Er du bange? {{forumTopicSubject}}
<b>Alle er bange for noget, hvad løber dig koldt ned af ryggen?
</b>Vi har alle et eller andet vi er bange for, eller føler os utrygge ved. Det er dog ikke ensbetydende med, at vi lider af en fobi. En fobi udvikler man, når angsten tager kontrollen, og vi begynder ikke at kunne gennemføre en almindelig dagligdag. Årsagerne kan være svære at påvise. Fobien kan opstå på grund af en pludselig, traumatisk oplevelse eller den kan udvikle sig langsomt over flere år.
Ordet fobi kommer af græsk for angst eller skræk, og derfor skal alle forstavelserne også være græske. Der er sågar et ord for angsten for at være bange eller få en fobi - fobifobi. Forhåbentlig bliver du ikke fobifobisk af at læse denne tråd :o)
<b>Hvad er du bange for ?
okt 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 42
Og så er jeg vel også bare bange for det almindelige, mørke, edderkopper osv.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Panikangst er angst, der opstår pludseligt og voldsomt. Man får åndenød, hjertebanken, bliver svimmel og bange for at dø eller for at blive sindssyg. Anfaldet udvikler sig i løbet af få minutter og varer som regel kort, men det er så voldsomt at man kan være påvirket af det i flere døgn.
Nogle mennesker får panikangst uden at de ved hvorfor det sker. Andre får angstanfald i bestemte situationer.
Det skønnes at ca. to procent af befolkningen lider af panikangst. Panikangst begynder i 20-30 års alderen, og der er flere kvinder end mænd, der får lidelsen.
nov 2008
Det står her:
<b>Årsager til panikangst
</b>Hvis man for eksempel oplever et angstanfald i et supermarked, vil man uvilkårligt flygte ud af supermarkedet, hvorved angsten vil forsvinde. På den måde indlærer man, at det er farligt og ubehageligt at være i supermarkeder, således at angstreaktionen til sidst er blevet så forstærket, at det er fuldstændigt umuligt for en at gå ind i supermarkedet.
Noget tilsvarende gælder over for andre situationer som for eksempel at tage med offentlige transportmidler eller lignende. Under behandlingen er det meget vigtigt at finde frem til den slags uhensigtsmæssige indlæringer og modvirke dem, hvorved angsten kan bekæmpes. Det er blandt andet det, der er idéen ved såkaldt kognitiv terapi
okt 2006
Følger: 8 Følgere: 75 Katte: 5 Emner: 112 Svar: 683
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 21 Svar: 518
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Svar: 15
Jeg lider af klaustofobi og er så småt ved at kurere min vandskræk.
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Katte: 3 Emner: 36 Svar: 334
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 306
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
Forleden dag da jeg var i bilka med min kæreste der begyndte jeg at svede og jeg følte at mine ben var ved at gå under det var ikke særligt rart jeg hade det bare rigtig skidt jeg hade hjertebanken og svimmel og kvalme men det gik væk efter noget tid
nov 2008
Har også haft det sådan til koncerter - kan feks. ikke stå forrest til en koncert hvor folk skubber og maser eller i midten af en folkmængde - så hyperventilere jeg. Også derfor at jeg kun har været til Aalborg Karneval en eneste gang. Kan simpelthen ikke fordrage alle de mennesker der om en. Kan ikke få luft.
Men jeg kan også få det sådan i en fyldt bus eller tog. Heldigvis sjældent jeg tager off. transport :o)
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 15
Gå i mørke.
Jeg er fuldstændig mørke ræd fordi jeg har oplevet en meget spooky ting i mørke jeg går i panik hvis jeg ikke kan se noget jeg tør ikke engang lukke øjene når jeg er i bad:/
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 45 Katte: 4 Emner: 10 Svar: 171
Men ellers er jeg ikke rigtig bange for noget, kun edderkopper :o)
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 15
Jeg er lidt højdeskræk, dog ikke meget. Lidt mørkeræd, men heller ikke noget at tale om. Til gengæld er jeg bange for edderkopper og er noget klaustrofobisk - bange for lukkede, små rum. (:
okt 2009
Følger: 30 Følgere: 28 Katte: 12 Emner: 40 Svar: 709
får stor ubehag når jeg er i rum med fulde ældre mænd (barndomsting) er nu heller ikke vild med for mange fremmet på en gang.. for meget højte er heller ikke min sag, og slet ikke hvis det er i for af en stige...
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 24 Katte: 1 Emner: 59 Svar: 573
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 144 Svar: 819
Og ja så lider jeg os af panikangst.
Så det er det jeg vist er bange for hvis man kan sige det sådan
jan 2009
Følger: 56 Følgere: 54 Katte: 9 Emner: 22 Svar: 235
Virkelig bange for at blive forladt, har også sat sit preg på mig pga. svigt i barndommen,jeg er derfor bange for, ensomheden & tomrummet.
