Hjælp søges til ekstra info om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig {{forumTopicSubject}}
Jeg skal snart i gang med et større historie projekt. Der har været diverse forskellige valgmuligheder for hvad vi elever vil lave et projekt om og personligt fandt jeg kun et emne jeg syntes kunne være interessant at skrive om. Nemlig jødeforfølgelsen! Ja vi snakker anden verdenskrig. Jeg har ikke lyst at skrive som mange andre skriver om et emne, og tage emnet op fra nazisters side og med alle Hitlers udtalelser imod jøder. Jeg vil tage jødeforfølgelsen op fra jødernes side! Det de måtte gå igennem af alverdens pinsler og hjertesorger. Jeg finder desværre mange historiebøger der dækker krigens side af sagen men ikke så meget jødernes side af sagen. De hænger sammen de to, Anden verdenskrig og jødeforfølgelsen, men jeg vil gerne have et historieprojekt fra med et JØDISK perspektiv inkluderet som størstedelen af opgaven. Jeg har siddet noget tid på google og søgt efter diverse synagoger her på Sjælland men har ikke rigtigt fundet nogen hvor der også var kontaktinfo til rabbineren. Jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med en rabbiner, eller en jødisk historie vidende person der kender til emnet fra jødernes synspunkter og følelsesliv på dybere vis end hvad de diverse mange historiebøger jeg efterhånden har læst om emnet har kunnet give mig info om.
Er der nogen der kan guide mig lidt på vej og fortælle mig hvor jeg kan søge hjælp?
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
I skolen læste vi en af de biografier skrevet ud fra dagbøgerne af en jødisk pige som mistede sin familie under 2. verdens krig men kan ikke huske hvad hun hed.
efter lidt søgen tror jeg dog at det var Anne Franks dagbog vi fulgte.
http://www.altomhistorie.dk/artikler/anne-franks-dagbog/
en anden sand fortælling er claras krig, hun er fra polen. http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/gad_clarakramer.htm
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 103 Svar: 379
aug 2013
Følger: 1 Svar: 50
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Ligeledes "Alicia Min historie".
Du kommer til at tude over begge bøger.
Et fantastisk barskt emne du har valgt og der bliver vakt mange følelser i dig undervejs.
Schindlers Liste er absolut et must. Den er både smuk og grusom.
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Hjælp søges til ekstra info om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig