8.818 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Fakta om undulater. Fakta om undulater.

Hvad der kan ske, når man holder Undulater i fangenskab.

Mange holder undulater som enkeltfugle, da man ønsker at gøre disse tamme.

- Undulater er flokfugle og lever i kæmpe flokke. Som alenefugle mistrives de og får ofte stereotyp adfærd.

Buret hvori undulaterne holdes er ofte alt for små.

- Et bur til fugle skal mindst være så stort, at fuglen kan flyve fra pind til pind. Dette betyder, at det også skal have en vis bredde, så den kan brede sine vinger ud. Får den ikke det, vil den ikke kunne få brugt vingerne og få motion, hvilket ofte ender ud i fugle, der er for tykke.

I bunden har mange lagt aviser eller sandpapir, men dette er ikke godt for fuglen på sigt.

- Aviser indeholder tryksværte, og dette er meget usundt for fugle at indtage. Undulater er nysgerrige og kan godt lide at bide i alting, så aviser er no go. Sandpapir er noget af det dårligste, man kan give en undulat. Hvis man selv har prøvet at gå på sandpapir, ved man hvorfor. En undulat har behov for sand og småsten. Småstenene bruger den til kråsen for at kunne fordøje sin mad.

Af pinde har mange færdigkøbte stænger, som alle er af samme tykkelse og er kunstige. De er praktiske, fordi de er lette at rengøre.

- Problemet med færdigkøbte pinde er, at en undulat har brug for pinde af forskellige tykkelser, da deres fødder ellers vil blive ødelagte. Det ville svare lidt til, hvis vi mennesker skulle holde på en bestemt ting hele livet, hvorefter vores hænder vil blive fastlåst i denne stilling. Naturgrene er langt det bedste. De er også gode som beskæftigelse, da undulater elsker at bide i dem.

Undulater egner sig i bund og grund ikke som tamfugle, da de kræver alt for meget plads og en del artsfæller for at trives. Desværre er der ikke mange, der tager hensyn til undulaternes naturlige behov.

Det smerter mig, hver gang jeg ser alt for små bure, hvor der sidder en småfed undulat og keder sig gudsjammerligt helt alene.

Det gør ondt helt ind i sjælen. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fakta om undulater.
  • #1   6. apr 2014 smiley

profilbillede
  • #2   6. apr 2014 Øhm okay, jamen tak for info (:? Heldigvis har jeg ikke planer om at skulle have fugl, dog havde jeg to undulater da jeg var barn: Hvis jeg endelig skal have burdyr er jeg mere til gnavere.

• #3   6. apr 2014 Viktor, Harry, Kurt og hvad de ellers hedder, gylper en masse foder op!!!
    Det sker ofte at der kommer spørgsmål om hvad ovenstående undulater mon fejler, det er altid hanner det drejer sig om.
    Symptomerne er at den enlige han dagligt, det samme sted, op ad et eller andet, en pind, et spejl eller lign., gylper en masse slimet foder op. Samtidigt stiger hanundulatens foderforbrug.

Der er ikke tale om en egentlig sygdom, men om en form for adfærdsforstyrrelse.

Når hanundulater vil indynde sig over for en hunundulat hører det med at han mader hende. Et tegn på at han er indstillet på at fodre hende mens hun ligger og ruger på deres æg. Uden madning, ingen parring. Set fra den vilde undulathuns synspunkt, er det en meget fornuftig disposition.

Problemet opstår når en hanundulat ikke har selskab af hunner, men udelukkende har sig selv og eventuelt de mennesker som holder ham. På et eller andet tidspunkt opstår trangen til at stifte familie; når der hverken er en hun eller andre undulater i "området" så må et surrogat findes. Det bliver så en pind, et spejl eller hvad der nu falder i hannens smag. Dette forsøger han så at gøre kur til, det resulterer i at han mader pinden, spejlet eller lign. Desværre kan disse ting ikke modtage foderet så det havner for det meste i bunden af buret. Det medfører naturligvis at han må indtage mere foder end normalt ellers vil han komme i underskud for næringsstoffer.

Desværre er der ikke ret meget at stille op andet end at fjerne det opgylpede foder og sørge for at der er nok for ham at spise hele tiden. Hanner der har kastet deres kærlighed på en pind eller et spejl vil kun sjældent begynde at interessere sig for en hun. Der er dog underretning om at anskaffelsen af en ung hun i visse tilfælde har fanget hannens opmærksomhed. Det er nok vigtigt i den forbindelse at det skal være en ung hun, det kan være problematisk at introducere en voksen hun til en tam han.

• #5   6. apr 2014 Helt enig Louise c, dog ville jeg ikke komme med kommentaren, jeg har jo lidt i forvejen et dårlig ry smiley

• #6   6. apr 2014 Hold venligst jeres personlige fnidder ude af denne tråd.

• #7   6. apr 2014 Personlig fnidder, ej nu må du holde. Jeg erklære mig enig med Louise's kommentart, siden hvornår er det blevet forbudt?

• #8   6. apr 2014 louise og liv

kan i ikke lide oplægget, kan i lade vær med at svare.
    Bryder i jer ikke om det, kan i holde jer uden om, ingen tvinger jer til at deltage

• #9   6. apr 2014 Susanne

ved ikke om du hentyder til en anden tråd ?

Men selvfølgelig skal du og kun du bestemme hvilket emne du bringer på banen
    Kan fornemme at overformynderiet Liv og Louise bidrager med absolut ingenting i denne tråd smiley smiley

Jeg havde undulat for mange år siden, den var lidt i bur men fløj meget rundt .
    Den var så tam at den lærte at tale.

• #10   6. apr 2014 Jeg havde et par undulater da jeg var lille og tror faktisk at dette er meget undervurderet viden.
    Mine undulater (havde dog hinanden og var meget glade for hinanden) havde nok ikke den plads eller de forhold, der er beskrevet her i tråden.
    Men jeg var et barn og min mor gjorde bare, hvad alle andre gjorde. Synes det er meget interessant viden at få

• #11   6. apr 2014 Jeg hentyder ikke til noget. Jeg bringer en af mine mærkesager op. smiley

Da jeg var 10 år, fik jeg mine første fugle. Og da jeg var 12 år, havde jeg mit første voliere. Jeg stoppede udelukkende, fordi jeg ikke længere kunne tåle støvet fra dem. En overgang var jeg oppe på ca. 100 småfugle på en gang. smiley

• #12   6. apr 2014 Du har ganske ret Susanne. Desværre er vilkårene også sådan for fx hamstre, marsvin osv. Fx så løber en hamster over 10 km (om natten) for at finde foder osv. Det er der ikke meget plads til i de små bure, derfor hamsterhjul. Men de fleste mennesker tror det er for at morer hamsteret. Dyrhandler er i øvrigt meget dårlige til at rådgive omkring de forskellige kæledyr. FX sælger de C-vitamindråber til marsvin, der skal i vandet. Problemet er bare at det så kun virker max 30 minutter og jeg kender ikke mange marsvin der kan drikke 2 dl vand på den tid.
    Da jeg som 4 årig fik mit første marsvin, hed det sig at de ikke skulle have vand. De fik vædske nok gennem en daglig gulerod. Godt man er blevet meget klogere siden dengang.

• #13   6. apr 2014 Jeg har både haft almindelig undulater og engelske undulater. Desværre fik jeg også fugle ind, fra mennesker som ikke gad deres fugle længere. smiley

Jeg har blandt andet fået en 10-årig undulat ind, som sad og fodrede sine tæer, på trods af at han var kommet i voliere sammen med alle mine andre undulater. Han kom og sad på min skulder, når jeg var inde for at fodre.

Og på et tidspunkt fik jeg tilbudt at hente en stak fugle, som desværre var så udsultede og syge, fordi ejer var fraflyttet huset, og kun kom engang imellem og fodrede dem, at de døde allesammen en efter en. smiley

Min mand fik to undulater med hjem fra jobbet, som var så sultne, at man skulle tro, at det var det første foder og vand, de havde fået i en uge. smiley

Jeg har set så meget nød og elendighed. Husk på ikke kun katte har en meget lav status. smiley

• #14   6. apr 2014 Marianne, jeg har også haft hamstre, og selvom jeg forsøgte at gøre det godt for dem, kan jeg se bagefter, at det langt fra var godt nok. smiley

• #15   6. apr 2014 Jeg synes det er et fint indlæg, Susanne, og gid der var en, der havde skrevet det til min mor for ca. 45 år siden, da jeg pludselig alligevel ikke måtte få en ven til min undulat smiley . Enemarsvin har jeg også haft smiley

• #16   6. apr 2014 Tinka, ja jeg kan også godt blive trist indimellem, at jeg ikke viste alle disse ting, dengang jeg startede med at have dyr. Men heldigvis kan vi lære og rette op på det. smiley

• #17   6. apr 2014 Jeg vidste det (eller fornemmede det) med undulat. Og min mor HAVDE lovet, at jeg måtte få en til, men så ombestemte hun sig smiley

Marsvin anede jeg ikke var flokdyr, før jeg blev voksen. Det er sgu trist at tænke tilbage på, at man ikke har haft optimale forhold for sine dyr smiley

• #18   6. apr 2014 Jeg er helt enig med dig Tinka. Men som børn er det svært, hvis de voksne ikke er med på den. smiley

• #19   6. apr 2014 Som teenager tilbragte jeg mange timer hos mine fugle i volieren. Jeg havde en lille skammel, som jeg sad på ude ved dem. Mine kanariefugle var så tamme, at de sad og hev i mine strømper for at få redemateriale. smiley :D smiley

Og mine dværgvagtler skulle jeg konstant holde øje med for ikke at trampe på dem. De var, hvor jeg var. smiley <3 smiley

• #20   6. apr 2014 Præcis. Og i dag er stort set alle informationer kun et klik væk. Og det ville især hjælpe rigtigt meget hvis dyrhandlere virkeligt vidste hvilke behov de enkelte dyr reelt har, frem for at det kun handler om salg. Jeg glemmer aldrig da en ejer af en meget stor dyrhandel i Aalborg, hun havde arvet efter sin far sagde: Jamen dør dyret, sælger vi jo et mere smiley Sikke da en holdning og sikke en respekt for levende væsner. Tror desværre at holdningen er sådan, for for disse mennesker handler det jo om tallene på bundlinien.

• #21   6. apr 2014 # 18) Ja, som barn er man magtesløs, selv om man har ret.
    Det ses også nogle gange her på KG, at børn har mere omsorg og fornemmelse for deres katte, end deres forældre har.

• #22   6. apr 2014 Jeg kan kun være enig med Marianne og Tinka.

I dag er det noget lettere, da man har internettet, og alligevel ser man gang på gang, dyr der bliver holdt helt forkert. Og det smerter mig lige meget hver gang. smiley

• #23   6. apr 2014 Da jeg havde undulat, var der sandpapir (det man køber til fugle) i bunden, men jeg lagde også sand og små sten i bunden.
    Han havde et kæmpe bur, med forskellige pinde, og så var lågen åben, så han kunne flyve i hele mit værelse, dog havde jeg hængt noget foran vinduer og spejle, så han ikke fløj ind i dem.
    Han døde desværre på vores års dag, og jeg fik kat i stedet smiley

• #24   6. apr 2014 Vi bliver heldigvis mere og mere oplyste,.
    Hvis I søger på fx vintage kat ,er der rigtig mange katte der er afbilledet med tøj på. smiley
    Tiden omk 1890 og til midt i 50’erne
    Det er da heldigvis ikke meget man ser ret mange steder....heldigvis smiley
    Da jeg var barn var vi ofte i Odense zoo, her gik løver i et alt for lille bur ,jeg husker hvordan de travede frem og tilbage, bagved tremmerne. smiley
    Idag er vi heldigvis klogere på dyrets behov.

• #25   7. apr 2014 bare så I alle ved det, så er dette indlæg til mig! Fordi jeg har valgt at slette et af mine indlæg

fordi jeg havde lagt nogle gode billeder af min ene kat og min fugl, billeder som ikke havde noget på sig, andet end at vise hvor meget min fugl holder af kattene.

Men der var nogen som mente at jeg så ikke behandlede min fugl ordenligt. Ikke suanne.

Så DERFOR blev mit indlæg slettet, da jeg ikke gad at hører om hvor ond jeg er ved min fugl!

Men så forsætter man jo bare med at lave et andet indlæg

HVORFOR nok fordi jeg sætter spørgsmålstegn ved avl af main cooner (bla inden for sygdom), og af en eller anden grund følger susanne sig truffet.

Så er kortene lagt på bordet.

• #26   7. apr 2014 Jeg har valgt at sætte et par brugere på filter, da de tydeligvis ikke kan lade være med at lave fnidder i min tråd. Dette bedes respekteret.

Dette er en generel tråd og ikke en til personfnidder. Tak. smiley

• #27   7. apr 2014 Jeg er så heldig at bo i en lille landsby, med nogle mennesker der har masser af fugle... alle mulige slags i kæmpe bure både inde og ude... men det bedste er at deres store Araer flere gange dagligt gør byen "usikker" smiley De træner nemlig friflyvning og indkald med dem...
    De er meget glade for mennesker så kommer man tilfældigvis forbi så kommer der en skrigende Ara imod dig for at få en god bid smiley Mine katte drøner ind, da de er bange for de store fugle... og de høje skrig.... men hvor er det fantastisk at se de fugle sejle over himlen smiley
    Her er en af dem i haven smiley

profilbillede
  • #28   7. apr 2014 Jeg tror nok, at jeg ville blive lidt nervøs, hvis der kom sådan en stor ara flyvende lige imod mig LOL. smiley

• #29   7. apr 2014 ja uha smiley Selv om min mislinge normalt er frygtesløse, så er jeg også ret sikker på at de ville tisse i pelsen

• #30   7. apr 2014 Marianne ha ha ha ha ha.....

Det lyder altså sjovt. Tisse i pelsen. smiley :D smiley

• #31   7. apr 2014 Må man godt lade araer flyve frit? Troede de skulle holdes i bur

• #32   7. apr 2014 Skal de rent faktisk også. Man må ikke tilføje dyr til den danske natur, der ikke er almindeligt forekommende. smiley

• #33   7. apr 2014 De er ikke i naturen... de bliver bare luftet et par gange om dagen... de ville heller aldrig kunne leve/finde føde i den danske natur... så ingen fare for vildt levende Araer smiley

• #34   7. apr 2014 Nej, men i loven står nu engang, at man ikke må lukke sine fugle ud i den danske natur, og når de ikke er i bur men fritflyvende, ja så er de i den danske natur. smiley

Og det er ikke tilladt - træning eller ej. smiley

• #35   7. apr 2014 Folkene her i byen melder dem ikke... vi nyder det eksotiske indslag i vores dagligdag smiley

• #36   7. apr 2014 Her er "vores" gøjer smiley

http://macaw.dk/index.html

• #37   7. apr 2014 Mon ikke de har fået en tilladelse, når de ligefrem har en skole ??

• #38   7. apr 2014 Jeg ville nok ikke turde at lade dem flyve. Tænk hvis de bliver stjålet. smiley

• #39   8. apr 2014 G.H. Det er vidunderligt og dejligt t se mennesker som virkelig gør en forskel.. Normen er jo ellers desværre at lade papegøjer stække, så de ikke kan flyve, og så ellers at have dem enkeltvis, hvor de er ved at kede sig ihjel.

• #41   9. apr 2014 Louise, hold venligst dit fnidder ude af min tråd.

Denne tråd er ikke møntet på nogen.

• #43   9. apr 2014 Det tør nok siges. smiley

• #44   10. apr 2014 Man ser, hører, læser om et eller andet, et sted (fx her på KG, eller på nettet, eller i avisen, i tv, eller på facebook, eller hvor det nu kan være) som berører en, og inspirerer til at lave en tråd, om et emne man finder vigtigt.
    Men ak, Susannes bevæggrunde for at oprette denne tråd, bliver tolket som et angreb på Anja. :-S
    Årh, hvor er det da trættende med dette evindelige fnidder og mudder af emsigt brok og irettesættelser og skyden TS lort i skoene.

Nå, så kom jeg så langt fra Topic, at HA nok sletter dette indlæg, men så er der vel et par andre - for denne tråd totalt irrelevante og forstyrrende - indlæg, der passende kan ryge med i samme ombæring.

• #45   10. apr 2014 Hov nej, ikke tolket. Det bliver endda <b>pointeret!</b> at indlægget er møntet på Anja. :-S

Man kan ikke pointere en skid hvad andres hensigter er!

• #46   10. apr 2014 Jeg tror jeg er kommet et forkert sted...Dette her må da være en daginstitution, og ikke et kattegall.

• #47   10. apr 2014 Kirch, hold dig venligst til emnet.

• #49   10. apr 2014 Jeg er enig med dig i at det er synd, men desværre lever de fleste kæledyr ikke under optimale forhold i forhold til hvis de var vilde smiley

MEN når det er sagt, kan dyrene få et godt liv alligevel, bl.a. ved at have en ordenlig burplads, eller mulighed for at kunne strække vinger/ben..

Jeg har en indekanin i et bur, buret er dog åbent i den ene side, så han kan rende ud hvis han vil..

Mine katte er indekatte, jeg tør ikke udsætte dem for alt det der kan ske med dem udendørs.. Men de har så også hele lejeligheden at boltre sig i.. Kradse træ og legetøj samt en kattebakke..

• #50   10. apr 2014 Enig, man kan selv gøre meget for, at de dyr man tager til sig, at de har det så godt, som vi har mulighed for. smiley

Og den letteste måde er at oplyse, så flere og flere får øjnene op for, at nogle dyr lider under at blive holdt på den måde, de gør.

smiley

• #52   10. apr 2014 Vidst i iøvrigt, at mange fugle dør af orm?

Især de fugle som lever i voliere. Jeg gav dem altid forebyggende ormekur to gange om året, og det minimerede min "fugledød".

• #54   10. apr 2014 Og staveflej er helt gratis i dag. smiley

• #55   10. apr 2014 Det var en Egyptisk dyrlæge, der fortalte mig det, og gav mig ormekur til mine pipsere. smiley

Kommentér på:
Fakta om undulater.

Annonce