{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FIP hvad er det lige?
  • #1   15. okt 2006 Hej

det her fandt jeg på nettet... Det giver en lille forklaring.. Men der står intet om det smitter eller ej... Så leder lige videre

FIP ( Felin Infektiøs Peritonitis )

Skyldes infektion med et Coronavirus, som både kan inficere Central nervesystemet, luftvejene og mave- tarmkanalen ( tyndtarmen ). FIP findes i det man kalder en "våd" og en "tør" form, dette beskriver om store mængder pus er blevet dannet i en kropshule. Den Coronavirus type som man kender der inficere tyndtarmen, er den der kan udvikle FIP, dette sker hvis Coronavirus´en muterer.

Katte der har et dårligt immunforsvar har en større risiko for at udvikle FIP, idet dyret normalt, dvs. med et godt immunforsvar, vil være i stand til at bekæmpe virus infektionen i tyndtarmen, således at en infektion kun vil give milde symptomer, fx. diarré. I dag ved man at ca. 80-90 % af alle katte verden over, har Caronavirus i kroppen, men at det er kun ca. 1-3 % der nogensinde vil udvikle FIP.

Katte med FIP, vil når det opdages ofte være i så ringe en tilstand at aflivning ofte er påkrævet eller katten vil dø inden for få uger, da alle organer inficeres.

Symptomer: først feber, opkast og diarré senere når FIP udvikles vil katten miste appetitten, tabe sig, og være nedstemt, desuden kan der observeres gulsot, "spændt" mave/mavesmerter, vejrtrækningsproblemer og Central nerveforstyrrelser. Ved den våde form for FIP, vil man med en kanyle kunne trække pusholdigt(gulligt) væske ud fra bugen af katten, hvilket er det eneste sikre tegn på FIP.

Ordforklaring: Peritonitis= bughindebetændelse.

• #2   15. okt 2006 okay men er det noget der smitter fra kat til kat eller er det noget killinger kan få fra deres mor ?

• #3   15. okt 2006 så vidt jeg kan se så smitter det...

• #4   15. okt 2006 så nu har jeg lige fundet noget mere..

det er smitsomt

Fandt lige det her fra en dyrlæge:

Smitsom bughindebetændelse skyldes et coronavirus. Inkubationstiden er den tid, som medgår fra katten bliver smittet til sygdommen bryder ud. Inkubationstiden er ukendt. Flere erfaringer tyder på, at inkubationstiden kan være flere måneder.
    Sygdommen kan opdeles i to former. En tør og en våd FIP.

Den tørre form opdager ejeren som regel ikke, fordi kattens udseende ikke er forandret i modsætning til den våde form, hvor kattens bugomfang kan være forøget. Der ses feber, ophørt ædelyst, slingerhed og balanceforstyrrelser. Vejtrækningen kan være anderledes end normalt.

Ved den tørre form kan katten have betændte øjne, ligesom nervelammelse er hyppigt forekommende.
    Ved den våde form kan bughulen være fyldt med væske, ligesom brysthulen kan indeholde væske, hvilket medførerer en besværet vejrtrækning.
    Det er ikke alle katte, som er smittet med virus, hvor sygdommen bryder ud. Hvorfor - ved man ikke med sikkerhed, - men stress formodes at få sygdommen til at bryde ud. Det er bemærkelsesværdigt, at det for det meste er katte under tre år og katte over ti år, som rammes af sygdommen.

Håber det kan bruges..

mvh sanne

• #5   15. okt 2006 og lige lidt om hvad man skal gøre som katte ejer:

Kontakt dyrlægen for at få en præcis diagnose. Dyrlægen vil udtage en blodprøve og undersøge denne. Er blodprøven positiv, får man desværre at vide, at katten lider af FIP. Der findes ingen kendte behandlinger mod sygdommen.
    Dyrlægen vil i mange tilfælde foretage en røntgenundersøgelse for at se, hvor udbredt væskeansamlingen er i lungerne.
    Fordi sygdommen er uhelbredelig bør katte, som har fået påvist FIP isoleres, således at virus ikke overføres til andre katte. Det kan være vanskeligt at udtale sig om, hvor længe en kat kan leve efter sygdommen er påvist. Er der tegn på, at sygdommen er i udbrud, bør katten aflives, fordi der ikke er nogen behandling mod sygdommen.
    Det er heller ikke muligt at vaccinere mod FIP.

mvh sanne

• #6   15. okt 2006 ja det sidste fandt jeg os på google ;o)

• #7   15. okt 2006 hehe den har jeg lige læst os.... men så vidt jeg forstår så er det ikke alle killinger der har fip som dør af det... vi vil jo gerne på et tidspunkt ha killinger og så tænker jeg på om vi burde lade vores katte teste for fip... nogen af dem er jo ud af forældre med stamtavle og er de ikke som regel fip testet ? og hvis de er kan deres killinger så stadig godt få fip.?

• #8   15. okt 2006 Det er meget svært at teste for FIP
    Det er noget med at måle titertal, selv når katten HAR fip kan det være svært at dianogsticere om det.
    Den sikre måde et at obducere katten - død :o)

Så man fip tester ikke

Mener du ikke fiv ???

• #9   15. okt 2006 (link fjernet)

• #10   15. okt 2006 nej det fip jeg lige spørger til ;o)

har en veninde som købte to killinger hos en opdrætter og den ene døde af fip og den anden vidste aldrig tegn på den sygdom så det er vel ikke så farligt eller hvad ?

• #11   15. okt 2006 hvis vores katte aldrig kommer ud skal du så testes for fiv da ?

• #12   15. okt 2006 jo det hjalp rigtig meget meget...

lige et spørgsmål mere kan corona viruset så kureres?

• #13   15. okt 2006 okay så i bund og grund er sygdommen altså ikke så farlig som jeg egentligt gik rundt og troede?

• #14   15. okt 2006 ja altså det er farligt at katten dør men jeg tænker mest på at jeg troede at det smittede helt vildt...

• #15   15. okt 2006 okay det er meget betrykkende og vide......

• #17   16. okt 2006 Først og fremmest ; FIP smitter ikke.
    Dernæst: INGEN katte overlever en FIP, at en sådan diagnose stilles og det viser sig at katten overlever, ja så er det IKKE FIP katten har haft.

FIP er en muteret coronavirus, som næsten alle katte møder som killing. Man mener at 5% af alle katte udvikler FIP. Men der skal være nogle faktorer som gør at Corona muterer. Det kan være noget så simpelt som en halsbetændelse. Corona er i sig selv meget smitsomt, men viser sig som regel kun ved en lille diarre og så sker der ikke mere.
    Det har vist sig, at katte med et dårligt imumforsvar er ekstra "modtagelige" for FIP. Derfor er det vigtigt at killinger vokser op på et sund og fornuftigt grundlag. Det vigtigste er kattebakkerne, man skal sørge for de er rene og man skal sørge for, at killingerne de første 8 uger ikke kan komme i de voksnes bakker og at de voksne ikke kan bruge killingernes.

FIP konstateres ofte som et sekundært symptom på andre sygdomme, altså katten udvikler FIP fordi den er blevet syg. FIP viser sig som små krystaller der klistrer tarmene sammen, så de er uelastiske og uanvendelige. Tarmene ender med at gå i forrådnelse og katten dør.

Nogen dyrlæger tager en Titer test, men den er ikke anvendelig i forhold til at stille en diagnose på FIP, det eneste den kan bruges til er at konstatere om der er infektioner ol.
    Den eneste måde man kan konstatere FIP er at åbne katten.

Kommentér på:
FIP hvad er det lige?

Annonce