1.189 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

katteopdragelse vs. hundeopdragelse katteopdragelse vs. hundeopdragelse

Jeg sidder her og læser alt hvad jeg kan om hunde og hvalpe. Jeg vil nemlig være godt forberedt til når jeg om et år eller 2 skal have hund smiley

Jeg sidder og tænker over opdragelse og at kæresten og jeg INDEN vi anskaffer os en hund, skal have det helt på det rene med hvad vi vil acceptere hunden gør og ikke gør.

Så var det at jeg kom til at tænke på hvordan man (og kan man overhovedet?) lærer hunden at den fx (det er jo en lille vaks hund vi skal have) ikke må hoppe op på stuebordet, når nu vores katte må være alle steder (pånær køkkenbordet)? Kan man overhovedet det og vil hunden opfatte det som forskelsbehandling og føle sig mindre værd end katten?

Hvordan klarer I der har både hund og kat det med de forskellige regler der gælder for de enkelte dyregrupper?

Og undskyld alle paranteserne *gg* jeg er en mester i indskudte sætninger...

Poteklem Cemile

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  katteopdragelse vs. hundeopdragelse
  • #1   29. okt 2006 Vi fik vores hund inden vi fik kattene - og det er gået udmærket på den måde.

Lige fra lille lærte hunden hvad den måtte og ikke måtte. De regler har vi holdt fast i, og han overholder dem uden at tøve. Jeg tror ikke at hunden er misundelig over at kattene går på bordene. Men nu er min hund også en gigantvovse, der slet ikke ville kunne finde sig til rette på et bord.

Han har sit tæppe, og dét er det eneste sted han ikke gider at have kattene. Der har aldrig været slåskampe, heldigvis. Han har bare ret kraftigt markeret, at kattene er uvelkomne i hans lille private domæne. Og det er gået helt udmærket smiley

• #2   29. okt 2006 Tinna: ja, det er jeg udemærket klar over smiley Det jeg mente var nu mere om hunden vil føle sig tilsidesat iforhold til kattene, som har lidt mere frihed i hjemmet end den har?

Michelle: Nej, jeg tvivler også på at en gigantvovse ville kunne finde sig tilrette i de øvre luftlag, men en lille hund som via sofa nemt kan komme op på stuebordet og få et lidt større/højere overblik, ville vel udnytte det?

• #3   29. okt 2006 En hund skal jo lærefra dag et og kattene lære ik hunden at gå på borde smiley Hvis man har flere hunde ka de osse opdrages forskelligt smiley

• #4   29. okt 2006 man kan sagtens lære hunden at den ikke må hoppe op på bordene også selv om at katten må..
    Jeg tror ikke at hunden tænker på den måde, den akseptere det bare.. smiley
    jeg skal uddanne mig til hundepsykolog senere og jeg har aldrig hørt om at hunden er blevet misundelig på katten pga det.. smiley

• #5   29. okt 2006 Lena C: Jamen det er rart at vide smiley Så behøver jeg ikke være bekymret over det smiley

Sarah O: Nej, det tænkte jeg nok smiley Ellers ville det vel også være umuligt at holde de to dyr sammen... Men ved jo som sagt ikke rigtigt noget om hunde endnu *gg* så læser på livet løs..

Hvis der forresten er nogle der har nogle rigtig gode links som omfatter hundeadfærd, opdragelse og hvordan man skal være det første stykke tid med den lille hvalp/nye hund, så skriv dem endeligt her smiley

• #6   29. okt 2006 Tinna: ja, så faldt en sten fra mit hjerte smiley

Charlotte D: ja, det ville den nok ikke komme langt med *gg* sikke nogle sjove billeder du gav mig i mit lille hovede der *gg* Kan lige forestille mig Røskva sidde på spisebordet med et udtryk af foragt, men den lille cavalier skælder og smælder på hende *gg* Hun ville være absolut ligeglad *gg*

• #7   29. okt 2006 Ja som de andre siger så kan man sagtens lære en hund at den ikke må gå på bordene.. Men nu er det jo en cavalier i skal have og de er altså gode til at snøre en rundt om deres pote!!! Gizmo har vist mig godt og grundigt i sin hule hånd!!! Han kan da godt finde på at ligge sig til at sove i en solstråle på mit sofabord og så har jeg altså lidt svært ved at skælde ud når der nu ligger en kat i samme str ved siden af ham *LOL* og hvis jeg ikke gider at give ham opmærksomhed så sætter han sig på bordet lige foran mig og kigger på mig med det frækkeste blik i øjene!!! Ja så kan jeg altså ikke holde masken *G* hvorimod Fluffy der er en del større ja hun ved godt man ikke går på bordet eller ligger hovedet på det og hun prøver heller ikke, så der er forskel i hvordan man opdrager sine hunde, Gizmo er en ener og mit et og alt jeg har trod alt haft ham længst af dem og var alene med ham i 3 ½ år før Fluffy kom til og han har fået lidt for lang line efter hun er kommet til, jeg har nok gjort det lidt ubevist for at veje op på at hun jo fik en del opmærksomhed da hun jo skulle opdrages fra start osv... Men jeg tager det nu ikke så tungt med ham for siger jeg han skal gå ned ja så gør han det også...

• #8   29. okt 2006 Nadja L: ja, jeg tror også de kan snøre en rundt om deres lillefinger *gg* de øjne der. Det er også derfor vi vil have klare regler for hvad der tolereres inden vi får hunden *gg* og mht. sofabordet har jeg intet problem *gg* kun hvis der er en god film i tossekassen *gg* og ja, sofaer og alt det andet er alligevel købt brugt med henblik på at der skal være plads til dyrene, så intet problem der...

Vi har vist kun disse regler herhjemme:

1. Der skal være plads til os alle.
    2. Ingen dyr på køkkenbordet (eller mennsker *gg*)
    3. Ingen besørgen på gulvtæppet.

Vi havde tænkt os mht. hvalpe og uheld at opdrage den til at gå på et hjemmelavet toilet til den? Vi havde forestillet os en spånplade i hjørnet, med godt med aviser på, så hvis den bare skal nu og vi ikke lige er hjemme er det okay at besørge der. Ligesom at kattene har deres sted det er okay?

Det er jo nemt at fjerne, sådan en omgang lo** på avispapir...

• #9   30. okt 2006 Jeg vil sige at når de er hvalpe kommer der jo uheld, jeg havde også aviser liggende med begge mine men opgav det hurtigt da de synes det var sjovere at splitte dem ad og så tisse på gulvet!!! men man kan få nogen plastik plader med noget "stof" på der suger netop til hvalpe, har ikke prøvet det men det ser smart ud... Men heldigvis er de jo ret hurtige til at blive renlige og så er der jo ingen problemer.. Gizmo har dog lært at kan han ikke holde sig og skal bare tisse så gør han det i kattebakken så det er jo ret smart!!!!

• #10   31. okt 2006 Nadja L: Har du evt et linkt il hvor man kan købe det henne? smiley

Kommentér på:
katteopdragelse vs. hundeopdragelse

Annonce