{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.974 visninger | Oprettet:

Brylupper før og nu {{forumTopicSubject}}

<b>Skandale vs. forfængelighed.

Hjernen hopper fra og forfængeligheden taler. Mange par låner op til 100.000 kr. for at få det fuldendte bryllup.

</b>Endnu i 50érne var det en skandale, hvis et barn kom til verden udenfor ægteskab. Før den tid blev der også set ned på kvinden, som blev gravid udenfor ægteskab. Man kaldte hende løs på tråden og barnet var en horeunge.

Et ægteskab var nærmest et arrangement, når nu ”det” var sket. Kvinden gik hjemme og sørgede for familien. Det var en kvindes kald. Manden tjente pengene og styrede pengetanken. Kvindens arbejde var i hjemmet. Hvad ”fatter” mente og vidste var nok det rigtige. Citat HC Andersen: Hvad fatter gør, det er altid det rigtige.

Par blev den gang gift i det pæneste hverdagstøj eller en simpel hvid kjole, der var købt til formålet. Man ødslede ikke så mange penge væk. Der var ikke så mange penge, og man fandt det heller ikke nødvendigt. Det var da en vigtig begivenhed at sige ja til hinanden enten, fordi kvinden var blevet gravid eller fordi, man elskede hinanden, men det behøvede ikke at være et kostbart og overdådigt bryllup.

For flere hundrede år tilbage var det kun forbeholdt de rigeste at få syet kjoler specielt til bryllup. De fattige blev gift i de bedste hverdagsklæder. Dronning Victoria af England blev i 1840 viet i hvid bomuldskjole. Der havde før været eksempler på den hvide brudekjole, men det var først efter Dronning Victorias bryllup, at den fik sit rigtige gennembrud.

Brudekjolerne på landet var sorte. Syet af hjemmevævet vadmel. Efter 1870 blev de dog syet i lettere uld stoffer. Først i 1900 tallet begyndte, man at bruge hvide kjoler på landet. Hvid symboliserer: renhed, ære, ærbarhed og uskyld.

Kvindefrigørelsen og ungdomsoprøret var starten på det papirløse ægteskab. Kvinden gjorde oprør, hun havde ikke nok i at være hustru og være hjemmegående. Nu ville kvinden ud på arbejdsmarked, være selvstændig og fri. Kollektiver blev oprettet og det var tilladt at være sammen med flere partnere af gangen. Børn kom til verden udenfor ægteskab. Der var ingen fordomme over for dette mere. På det tidspunkt faldt antallet af vielser.

I 1980érne fik bryllupper igen deres renæssance. Mon ikke det skyldtes Lady Dianas store og overdådige bryllup? Og frem til i dag er antallet steget. Når par gifter sig i dag låner de gerne op til 100.000 kr. til bryllup. Et gennemsnitsbryllup koster 100.000 kr. Mange par vælger at bruge endnu flere penge. Brylluppet skal være det mest fantastiske og helst overgå venners bryllup.

Der bliver spenderet penge lige fra middag på slot, bryllup i Firenze, limousine, stylist og den dyreste kjole. Det bedste er kun godt nok, uanset pris. Et bryllup er prestige, statussymbol og konkurrence. Behøves alt det i en ægte kærlighed, må man spørge sig selv?

Finanskrisen sætter måske en stopper for ligefrem at låne penge til sit bryllup. Bankerne siger stop for lån til disse ting i øjeblikket. Angsten for at blive fyret er også med til at sætte en stopper for et bryllup til 100.000 kr. Måske bliver det en ny trend for bryllupper at holde et genbrugsbryllup på stranden, skoven eller i eget hjem. Man køber sit tøj brugt og laver et sammenskudsgilde (maden fra folk er gaven).

Så er det man må spørge sig selv er det ikke ligegyldigt, hvad man har på? Hvor fin maden er? Hvad man kører i til kirken? Og hvor man holder sit bryllup? Så længe kærligheden blomstrer og brænder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brylupper før og nu
  • #1   23. jul 2009 Jo det er faktisk ligegyldigt, bare kærligheden er der:)

  • #2   23. jul 2009 Ja det vil jeg også mene! :o)

    Synes generelt at folk idag går alt for meget op i selve brylluppet istedet for det der kommer bagefter - ægteskabet.

    Dermed ikke sagt, at man ikke skal have en vidunderlig bryllupsdag, men de 50 år der kommer bagefter er vel i bund og grund en del vigtigere :o)


  • #3   23. jul 2009 De burde betyde mere i alt fald:) Men at sætte sig i kæmpe gæld pga et bryllup, vil nu også skabe nogle gnidninger bagefter...

  • #4   23. jul 2009 Skal faktisk giftes her 1. august, og vi har valgt, at holde budgettet i bund. Som vi talte om, er det jo ikke den dyre bordpynt, den dyre mad etc. man mindes og som vil fylde hjertet, når man sidder som 75årig. Forhåbentlig vil det være minderne om en pragtfuld da med familie og venner, og med den mand man elsker ved sin side. Jeg tror vores bryllup kommer til at koste omkring 20.000 (højst sandsynligt under), og jeg mener bestemt ikke, at vi kommer til at mangle noget smiley

  • #5   23. jul 2009 selvfølgelig er det kærligheden der tæller. Og synes absolut ikke man skal låne pengene til et stort bryllup. Men jeg vil personligt gerne have et meget stort bryllup med fin mad, masser af familie og venner, stor kjole osv. Men har altid sagt at det bliver når jeg selv føler jeg har pengene til det, da jeg ikke vil låne dem. smiley Men synes sagtens et lille bryllup på rådhuset kan være ligeså romantisk. det er jo hvad man gør det til smiley

  • #6   23. jul 2009 ja det vil jeg også sige det må være kærliheden der er vigtist ,og det er bestemt heller ikke nødvendig med en stor og dyr fest ,;)

  • #7   23. jul 2009 Det var også det vi kom frem til. Vi følte ikke, at vi behøvede bevise vores kærlighed ved en stor og dyr fest. Min kjole købte jeg på tilbud til 975, og de mennesker vi har inviteret med, er dem som betyder noget for os, og ikke en masse familiemedlemmer, som vi alligevel sjældent ser. Min søster og svoger holdt en kæmpe fest. Det var også hyggeligt, og lige som de ville have det, men det er bare ikke os. Godt nok skal vi vies i kirken, men er ret sikker på, at ham Gud er fuldstændig ligeglad om min kjole har kostet 975 eller 10.000. Vi er også så heldige, at størsteparten af de mennesker der kommer med er musikere, så derfor skal vi ikke betale for musikken - det er ellers en halvdyr post. Min kæreste har dog lovet mig ikke at stå bag bassen hele aftenen lol

  • #8   23. jul 2009 Sådan har jeg det også smiley Mette.

    Jeg gifter mig selvfølgelig af kærligheden.men vil have det helt store, fordi det er det jeg ønsker. smiley


  • #9   24. jul 2009 har i set BRIDZILLAS ??? DÈT er da lige før de er ved at blive skilt Før de bliver gift....med bryllups arrangører..osv

  • #10   24. jul 2009 Ja, de er lige voldsomme nok smiley

  • #11   24. jul 2009 JA dèt må man sige.....smill

  • #12   24. jul 2009 Den har jeg ikke set smiley

  • #13   24. jul 2009 de`t på zulu bimsemor...om lørdagen mener jeg el.sønd.

  • #14   24. jul 2009 Nå jeg kan ikke tage zulu mere ,;)

  • #15   24. jul 2009 Jeg vil også mene at man sagtens kan få den helt store brudekjole og super god mad for under 100.000 kr - det kommer vel an på hvor god man er til finde og søge alle de muligheder der er indenfor det :o)

    Jeg skal også have stor flot kjole på og der skal være masser af god mad, musik og det hele - men lad mig sige det kort - det bliver ikke for 100.000 kr hehe

    Jeg kan sagtens få arrangeret et smukt bryllup med alt hvad der nu høre til (af det vi gerne vil have) med et mindre budget. Vi skal giftes to gange. Een gang i kirke og een gang på en sejlbåd.


  • #16   25. jul 2009 Skal i allesammen bare giftes? smiley Hehe.. Jeg Det er vel også ved at være højsæson for det egentlig?!

    Jeg kan sagtens vente til jeg bliver 40. smiley (er 20)


  • #17   25. jul 2009 Min kæreste friede til mig d. 16 Feb i år :o) Vi har ikke fastsat en dato endnu...jeg vil helst have et vinterbryllup.

  • #18   25. jul 2009 Jeanette må man spørge Hvorfor....det er jo ik så tit man vil dèt..

  • #19   25. jul 2009 Det må du da godt, Kirsten :o)

    Vi ønsker begge et mere utraditionelt bryllup. Og kunne vi få det, så ville vi helst at hele landskabet var dækket af sne, men det er desværre ikke så tit vi har det herhjemme. Jeg synes personligt, at vinteren er ret romantisk - eller kan være det. Man kan have isskulpturer og varm velkomstdrinks til selve brylluppet - en masse krystaller, klart, rent og enkelt :o) Udenfor ville det være ideelt med fyrværkeri, fakler osv. Den ekstra bonus ved at holde vinterbryllup er også at man som regel kan leje, låne det sted man gerne vil holde det på, kjoler og tøj er på udsalg, og rejserne er billige :o)



  • #20   25. jul 2009 Tillykke med det smiley

    Jeg gad også godt have et vinterbryllup med sne osv smiley Det er nok bare ikke så nemt med det ægte ihvertfald herhjemme. smiley


  • #21   25. jul 2009 Nej så må man købe noget "fake" sne og smide rundt omkring hehe
    Jeg har et præcist billede af hvordan jeg gerne vil have det skal se ud :o)


  • #22   25. jul 2009 Dèt lyder RIGTIG DEJLIGT Jeanette....håber dèt lykkes for Jer..

  • #23   26. jul 2009 Ja. Jeg tror de fleste piger har en ide om hvordan det skal være og har haft det længe. Hehe...



Kommentér på:
Brylupper før og nu

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce