{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.707 visninger | Oprettet:

hvem får mit barn hvis jeg dør? {{forumTopicSubject}}

den anden dag i min mødregruppe gik snakken om hvorfor de allesammen var blevet gift eller sku giftes inden for kort tid, for at sikre hinanden og barnet, fordi de har hus og sådan.

det snakkede jeg så med en veninde om, hvor jeg fortalte at jeg var glad for at mig og min kæreste ik har købt hus ol. så vi var nødsaget til at tøffe op på rådhuset og blive gift af praktiske grunde...

så siger hun gud hjælpende at det skal vi da gøre for hvis jeg dør så får min kæreste, altså drengens far, ham ik pr automatik!!!! og så tænker jeg bare WHAT????

ved godt man kan lave et børnetestamente så hvis begge forældre dør kan man skrive hvem man ønsker skal varetage barnet og så kan myndighederne tage det med i deres overvejelserover hvor barnet skal hen.

men kan det virkelig passe at han ik får ham hvis jeg dør, bare fordi vi ik er gift? han har jo også forældremyndighed!

ku da kun forestille mig at faren ik ville få barnet pr automatik hvis han ik har forældremyndigheden af en eller anden årsag der gør at det ville være uansvarligt at efterlade barnet hos ham.

jeg kan ik rigtig finde noget på nettet om det. please nogen der ved noget så jeg enten kan få ro i sindet eller ska fise på rådhuset senere idag smiley

det blev vist lidt langt, men er lidt rundt på gulvet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvem får mit barn hvis jeg dør?
  • #1   13. sep 2007 Hvis I har været samboende ved evt. (og forhåbentlig da ikke ) dødsfald, så tilfalder forældremyndigheden din kæreste.

    (link fjernet)


  • #2   13. sep 2007 århh okay, det var godt =)

  • #3   13. sep 2007 Hvis i har fælles forældremyndighed og du dør (men det gør du da heller ikke) så bliver dit barn boende hos din kæreste ....

    Helle jeg mener at hvis man har boet sammen i 6 år så er det ligesom et ægteskab ... Men er ikke helt sikker på om det er 6 år...


  • #5   13. sep 2007 selvfølgelig for faren barnet hvis i bor sammen, men der er selvfølglig andre der kan søge forældremyndigheden hvis de ikke synes han er egnet.



  • #6   13. sep 2007 carina- Jeg står lige her og er gået her og blevet gravid og har selv stået med samme spørgsmål og barnets far får ikke automatisk forældremyndigheden og der skal ikke særlig meget tvivl til i retten før at der er en anden i familien der kan få barnet. Det er 5år man skal ha boet sammen og haft adresse og kunne bevise det så har man ægteskablig status. Men helt klart ville jeg blive gift på rådhuset så er det helt sikkert at han får barnet. min kæreste og jeg bliver gift inden jeg skal føde så er det sikkert at han får barnet.

  • #7   14. sep 2007 Har selv lige født for 5 mdr siden, og vi havde samme spørgsmål, så vi henvendte os til en advokat som kunne fortælle at faderen ikke automatisk får barnet, da vi ikke er gift, og ikke har været samboende i mere end 5 år, så vi har lavet et børnetestamente. Arv tilfalder heller ikke 100% til barnet/den tilbage levende, hvis en af jer går bort ( hvilket I selvfølgelig ikke gør ), hvis ikke i laver testamente.

  • #8   14. sep 2007 Der er ingen tivivl om, at det allersikreste for at sikre såvel børn som hinanden, er at blive gift. Hvis man ikke er til det helt store, så kan det jo gøres ganske diskret på Rådhuset smiley

  • #9   14. sep 2007 Charlotte - fortalte den advokat jer slet ikke om den nye arvelov, der snart træder i kraft? Jeg kan ikke huske den præcise dato loven træder i kraft, men den betyder, at man ikke behøver gifte sig for arve hinanden.

    At en far, der har delt forældremyndighed med moderen og bor sammen med både mor og barn på både fødsels- og moderens dødstidspunkt (teoretisk diskussion, selvfølgelig) IKKE automatisk skulle få den fulde forældremyndighed, hvis han er egnet, tror jeg simpelthen ikke på, sorry. Børnetestamenter oprettes kun for det tilfælde, at begge forældre falder fra (eller evt. hvis den ene part har fuld forældremyndighed).


Kommentér på:
hvem får mit barn hvis jeg dør?

Annonce