{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
921 visninger | Oprettet:

mad-tråden {{forumTopicSubject}}

Hej.


Jeg er i den situation, at jeg simpelthen ikke gider lave mad for tiden. Min lyst til at stå og hygge i køkkenet er simpelthen forduftet, efter jeg gik en måneds tid på Hotel- og Restaurantskolens grundforløb til ernæringsassistent.

Kæresten er bestemt ikke god til at lave mad, så det er mig, der står for madlavningen til daglig, og spise skal vi jo, så jeg må komme ud over min madlavnings-lyst-blokade.

Samtidig er jeg ikke synderlig sulten for tiden og har ikke rigtig lyst til mad i det hele taget, hvilket jo bestemt ikke hjælper på noget som helst..

Er der noget, jeg kan gøre?


Jeg vil gerne lave madplan for at spare penge, få lidt variation samtidig med at prøve at holde styr på, hvad vi egentlig går og spiser.

Må jeg se jeres madplaner?

Og til slut: Hvad skal I forskellige have at spise i aften?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mad-tråden
  • #1   2. apr 2013 Vi har ikke nogen bestemt madplan herhjemme, her hjemme står vi bare op fra morgen af og bliver enige om hvad vi lige har lyst til. smiley

    I aften står den bare på suppe. smiley


  • #2   2. apr 2013 Skal også igang med ugelige madplaner igen...

    Idag har vi fået stegte ris med æg og grøntsager, miniforårsruller og creme fraiche 'sovs' med diverse urter i.


  • #3   2. apr 2013 Idag har jeg 2 af mine børnebørn og de er ikke mad glade, de spiser aaaltid sundt der hjemme, så jeg snyder for jeg er træt, så den står på købepitsa og glider den ikke ned hos drengene får de yoghurt, for den ene er syg smiley

  • #4   2. apr 2013 vi skal have oksekødssuppe i aften - LÆKKERT! smiley smagen er meget af tomat, hvilket jeg godt kan lide (:

    Oksekødssuppe

    500 g. oksekød
    2 løg
    2 Gulerod
    500g kartofler
    5-10 dl Okseboullion
    1 dåse Hakkede tomater
    3 tsk. Paprika
    1 porre


    hvis du ønsker det kan jeg godt sende vores madplan og vores liste med opskrifter vi tager fra hver uge. dette bliver pr. pb istedet da det kommer til at fylde ret meget her jo d:


  • #5   2. apr 2013 Linda kan du ikke maile mig en portion smiley det lyder dejligt.

  • #6   2. apr 2013 Linda - du må meget gerne sende din madplan til mig smiley

    Sanne - Det duer ikke her, for kæresten spiser, hvad jeg nu laver smiley


  • #7   2. apr 2013 Her er en lækker opskrift som ikke tager ret lang tid at lave:
    KYLLING I KARRY MED RIS

    1 pk. kyllingfileter (450 g,)
    2 æbler
    2 fed hvidløg - hakkede
    2 spsk tomatpuré (ikke koncentrat)
    2 tsk karry - efter smag
    1 dl. rosiner - kan udelades, men sætter prikken over i'et
    5 dl. vand
    1 terning hønseboullion
    Oliemargarine til stegning
    Evt. lidt sovsejævner.

    Skær filét'erne i stykker - størrelse som skinketern
    Hak 2 fed hvidløg
    Skræl æblerne og skær dem i både herefter tern.

    Svits kylling i margarinen og når den er hvid, lysebrun, tilsættes karry og hvidløg og det blandes i kødet.
    Tilsæt tomatpuré
    Vend det hele godt og tilsæt vand samt en smuldret boullionterning

    Læg låg på og bring det i kog og sæt vand over til ris (tiden passer med 1 kogepose i 1 l.)

    Små-koger i ca. 25 min.
    Tilsæt æbler og rosiner og lad retten simre indtil risene er færdige.
    Smag til med salt og jævn evt gryderetten.

    God appetit:)


  • #8   2. apr 2013 Vi har kørt med madplan i en periode, men det er gået lidt fløjten her på det sidste fordi min kæreste startede på vægtkonsulenterne og så var det et lidt større arbejde..
    De ting der ofte kom på vores madplan var tortilla, lasagne, kødsovs, koteletter i fad, pasta-tunsalat, bagte rodfrugter, frikadeller, vegetariske frikadeller, bagt laks, stegt laks, tærte (ofte laks eller kylling), lakse-spinat lasagne, nachos, wok, krydret kylling, indbagt kylling eller fisk, gryderetter og sikkert en masse jeg ikke kan huske..
    Har en masse nemme opskrifter, men jeg kan ikke lige skrive dem alle ned nu.. Slet ikke hvis du ikke er interesseret..

    De nemmeste herhjemme når vi intet gider er tun-pasta salat..
    Pasta skruer
    Blandet frisk salat (kan købes som babysalat færdigblanding og peppes lidt op med agurk og peberfrugt)
    1-2 dåser tun
    Blandes sammen og spises med et flute og lidt dressing.. Evt. med rejer i stedet for tun..

    Rodfrugts blanding (rødbeder, gulerødder, persillerod, pastinak, kartofler mv.)
    skæres i både lægges på en bageplade og drysses med krydderi efter behag, saften fra 1 appelsin presses over sammen med lidt olie.. I ovnen i 40 min. og så har man nemt tilbehør..

    Tortilla er også nemt..

    Derudover har jeg købt alu bakker og så laver jeg i ferierne tit et par lasagner, frikadeller, pizza, kødsovs og andre fryseegnede retter og smider i fryseren så jeg kan varme dem hvis jeg har en øv-dag/periode og er træt af at lave mad.. Så er det stadig sundere end at købe færdig pizza eller burger eller færdigretter fra brugsen..


  • #9   2. apr 2013 Jeg har ingen madplan, jeg beslutter bare om morgenen eller dagen i forvejen hvad vi skal have at spise, jeg ville ønske jeg havde disiplinen til en madplan, for det ville være så meget nemmere smiley

    I aften har den stået på noget så usundt som pandekager smiley


  • #10   3. apr 2013 Jeg kender udemærket den følelse du har.

    Min eks kæreste forlangte ligefrem at der skulle være varm mad hver aften men han gad jo ikke selv lave det. Så det endte jo somregel med at jeg stod møg træt hver aften og lavede mad fordi jeg ikke orkede at skændes om det.
    Jeg var sjældent sulten efter andet end slik fordi der var for mange negative ting associeret ved at stå og lave mad.

    Det er også ret normalt ikke at føle sult når man selv har stået og lavet mad. Det har jeg i hvert fald selv prøvet og hørt fra min mor og alle hendes veninder. De har det tit sådan at de ikke har lyst til maden når den endelig er klar selvom de var vildt sultne da de startede.

    Fair nok at en fyr ikke er den bedste til at lave mad men det lyder da som om din kæreste er til at snakke med om det smiley Hvis i kunne snakke om at han kunne lave mad 1 gang om ugen tror jeg bestemt det vil hjælpe på den mad negativitet. I kan evt. har aftalt en nem ret som kunen være spagetti bolognaise eller et par gode bøffer(eller hakke bøffer). Det vil ikke hjælpe hvis hans "mad dag" ender med at blive en dag hvor i bestiller mad hjem for så kunne det jo ligeså godt være din mad dag hvor i bestilte take-away.

    Min nye kæreste er dejlig til at dele madlavning med. Han står for maden når jeg har dagvagt(kommer f'ørst hjem kl 19). Det var hans eget valg fordi han kunne se jeg ikke havde overskud til noget når jeg kom hjem.
    Nogle gange er det bare varm leverpostej med bacon og andet pålæg til et lækkert rugbrød fra bagerne men det er så skønt at det hele bliver ordnet smiley

    Så snak med din partner. Forklar ham hvordan du har det og snak om at arranger lidt variation og forslå han tager 1 mad dag om ugen. Madlavning kræver øvelse så hvis han ikke har nogen grund til at øve bliver han aldrig bedre til at lave mad smiley


  • #12   3. apr 2013 vi laver madplan på den måde at vi stadig har et valg hver dag, men det er imellem de 6-7 ting vi nu har købt ind til (:
    min kæreste hjælper altid med maden, så står han for stegning af kød og jeg ordner tilbehøret. hvis det kræver at skrælle kartofler og ordne grøntsager hjælper han også til med det inden. derfor er det også noget helt specielt når en af os laver mad alene til den anden stadig selvom vi bor sammen. jeg synes også det er en god måde at få snakket med hinanden på, og lave noget sammen i en travl hverdag. det kan være han har haft en lang dag på arbejdet og så lige tager sig en lur, så venter jeg med at vække ham til maden stort set er klar. fordi jeg kan mærke jeg har overskuddet til det og ved det glæder ham, men også fordi jeg ved han ville gøre det samme for mig.

    jeg forstår slet ikke hvorfor nogen mænd stadig sætter spørgsmålstegn ved hvor vidt de skal hjælpe med maden. i det moderne samfund vi lever i nu, er det ikke så stor en del af kvindernes identitet at kunne styre hus og børn alene mere som det var før i tiden. vi kan godt være feminine selvom vi arbejder og ikke styre alt i hjemmet alene. nogen mænd tror desværre at de bliver mindre maskuline af at gøre disse ting, hvilket jo er noget vrøvl (:


  • #13   3. apr 2013 Linda, jeg tror ikke det udelukkende handler om maskulinitet, men det er en fejl i opdragelsen hjemmefra, det er de færreste mødre der lære deres sønner at lave mad og være en del af husholdningen, hvor imod det stadig er en selvfølge at pigerne hjælper til hjemme, det er en mentalitet der skal en laaang procces igennem for at ændre og den skal starte fra børnene er helt små..

    Mænd er usikre når de sætter benene i køkkenet fordi de ikke rigtig har lært at gebærde sig i køkkenet så de er bange for at blive til grin, og så er det nemmere at sige det kan jeg ikke og så blive siddende i sofaen smiley

    Jeg snakker selvfølgelig generelt, for der er da heldigvis masser af mænd der hjælper i køkkenet og mange mænd holder utroligt meget af det, og juhuu for det..


  • #14   3. apr 2013 Jeg føler mig helt privilegeret :D.. Både min kæreste og jeg er lidt yngre end gennemsnittet herinde, men han er simpelthen så hjælpsom :D.. Vi har boet sammen i 2 år og i starten gjorde jeg også det meste fordi han som i siger ikke er opdraget til det hjemmefra og ikke tilbød det.. Men da jeg åbnede munden og bad om hjælp fik jeg det også smiley Selvom han tager til kampsportstræning 4 aftener om ugen så laver han ofte mad, rydder op og støvsuger (og så tømmer han kattebakke næsten hver dag) tørre støv af har jeg dog ikke fået ham til at tilbyde endnu xD..

  • #15   3. apr 2013 Jeg vil give Heidi ret men også pointere at mange piger har en naturlig interesse for madlavningen mens mange drenge bare vil spise den smiley
    Jeg tikkede altid om at side hvor jeg kunne se min mor lave mad og spurgte om alt muligt men min bror var aldrig sådan før han så fik hjemkunskab i skolen og blev alligevel lidt interesseret.

    Jeg synes også at man kan mærke forskel på ene børn også dem med søskende. Min eks var Ene barn med en mor som var hjemme 24/7 så selv når han bare ville have et par mader blev det jo smurt til ham. Jeg kunne ikke engang få ham til at skralle kartofler fordi han så skar sig.....
    Min nuværende kæreste er den ældste af 4 drenge og selvom deres mor arbejde om natten og derfor var der hele dagen og gjorde MEGET for at varte dem op så var hun altid god til at inkludere dem i madlavningen så de havde basis færdighederne. Deres mor er en dejlig kvinde som altid spørger om man har brug for noget eller om hun lige skal bikse en sandwich sammen til en, hvis nu man var lidt sulten. Men alle hendes drenge kan finde rundt i et køkken, om de gider er jo så et andet spørgsmål ^^
    Efter oplevelsen med min eks så føler jeg mig ligesom Cawani meget privilegeret med en kæreste der gerne hjælper til med et huslige ^^


  • #16   3. apr 2013 Jeg er en af de gamle her inde smiley for mig har det aldrig " faldet naturligt" at lave mad, det er noget som skal gøres for, at vi kan spise os mætte og ikke andet smiley jeg elsker når jeg kan spise mig mæt unde at skulle i køkkenet først smiley
    Det gen med ikke, at elske madlavning, har jeg givet videre til min ene datter smiley


  • #17   3. apr 2013 nogen der har en ide om hvor vidt en porre ville gøre godt eller skidt i en mexicansk kyllinge lasagne som den her? http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php

  • #18   3. apr 2013 Nu har jeg ikke kikket i opskriften, men pore og forårs løg, kan altid bruges i stedet for løg, men har en lidt mildere smag, den vil nok blive lidt væk mellen mange krydderier, så der skal nok mere til.

  • #20   3. apr 2013 det har du nok ret i jette (:

  • #21   3. apr 2013 Jeg vil lige tilføje at jeg har det som Jette, madlavning er et nødvendigt onde, jeg laver kun mad fordi vi jo skal leve af noget smiley Jeg får til gengæld ros for min madlavning, så jeg må jo være ok til det, men det er nok fordi jeg laver gammeldags dansk mad og det er drengene der kommer her nok ikke så vant til mere smiley
    Men lige frem at kunne lide at lave mad, dertil tror jeg aldrig jeg kommer..

    Jeg elsker dog at bage og lave desserter..


Kommentér på:
mad-tråden

Annonce