3.447 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
41 Svar
Galdestensoperation Galdestensoperation
Nogen der har prøvet det?
Vil gerne høre lidt om hvordan det foregår, og hvordan andres oplevelser har været.
Syns man hører så mange skrækhistorier omkring det.
Jeg er 25, og skal muligvis selv opereres, da mine anfald efterhånden er der hver aften.
0 synes godt om
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 92 Svar: 1.036
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 58
Håber der kommer nogle svar.
Får du oss anfald?
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Hun er vist nok den yngste der er blevet opereret for det i DK...
Hendes galdeblære var så fyldt med sten, at den var ved at briste til sidst, klart pigen havde ondt!
Anfaldene blev fremprovokeret hvis hun indtog fed mad, bare en rød hotdogpølse var nok til at fremkalde et anfald..
Hun havde de sidste uger op til operationen næsten daglige anfald..
Lægerne tøvede med at operere fordi hun var så ung..
Det var vist også kun fordi min far hidsede sig op og bankede i bordet og bad dem gøre noget at de gav sig..
Men det var virkelig frygteligt for hende, hun lå og vred sig i smerte og skreg at hun hellere ville dø..
Puha, godt det er et overstået kapitel..
Selve operationen gik godt, hun blev kørt ind på operationsstuen og hun bekræftede selv over for kirurgen hvad hun skulle have foretaget.
Hun blev lagt i narkose. selve operationen varede vist 1 times tid (hæng mig ikke op på det, men jeg mener det var ca. 1 time)...
Hun blev kørt til opvågning, og det hun pylrede mest over var at hun havde pisse ond i armen pga. væskedroppet
Det har efterladt 3 små ar på hendes mave på ca. 1-2 cm hver, men det er til at leve med, når man er fri fra smerterne..
okt 2012
Stakkels pige da.. Jeg tror ikke der findes værre smerte, end de anfald.
Førhen havde jeg anfald der varede op til 3 timer, og jeg lå oss bare og vred mig, og kastede op, og ville bare dø. - Ca 1-2 gange om måneden.
Så begyndte jeg at drikke resium hver dag, og det hjalp en del.. Jeg fik ikke længere mine anfald så tit, og de varede max 1-2 timer.
Men nu får jeg milde anfald, næsten hver dag.. Og jeg ved at jeg oss har MANGE små sten i min galdeblære.. Så det er nok tid til operation nu, når ikke resium længere kan holde det nede.
Er bare så nervøs for det.. Jeg har det virkeligt skidt med sygehuse, og gør det ikke bedre at jeg har hørt en masse negativt om netop sådan en operation.
aug 2012
aug 2012
okt 2012
Typisk viser det sig ved ekstrem smerte i brystkasse området, og højre skulder. Og hele maven blir øm, og man blir ekstremt oppustet.
Okay.. Dejligt at der findes lidt "hjælpe-midler"
okt 2007
Så hos nogen virker det super, hos andre er det stik modsat
okt 2012
Jeg havde virkeligt oss håbet at det ville hjælpe nok til at operation ikke var nødvendig. Men ser ikke sådan ud.
okt 2007
Da hun stoppede med at tage det, reducerede det til 2-3 anfald i ugen..
Men til sidst fik hun jo daglige anfald uanset om hun spiste eller ej og om hun bevægede sig eller ej...
okt 2012
Må ha været ulideligt. Og bare frygten i sig selv, er modbydelig.. At man aldrig ved hvornår de kommer. Det er virkeligt angst-fremkaldende.
Var hun meget oppustet, generelt?
For er jeg faktisk dagligt nu, oss selvom der ikke lige er anfald der står på. Og gør ondt at gå rundt, når maven opfører sig sådan.
okt 2007
Hun tænkte ikke så meget over det, det eneste hun tænkte på var smerterne..
okt 2012
Men er glad for du lige delte hendes historie omkring det.. Det lyder jo til at det er "farligere" at gå rundt med dem, end at få dem fjernet, når man har mange.
Ved jeg nemlig at jeg oss har. Mange små.
okt 2007
Hun har "fået livet tilbage" som hun selv siger..
Før turde hun jo næsten ikke tage nogen steder, af frygt for at få et anfald mit på gaden..
okt 2012
Må virkeligt være en befrielse!
okt 2007
Man kan mærke det på hende, hun er lysnet helt vildt op...
Hun stråler af befrielse og lettelse
okt 2012
Jeg må bare ta mig sammen og blive skrevet på venteliste. Simpelthen.
okt 2007
Det er med at få gjort noget inden det bliver lige så slemt som min søsters
okt 2012
Jeg har næsten haft anfald dagligt, den sidste uges tid.. De er kortvarrige, og ikke så kraftige som de kan være, men det er stadig tortur.
En af gangene, var vi ude og gå med vores hunde.. Jeg ku næsten ikke gå, da det begyndte. Og jeg er ikke pivet, overhovedet, ellers.
Men aldrig tror jeg at jeg har tudet så meget af smerte, som jeg gjorde der.
aug 2012
okt 2012
Men jeg skal heller ikke sidde og gøre mig klog på det
okt 2012
Det lyder meget som galdesten så.. Jeg gik i flere mdr i uvished.
Ambulancen kom endda og hentede mig ved mit første anfald, fordi de ligefrem troede at det var hjertet den var gal med.. Men det var det ikke, og så slog de det hen af vejen, og mente at det var et angst-anfald, og så sendte sygehuset mig hjem igen.. Øh?
En dag havde jeg så besøg af min mor, og igen fik jeg anfald.. Hun ringede til vagtlægen, som sagde at der slet ikke var nogen tvivl om at det var galdesten, når det var i højre side, og strålede ud i skulderen.. Jeg blev så henvist til scanning, og ganske rigtigt
Det er simpelthen den værste smerte jeg nogensinde har oplevet, og jeg har oplevet en del, da jeg er ret uheldig, og fejler nogle forskellige ting..
Maven blir dobbelt så stor, man kan ikke røre ved den, for det gør ondt.
Man vrider sig, prøver at finde en stilling man kan sidde/ligge i, og man kan næsten ikke snakke, for det føles som om man har et ton liggende på brystkassen. Kvalme, opkast, af bare smerte. Og så kan jeg engang imellem mærke det "bobler" ved mine ribben, i højre side.
Sådan oplever jeg dem
okt 2012
Har slet ikke luft til at sige noget til min kæreste, når det er værst.
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
okt 2012
Det tror jeg gerne, ikke er sjovt.. I det hele taget er anfald det mest forfærdelige.. Som barn led jeg meget af migræne anfald. Puha!
Haha, det lyder både lidt komisk, og lidt øv
- Tak, jeg prøver oss at berolige mig selv lidt
_
Michaela H, Lyder til at det er godt du har fået ny læge.. For det er da vildt at de tror det er i DET område den er gal, når det ikke er der du har ondt.. Tsk tsk
feb 2009
Følger: 10 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 10 Svar: 117
Jeg har ingen galdeblære den dag idag. Det er min lever der har overtaget nu. Men kan stadig få fantom smerter fra det. Anfaldende er slet ikke så kraftige og varer kun ganske kort tid.. jeg har fået gigt medicin jeg tager når jeg kan mærke der er optræk til noget og så går det over.
Håber det er lidt hjælp- Spør endelig hvis der er noget
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.282
1 uge senere fjernede de galdeblæren i narkose ligeledes ved en kikkertoperation, men det er lige nødvendigt at skære 4 små huller i maven, men mine ar er næsten usynlige.
Jeg kan kun give jer medhold i at det er ulidelige smerter, jeg kastede også op under mine anfald.
Der er en lille risiko for bugspytkirtelbetændelse og det gør endnu mere av, men jeg blev udskrevet efter 3 dage ellers er normalen vist at man kommer hjem samme aften eller dagen derpå.
okt 2007
okt 2012
- Gigtmedicin er jeg oss nødt til at ta dagligt nu
Marianne"Ejer af Elvis og Dr. Dissen:)", oss tak til dig for fortælling om dit forløb
Og øv at du ikke kom hjem samme dag.. Det ville jeg i hvert fald ikke selv ha det godt med.
Lotte & Rødderne, Håber jeg virkeligt oss at jeg blir
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 386 Katte: 4 Emner: 190 Svar: 7.282
Jeg er jo typen der ALTID støder ind i de mærkeligste ting derfor fik jeg også bugspytkirtelbetændelse og så var det jo heldigt nok at jeg ikke var blevet udskrevet.
Men idag har min mave det godt. Den accepterer alle former for mad både krydret og røget, så jeg har ikke fortrudt.
okt 2007
Rensede galdevejene og fjernede galdeblæren...
feb 2009
Jeg kan bla ikke tåle for meget kanel, blommerne i æg, røget mad, fed mad og smeltet ost.
okt 2007
Og det var lidt ubehageligt for hende efterfølgende, da luften vist vandrede op i skulderen, kan jeg mindes hun snakkede om...
Men det forsvandt jo lige så stille igen
Og som ved dig Karina, gik de også ind gennem navlen og et par andre stedet tæt omkring navlen
Hun er sluppet helt for fantom smerterne, så det er bare skønt for hende.
okt 2012
Karina J , Okay
Lyder lidt surt at du stadig skal ta hensyn til hvad du spiser.. Det er noget mærkeligt noget med de fantomsmerter
Lotte & Rødderne, Ja det er nok ikke så behageligt med det luft.. Stakkels skulder
Men godt at høre hun er kommet sig helt
okt 2007
Det er i min optik farligere end en operation!
okt 2012
Og jeg anede heller ikke hvad folk mente med at de stadig ku få smerter/anfald, når de havde fået fjernet galdeblæren.. Men som der nævnes, så er det self fantom-smerter der er årsagen der. Aaah
Jeg skrev til min læge i går at jeg gerne ville takke ja til operation, og er nu blevet henvist.
Så nu er det bare at vente på indkaldelse.
feb 2009
okt 2012
okt 2007
Håber at du meget snart får det overstået, der er ingen der fortjener at leve i smerte!
okt 2012
okt 2012
Jeg blev opereret d. 10 dec.
Alt gik som det sku, og jeg har ingen anfald haft siden. - Så fortryder bestemt ikke!
Galdestensoperation