Ja, nu vil jeg ikke belemmere jer med alt mit,men det korte af det lang er bare at jeg ville fortælle at man kan komme langt med den rette hjælp. Jeg har den dag i dag over "vundet" mange af de generelle angst former som forsamlinger,bus kørsel,at tale i telefon,bange for ikke at så til (den kommer man nok aldrig 100% af med men alligevel) bange for at være alene hjemme,for mørke... ja hvad der ikke alt ophober sig i en...
Men jeg har snakket mig igennem det hele,er kommet af med de tanker og ideer om at "det er nok bare mig der ikke kan/er normal" det er min egen fejl... Osv.
Nå men husk det derude der er hjælp at hente!!! :o)
Skulle der være nogen der har brug for hjælp til noget brug for en snak,brug for nogen der "bare" gider lytte til en så må i meget gerne skrive,jeg har modtaget hjælp, ER kommet langt, og har nu den overskud som jeg i mange år søgte efter hos andre...
Så intet er for dumt eller for lille en ting at snakke om...
Jeg er hverken psykolog,læge eller andet fint,men jeg har taget min tørn,tro mig!
Knus til jer alle!
okt 2009
Følger: 30 Følgere: 28 Katte: 12 Emner: 40 Svar: 709
kæmper selv med spiseforstyrelse og får også noget hjælp nu, men har haft den siden jeg var 5år og er nu 33år, så det tager tid..
men igen tager hatten af for dig.. stort knus
jan 2009
Følger: 56 Følgere: 54 Katte: 9 Emner: 22 Svar: 235
jeg har været en svingdørs patient i psykiatrien... Såå jo livet er ikke let! :o(
Jeg har diagnosen Borderline...Sååå træls træls... Men jeg kæmper og jeg gir IKKE op.
Jeg tilbyder min hjælp, da jeg ved hvad det vil sige ikke at være "normal" eler "lige som alle de andre"
Men tak for de pæne ord!
Knus
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 1.389
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Alle insekter undtagen dem der er flotte eller meget små. Jeg er rædselsslagen for edderkopper. Jeg elsker sommer, men for dælen et kaos, for der er jo dyr overalt.
Dog mht. edderkopper, måske nogen af jer kan bruge min teknik.. Når jeg ser en edderkop jeg ikke kan flygte fra tænker jeg ting som, tænk hvis den godt ved den er grim - og faktisk er ked af det.. Og at det jo ikke er dens skyld den er født sådan.
Jeg er bange for højder.. Og tandlæger.. Jeg føler mig tortureret hver gang jeg skal til tandlæge, og jeg går altid grædende der fra.
Jeg har haft et par perioder hvor jeg er overdrevet bange for at min søster dør. Hvor jeg græder mig i søvn om aftenen og bare har lyst til at give hende knus hele tiden og fortælle hvor meget hun betyder for mig, selvom jeg overhovedet ikke er sådan normalt.
Og så er jeg åbenbart enormt bange for at flyve. Her næste sommer skal mig og min søster til London, og det bliver jo bare vildt fedt. Specielt fordi ingen af os rigtig har været udenfor danmark. Men helt ærligt, så føler jeg mig nødt til at sige farvel til folk inden vi tager afsted. Jeg føler jeg skal forberede mig på at dø, og ordne ting som at spørge min mor om hun ikke godt vil tage sig af kattene hvis jeg ikke kommer tilbage..
Jeg har også været enormt bange for hvad andre tænker om mig. Ikke bare om mig, men alt hvad jeg gør og siger. Der var et par år hvor jeg ikke rigtig kom ud blandt folk, fordi jeg skulle anstrenge mig alt for meget for at forsøge at opføre mig "normalt" hvilket jeg alligevel aldrig mente jeg kunne. i starten af sidste år var jeg nede ved min daværende kæreste og spise. Ikke noget højtideligt, bare pasta og kødsovs foran tv'et.. Men jeg har 3 computerskrevne sider hvor jeg beskriver alt det der går igennem mit hoved, så simpel en ting fyldte uendeligt meget og nærmest udmattede mig..
Så arbejdede jeg sidste sommer i min fars kiosk, og startede på HF sidste sommer, og nu er det nærmest væk. Altså jeg får ikke panikanfald mere, men det kan være meget tæt på hvis jeg skal fremlægge for klassen.. Men, taget i betragtning af hvor slemt det har været er det nærmest ovre..
Det der hjalp mest var at jeg blev forelsket i en, der så viste interesse for mig.. Det var lidt som om at når jeg var god nok til at HAN ville tale med mig og røre ved mig, så var der ingen og intet der kunne få mig til at tro at der var noget som helst i vejen med mig..
Det var lige OT.
Jeg er også bange for at blive kørt over.
Min søster er bange for at blive klemt i de der automatiske døre i butikker.
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 889
Edderkopper,
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 35 Svar: 172
Er du bange?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside