget meget tit - om det så føles helt normalt for vedkommende - også selvom andre syntes det ikke er normalt.

    Er det for en jordemoder hver eneste gang den samme storslåede oplevelse når der tages imod et ny barn - eller kører det også på rutinen kl et eller andet midt om natten?


  • #15   15. jun 2009 vil også holde med lis i at det desværre er en nødvendighed med forsøgsdyr...

    Jeannette man kan på dit profilbillede se at du er tilhænger af streger og andet sminke...

    Det ville du nok ik gå med hvis ik det var blevet afprøvet på dyr inden, da der jo kan være ætsende eller andet i, som gør at du får vildt udslet i hovedet...

    Det har man med forsøg afprøvet sig frem og har til sidst fundet en formel som gør at man får udslet eller det der er værre...

    Bare så hår producenten Loreal som laver farver til hår.
    Der er nogen der virkelig ik kan tale det og bliver oppustet i hovedet.
    http://politiken.dk/erhverv/article174614.ece

    At loreal betaler sig fra at blive stævnet er ik unormalt fra deres side.
    De har gjort det MANGE gange og også i USA. De betaler mange penge for at det ik skal ende i retten og derfor har de også sluppet med det indtil videre...



  • #16   15. jun 2009 Lis - jeg vil mene, at så længe man arbejder med levende væsner, så må arbejdet aldrig blive "ren rutine". Jeg er selv uddannet indenfor sundhedssektoren - så snart det bliver rutine, så skal man stoppe. Man kan vænne sig til mange ting, men det er vigtigt at huske at det drejer sig om hver enkelt og ikke en "masse". Men nu har jeg slet ikke evne til at forstå, hvordan man kan have det godt med sig selv når man går til ro om aftenen, hvis man sælger dyr til de ovennævnte forhold.

    Jeg er ikke imod dyreforsøg - jeg er imod at dyrene ikke har ordentlige forhold mens de bliver brugt til forsøgene!

    Ja jeg går med makeup - jeg ved udemærket at det er testet på dyr i sin tid også selvom det makrup jeg har ikke er "testet på dyr".


  • #17   15. jun 2009 Niels - btw på det billede du kan se - har jeg faktisk kun mascara og streg på :o)

  • #18   15. jun 2009 går ud fra det er MIG der hedder niels.. gg
    er ik selv klar over hvilke forhold vores dyr herhjemme er under, men jeg vil skyde på at det er gode forhold (som man nu kan give dem) da der jo er tilsyn sådanne steder.
    Hvis man er i tvivl om hvordan de har det så skal man kigge på lovgivningen her i landet så man kan se hvilke forhold da går under.

    Mange der arb sådanne steder er jo dyreelskere i forvejen.
    Det ved jeg da jeg selv har kigget på uddannelsen, som dyrepasser og der er en linnie hvor man kan gå af den vej med forsøgsdyr og man må da sige at hvis man først interesserer sig for dyr og kigger på denne uddannelse så har man jo interesse for dyr og deres velbefindende..

    Skønt du kun har mascara og streg på så er du da en meget køn pige smiley hehe


  • #19   15. jun 2009 nu kan man altså godt få make up der ikke er lavet på forsøgsdyr smiley

  • #20   15. jun 2009 Mikael - ha ha sorry det er dig jeg hentydet til hehe :o))

    Man kan jo læse ovenstående hvordan kattenes forhold er - så er det vel lige meget om man er dyreelsker eller ej - det er må da nage på samvittigheden - især når man ved, at de ikke kan kan være det dyr de nu engang er.

    Og jeg takker for rosen hehe :o)

    Mau og Rex - ja man kan godt finde makeup der ikke er testet på dyr - men det er slutproduktet der ikke er det. Alle de ting som er i feks cremen er blevet testet - medmindre det er lavet af aloevera :o)


  • #21   15. jun 2009 jeanette z

    og det vidste jeg ikke. så er det vel lidt uden mening at bruge 50% mere på at købe ting der ikke er brugt på forsøgs dyr


  • #22   16. jun 2009 Mau og Rex - du tænker måske på The Body Shop ect :o) Det er helt korrekt at deres produkter ikke er testet på dyr, men i følge EU SKAL alle kemikalier, tilsætningsstoffer osv være testet. Så medmindre dit produkt er lavet af naturlige stoffer, såsom Aloe Vera (som er godkendt) så er det ikke testet på dyr.

    Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at ikke have noget der er testet på dyr. Hvad med ens tøj - kan godt være at det er bomuld, men er der feks tilført optisk hvidt, ja så er det også testet på dyr. Alle materialer vi mennesker har på kroppen, husholdningsmidler,service, medicin er alt sammen blevet testet på dyr.

    De er dog ved at lave nogle nye regler i EU mht makeup. Vi bliver nok desværre aldrig helt fri for dyreforsøg - men hvis dyrene så bare har de bedste forhold de kan få, så er det vel også i orden. Jeg er nok dobbeltmoralsk på det her område :o)


  • #23   16. jun 2009 - især når man ved, at de ikke kan kan være det dyr de nu engang er.

    kan ik være mere enig, men igen så er det desværre en nødvendighed...

    Jeannet at være dobbelmoralsk er kun dobbel så godt smiley


  • #24   16. jun 2009 man kan sagtens få make-up der ikke er testet på forsøgs dyr, hvis der ikke står på indpakningen at det ikke er testet på dyr køber/ bruger jeg det ikke...

  • #25   16. jun 2009 Carina - i tidernes morgen er produkterne, kemikalierne, tilsætningsstofferne osv blevet testet på dyr. For der er intet der må sælges uden at det er testet først, medmindre det er urter ect. Men det er korrekt at man kan købe produkter der ikke er testet på dyr....idag. Og det er som regel kun slutproduktet det drejer sig om.

Kommentér på:
Katte i forsøg

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce