{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
316 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang job/ferie {{forumTopicSubject}}

jeg blev opsagt fra mit arbejde på grund af nedskæringer i februar måned... jeg blevet fyret samme dag jeg kom tilbage frå barsel og jeg havde så nogen månders opsigelse og så blev jeg påtvunget at jeg skulle holde ferie i 4 uger nu er mit spørgsmål så må de egentligt godt det?
altså vinge mig til at holde den ferie...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål ang job/ferie
  • #1   12. jul 2006 Syntes du sku ha spurgt din a-kasse inde det er sket smiley når sagen er varm er den go smiley

• #2   12. jul 2006 Ku li læse på HG at du ik er medlem nogen steder sååå jeg tror ski at der er minus at hente nogen steder

• #3   12. jul 2006 ja men sabrina er jo så snu at hun ikke er medlem af en dyt fis.... vi har dog en juridisk afdeling i amtet som jeg nok kan spørge...

• #4   12. jul 2006 det er ferie som skal holdes inden 1 maj 2007... der hvor jeg skal ansættes nu mener de at det er ulovligt...

• #5   12. jul 2006 Så skal du vel meldes ind i en a-kasse smiley

• #6   12. jul 2006 jeg ville melde mig ind i hk med det samme, så vidt jeg ka huske har du vist fortalt at du skulle arbejde i bilka ik, mener de har god overenskomst med hk og jeg mener også at hk ka hjælpe dig med det samme du melder dig ind, er sikker på det du blir udsat for ikke er lovligt, uanset hvad ka en arbejdsgiver kun kræver du holder 14 dages sammenhængende ferie om året, de andre uger er du selv herre over hvornår de skal holdes selvf i samråd med din arbejdsgiver

• #7   12. jul 2006 lundkvist- de ka kun tvinge dig til at holde 14 dage, du har så til gengæld krav på 3 ugers hovedferie

• #8   12. jul 2006 Her er lidt forskelligt, ved ikke om det vil hjælpe noget, det er uddrag fra ferieloven..

<b>Ferie i opsigelsesperioden</b>
    Selv om arbejdsgiveren med det rette varsel har fastsat hovedferien, gælder der en særlig beskyttelsesregel for ferie i en opsigelsesperiode. Hovedferien kan kun holdes i opsigelsesperioden, hvis:

Opsigelsesvarslet er længere end 3 måneder
    Opsigelsesvarslet er forlænget med antallet af feriedage (husk at funktionærer efter loven fratræder med udgangen af en måned).

<b>Varsling af ferie</b>
    Hovedferien skal som regel varsles med mindst 3 måneder og restferien med mindst 1 måned. Lønmodtagere, der ansættes i varslingsperioden, kan ikke kræve varslet overholdt.

<b>Opsigelse af gravide eller fraværende på orlov</b>
    Opsiger en arbejdsgiver en lønmodtager på grund af graviditet, barsel eller adoption, har lønmodtageren som udgangspunkt ret til genansættelse. Er forholdet mellem arbejdsgiveren og lønmodtageren på grund af det, der er sket, imidlertid dokumenterbart ødelagt, kan arbejdsgiveren i stedet blive pålagt at betale en godtgørelse på op til 78 ugers løn.

Det skal nævnes, at lønmodtageren under orloven ikke har nogen ubetinget beskyttelse mod opsigelse. Opsigelser begrundet i f.eks. arbejdsmangel, rationalisering og lignende vil fortsat kunne være lovlige. Det påhviler imidlertid arbejdsgiveren at bevise, at afskedigelsen ikke skyldes graviditeten eller fraværet i øvrigt. En bevisbyrde, der i henhold til retspraksis er tung af løfte.

• #9   12. jul 2006 har netop selv opsagt mit job pr 1 sep og til den tid har jeg 14 dages ferie til gode endnu, derfor har jeg sat mig nogenlunde ind i tingene, min nuværende arbejdsgiver forsøgte også at få mig til at dele min hovedferie op i 3
    en uge i maj en i juni og en sidst i august, det brokkede jeg mig vildt over og fik mine 3 sammnehængende uger i august, dette er en af grundene til min opsigelse

• #10   12. jul 2006 okay så det vil sige de ikke kan tvivnge mig til det...

• #11   12. jul 2006 og skal lige sige jeg selv måtte bestemme hvornår jeg ville holde ferie...

Kommentér på:
spørgsmål ang job/ferie

Annonce