{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
351 visninger | Oprettet:

Konserveringsmiddel i RC Kitten osv. {{forumTopicSubject}}

Vi har i forb. med hjemkomsten af Alrune fået en fodervejledning med. Heri står der at de fleste gængse tørfoder mærker som sælges herhjemme indeholder kemiske konserveringsmidler (BHA, BHT, Etoxyquin).

Nu sidder jeg og nærlæser varedeklerationer på RC Kitten 34, da det er det vi fodrer med for tiden herhjemme, og så ser jeg at der er BHA i!!

I kan læse mere om BHA her (link fjernet)

Men opsummeret så står der at det er vurderet til høj miljøfarlighed, har hormonforstyrrende effekter og er i gruppe 2b, som er den gruppe som de muligvist kræftfremkaldende stoffer havner i....

Så nu er det besluttet herhjemme fra at vi skifter foder... Det kan da ikke passe at de bruger et skadeligt konserveringsmiddel i foderet, og at det så sælges på landets dyreklinikker... Jeg er meeeeeeeget skeptisk overfor RC nu.

I kan jo evt. selv tjekke jeres poser derhjemme fra RC og de andre lødige mærker... Hvilke konserveringsmidler står der på?

Hvis I orker så sent her på en lørdag aften, må I meget gerne skrive det ned her... Så kan jeg lige skrive mig bag øret hvilke mærker jeg skal undgå smiley

Poteklem Cemile

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Konserveringsmiddel i RC Kitten osv.
  • #1   9. dec 2006 altså hva der er i specific er jeg ik helt sikker på men mine misser elsker det ;O) læs evt, linket :
    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=749/sprog=1/grp=10/menu=4/

• #2   9. dec 2006 med specifik er det vist helt det samme problem.. Olivers skulle være fint nok smiley

• #3   9. dec 2006 (link fjernet)

så lige der er BHT i det :S

• #6   9. dec 2006 Maria Therese K: Olivers skulle være helt fint... det anbefaler vores opdrætter ihvertfald, pga det er naturligt konserveret...

Carina: Tak for det link og oplysningen om specifik smiley

• #7   9. dec 2006 britta: Jeg har det nu sådan at når jeg har valget med at kunne vælge noget til mine katte som ikke er skadeligt, eller måske skadeligt, vil jeg hellere det smiley

Jeg ved at olivers er ligeså godt, og det er en KÆMPE bonus at det ikke er konserveret med de kunstige konserveringsmidler..'

Men ville dog helst fodre med eaglepack, da det er fritgående dyr der er brugt til det foder smiley Men de har desværre ikke killingefoder endnu...

• #8   9. dec 2006 Britta: Forresten så har vi jo som mennesker valget at købe økologisk mad smiley Så vi behøver ikke at spise grise som er fodret op med dårligt foder og som har haft et dårligt liv smiley

• #9   9. dec 2006 Du har ret i at det desværre er umuligt at gøre tingene helt økologiske under de forudsætninger som du beskiver smiley MEN (og det er et stort men) der er store forskelle på hvor meget der er i de skadelige stoffer i det konventionelle landbrug og det økologiske... så vi som forbruger (og ejere) kan ved at vælge økologisk mad til os selv og vores dyr skære ned på den mængde af de skadelige stoffer vi indtager, og formindske vores risiko for at blive negativt påvirkede af det smiley

Forresten hvis du har et link til noget øko kattefoder, så må du meget gerne skrive det her smiley

• #10   9. dec 2006 staveplade smiley

der er store forskelle på hvor meget der er af de skadelige stoffer i det konventionelle landbrug og det økologiske...

forbrugere

• #11   9. dec 2006 Jeanette: Det er da rigtig nok smiley Men kattene får KUN det foder og intet andet.. hvor imod mennesker spiser meget mere varieret (håber jeg da *gg*) og derfor synes jeg at der ingen tvivl skal være om at jeg vælger det mindst skadelige til mine dyr smiley Fordi de kan ikke, som vi kan, selv variere deres kostindtag... Og de har ingen viden om hvad der er skadeligt og ikke-skadeligt, og jeg nægter at give mine katte et foder med noget der påvirker deres hormoner...

• #12   9. dec 2006 Jeanette: Jamen selvom der så var 25% der var ikke-økologisk, ville jeg nok stadig fokusere på de 75% som var smiley Det ville i mine øjne, stadig betyde en nedsat mængde af alle de ikke-økologiske ting smiley

Britta: Tak smiley Det der Yarrah ser ret godt ud, men jeg skal lige se om det fåes til killinger...

• #13   9. dec 2006 Lovely-cat: Jeg har fået at vide at det er naturligt konserveret, men jeg er ikke helt sikker... har endnu ikke selv set deres vare deklaration og hvis jeg har kan jeg ikke huske det smiley jeg kan prøve at finde ud af det?

• #14   10. dec 2006 Britta: Nu er BHA altså også "kun" i den måske kræftfremkaldende gruppe... Men jeg forstår slet ikke hvorfor de bruger tvivlsomme produkter, når de kan bruge andre helt sikkert ikke skadelige produkter smiley

(og undskyld jeg svarede så sent.. havde ikke set dit indlæg...)

• #15   10. dec 2006 Susanne Sloth P: Jo, når man konserverer forlænger man produktets holdbarhed smiley Og det er jo ikke sikkert at man får kræft, "bare" fordi man spiser ting der er konserveret med kræftfremkaldende stoffer eller måske-kræftfremkaldende stoffer, men man forøger sin egen mulighed og sit dyrs, for at få kræft.

• #16   10. dec 2006 Lovely-Cat: Jeg har lige kopieret fra Olivers hjemmeside (igen Kitten produktet), så du kan se hvad de skriver om produktet:

<b>Lavet med frisk kylling

Den dyreste og bedste fedtkilde er brugt for optimal opvækst: 100% kyllingefedt

Naturligt konserveret med E-vitamin & rosmarin

Balanceret magnesium niveau forhindrer urinvejsrelaterede sygdomme

Saft fra kyllingelever, kyllingefedt samt frisk kylling giver den lækre smag

Ingen animalske biprodukter, kun ren og reel kylling og laks godkendt til menneskeføde er brugt

Mindre afføringsmængde, da der kun er brugt råvarer af høj kvalitet

Omega 3-6 i det helt optimale forhold

Yucca Shidigera sikrer mindre lugt i kattebakken, samt indvirker bedre bevægelighed

Ingen genmodificerede råvarer

Produceret i Canada</b>

Så vidt jeg kan se bruger de Rosmarin og E-vitamin til konserveringen, hvilket er det samme som der bruges i Hill's nature's best sortiment smiley

Jeg kan desværre ikke forklare hvordan det kan være at rosmarin og e-vitamin har en konserverende effekt, men det har det smiley

Knus Cemile

• #17   10. dec 2006 Hov og deres nøgletal smiley

Protein 34%
    Fedt 22%
    Fibre 3%
    Frisk kylling 7,5%
    Kylling i alt 62%
    Kcal. per kg (ME) 4660
    Omega 3/6 0,3%/2,75%
    Optagelse 90%

Sammenlign selv med RC Kitten smiley

Kommentér på: