Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad betyder ordet "TRÆLS"
  • #1   5. nov 2007 Hmm, jeg opfatter det som sådan en fælles betegnelse for alt hvad der ikke er godt smiley

Træls = Skidt, dårligt, uheldigt osv.

• #2   5. nov 2007 Her på Fyn bruger vi også ordet. Jeg bruger ordet når jeg synes noget er rigtig irriterende og jeg bare ikke gider.

Min mand (fynbo) har dog før spurgt mig hvad ordet betyder. Så ja det er ikke alle der kender ordet.

• #3   5. nov 2007 Min synonymordbog skriver flg. :

Besværlig
    ANstrengende
    Byrdefuld
    Drøj
    Hård
    Mødig
    Møjefuld
    Møjsommelig
    Plagsom
    Slidsom
    Slæbsom
    Streng
    Stridsom
    Tung

• #4   5. nov 2007 Det er et helt alm. ord i den danske retskrivning, så 'myten' med at det er et jysk ord, er altså lidt noget vrøvl smiley

I øvrigt synes jeg at det bliver brugt lige så meget i Kbh som i Jylland. Er selv jysk, men bor i Kbh.

• #5   5. nov 2007 Jeg fandt dette - og det er i hvertfald træls :-))):

Hvad er definitionen af det jyske udtryk "træls"?

Det er når man sidder og malker sin ko og koen så begynder at sparke med benet.

Så rejser man sig op og binder benet fast til en stolpe.

Så sætter man sig ned og malker videre, men så begynder koen at sparke med det andet ben.

Man rejser sig op og binder det andet ben fast til en stolpe.

Så sætter man sig ned og malker videre, men så begynder koen at vifte med halen.

Så rejser man sig op og binder halen fast på ryggen af koen.

Så sætter man sig ned og malker videre, men i det samme skal man tisse.

Så rejser man sig op, går om bag ved koen og begynder at hive bukserne ned.

I det samme kommer konen og nabo-konen, der har været til kaffe, ind..

DET ER TRÆLS!

• #6   5. nov 2007 Jep, det er træls smiley

• #7   5. nov 2007 Jeg hørte engang en sjov forklaring:

Du kører på en vej i en gammel skoda ( kan i huske dem da de kom frem? )
    foran dig kører en hel flok rockere fra Hells Angels på deres Harly´er - de ligger meget provokerende og fylder hele vejen.
    Men du er klog - skal ikke nyde noget af at overhale og for at vise din sympati og at du vil holde dig pænt bagved, vil du give et lille forsigtigt dyt og nikke anderkendende til dem.........
    Og så sætter hornet sig fast !!!
    DET ER TRÆLS ..............

• #8   5. nov 2007 MB - Det er HELT SIKKERT en sjællænder der har skrevet det der smiley

• #9   5. nov 2007 Jeg bruger egentlig kun ordet træls når jeg ska skrive irreterende.. Men det er kun fordi at jeg ka stave rigtigt til træls smiley

• #10   5. nov 2007 Poly-Cats. Ja, hold da op, det må være træls...
    Sabrina. Gad vide om sjællændere har så meget humor - jeg må lige spørge Bjørn, når han kommer hjem. Han er nemlig sjællænder smiley

• #11   5. nov 2007 MB - Det ved jeg ikke smiley Men de ELSKER i hvert fald at lave jyde-jokes....

Det var måske generaliserende. Nogen af dem gør smiley

• #12   5. nov 2007 hehe ok kendte ik rigtigt betydningen af det ord hehe, er født i odense og bor der stadig.. og må indrømme jeg troed det var et opdigtet ord fra jyderne hehe

• #13   5. nov 2007 træls el trælst er et godt gammelt jysk ord, som man rigtig ka smage på når man siger det, prøv selv
    som sådan er det vel bare et ord man bruger når noget ikke lige går efter ens hovedet

• #14   5. nov 2007 Det er altså et dansk ord :o) Ellers ville det jo ikke stå i retskrivningsordbogen smiley Muligt at de oprindeligt er opstået i Jylland....

• #15   5. nov 2007 Træls er bare en anden måde at sige irriterende eller surt på..

Fx. "Min mormor er lige død" så istedet for at sige fx. "Ej hvor surt" kan man sige "Ej hvor træls"

et andet ex.: "Hvor er du da bare træls idag" som bare er "Ej hvor er du da irriterende idag" sagt på en anden måde smiley

• #16   5. nov 2007 kommer lige til at tænke på den danske film
    kampen om den røde ko
    dotel ditel dottel dorsk
    tratel tittel trættel trælst

sagt af jarl friss mikkelsen som spiller skærslibber i filmen

• #17   5. nov 2007 Sabrina S - Det kan være fordi flere jyder flytter fra jylland, så vi har spredt ordet *g*

• #18   5. nov 2007 træls adjektiv <-, -e>
    Åbn altDansk Sprognævn godtager også brug med -t i forbindelse med intetkønssubstantiv i ental og ved adverbiel brug.

1. Synonymer

anstrengende
    besværlig
    brydsom
    drøj
    hård
    sej
    slidsom
    strabadserende
    streng
    sur

Kollokationer:

et træls arbejde
    et træls vejr

Eksempler:

Hvor er det træls, at det regner i dag.
    Ordet træls stammer fra udtrykket 'en træls arbejde', altså det hårde, drøje arbejde, som i gammelnordisk tid blev udført af en træl.

• #19   5. nov 2007
    Laila *Ofelia og Gaia tilsalg* - Men derfor er det jo stadig et dansk ord smiley Uanset hvor i landet det er opstået.

• #20   5. nov 2007 Sabrina S.

Jow jow. Det ka´ da godt hæn at det er blew´n et dansk ord, men a ka godt sa da, å det int´ for a vil vær træls men det er li´godt et jysk ord!

I ´80´erne var der godt nok ingen, af de sjællændere jeg mødte, der kendte ordet træls og det fandtes ikke i ordbøgerne da jeg gik i skole - i ruderkonges tid. Men da Sjælland jo efterhånden er befolket med ret så mange jyder, måtte det ord jo også komme derover på ø´en.

• #21   6. nov 2007 Ja, jeg kan lige se det for mig Annette - det må da godtnok være træls :-))

Mai T - jeg tror også, at ordet TRÆLS er importeret fra Jylland. For da jeg gik på efterskole på Sjælland i 70'erne, grinte de af mig, når jeg sagde træls.

• #22   6. nov 2007 May-britt

Alle de gode ting, har sjællænderne jo fra os. :0)

Da jeg i 1980 lærte min datters far at kende havde han og hans familie aldrig hørt ordet træls. De anede heller ikke hvad vi mente, når vi sagde "brætte op". Det var da lige godt træls.

Nu handler tråden godt nok om ord, men jeg syntes det er forunderligt, når man ser på Danmarks størrelse, hvor mange dialekter vi har.

• Morten A
    Morten A Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #23   28. aug 2015 Sjovt, på norsk har vi et gammel ord der ligner en hel del. Trælsam betyder besværlig, anstrengende, ubehagelig og til byrde smiley

• #24   28. aug 2015 Jeg har lært det at kende fra Fyn. Og det står ganske rigtig i Dansk retskrivnings ordbog. Min er ret gammel og fra 54 . Dialektord der ikke har vundet indpas i rigssproget er ikke medtaget. I øvrigt er der da masser af ord der ikke er danske i en Dansk retskrivnings ordbog. I min kan jeg finde mange ord der nu er udgået. Her er står det er et jysk dialekt ord http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sproget-jyllands-postens-sprogklumme/jysk-i-dansk

• #25   29. aug 2015 Træls bruger jeg når noget er opslidende, kedeligt eller surt!
    Dvs. dødsfald er ikke træls! Det er det alt for alvorligt til i min Verden.

Men det er træls at lede efter sin mobil, ringe til den og så er den på lydløs - det er træls!
    Træls er sådan lige på kanten til det man bliver virkeligt gal på eller ikke kan overskue.
    Skal til en fødselsdag i aften som er en "snobbefest" og jeg gider ikke, men kan ikke undgå den, så det er træls smiley

I øvrigt søns jeg at det er charmerende mæ alle de dialekter og jeg søns at det er træls at de forsvinder pga. at børn (i hvert fald sønderjyder) bliver rettet af læreren, når de ikke taler rigsdansk.
    Nej jeg beholder min jyske dialekt og så er æt ligemøj hvor møj folk prøver å ændre påå en;)

Kommentér på:
Hvad betyder ordet "TRÆLS"

Annonce