Jack vs. Parson (russell terrier) Jack vs. Parson (russell terrier)
Jeg er fuldstændig vild med den lille lavbenede Jack Russell terrier og har da efterhånden læst et par linjer eller 17 (+ / -) om racen..
Den er jo i familie med Parson Russell terrieren, da de (efter hvad jeg er kommet frem til) er fremavlet af det samme avlsmateriale. Den ene blev højbenet og lidt mere elegant (Parson Russell) og den anden lavbenet og mere kompakt (Jack Russell) så'n groft skitset op.
Når jeg så er inde og læse på forskellige sider, er der en opdeling af Russell ejere.. Dem der klart går ind for at opdele dem i 2 racer - altså Jack OG Parson Russell terriere, og dem der IKKE går ind for at dele dem op i 2 racer, da det er en og samme race.
Typisk kan jeg læse mig frem til, at det er DKK ejere samt Parson Russell ejere der går mest op i opdelingen (Parson er den oprindelige Russell terrier og Jack er dukket op senere)
Nu kunne jeg så godt tænke mig at vide, hvorfor der er denne forskel på Russell ejerne. Nogen der ved det? Og hvad siger man så, når man vil have en JACK og ikke en PARSON, hvis man kontakter en af "modstanderne"?
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
Men hvorfor vil du vide det aner ikk helt hvor du vil hen med svaret.. for hvis du er sikker på det er jacken du vil have så er det jo bare søge løs..
ps. en hund med masser af krudt i r..en
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
*Dansk Jack Russell Terrier Klub tager, sammen med en række ligesindede Jack Russell Terrier klubber verden over, afstand fra kennelklubbernes FCI- eller Kennelklub-standarder, som indenfor kennelklubberne har opdelt den oprindelige Jack Russell Terrier i to adskilte racer.*
Det var bl.a udfra dette min nysgerrighed kom, for der må jo åbenbart være flere klubber der syns bl.a. DKK er forkert på den. Hvis man vil have en bestemt race og søger på denne (som jeg nu har gjort ved Jack'en) så kan man jo bl.a. få en side som denne, og for mit vedkommende gør det mig altså nysgerrig over, hvorfor der er en sådan opdeling af Russell ejere.
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
Jack vs. Parson (russell terrier)