Retten til at citere {{forumTopicSubject}}
I nedenstående link kan man finde:
Citatrettens grænser - Ophavsretslovens § 22 i et nordisk perspektiv, med særligt fokus på citatretten i digitale medier. Af Ulrik Grønborg - Aarhus Universitet, sommeren 2000
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/afhandlinger/citatrettens_graenser.html
Her kan man læse om hvilke rettigheder og forpligtigelser man har når man citerer andre. Det drejer sig især om forpligtigelsen til at angive navn og kilde.
Jeg vil desuden gerne rette opmærksomheden på dette afsnit:
"5.2.3. Debat
Det mest udbredte forum for citater må være i sammenhæng med debat. Dette er også en form for kritisk fremstilling, hvor citatet benyttes til at gengive en andens mening, som man støtter eller søger at imødegå. Retten til at citere eksempelvis andre debattører er uundværlig, da den ophavsretlige eneret ellers kunne stille sig i vejen for en fri diskussion. Stray Vyrje mener, at man her befinder sig indenfor ”selve kjerneområdet for sitatretten – å fremme offentlig debatt og meningsutveksling”[15].
Der bør derfor være en udstrakt ret til at kunne citere fra den politiske og kulturelle debat, da det er nødvendigt for en korrekt og præcis gengivelse af ophavsmandens udtalelser. For korte citater og fejlcitater vil typisk heller ikke være i den citeredes interesse."
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 28 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 237
Men derudover synes jeg, at du kommer med rigtig mange fine og indsigtsfulde indlæg, som jeg er overbevist om, at mange har glæde af. Tak for det.
apr 2017
Følger: 1 Svar: 3
Almen nysgerrighed - lige den der er da faktisk meget rar at vide.
okt 2014
Og man må gerne copy/paste, blot det fremgår hvor det kopierede kommer fra og hvem der har sagt hvad (og det ikke er hele værker og det er noget personen selv (under en eller anden form (f.eks. åbent forum på FB)) har offentliggjort).
Men normalt er det ikke noget problem. De fleste er klar over, at de må stå på mål for hvad de har smidt på nettet. Man har jo så altid muligheden for at kommentere (og eksempelvis forklare hvorfor man måtte have skiftet mening).
apr 2017
Følger: 1 Svar: 3
Anyways - det er umiddelbart nok ikke kutyme fra admins side at slette hele tråden så? Rart at vide
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men jeg vil godt klarlægge overfor jer hvordan tingene normalt foregår herinde i henhold til tråde der forsvinder..
Hvis en bruger slettet sin profil på KG så forsvinder alle brugerens tråde og brugerens kommentarer i alle tråde forsvinder også, hvilket en gang imellem forklarer tråde som ikke længere hænger sammen. En bruger kan også vælge at slette sin tråd såfremt brugeren syntes den er løbet af sporet eller er irrelevant, enkelte gange er det også sket hvis trådstarter har følt sig generet, det sker heldigvis sjældent.
En hj.admin kan godt slette en tråd, det sker sjældent og udelukkende hvis der er for meget hetz mod personer i tråden og der vil aldrig være kommet en advarsel eller to fra hj.admin inden tråden slettes, jeg mener også at trådstarter ofte vil få en PB fra hj.admin i den eller umiddelbart efter tråden er slettet, men der skal virkelig være seriøs splid i tråden før hj.admin vælger at slette.
Håber det gav jeg nogenlunde svar på "slettet tråd" spørgsmålet.
okt 2014
”I Kattegalleriets regler er det ikke er tilladt at videregive personlige oplysninger så som navne, mv. Altså kattegalleriet godtager ikke udhængning af personer med navns nævnelse.
Tråden som hed "Thøstrup Kattehjem" slettes af sig selv, fordi personen for tråden ikke er medlem her mere.”
Derudover kan jeg supplere med, at jeg herefter googlede ”udhængning”, hvilket gav følgende resultat:
Den Danske Ordbog definerer det således:
"hænge ud
1.
offentligt udsætte for grov kritik eller bebrejdelser"
Da noget sådant, som jeg husker den slettede tråd, har kun fundet sted i forhold til Thøstrup Kattehjem. Og vi må vel konstatere, at kritikken vi har kørt ikke falder indenfor rammerne af hvad der tillades på KG.
Men omvendt bliver der linket til netop det opslag om Tøstrup Kattehjem i KG’s Nyhedsbrev – så jeg er kommet noget i vildrede hvad angår kursen…
Jeg tænker også, at hvis vi ikke må eksempelvis udhænge Tøstrup Kattehjem, så bør der også være en regel om, at vi ikke må lægge reklame eller anmodning om økonomisk støtte osv. op på KG’s Forumsider. For en lovprisning af et navngivet sted, person eller lgn. Vil herefter nødvendigvis skulle stå uimodsagt…
At citere personer på lovlig vis kræver altså at navnet (de selv har lagt offentligt frem) følger citatet, der må finde sted, under forudsætning af at dette har været offentliggjort. Så citater kan vel ikke ligefrem være at udsætte den citerede for offentlig grov kritik? Og reglen er naturligvis også lavet for at beskytte mennesker mod at miste deres skrevne ord på en måde, så andre tager æren for dette. Det er en noget omvendt situation, at en person ikke ønsker at stå ved det de selv har offentliggjort. Men kommer man i den situation, kan man jo altid redegøre for hvorfor man har skiftet mening, så læsere kan følge udviklingen.
Persondataloven er ikke lavet for at begrænse retten til at citere folks offentlige udtalelser. Det er retten til, hvis man vælger ikke at være offentlig, så kan man undgå dette. Nu er det jo også sådan at både telefonbøger, vejvisere, Kraks.dk. mm er lovlige, selv om de angiver både navn og adresse.
Og så til den anden del. Jeg aner ikke hvordan KG tolker loven (men var alle enige i tolkning af love, var der ingen brug for advokater – og de klarer sig efter min erfaring udmærket). Men jeg håber så sandelig, at det er sådan at man gerne må overholde den. Og af linket jeg har lagt i trådstart fremgår under 3. Ophl. § 11 og dens betydning for citatretten (sidste afsnit):
”3.3. Ophl. § 11, stk. 2, 2. pkt.: Navn- og kildeangivelse (sidste afsnit)
Kravene om navngivning og kildeangivelse, samt kravene til citaters ændring, er ret beset lige så fundamentale krav til et citats lovlighed som de øvrige krav, der fremgår direkte af ophl. § 22. Når ophl. § 22’s betingelser i det følgende gennemgås, bør det således holdes in mente, at et citat ikke nødvendigvis er lovligt, blot fordi ophl. § 22 er overholdt – ophl. § 11 skal tillige iagttages.”
Og endelig vil jeg gøre opmærksom på:
4. ”Offentliggjort” (første afsnit)
”Det er oftest forholdsvis enkelt at fastslå, om et værk er offentliggjort eller ej, og er offentliggørelse først konstateret, er det et retsfaktum, der ikke kan trækkes tilbage.”
Altså, har man først lagt en tekst på et offentligt forum, så er det altså sådan det er. Indgår ens navn, så er det sådan det er. Og den der citerer har pligt til at medtage den givne information ang. navn.
Hvor det er på sin plads at undlade navns nævnelse vil eksempelvis være, hvis man ved direkte kontakt med en person får kendskab til deres navn og adresse, så er dette IKKE offentlige oplysninger og må ikke videregives. Men den situation har ikke meget med citat at gøre.
Hvad angår citater og copy/paste – så er sidstnævnte en form for ultimativt indbegreb af citat.
Og så har KatteGalleri den regel, at man ikke må kopiere andres indlæg herfra og offentliggøre andetsteds – f.eks. på Facebook. Dette skal naturligvis respekteres. Men man må selvfølgelig kopiere egne indlæg, da man selv er ophavsmand til disse.
okt 2014
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Tråden der her bliver diskuteret om, har vi Hj-Admin ikke slettet, men den er blevet slettet af kattegalleriets big Admin. Så må det være på plads.
Hvis man har flere spørgsmål, vil jeg anbefale at skrive til Big Admin som man kan her http://www.kattegalleri.dk/kontakt , nederst på siden
"" Kontakt support""
M.v.h Janne/Admin
okt 2014
okt 2014
Men så ved vi, at med lidt namedropping kan man få slettet enhver tråd
okt 2014
jul 2016
Følger: 13 Følgere: 16 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 98
- Det kræver blot en vurdering af, om forummets og sitets betingelser er blevet overtrådt. Og den vurdering ligger ene og alene hos hjælpeadmins og Big A.
Sådan er dét.....
jul 2016
okt 2014
Lad os håbe at det på alle måder er en svunden tid...
Hvis ikke en Admin når at blande sig forinden, lægger jeg selvfølgelig svar op, når jeg har modtaget et sådant.
Men lige nu er vi vel mange der oplever et tomrum med usikkerhed på hvad man må skrive herinde. Og det er unægtelig ødelæggende for dialogerne og diskussionerne, hvis man er usikker på om det man skriver vil føre til at en tråd bliver slettet i sin helhed.
En afklaring her er afgørende for hele Forum-funktionen hos Kattegalleri. For hvem ønsker at komme i Bad Standing.
jul 2016
En afklaring her er afgørende for hele Forum-funktionen hos Kattegalleri. For hvem ønsker at komme i Bad Standing.
- Nu er du jo ikke helt dugfrisk oprettet herinde kan jeg se, og du har en del indlæg bag dig, så lidt har du jo haft lejlighed til at røre ved tingene, så du har en nogenlunde ide om hvor vide grænserne er. Og der tillades faktisk en hel del, før dit indlæg bliver fjernet af HA eller Big A. Og såvidt jeg ved, så får du også en PB fra bemeldte myndighed, med en begrundelse af, hvorfor de har valgt at slette dit indlæg.
Opfører du dig direkte dårligt og bevidst i strid med samtlige betingelser på trods af advarsler, så har forummet en ret hyggelig dybfryser, og her kan du tilbringe lidt tid med at klapre tænder og fundere lidt over egen adfærd, i et par dage - inden de atter slipper dig løs herinde
jul 2016
Det går nok alligevel - vi andre klarer os nok
okt 2014
"Den pågældende tråd blev slettet grundet udhængning og da det var oprettet af en falsk profil.
På KatteGalleri.dk vil konkrete eksempler altid blive vurderet, hvis de bliver anmeldt - vi holder os til vores brugerbetingelser - ligesom vi altid har retten til at vurdere at et indlæg er uønsket på vores site - uanset hvad lovgivningen så ellers siger. Derimod skal vi naturligvis slette alt indhold, der er lovstridigt, når vi bliver gjort opmærksomme på det. Generelt vil alt blive besluttet på baggrund af det anmeldte indhold."
okt 2014
Jeg er begyndt med mellemrum at tage kopier af de tråde jeg følger med særlig interesse. For jeg føler mig ikke sikker på om de pludselig forsvinder
Retten til at citere