{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.158 visninger | Oprettet:

At sælge killinger... {{forumTopicSubject}}

Hvordan kan det være at nogle opdrættere kun sælger til kæl , eller kun som indekat
Er der nogle retningslinier for hvad en killing skal koste i forhold til dens stambog, race, farve...?
Kan man stille krav om opfølgning af kattene?
Hvem skal man IKKE sælge til?
Hvad skal der følge med killingen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge killinger...
  • #2   20. jun 2010 Kan man kræve at beholde kattene indtil de er 14 uger gamle?
    Kan man kræve at sælge killinger i set på to (hvis nu de har et specielt forhold til hinanden)?
    Kan man tillade sig at begrænse antal af køb af katte?


  • #3   20. jun 2010 Ja det har jeg skam også tænkt mig at gøre, men jeg kunne altså godt lide, hvis jeg havde lidt flere meninger end én.
    Jeg er næsten sikker på at der er forskel på de forskellige katterier og hvad de putter i godteposen f.eks.


  • #4   20. jun 2010 Vores katte som bliver solgt til kæl (ragdolls) er neutraliserede inden de forlader hjemmet.

    Vi sælger få avlskatte og det gør vi for og sikre synes vi selv en høj kvalitet på avlskattene.
    Kan godt være man har et godt kuld hvor flere kan gå til avl men yderst sjældent de bliver solgt til det.
    Plus at vi helst ikke sælger for mange avlskatte i DK da racen endnu er lille og det ville lukke os selv hvis alle havde samme linie.

    www.vandoll.dk -killinger og længere nede på siden kan du se hvad der følger med en avlskilling og en kælekilling


  • #5   20. jun 2010 jeg sælger til kæl, da ikke allt katte opfylder mine krav til, hvad der skal avles på - jeg vil opdrætte sunde og racetypiske katte.
    Sælger kun som indekat - men den må gerne have adgang til løbegård/indhegning. Man undgår slåskampe, sygdomme, katten bliver stjålet og ikke mindst, at katten ikke bliver kørt ned. Noget andet er også pelspleje...
    Det er dig og kun dig der bestemmer hvem du vil sælge til, og under hvilke vilkår.


  • #6   20. jun 2010
    Fordi det er hvad de ønsker for deres killinger. Og mht. neutraliserede kælekatte, så er det ofte af en eller flere grunde: for at katten ikke skal risikere at ende i hænderne på en kattehandler der bare vil producere blandingskillinger, for at killingekøberen kan få en færdigpakke og ikke skal ud og få den slags gjort selv, for at opdrætterens linier ikke skal blive brugt til ting opdrætteren ikke ønsker., osv....

    Og du bestemmer helt selv hvad du vil tage for dine killinger. Om det så er 1500 eller 15000, det er udbud og efterspørgsel.



    Du kan kræve lige hvad du vil. Det er jo dine katte :o) Om det så er at sælge i to eller ved 20 uger eller noget helt tredje. Dog kan du ikke kræve ret meget (der holder juridisk) efter at killingerne er solgt. Så det er vigtigt at sælge dem til "de rigtige" ejere. Det samme gælder med opfølgning, du kan da godt sætte det krav, men du kan ikke gøre så meget hvis det ikke bliver overholdt, så det er vigtigt at bruge tid på at vælge de rigtige købere. :o)

    Killingerne skal som minimum være 12 uger og vaccinerede 1. gang, og stamtavle skal medfølge.
    Derudover vælger mange at lade killingen være mærket (chip eller tattovering), kastreret og 2xvaccineret.

    Men ja, jeg vil også råde dig til at komme med til nogle af opdrætterseminarerne. Er du medlem af en hovedklub? (JYRAK; DARAK; Racekatteklubben eller katteklubben er det fire der er i DK under FIFe, og så er der Vikingcats under TICA)


  • #7   20. jun 2010 Apropos pelspleje! Hvornår begynder i at lære killingerne at de skal børstes?

  • #8   20. jun 2010 Chista Pihl C

    Vi sælger få avlskatte og det gør vi for og sikre synes vi selv en høj kvalitet på avlskattene.
    Kan godt være man har et godt kuld hvor flere kan gå til avl men yderst sjældent de bliver solgt til det.

    Helt enig med Christa i dette.
    Vi har til gode at sælge til avl endnu. Det har vi ikke så travlt med. Vi opdrætter primært for at få avls matriale til os selv.

    Ved os flytter killingene først når de er 16 -17 uger. Der de neutraliserede , (kæl) ,fuld vacc. der følger selvf. stamtavle og kontrakt med . Eu pas. Og lidt foder og lidt andet godt. En hot linie til os hvis killinge køber har brug for hjælp og råd. Og det synes jeg er meget vigtigt.
    Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i opdræt og racen inden man starter op.


  • #9   20. jun 2010 Sara - Sådan ved en 5-10 ugers, hvis pleje er nødvendig. Plejer især også at fokusere på at kunne kigge tænder, ører, kløer/poter osv. Ikke noget intensivt. Bare lige at killngen er vant til at den slags sker :o)

  • #10   20. jun 2010 Tusind tak Heidi, jeg er glad for at høre at i giver killingerne lidt mere tid sammen med deres mor. Hvordan fandt i frem til 16-17 uger?
    Når de er (kæl), kan de så stadig bruges på udstillinger?


  • #11   20. jun 2010 ved os passer det med at de bliver netraliseret 14-15 uger, ugen efter få de den sidste vacc. og så bliver de lige hjemme et par uger. for at være sikker på at de har klaret indgrebet og den sidste vacc. godt.

    Ang udstilling af kastrater, ja så har jeg selv for det meste kastrater med.
    Næste gang i skal af sted så har jeg 3 kastrater med, og sammen med min mor ( som jeg har opdrættet med ) Har vi to fertile piger med og en kastrat dreng mere. Jeg elsker at vise min kastrater frem SMIL


  • #12   20. jun 2010 kælekatte må gerne udstilles noget andet er så om jeg mener de er egnet til det.
    En kælekat kan jo sagtens for ragdollens vekommende være en med farvefejl og derfor ikke udstilles. Men der kan også sælges kælekatte/udstillingskatte.



  • #13   20. jun 2010 Ps .vil giver Christa ret , de skal gerne være udstillig egnet , ang standart og sind

  • #14   20. jun 2010 Heidi H:
    Kastrater er så skønne og vise frem. Er så dejligt ukompliceret smiley


  • #15   20. jun 2010 Ja, du kan sagtens udstille kastrater (og iøvrigt kan huskatte også udstilles). Jeg udstiller selv mine to maine coon kastrater. Især den røde er ganske glimrende og klarer sig da også ganske udmærket.
    Begge mine to drenge er udvalgt efter et sind der (forhåbentligt) kunne begå sig på udstilling. Og det kan de heldigvis.
    Så længe det er kastrater og for at lære katteverdenen af kende, så er sindet for mig det vigtigste, så er det knap så vigtigt om katten bliver BIS (best in show) eller ej, så længe man bare har en god dag sammen med katten og får snakket og hygget med andre kattemennesker.


  • #16   20. jun 2010 Helr enig med Christa og Eva

  • #17   20. jun 2010 Eva: nogen ønsker jo en bis (best in show) kat, eller en kat som kan gøre sig, de forespørgsler har jeg da haft en del af !!
    Lige præcis dem plejer jeg og sige at sådanne katte laver jeg ikke, og gjorde jeg ville jeg nok beholde dem selv smiley
    For mig er det også og høre om mit opdræt er på vej mod det jeg ønsker, det som dommerne ser som racetypisk og ikke mindst få testet sindet på mine katte.



  • #18   20. jun 2010 Christa - Ja, det er jo forskelligt hvor meget folk ønsker at vinde. For mig er det som nævnt kontakter og det at lære, der har været det vigtige undervejs i "min udstillingkarriere" og ikke om kattene har vundet noget :o)

  • #19   20. jun 2010 er det heller ikke for mig men er der folk der kontakter mig som vil vinde.


  • #20   20. jun 2010 Som slger kan jeg bestemme hvad mine killinger skal - kan folk ikke acceptere det - så kan de bare købe et andet sted.

    Du planlæger opdræt - så kan du altså ikke ha' fritgående katte. Heller ikke selv om du holder de racerene inde - alt for farligt.

    Meld dig ind i Racekatten - de har nogen faktastiske potemøder:
    http://www.racekatten.dk/default.aspx?pageid=193

    materale fra afholdte møder her:'
    http://www.racekatten.dk/default.aspx?pageid=91


Kommentér på:
At sælge killinger...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce