{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

Aktiv dødshjælp - hvad mener du? {{forumTopicSubject}}

<b>Aktiv dødshjælp</b>, også kaldet eutanasi, er en handling som har til hensigt at afslutte et uhelbredeligt sygt menneskes liv med øjeblikkelig virkning. Det er forbudt i Danmark.

<b>Passiv dødshjælp</b> er når man vælger at afslutte en behandling af et uhelbredeligt sygt menneske og derefter kun giver smertestillende behandling (palliativ behandling). Det er ikke forbudt i Danmark.

Et stort flertal af den danske befolkning går ind for aktiv dødshjælp, eutanasi, medlidenhedsdrab, der er tilladt i både Belgien og Holland.

Flertallet af læger og politikere advarer imod det. Sporene skræmmer, både fra Hitlers Tyskland og fra Holland i dag. PLS Rambøll har for Landsforeningen en værdig død foretaget en undersøgelse blandt 2500 praktiserende læger i Danmark, og 500 sagde ja til at deltage. 9 % af dem havde ydet aktiv dødshjælp, og 7 % havde hjulpet patienter med at begå selvmord.

<b>Er det mord eller barmhjertighed?

Er det i orden at vise selvmord på åben skærm (dokumentar)?

Synes du at aktiv dødshjælp skal være tilladt i DK?

Skal man bestemme over sin egen død?

Er det ok at man som syg beder sin partner om hjælp til at begå selvmord?

Skriv din mening.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktiv dødshjælp - hvad mener du?
  • #1   6. okt 2009 Det burde være enhver dødsyg´s ret at råde over sit eget liv.... hvis der ikke længere er noget at gøre og personen gerne vil herfra - så burde det være tilladt at hjælpe.....
    jeg ser sørgelige skæbner med ældre der venter på at dø, - og som synes de lever et uværdigt liv pga. de INTET kan selv... lad dem dog selv bestemme hvornår de vil dø....



  • #2   6. okt 2009 syntes det er ok...
    har man ik lyst til at leve skal man heller ik tvinges til det..

    at leve er en gave, som man kan vælge at ta imod.
    man skal ik tvinges..


  • #3   6. okt 2009 Aktiv dødshjælp ssulle være tilladt.!!!! kan ik være rigtigt man skal rejse til udlandet for at få Fred

  • #4   6. okt 2009 Jeg synes også det burde være tilladt - ingen skal lide unødvendigt pga dum lovgivning.

  • #6   6. okt 2009 jeg går ind for aktiv dødshjælp. når der ikke er nogen vej tilbage til livet, burde man selv kunne vælge om man vil død .

  • #8   6. okt 2009 jeg stemmer for aktiv dødshjælp eller valg frit.
    jeg ville gerne fra jorden med min værdighed i behold. jeg ønsker ikke at de sidste par år i mit liv at jeg ligger i sengen og venter på hjemmehjælperen kommer og fjerner den lort jeg lavede for 7 timer siden...
    jeg har hele tiden holdt på at den dag jeg ikke selv kan tørre mig efter et wc besøg ville jeg ikke leve mere...
    hvorfor tvinge nogle til at leve hvis de ikke ønsker det



  • #9   6. okt 2009 Ja til aktiv dødshjælp.
    -Og nej det er ikke i orden at vise selvmord i tv.


  • #10   7. okt 2009 Lotte det er du faktisk den eneste der har svaret på - det med at vise selvmord i tv. Det er egentlig et spørgsmål jeg har stillet fordi man i et program følger en mand ( en meget syg mand) til et andet land og ser ham indtage den gift som skal få ham herfra jorden....uanset hvordan selvmordet ser ud ( om det er at skyde, hænge eller skære sig selv) så er det selvmord. Det er måske bare en mildere form for selvmord.

  • #11   7. okt 2009 Jeg er faktisk lidt splittet i spørgsmålet om aktiv dødshjælp. På den ene side mener jeg ikke, at vi eller andre mennesker skal bestemme hvornår vores tid her på jorden er forbi - det er ikke op til os at vurdere.

    Men på den anden side vil jeg nødigt se mine nærmeste lide en frygtelig død eller mig selv for den sags skyld. Det bør de fleste være foruden. Vi vil alle gerne herfra med vores værdighed i behold - men jeg tænker bare, at hvor er grænsen så for, hvornår folk er syge nok til, at modtage aktiv dødshjælp?! Hvem skal bestemme det?! Skal vi også selv vurdere det?! Eller skal der være regler for, hvornår et menneske lider nok til at få lov til at indtage en gift og sove ind?!

    Jeg synes det er rigtig svært at tage stilling til. For uanset hvad, så er der nogen der vil bestemme hvornår, hvorfor og hvordan. Der vil komme nogen i klemme - dem der ikke regnes for "syge nok". Og hvad med de pårørende? Skal man bare se til, at ens mor, søster, bror, far ect helt legalt kan få lov at begå selvmord?!

    Måske er det bare mig, som ser tingene lidt mere indviklet end som så.


  • #12   7. okt 2009 Nette tror IK det vil være så vanskeligt at beslutte sig for det ene el.andet HVIS man selv var i situationen...var hos min svigermor da vi andre var enige i at respiratoren skulle slukkes...var nu meget underligt...at vi andre bestemte over dèt....

  • #13   7. okt 2009 Ha ha Nette så godt de andre sprang spørgsmålet over:)
    Nej ingen skal bestemme vores tid på jorden, derfor ja til aktiv dødshjælp, hvis en meget syg person ønsker det. Det vi gør i dag er at fylde dem med mere og mere morfin og tilsidst sættes alle organer i stå. Det er faktisk aktiv dødshjælp, bare på n langsom måde...
    Ang om det er ok at bede sin partner om hjælp til at begå selvmord, syntes jeg den er svær... Det må være meget hårdt for partneren:(


  • #14   7. okt 2009 Ja til Aktiv dødshjælp, hvis man har set feks en cancer patient der er på det sidste, ja så tror jeg ikke man mere er i tvivl om at det er det bedste, man pumper dem med medicin, det er uværdigt.
    Ja bare min menig smiley


  • #15   7. okt 2009 Lotte - det du snakker om med morfinen er passiv dødshjælp.

    Hvis det blev tilladt "aktiv dødshjælp" så ville der komme regler for, hvornår en person er syg nok til at få hjælp til at forlade jorden - og hvem skal så sætte dagsordenen for det? Hvis jeg er syg og ikke har lyst til at leve mere, men ikke er "syg nok" til at helt legalt at begå selvmord, hvad så?

    Jeg mener bare, hvem og hvornår bestemmer hvilket menneske der er sygt nok til at få aktiv dødshjælp? Er det når man ligger i en hospitalsseng og ikke kan rejse sig mere eller gælder det også hvis man er sindslidende og ikke kan få og aldrig har kunnet få en dagligdag til at fungere og ikke har lyst til at være her mere.....hvor skelner man så?

    Der er døende, uhelbredeligt syge, svært psykisk syge, livstrætte ældre og handicappede....hvem bestemmer i hvilken "kategori" at det er legalt at begå medlidenhedsdrab?

    Og jeg tror at årsagen til at det ikke er tilladt at fordi det ganske enkelt ikke er så nemt endda.



  • #16   7. okt 2009 Hvis man har et familiemedlem der er alvorligt syg og går imod en barsk ende på livet, så ønsker alle at den vil blive så kortvarig som mulig.

    Ville man så gå ind for aktiv dødshjælp? Ja, uden tvivl. Men jeg tror bare at man glemmer nogle meget vigtige faktorer - faktorer som gør at man ikke "bare" indføre aktv dødshjælp, selvom så mange er for det.

    Hvis det blev tilladt ville man så med sikkerhed kunne sige, at ældre mennesker ikke ville vælge at afslutte livet helt meningsløst, måske fordi ægtefællen er gået bort, de føler sig til besvær ect. Nej det vil man ikke kunne garantere. Det tror jeg er en af grundene til, at aktiv dødshjælp ikke er tilladt herhjemme.

    For det andet, så er vores sundhedspersonale, læger, sygeplejersker osv ikke uddannede til at "slå ihjel", men til at helbrede og lindre sygdom. Hvis aktiv dødshjælp blev tilladt, ville folk indenfor sundhedssektoren med mellemrum skulle "slå et andet menneske ihjel" og hvad så med tilliden mellem personale og patient?

    Det nuværende lovgivning er faktisk ikke helt galt på den og har nogle rimelig gode rammer for at få en værdig død - passiv dødshjælp. Dvs at en patient altid kan takke nej til evt behandling, at personalet kan holde patienten fri for smerter også selvom den smertelindrende medicin fremskyder døden. Derudover har vi også mulighed for at lave livstestamente, som giver hver enkelt mulighed for at udtrykke om der er ønske om, at blive holdt i live hvis man er døende eller fremover altid vil være en "grøntsag".

    Jeg kan derfor ikke umiddelbart svare JA eller NEJ til aktiv dødshjælp, da jeg synes der er rigtig mange aspekter i det. Og måske mest alt etikken i det.


  • #17   7. okt 2009 Ja til aktiv døds hjælp og selvfølgelig skal man ikke vise selvmord på tv smiley

  • #18   7. okt 2009 jeg kender flere i min fam. der er døde af sydomme, hvor de fik af vide at der var ingen vej tilbage til livet. min morfar døede af asfaldslunger, hvor han hostede så kraftig at han ikke kunne få vejert. han sad med ilt apperat de sidste 6 år af sit liv, han fik af vide at han havde 1 år at leve tilbage. og det var ikke en værdig død han fik. de sidste 7 mdr af sit liv var han afhægnig af andre, kunne intet selv, havde mange smerter. selvom man forsøgte at holde ham smerte fri. det er frygtligt at vide han bare gerne ville herfra, uden at man kan hjælpe. min farfar døede af lymfe kræft. også frygtlige at se på. uden at kunne hjælpe ham. de sagde det gik hurtigt, men det tog ham 3 år at død, en pinefuld død. de ville begge 2, have valge at dø, hvis de kunne. men vi har intet valg i dagens dk. jeg syntes at vi selv skal vælge om vi vil pines eller død med værdighed og uden smerte helvede. det er hårdt at se på, men må være hårde at ligge uden at kunne gøre noget selv.

  • #19   7. okt 2009 Er det mord eller barmhjertighed?<b> kommer an på hvordan det fåregrår, men ville umidbart mene at det er barmhjertighed for et med menneske </b>

    Er det i orden at vise selvmord på åben skærm (dokumentar)?<b> Bestemt ikke, </b>

    Synes du at aktiv dødshjælp skal være tilladt i DK? <b> kan ikke tage stilling til dette spørgsmål, tror at man skal stå i situationen før at man kan svare på det</b>

    Skal man bestemme over sin egen død?<b> Man kan altid bestemme over sin egen død, det hedder bare selvmord, istedet for aktiv dødshjælp</b>

    Er det ok at man som syg beder sin partner om hjælp til at begå selvmord? <b> det er bestemt ikke iorden, hvorfor skal de sidde med den skyld resten af deres liv, nej, vil man herfra må man kunne klare det selv, og ikke ødelægge andres liv med varige billeder og skyld..


  • #20   8. okt 2009 Jeanette det med morfinen, ja det kaldes passiv dødshjælp, men den er faktisk aktiv. -Og det er ikke rart at være den der giver den sidste inj morfin, selvom en skal være det:(
    Den er svær at lave en ordentlig lovgivning på området, hvor hvem bestemmer hvornår det er i orden?
    Når jeg tænker på aktiv dødshjælp er det kun meget fysisk syge, der ikke selv kan, som fx døende, eller hvis man ligger som en "grønsag" og heller ikke kan. Alle andre har mulighed for selv, at afslutte livet.
    Gyrithe det er ikke nogen rar død dine bedsteforældre fik:(. De burde kunne smertedækkes så de i det mindste ikke havde smerter.


  • #21   9. okt 2009 Amalie
    Du skriver at I er blevet enige om ik at der ikke skal gøres noget for at holde hende i live...

    Er den dame blevet spurt om det eller er det familien der har afgjort det???
    Man kan jo ik blive enig om det uden damens samtykke.. Og er hun så syg at hun ik kan svare for sig, så må man gå ud fra at hun ik er med på den behandling...

    En familie skal sku ik ha noget at sku ha sagt der, for når de knap kan besøge deres gamle forældre mere, andet end hbvis de vil ha forskud på deres arv, så skal de slet ik høres...!!

    Bare min mening


  • #22   10. okt 2009 Jeg synes det er synd, hvis man ikke har sørget for at skrive ned i et testamente, hvordan man gerne vil have det - f.eks at familien skal slukke for knappen, hvis man er hjernedød osv. Hvis man ikke gør, så tænker man ikke meget på ens pårørende. Det er enormt vigtigt at vide, hvad ens forældre, søskende ect ønsker - også bare noget som om de vil brændes eller begraves....for man har nok at tænke på som pårørende udover også at skulle spekulere på, hvad personen ønsker eller ikke ønsker.

    Så en opfordring til alle må være, at få styr på hvad man selv ønsker ved livets afslutning og hvis man ender med at lægge i koma, blive alvorligt syg osv. Synes det er det eneste rigtige overfor dem man har kær.


  • #23   10. okt 2009 du har så ret Nette....der er jo nok at se til i sådanne situationer..heller ik fordi man selv tænker for godt når man er ramt af sorg..

  • #24   12. okt 2009 Nej når man er i krise, psykisk så tænker man bestemt ikke altid særlig rationelt! Og det er faktisk ret vigtigt at man tager den rigtige beslutning ved så alvorlige ting som ovenstående. Det samme ses også med donorer - det ene barn vil gerne at moderen bliver organdonor, men den anden ønsker det ikke....det ville have været meget nemmere i den situation, at det stod sort på hvidt, hvad den afdøde selv ønsker. Så er der nemlig intet at diskutere :o)

  • #25   13. okt 2009 JA det er Virkelig vigtigt at fortælle hvordan man gerne vil have det.....når den tid kommer....så er der de mindre ting at tage sig af..meget SVÆRT i forvejen...

  • #27   27. okt 2009 Er det mord eller barmhjertighed?

    Er det i orden at vise selvmord på åben skærm (dokumentar)?

    - om det er i orden at vise det på åben skærm, jeg sys det kommer an på i hvilken forbindelse, jeg sys det er okay, når det bliver gjort i den forbindelse du skriver om, en domkumentar, som fortæller noget, giver en indsigt på en sober og saglig måde... Men jeg sys ikke det er alt der bare skal smides på tv - internet etc....

    Synes du at aktiv dødshjælp skal være tilladt i DK?

    - Jeg sys det er et svært spørgsmål, jeg vil sige at jeg sys der skal være et sed, et råd nogle mennesker man skal kunne henvende sig til når man ikke vil livet mere. Om det så er fordi man har fået kræft, AIDS, alverdens onde sygdomme eller om det er når man ikke kan mere.... Jeg sys jo det er et stort emne, og et meget svært emne, fordi jeg sys vi alle skal ha lov til at bestemme hvornår vi ikke vil leve mere. Men det kan være ret svært for folk at begå selvmord, der kan være mange ting i det, måske de ikke kan få fat på de ting de gerne vil bruge i den forbindelse eller de er bange for at gøre det fordi de er bange for at komme til at overleve eller for at pårørende skal finde dem på en tragisk måde....

    Men jeg sys man skal kunne gå et sted hen hvor man kan snakke med folk om ens situation og så skal de kunne vurdere med psyk undersøgelser etc. om det er tilrådeligt at hjælpe denne person med at dø!

    Er det ok at man som syg beder sin partner om hjælp til at begå selvmord?

    - nej det sys jeg ikke det er, man skal ikke bede et menneske som er så tæt på een og som elsker een så meget om at gøre noget så hårdt!!!!....


Kommentér på:
Aktiv dødshjælp - hvad mener du?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce