962 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Historieopg. hjælp.... Historieopg. hjælp....

Hej...

Skal til at skrive historierapport, og tænkte om nogen lige ville gå den i gennem for fejl jeg selv har overset ?

Indledning
Jeg vil på de følgende sider belyse forskellige sider af Danmarks medlemskab af NATO.
Grunden til jeg har valgt dette emne er, fordi jeg synes det er vigtigt at have indblik i Danmarks forskellige medlemskaber. Lige netop NATO, er valgt af den grund at vi blev medlem af denne organisation lige efter Den Kolde Krig begyndte, så det er et medlemskab der har mange år på bagen, men samtidig har det haft en stor betydning, og det vil det også have i fremtiden.
Jeg vil kigge på emnet fra både politisk, økonomisk og militært set.
Materialer jeg vil bruge er: Bøger fra bibliotek og Internettet.
De efterfølgende punkter er de præcise emner jeg vil undersøge i dybden, så jeg, og mine læsere, får et godt indblik i dette medlemskab.

Problemformulering
• Hvad er NATO og hvad betyder det for medlemslandene?
• Hvorfor blev Danmark medlem, og hvad var den politiske holdning om indmeldelsen?
• Hvad vil NATO kommet til at betyde for Danmark i fremtiden, og hvad er den politiske holdning om medlemskabet i dag?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Historieopg. hjælp....
  • #1   27. sep 2007 Hvis det er stavefejl du vil have vi skal kigge efter - så er der 0 fejl.. :))

• #2   27. sep 2007 både stavefejl, kommafejl osv....

• #3   27. sep 2007 Komma efter 'fordi jeg synes' KOMMA 'det er vigtigt.....'
    Ikke komma efter NATO i linj. 3
    Komma efter 'valgt af den grund'
    Komma efter 'så det er et medlemsskab' (husk to s'er i medlemsskab begge stedet; linj. 4 og 9)
    I sætningen 'jeg vil kigge på emnet fra både politisk, økonomisk og militært set' (sprogligt ukorrekt) - Skriv i stedet f.eks. 'jeg vil kigge på emnet fra både det politiske, økonomiske og militære perspektiv.

Komma efter hvad er NATO
    Slet t'et i kommet i sætningen 'Hvad vil NATO kommeT til at betyde.

Det var det rent sproglige i hvert fald smiley

• #4   27. sep 2007 'Jeg vil kigge på emnet fra både politisk, økonomisk og militært set.'

Her er lige en sproglig smutter smiley

• #5   27. sep 2007 Man sætter ikke komma før et og.
    Og er det samme som komma.
    Så der var et par "komma og'er"..
    Ellers kan jeg ingen fejl se...

• #6   27. sep 2007 UNDSKYLD - der skal selvfølgelig IKKE to s'er i medlemskab... Det er jo den klassiske fejl!! Sorry!! smiley

• #7   27. sep 2007 Hmm, mht. komma, kommer det jo an på om du bruger grammatisk komma eller nyt komma....

• #8   27. sep 2007 Majse: Den regel kan du ikke altid bruge... I mange tilfælde sætter man komma før et og!

• #9   27. sep 2007 Sabrina: Der er ikke længere noget, der hedder nye komma-regler... De er afskaffet. Det eneste korrekte er de gamle komma-regler

• #10   27. sep 2007 Nå det gjorde man ikke der hvor jeg har gået i skole ...
    Jeg har aldrig haft grammatik problemer....

• #11   27. sep 2007 Sabrina: Jeg fatter ik kommareglerne smiley

• #12   27. sep 2007 Mie-Lykke- Ja, man lærer ikke længere børnene det nye komma, men det står en frit for om man vil bruge det nye eller det gamle.
    Det nye komma er altså stadig 'tilladt' at bruge smiley

• #13   27. sep 2007 Mie-Lykke- Ja, man lærer ikke længere børnene det nye komma, men det står en frit for om man vil bruge det nye eller det gamle.
    Det nye komma er altså stadig 'tilladt' at bruge smiley

• #14   27. sep 2007 Det gør man altid - det er bare en dum regel, som ikke holder i retten.
    Det er det samme problem, som at mange har fået ind i hovedet, at man altid sætter komma foran AT - men det er kun, når at ikke står i infinitiv...

Hvis du skriver 'Per går til fodbold, og Marie går til håndbold' SKAL der være komma foran OG, da Per og fodbold hører sammen, og håndbold og Marie hører sammen.
    Hvis du skriver 'Per går til fodbold og elsker det overalt på jorden' skal der IKKE være komma foran og, da går og elsker begge hører til Per...

• #15   27. sep 2007 Lena - det gør jeg skam heller ikke smiley derfor bruger jeg det nye komma, hvor man sætter komma hvor der er et naturligt ophold. Og så få andre steder smiley

• #16   27. sep 2007 Sabrina: Det er altså ikke sandt, hvad du siger. De såkaldte 'nye komma-regler' er hverken tilladt at bruge indenfor journalistikken, på gymnasier og universiteter....
    Jeg ved godt, at mange folkeskolelærere fejlagtigt bliver ved med at bruge det... Men de giver kun børnene en bjørnetjeneste, når/hvis de kommer videre i systemet...

• #17   27. sep 2007 Mie-Lykke - Det er valgfrit om du bruger nyt kamma eller grammatisk komma. Det er længe siden jeg har gået i folkeskole, så kender ikke reglerne der, men ved at det er valgfrit i gymnasiet smiley

• #18   27. sep 2007 Nej, det er det i hvert fald ikke. Hvis din dansklærer på gymnasiet gav dig lov til dette, var det en fejl.
    Det er ikke valgfrit.

(Jeg har selv gået på gymnasiet og senere arbejdet som journalist)

• #19   27. sep 2007 Findes nyt komma stadig?

Nej, nyt komma blev afskaffet år tilbage. Til gengæld blev det samtidig valgfrit om man ville sætte komma før ledsætninger. Sætter man komma før ledsætninger, bruger man den gamle, grammatiske kommasætning. Undlader man at sætte komma før ledsætninger, ligner det til forveksling det der før var kendt som nyt komma.

taget fra http://www.ruc.dk/jour/kontakt/studievejledning/komma/

• #20   27. sep 2007 Mie -Lykke - Vil du ikke være rar at dokumentere din påstand?

• #21   27. sep 2007 ha der stod jeg bare af for længe siden, godt jeg ikke går i skole mere :op

• #22   27. sep 2007 sabrina med ny bimse. . : Jeg er færdig til sommer smiley Så jeg siger også snart: Godt jeg ik går i skole mere smiley

• #23   27. sep 2007 "I efteråret 2003 indstillede Dansk Sprognævn til kulturministeren at de to nuværende kommasystemer blev erstattet af ét kommasystem. Både kulturministeren og undervisningsministeren hilste forslaget velkomment."

• #24   27. sep 2007 Sabrina: Så ikke lige, dit andet indlæg... Men så er vi enige... - Altå er de nye komma-regler afskaffet.
    Jeg kan se, RUC har sammenlignet den valgfrihed om enten at vælge eller vælge komma'er foran ledsætninger fra.... Det kan man jo så diskutere...
    Derudover er reglerne identiske med de gode gamle grammatiske komma-regner smiley

• #25   27. sep 2007 Lena: Hvad er det for en skole, du går på?
    Og kunne du bruge mine rettelser?

• #26   27. sep 2007 Mie-Lykke - Vil du ikke dokumentere at det IKKE er valgfrit hvilket komma man benytter? Nu har jeg jo netop dokumenteret at det ER valgfrit smiley

• #27   27. sep 2007 Lena: Jeg har rettet din tekst efter de gamle kommaregler, og jeg er sikker på, at din lærer kan lide det ;-)) hehe... Det andet er bare nørde-snak ... hehe.. Jeg er nærmest besat af komma'er smiley Og det skriger mig i øjnene, hvis jeg læser en kommafejl..

• #28   27. sep 2007 Du dokumenterer jo faktisk selv, at det ikke er valgfrit at benytte de 'nye-kommaregler'... Du citerede fra RUC's side, hvor der stod 'Nej, nyt komma blev afskaffet år tilbage.'... Ergo må man ikke bruge det, der blev kaldt de 'nye kommaregler'...

• #29   27. sep 2007 Men det er rigtigt, at man, inden man starter på at skrive sin tekst, kan vælge, om man vil sætte komma'er foran ledsætninger eller ej... Men det er ikke 'de nye komma-regler'...

• #30   27. sep 2007 Mie Lykke - der står, at det er valgfrit hvad man gør. Det nye komma er afskaffet, ja, men det er det gamle også. Der er altså, som du selv skriver, lavet et helt nyt kommasystem, somerstatter både nyt komma og gammelt komma.Derfor er det stadig tilladt at bruge de gamle.

• #31   27. sep 2007 Nej, det er ikke længere tilladt at bruge de gamle...

• #32   27. sep 2007 Nu modsiger du jo dig selv smiley Du har jo hele tiden argumenteret for at det er korrekt at bruge det grammatiske komma smiley

• #33   27. sep 2007 Det kommer nok an på hvilken skole man går på. Alle de steder jeg har været, har de været ligeglade hvad man brugte, bare man gjorde det hele vejen igennem.

Jeg undrer mig over hvordan jeg, til eksamen, kunne få et 11 tal i skriftlig dansk i gymnasiet, når jeg ikke sætter korrekt komma. Læreren, der har rettet min opgave, kommer jo fra et andet gymnasie, så de må jo være enige om at det er tilladt at bruge det ny komma.

• #34   27. sep 2007 Du skrev først:

"Sabrina: Der er ikke længere noget, der hedder nye komma-regler... De er afskaffet. Det eneste korrekte er de gamle komma-regler"

Dernest skriver du:

"Nej, det er ikke længere tilladt at bruge de gamle..."

Kan du bestemme dig ???? smiley

• #35   27. sep 2007 Nu skal jeg ikke være klog på historie, da jeg gik 6 i min opgave *ggg* Men men, det med komma - Du må gerne burge BÅDE det nye og det ganle komma. Men man lærer ikke længere børnene det nye, da det blev for forvirrende hvad man måtte og ikke måtte...
    Personligt så sætter jeg komma som jeg synes der lyder bedst., f.eks. hvor det er naturligt at holde en pause hvis man læser det højt for sig selv smiley

• #36   27. sep 2007 hehe en diskussion der kom bare fordi man lige går en time smiley

Tak for jeres hjælp, jeg retter den til i aften smiley

• #37   28. sep 2007 Det grammatiske komma skal bruges ved videregående uddannelser !.

Hvis du har brug for noget indholdsmæssigt hjælp el. afklaring så bare sig til, jeg har speciale inden for 20årh. historie primært fra 1.VK og frem til i dag, - både militært, politisk, udenrigspolitisk. Jeg blev nemlig færdiguddannet historiker her juni smiley

• #38   28. sep 2007 Niels: Min problemformulering er godkendt... men kan da godt være jeg vender tilbage når jeg skal til at skrive selve opgaven...

Kommentér på:
Historieopg. hjælp....

Annonce