{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

Eutanasi - For eller imod? {{forumTopicSubject}}

En australsk læge, Nitschke, underviser ældre menneskere i hvordan de kan begå selvmord!

Han mener, da eutanasi (aktiv dødshjælp) er forbudt i Australien, at det er hans lægelige pligt at oplyse de ældre om metoder der kan gøre en ende på deres liv, når de ikke længere ønsker at leve.

Bør eutanasi være lovligt?
Bør alle have ret til eutanasi eller kun uhelbreddelige syge?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Eutanasi - For eller imod?
  • #1   13. nov 2007 synes bestemt det skal være lovligt i de tilfælde hvor at man enten ingenting selv kan eller er uhelbredeligt syg eller bliver dement....men det er noget som personen skal have taget stilling før man bliver syg og står i situationen, for man skal være afklaret med det...

    jeg har sagt til min familie at hvis der sker mig noget så jeg ingenting selv kan og er 100 % afhængig af nogen hele tiden så skal de slå mig ihjel, hvis jeg ikke selv kan. jeg vil personlig ikke være en byrde for andre og vil have at folk skal huske mig mens jeg var mig mig selv og ikke som en der ikke kunne noget som helst selv. min mand har det på samme måde men jeg håber aldrig at jeg vil komme i den situation...



  • #2   13. nov 2007 Camilla N.

    Jeg lavede for 20 år siden et såkaldt livstestamente - ved faktisk ikke om de stadig eksisterer - hvor jeg er opført i et register, med ønske om at:

    "Såfremt jeg ikke er i stand til at tage vare på mig selv, fysisk eller psykisk, som følge af ulykke eller sygdom, ønsker jeg ikke livsforlængende behandling."

    Dette er lægerne forpligtet til at følge. Jeg vil personligt ikke bede min familie begå en kriminel handling.

    Jeg var imod aktiv dødshjælp, indtil min far blev syg med kræft i hjernen. Lægerne åbnede ham op og konstaterede at der ikke var noget at gøre. Min far valgte selv, at han ikke vil have det medicin der slog trykket efter operationen i hjernen ned, vel vidende at trykket i hjernen vil slå ham ihjel. Han fik morfin imod smerterne, men han led ufatteligt i 6 dage. Og mange gange tænkte jeg på at gøre en ende på hans lidelser, men havde hverken moral til at tage hans liv eller modet, da jeg havde mine børn at tænke på!

    Jeg har siden tænkt på, at det er dobbelmoralsk at man må give morfin, som langsomt lammer åndedrættet, men man må ikke give en dødlig dosis en gang for alle og skåne patienten for unødige smerter!

    I min faders tilfælde var der tale om "en igangværende dødsproces" som det hedder i lægelige termer, men hvorvidt vi mennesker skal have ret til dødshjælp, når vi ikke er syge, kan jeg ikke rigtig blive klog på. Et eller andet sted er jeg imod, da jeg mener liv er dyrebart! Omvendt vil jeg nødig selv være henvist til et liv, hvor jeg fysisk eller psykisk er 100% afhængig af andre mennesker.

    Skal man have ret til dødshjælp bare fordi man er gammel og "mæt af dage!"? Nej - det byder mig for meget imod, men er jeg så ikke dobbeltmoralsk? Hvorfor skulle man ikke have lov til at sige: "Jeg har haft et godt liv. Der er ikke mere jeg ønsker at opleve og jeg ønsker ikke at gå i forfald fysisk eller psykist, så heller dø med min værdighed i behold" ????????

    Ej ej - hvor syntes jeg det er svært at tage stilling til!



  • #3   13. nov 2007 Personligt ville jeg gerne "aflives humant", hvis jeg lå som en grøntsag og havde smerter og intet håb.

    Men at bestemme hvorvidt et andet menneske skal dø - det tror jeg ikke jeg kan. Netop fordi jeg konstant ville håbe, også selvom der ikke var mere håb.
    Måske ville jeg kunne komme over min egoisme og give tilladelse til sprøjten hvis det var lovligt og jeg stod i situationen, men jeg ved det ikke...


  • #4   13. nov 2007 kan godt følge dig Mai T i det om dobbelt morale eller ej.
    synes selv det lyder lidt dobbelt moralsk men har det på samme måde, så det er sindsygt svært at tage stilling til..


  • #5   13. nov 2007 Jeg er så dobbeltmoralsk omkring dette punkt, så jeg ikke kan komme med nogle kloge udtalelser. Men jeg har for mange år siden lavet et livstestamente, som det Mai nævner. Og det har jeg oplyst mine nærmeste om.

    Mht. morfin - så ved jeg, at en nødvendig smertelindrende dosis nogle gange er så stor, så den døende faktisk sover ind af det. Det har været tilfældet hos flere af dem jeg kender, som er døde af kræft.


Kommentér på:
Eutanasi - For eller imod?

Annonce