{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Kontanthjælpsreformen 2014 - spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg læst mig en del til hvad den nye kontanthjælpsreform af 1. januar 2014 for af betydning for folk mellem 20 og 30

Jeg har hørt der også er en kontanthjælpsreform for folk mellem der er 30 og 40 år, men den kan jeg ikke finde meget om. Nogen der kan hjælpe mig eller ved hvad den lyder på og vi skrive det ned i min tråd?

Mvh Karen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontanthjælpsreformen 2014 - spørgsmål
  • #3   17. dec 2013 Hvad med dette link: (link fjernet)
    (Har dog ikke lige læst det...)

• #4   17. dec 2013 (link fjernet)

• #8   18. dec 2013 Må ærligt anerkende at skønt jeg siger ja til der er for mange på kontanthjælp so synes jeg det er utroligt at regeringen kan tro der er arbejde og uddannelses pladser til dem alle og at alle har den fornødne psyke til at kunne gennemføre. Jeg har efterhånden stillet mig selv samme spørgsmål en del gang. Hvor er mennesket egentlig henne i al det her?? Eller er vi gået over til at skulle være robotter med puls, på samlebånd? Spørger bare. Suk suk

• #9   18. dec 2013 Jeg er så utrolig heldig at jeg fylder 30 den 6 januar. så det er minimalt hvad jeg kommer til og mærke til det. Hvis jeg ikke var fyldt 30 år så hurtigt, ville jeg være tvunget til og flytte fra min lejlighed og hjem til min mor da jeg ikke ville have råd til og blive boende...

Så mener jeg er ret heldig

• #10   18. dec 2013 Ja, og det er jo såå fint at alle nasserne nu kan forsørge hinanden i stedet for, især når den der overgangsreform udløber i 2015.. I hvert fald hvis ægtefællen tjener mere end er det 21.000 kr? Uanset, så betyder det faktisk at man skal over en løn på ca 37.000 kr før det kan betale sig rent økonomisk for den ene part at have et arbejde versus at de begge er på kontakt hjælp - snak da lige om at være demotiverende..
    Og laver de det så også sådan at man hos samlevende kan give den anden part sig fradrag, som de gifte kan? Det ser ikke liiige sådan ud...

(Nu vil jeg gudskelov gerne have et arbejde af andre årsager - men rent økonomisk er det jo vanvittigt det de i har gang i, hvis de gerne vil have flere i arbejde!)

• #11   18. dec 2013 Hvis ægtefællen/partneren skal forsørge sin ægtefælle/partner der ryger eller er på kontanthjælp, selv tjenende kun 200.000 kroner om året, er dette ensbetydende med 16.000 kroner om måneden. Om det så er før eller efter skat, ved jeg ikke helt hvad det regner det ud i, men er det før skat er det lig cirka 11.500 rundt regnet hvis man regner med at skatten ligger på 40%.

• #12   18. dec 2013 Dertil glemmes det vidst at størstedelen af alle udeboende på SU er tvunget til at tage SU lån, for at kunne forsørge sig selv med mad og den slags. Når de så sætter kontanthjælpen ned på almen SU niveau uden mulighed for at tage lån ved siden af, hvilket for i forvejen kun giver gæld, sååååå.... ja!!

• #13   18. dec 2013 Kender ikke de nye regler, da jeg har fået afvide, at jeg ALDRIG kommer på kontanthjælp igen. Yay smiley
    Men jeg vil gå ud fra, at de 16.000 er udbetalt, altså efter skat, ellers giver det slet ingen mening.
    Som den er nu, får man først forhøjet sin kontanthjælp, når man er 25. Da jeg var på kontanthjælp fik jeg 4.600 udbetalt, det er altså under SU'en.

Hvis det er, så få din sagsbehandler til, at forklare dig det. Jeg var ved, at brække mig over den nye flexjob reform, som jeg kom ind under. Hvis ikke jeg havde skiftet sagsbehandler dengang, var jeg kommet under den gamle reform.
    Min nye (igen igen) sagsbehandler forklarede mig om den nye reform, og nu er jeg ikke så sur, som jeg var før smiley
    At jeg så aldrig kommer til, at få en indtægt på max 15.000, er så hvad det er.

• #14   18. dec 2013 Josefine - Årh, det er da cirka det samme jeg har fået i SU? Altså de der 4600-4700 kr? (ikke at det gør det nemmere at leve for)

Karen - Dertil skal man også lige huske at de studerende har mulighed for at supplere deres indtægt op via fritidsarbejde - det må man jo ikke på kontakthjælp (de modregner jo bare indtægt i ydelsen)

• #15   18. dec 2013 Jeg har hørt, at Su'en er ca. 5.500,- Men det kan vel også variere?
    Min veninde fik, da hun var på kontanthjælp en enkelt måned, 6.000 udbetalt smiley Dette forstod jeg heller ikke rigtig.
    Nej, det er ikke nemt, at leve for, og man kan ikke optage lån til, at kunne klare sig i hverdagen.

• #16   18. dec 2013 Eva K - Ja NOGEN studerende har mulighed for et fritidsjob, skam ikke alle. Jeg selv har ikke den mulighed, jeg er psykisk syg men pga den nye reform bliver jeg tvunget i uddannelse og må tage su lån for at vi kan klare os.
    HVIS jeg gennemfører uddannelsen bliver det på et hængende k****hår, så jeg har da slet ikke overskud til et fritidsarbejde når jeg også samtidig med uddannelsen skal passe min behandling på psyk.

• #17   18. dec 2013 Michelle J: Har du ikke mulighed for, at snakke med din sagsbehandler? Hvis du har en diagnose, må de kunne gøre noget? smiley
    Ved det danske system er lidt svær, at danse med, men det kommer også an på, hvilken kommune man bor i. Selv er jeg glad for den kommune jeg bor i nu, og jeg flygtede fra den, hvor jeg er vokset op, for den er virkelig ikke god.

Jeg ved ikke om det er anderledes, men da jeg var på kontanthjælp, kom jeg i en gruppe, der ikke skulle i aktivering, da jeg har en hjerneskade, dårligt syn, og nu også et brækket knæ, som kræver mange hensyn.
    Jeg slap dog ikke for, at blive presset til det yderste, og mere til, da jeg skulle i jobafklaring, og skulle se om jeg kunne bevilliges til flexjob.

• #19   18. dec 2013 Michelle - Ok, så siger vi at de i følge loven har mulighed for - ligesom at hvis det var muligt for kontanthjælpsmodtagerne så ville langt fra alle kunne benytte sig af den mulighed.
    Jeg er heller ikke en af de studerende der har kunnet holde til at have et studiejob, og så stadig bestå mine eksaminer, men jeg er faktisk sund og rask (så vidt jeg ved smiley men har gennemført et af de (i følge undersøgelser) mest krævende studier der er, så den mulighed har jeg så at sige heller ikke haft. smiley
    Det er så lige meget, for det jeg mener er at de studerende BÅDE har mulighed for at tage et lån fra staten til rimelige renter (og afdragsfrit i flere år) og må arbejde en lille smule ved siden af uden at miste SU'en. Det har de unge, der er røget på den nye kontanthjælp IKKE - og det er i øvrigt uanset om de allerede har en glimrende uddannelse eller ej at de havner der!

Josefine - Hvad man får i SU før skat og hvad der udbetales er jo ikke det samme? smiley For jo, før skat er den vist ca. de der 5600 kr.

Felis - Ja, og jeg synes godt nok det er groft at f.eks. en pensionsopsparing regnes med. Samt at hvis man fratager folk muligheden for at beholde deres bil, begrænser man også deres mulighed for at søge job med pendling væsentligt..
    I linket er det i øvrigt før skat, men efter ATP bidrag mv.

Kommentér på:
Kontanthjælpsreformen 2014 - spørgsmål

Annonce