3.447 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Galdestensoperation Galdestensoperation

Nogen der har prøvet det?
Vil gerne høre lidt om hvordan det foregår, og hvordan andres oplevelser har været.

Syns man hører så mange skrækhistorier omkring det.

Jeg er 25, og skal muligvis selv opereres, da mine anfald efterhånden er der hver aften.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Galdestensoperation
  • #1   18. okt 2012 Jeg følger lige med, for jeg skal undersøges for det først i november og har jeg det, skal jeg også opereres.

• #2   18. okt 2012 Det er bare i orden, Sanne smiley
    Håber der kommer nogle svar.

Får du oss anfald?

• #3   18. okt 2012 Min søster blev opereret sidste efterår i en alder af bare 14 år..
    Hun er vist nok den yngste der er blevet opereret for det i DK...

Hendes galdeblære var så fyldt med sten, at den var ved at briste til sidst, klart pigen havde ondt!

Anfaldene blev fremprovokeret hvis hun indtog fed mad, bare en rød hotdogpølse var nok til at fremkalde et anfald..
    Hun havde de sidste uger op til operationen næsten daglige anfald..
    Lægerne tøvede med at operere fordi hun var så ung..
    Det var vist også kun fordi min far hidsede sig op og bankede i bordet og bad dem gøre noget at de gav sig..
    Men det var virkelig frygteligt for hende, hun lå og vred sig i smerte og skreg at hun hellere ville dø..
    Puha, godt det er et overstået kapitel..

Selve operationen gik godt, hun blev kørt ind på operationsstuen og hun bekræftede selv over for kirurgen hvad hun skulle have foretaget.
    Hun blev lagt i narkose. selve operationen varede vist 1 times tid (hæng mig ikke op på det, men jeg mener det var ca. 1 time)...
    Hun blev kørt til opvågning, og det hun pylrede mest over var at hun havde pisse ond i armen pga. væskedroppet smiley

Det har efterladt 3 små ar på hendes mave på ca. 1-2 cm hver, men det er til at leve med, når man er fri fra smerterne.. smiley

• #4   18. okt 2012 Mange tak for svaret, det er rart at høre nogle positive oplevelser omkring det.

Stakkels pige da.. Jeg tror ikke der findes værre smerte, end de anfald.
    Førhen havde jeg anfald der varede op til 3 timer, og jeg lå oss bare og vred mig, og kastede op, og ville bare dø. - Ca 1-2 gange om måneden.
    Så begyndte jeg at drikke resium hver dag, og det hjalp en del.. Jeg fik ikke længere mine anfald så tit, og de varede max 1-2 timer.
    Men nu får jeg milde anfald, næsten hver dag.. Og jeg ved at jeg oss har MANGE små sten i min galdeblære.. Så det er nok tid til operation nu, når ikke resium længere kan holde det nede.
    Er bare så nervøs for det.. Jeg har det virkeligt skidt med sygehuse, og gør det ikke bedre at jeg har hørt en masse negativt om netop sådan en operation.

• #5   18. okt 2012 Pia, ja jeg får nogle krampeanfald i min mave, som gør jeg faktisk ikke har lysten til at spise, jeg har tabt mig i vægt fordi jeg får de "anfald". Så jeg håber de kan finde ud af hvad det er.

• #6   18. okt 2012 Jeg har fået afvide på syghuset at jeg skal spise det der hedder "HUSK" det er ren fibre. Det har hjulpet mig rigtig meget, jeg kan meget mere når jeg spiser det. Men det smager forfærdeligt.

• #7   18. okt 2012 Er det kun i maven det gør ondt?
    Typisk viser det sig ved ekstrem smerte i brystkasse området, og højre skulder. Og hele maven blir øm, og man blir ekstremt oppustet. smiley

Okay.. Dejligt at der findes lidt "hjælpe-midler" smiley . Resium er oss rigtigt godt, og der er faktisk nogen som er sluppet helt for anfald, efter de har drukket det, i en periode smiley og det smager virkeligt oss dårligt.. Det er nogle urter.

• #8   18. okt 2012 Min søster fik også Resium, men det gjorde bare hendes anfald værre..
    Så hos nogen virker det super, hos andre er det stik modsat smiley

• #9   18. okt 2012 Øv smiley det burde det jo ikke.
    Jeg havde virkeligt oss håbet at det ville hjælpe nok til at operation ikke var nødvendig. Men ser ikke sådan ud.

• #10   18. okt 2012 I de 3 uger hun tog det, havde hun daglige anfald..
    Da hun stoppede med at tage det, reducerede det til 2-3 anfald i ugen..

Men til sidst fik hun jo daglige anfald uanset om hun spiste eller ej og om hun bevægede sig eller ej...

• #11   18. okt 2012 Puha det er godt nok ofte..
    Må ha været ulideligt. Og bare frygten i sig selv, er modbydelig.. At man aldrig ved hvornår de kommer. Det er virkeligt angst-fremkaldende.

Var hun meget oppustet, generelt?
    For er jeg faktisk dagligt nu, oss selvom der ikke lige er anfald der står på. Og gør ondt at gå rundt, når maven opfører sig sådan.

• #12   18. okt 2012 Det ved hun ikke..
    Hun tænkte ikke så meget over det, det eneste hun tænkte på var smerterne..

• #13   18. okt 2012 Okay smiley lyder oss til hun var meget ramt da.

Men er glad for du lige delte hendes historie omkring det.. Det lyder jo til at det er "farligere" at gå rundt med dem, end at få dem fjernet, når man har mange.
    Ved jeg nemlig at jeg oss har. Mange små.

• #14   18. okt 2012 Ja, det er helt klart smartest at få dem fjernet!
    Hun har "fået livet tilbage" som hun selv siger..
    Før turde hun jo næsten ikke tage nogen steder, af frygt for at få et anfald mit på gaden..

• #15   18. okt 2012 Ja... Man må nok hellere smiley ville jo være skønt at undgå det smerte-helvede.
    Må virkeligt være en befrielse!

• #16   18. okt 2012 Det tror jeg på...
    Man kan mærke det på hende, hun er lysnet helt vildt op...
    Hun stråler af befrielse og lettelse

• #17   18. okt 2012 Hvor skønt smiley

Jeg må bare ta mig sammen og blive skrevet på venteliste. Simpelthen.

• #18   18. okt 2012 Der er ikke andet for..
    Det er med at få gjort noget inden det bliver lige så slemt som min søsters

• #19   18. okt 2012 Ja lige præcis smiley ku godt lyde som om det er ved at gå den vej.
    Jeg har næsten haft anfald dagligt, den sidste uges tid.. De er kortvarrige, og ikke så kraftige som de kan være, men det er stadig tortur.
    En af gangene, var vi ude og gå med vores hunde.. Jeg ku næsten ikke gå, da det begyndte. Og jeg er ikke pivet, overhovedet, ellers.
    Men aldrig tror jeg at jeg har tudet så meget af smerte, som jeg gjorde der.

• #20   18. okt 2012 Men ja det er som regel kun i maven, men går så men en konstant kvalme. Det er lægerne på syghuset der har sagt det kan være det. Jeg har ikke selv forstand på det, jeg har aldrig fejlet noget som helst. smiley

• #21   18. okt 2012 Kvalme får jeg oss.. Kan godt risikere opkast, nogen gange.
    Men jeg skal heller ikke sidde og gøre mig klog på det smiley håber du får afklaring snart. Er ikke sjovt at gå i uvished. Har jeg selv gjort med flere ting, i længere tid.

• #22   18. okt 2012 Æv altså smiley
    Det lyder meget som galdesten så.. Jeg gik i flere mdr i uvished.
    Ambulancen kom endda og hentede mig ved mit første anfald, fordi de ligefrem troede at det var hjertet den var gal med.. Men det var det ikke, og så slog de det hen af vejen, og mente at det var et angst-anfald, og så sendte sygehuset mig hjem igen.. Øh?

En dag havde jeg så besøg af min mor, og igen fik jeg anfald.. Hun ringede til vagtlægen, som sagde at der slet ikke var nogen tvivl om at det var galdesten, når det var i højre side, og strålede ud i skulderen.. Jeg blev så henvist til scanning, og ganske rigtigt smiley thumbs up, til den vagtlæge!

Det er simpelthen den værste smerte jeg nogensinde har oplevet, og jeg har oplevet en del, da jeg er ret uheldig, og fejler nogle forskellige ting..
    Maven blir dobbelt så stor, man kan ikke røre ved den, for det gør ondt.
    Man vrider sig, prøver at finde en stilling man kan sidde/ligge i, og man kan næsten ikke snakke, for det føles som om man har et ton liggende på brystkassen. Kvalme, opkast, af bare smerte. Og så kan jeg engang imellem mærke det "bobler" ved mine ribben, i højre side.
    Sådan oplever jeg dem smiley

• #23   18. okt 2012 - Og så føles det lidt som om man ikke kan trække vejret ordenligt, fordi det "presser" sådan i brystkassen.
    Har slet ikke luft til at sige noget til min kæreste, når det er værst.

• #24   19. okt 2012 puha det må ikke være rart at have gallesten av av smiley men kan fortælle at det er ligeså slemt at have nyresten har heldigvis ikke selv prøvet det smiley men min mand har haft nyresten og han fik den fjernet i april 2012 og han have store smerter og mange anfald smiley men nu er han heldigvis fri for smerter igen:D men vær gang han har spist et eller andet prutter han bare helt vild efter han har fået den fjernet smiley og maven skaver sig også men det skal nok gå godt med din operation smiley

• #25   19. okt 2012 Dorthe s, nej det er bestemt ikke rart smiley og hver gang frygter man jo at en sten sætter sig fast, så man ryger akut ind. MEN, det er chancen dog lille for for mit vedkommende, fordi mine sten er små - heldigvis.

Det tror jeg gerne, ikke er sjovt.. I det hele taget er anfald det mest forfærdelige.. Som barn led jeg meget af migræne anfald. Puha!
    Haha, det lyder både lidt komisk, og lidt øv smiley men godt at han blev fri for smerterne.. De smerte-helveder ønsker man jo ikke engang for sin værste fjende.

- Tak, jeg prøver oss at berolige mig selv lidt smiley lægerne er jo (somregel) dygtige.
    _

Michaela H, Lyder til at det er godt du har fået ny læge.. For det er da vildt at de tror det er i DET område den er gal, når det ikke er der du har ondt.. Tsk tsk smiley

• #26   19. okt 2012 Hej. Jeg blev opereret for galdesten for en del år siden efterhånden. først forsøgte de at sætte mig på en masse diæter, men til sidst havde jeg ondt flere gange om ugen, og skulle i lægevagten og have morfin for at tage smerterne.. Det er de værste smerter jeg nogensinde har prøvet. Det stråler ud i skulderbladende om man kan hverken ligge, gå eller sidde. Man får kvalme og kaster galdevæske op. Til sidst var det så slemt de valgte at operere mig. Og det er jeg glad for. Selve operationen var ikke slem.. De gik ind gennem navlen og knuste alle de sten jeg havde og havde kikkerter inde et par steder. De havde pustet maven op med luft for at kunne se hvad de lavede.. det var lidt ubehageligt bagefter men gik hurtigt over.
    Jeg har ingen galdeblære den dag idag. Det er min lever der har overtaget nu. Men kan stadig få fantom smerter fra det. Anfaldende er slet ikke så kraftige og varer kun ganske kort tid.. jeg har fået gigt medicin jeg tager når jeg kan mærke der er optræk til noget og så går det over.

Håber det er lidt hjælp- Spør endelig hvis der er noget
    smiley

• #27   19. okt 2012 Jeg blev opereret i november og først gik de ned med en kikkert og fjernede sten i galdevejene - det foretages normalt i "halvt-bedøvet" tilstand, men jeg fik fuld bedøvelse da der var andre ting de skulle tage hensyn til.

1 uge senere fjernede de galdeblæren i narkose ligeledes ved en kikkertoperation, men det er lige nødvendigt at skære 4 små huller i maven, men mine ar er næsten usynlige.

Jeg kan kun give jer medhold i at det er ulidelige smerter, jeg kastede også op under mine anfald.
    Der er en lille risiko for bugspytkirtelbetændelse og det gør endnu mere av, men jeg blev udskrevet efter 3 dage ellers er normalen vist at man kommer hjem samme aften eller dagen derpå.

• #28   19. okt 2012 Min søster blev udskrevet samme aften smiley

• #29   20. okt 2012 Karina J , Tak for din super gode info.. Jeg anede faktisk ikke at de oss knuste sten smiley - gjorde de det samme dag de oss fjernede galdeblæren, og foregik det hele i fuld narkose?
    - Gigtmedicin er jeg oss nødt til at ta dagligt nu smiley og min mave blir fuldstændigt "ødelagt" af det.. Øv, håber jeg kommer hurtigt til! Især fordi jeg har en ekstrem angst for sygehuse, så vil gerne bare ha det overstået smiley

Marianne"Ejer af Elvis og Dr. Dissen:)", oss tak til dig for fortælling om dit forløb smiley lyder da ikke rart at det hele ikke blev gjort på en gang?
    Og øv at du ikke kom hjem samme dag.. Det ville jeg i hvert fald ikke selv ha det godt med.

Lotte & Rødderne, Håber jeg virkeligt oss at jeg blir smiley

• #30   20. okt 2012 Det er vist ret normalt at de føørst skal ned i galdevejene (hvis der også er grus i maskineriet dér) 1 uge før end de tager blæren, det er vist noget med arvæv at gøre.

Jeg er jo typen der ALTID støder ind i de mærkeligste ting derfor fik jeg også bugspytkirtelbetændelse og så var det jo heldigt nok at jeg ikke var blevet udskrevet.

Men idag har min mave det godt. Den accepterer alle former for mad både krydret og røget, så jeg har ikke fortrudt.

• #31   20. okt 2012 Ved min søster ordnede de det hele på én gang...
    Rensede galdevejene og fjernede galdeblæren...

• #32   20. okt 2012 Altså den måde de opererede mig for det var under fuld narkose.. De havde en kikkert inde 3 steder. De pustede mig mave op med luft og gik ind igennem navlen, knuste de 7 sten jeg havde og fjernede galdeblæren med det samme under samme operation. Dagen efter blev jeg udskrevet igen. Jeg kan stadig havde de der fantom smerter. Men kan på ingen måde sammen lignes med de smerter jeg havde dengang. Jeg var virkelig syg af det dengang. Nu er det bare små smerter der vare ganske kort. Og hvis jeg mærker det mindste tager jeg en pille og så går det over med det samme igen. Og er ikke mærket af det ellers. Hvor ofte jeg får det er meget forskelligt.. Nogle gange kommer det et par gange om måneden, nogle gange oftere eller sjældnere. Jeg har efterhånden lært hvilke mad der kan fremprovokere det så prøver så vidt mulig at undgå det.
    Jeg kan bla ikke tåle for meget kanel, blommerne i æg, røget mad, fed mad og smeltet ost.

• #33   20. okt 2012 Ja de pustede også luft i min søster for at kunne se hvad de arbejdede med..
    Og det var lidt ubehageligt for hende efterfølgende, da luften vist vandrede op i skulderen, kan jeg mindes hun snakkede om...
    Men det forsvandt jo lige så stille igen smiley
    Og som ved dig Karina, gik de også ind gennem navlen og et par andre stedet tæt omkring navlen smiley

Hun er sluppet helt for fantom smerterne, så det er bare skønt for hende.

• #34   20. okt 2012 Marianne"Ejer af Elvis og Dr. Dissen:)" , Okay.. Det lyder bekendt. Det med at være uheldig og støde ind i de mest mærkelige ting. Jeg døjer selv med en del forskelligt. Pt er jeg oss i gang med udredning for fibromyalgi.

Karina J , Okay smiley er rart at få lidt mere indblik i hvad det er de gør, og høre det fra nogen der har prøvet det. smiley
    Lyder lidt surt at du stadig skal ta hensyn til hvad du spiser.. Det er noget mærkeligt noget med de fantomsmerter smiley men vil gerne tro at det er LANGT bedre end de anfald man ellers har været vant til.. Jeg tror ikke på at der findes værre smerte. Og jeg kan ellers holde en del ud, men de anfald der.. Tortur!

Lotte & Rødderne, Ja det er nok ikke så behageligt med det luft.. Stakkels skulder smiley den gør jo oss hammer ondt, ved anfald. Den er udsat må man sige smiley
    Men godt at høre hun er kommet sig helt smiley jeg har hørt skrækhistorier med folk der fik det værre efter operation, unge som er døde af komblikationer efterfølgende, oooosv.. Og at nogle læger ligefrem mener at det er et risikabelt indgreb, for unge. Sådan noget kan jeg slet ikke tåle at høre.

• #35   20. okt 2012 Jeg tror næppe det kan være mere risikabelt end at have en galdblære der er ved at briste fordi den er fyldt helt op, eller at galdevejene er tilstoppede af sten..

Det er i min optik farligere end en operation!

• #36   20. okt 2012 Lotte, nej det tror jeg heller ikke.. Jeg anede ikke at der ku ske andet end at en sten satte sig fast, og at man så røg akut til operation. Har aldrig hørt at galdeblæren kan briste. Så jeg er glad for at jeg oprettede tråden her smiley for så frygter man da egentlig ikke operation liså meget længere.

Og jeg anede heller ikke hvad folk mente med at de stadig ku få smerter/anfald, når de havde fået fjernet galdeblæren.. Men som der nævnes, så er det self fantom-smerter der er årsagen der. Aaah smiley

Jeg skrev til min læge i går at jeg gerne ville takke ja til operation, og er nu blevet henvist.
    Så nu er det bare at vente på indkaldelse.

• #37   20. okt 2012 Ja det luft det puster ind er lidt ubehageligt.. det pressede en del i brystet og skuldrene og sad op og sov de første 2 nætter da jeg simpelthen ikke kunne ligge ned.. Men det forsvandt ellers hurtigt. Og det er jo bare sådan en lille ting.

• #38   20. okt 2012 Karina J, Tror jeg gerne.. Jeg glæder mig til at få det overstået! smiley Det kan ikke blive værre i hvert fald. Jeg har næsten ondt hele tiden nu smiley

• #39   21. okt 2012 Pøj pøj med det hele!
    Håber at du meget snart får det overstået, der er ingen der fortjener at leve i smerte!

• #40   21. okt 2012 Mange tak, Lotte smiley

• #41   2. feb 2013 En lille opdate smiley

Jeg blev opereret d. 10 dec.
    Alt gik som det sku, og jeg har ingen anfald haft siden. - Så fortryder bestemt ikke! smiley

Kommentér på:
Galdestensoperation

Annonce