{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

(Kommende) Uansvarlig hundeejer. {{forumTopicSubject}}

Jeg trænger lige til at få nogle gode råd, og komme ud med noget galde.

Jeg har lige snakket i tlf med min far. Han har et kolonihavehus som min familie har boet i hver sommer, siden jeg blev født.
På torsdag flytter min far, traditionen tro, ud i kolonihavehuset med min søster på 12 som bor hos ham.
Han fortæller mig, at min søster har fået lov at få en hund, på torsdag. Så spørger jeg først hvad det er for en race. Det er en schæfer. Så vidt jeg ved er det en race der har stort behov for aktivering og motion (som ikke er min søsters stærke side).
Så spørger jeg "Hvad så når i skal tilbage i lejligheden?"
(Det er en lejlighed hvor man IKKE må have husdyr)
Og han svarer at de gerne vil flytte i rækkehus.

Så mærker jeg altså bare hvordan en hvis væske begynder at boble. Hvad er det da for noget at anskaffe ssig en hund, som motionsmæssigt nok ikke passer ind, OG endda uden overhovedet at have et sted man må bo med hund. Det er jo langt fra sikkert at de kan flytte i rækkehus inden efteråret, der kan gå lang tid.

Jeg føler de slet ikke har sat sig ind i hvad det vil sige at have en hund, og endda en schæfer. Hun er bare ikke gammel nok til at skulle have så stort et ansvar.
Og jeg kender min far godt nok til at vide at han højst sandsynligt regner med at hun klarer det hele selv, og at han ikke kommer til at skulle have noget med det at gøre.

Der hvor den kommer fra, fik den voksenfoder (den er 8 uger nu), altså et eller andet billigt foder. Derudover koster den 1500, og har højst sandsynligt ikke stamtavle.
På mig lyder det ikke som om at det er et optimalt sted den kommer fra, og jeg føler mig SÅ frustreret over min fars manglende ansvarlighed.

Hvad skal jeg lige sige og gøre i den sag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (Kommende) Uansvarlig hundeejer.
  • #1   14. apr 2008 Der må da være nogen der vil give deres mening eller et godt råd. smiley

  • #2   14. apr 2008 Altså du kan jo nok ikke rigtig gøre noget, de må jo lære det på den hårde måde, desværre. Du må blive ved med at sige at det er hårdt arbejde, det er et fuldtidsjob,men det lyder ikke som om din far og søster lytter til dig smiley
    Mine svigerforældre har selv en sankt bernardshunde"hvalp" på 7 måneder som de kun lufter 1 gang om ugen, og den blir stort set ikke opdraget. Jeg går tur med hende så tit jeg kan, og leger med hende hver gang jeg kommer derud. Det er hårdt at være vidne til, men hun har det ud over det godt, får ordentlig foder og dyrlægetjek, men nogle mennesker ved ikke hvad det vil sige at have hunde....


  • #3   14. apr 2008 Jeg tror ikke du kan gøre ret meget.

    Jeg kender til et tilfælde næsten magen til det du beskriver, og der er bare ikke ret meget andet at gære, end at snakke stille og fornuftigt med din far.

    Måske kan han og din lillesøster sætte sig ned, og se lidt om de forskellige racers behov for motion, for jeg trr de kan finde en der er bedre egnet.

    En schæfer kan være noget af en mundfuld, men den kan altså ogs være den mest fantastiske hund. Jeg har selv en drøm om en schæfer, netop fordi den er så fantastisk.

    Til sidst vil jeg sige, at du jo selv har en kat uden stamtavle, så på et tidspunkt var du heller ikke selv klogere smiley Kan du følge mig?
    Og NEJ - det er ingen kritik af dig overhovedet. Jeg siger bare, at du for lang tid siden var skråsikker på alt og stamtavle var ikke det du havde mest brug for ;-))- og det kommer måske ikke fra fremmede ;-))

    Jeg håber selvfølgelig at din far kommer til fornuft - og det mener jeg virkeligt, men jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige, andet end at du må prøve at forklare vigtigheden i, hvordan en hund af denne race sal aktiveres, og hvilke forfrdelige konsekvenser det kan have, hvis de overser dette..



  • #4   14. apr 2008 En schæferhund kræver ganske rigtig MEGET motion og aktivering. Faktisk en af de racer der kræver mest og så er det også en race der kræver at man ved meget om hundeopdragelse, da det ellers kan ende helt galt smiley

    Men hvad pokker du skal gøre ? jeg aner det virkelig ikke ? fatter slet ikke at din far kan få den tanke overhovedet :-((((


  • #5   14. apr 2008 Og inden mit indlæg bliver misforstået i atomer, vil jeg gerne sige, at du er blevet MEGET klogere, og har fået meget mere forståelse for det du har fået fortalt ;-))

  • #6   14. apr 2008 Ja i har nok ret. jeg ved hvor meget hun ønsker sig en hund, det har hun altid gjort, så set på den måde er det helt igennem fantastisk for hende.
    MEN det vil bare være ufatteligt svært for mig at bare skulle se til, velvidende om at det kan risikere at gå galt hvis ikke de ved "hvad de har med at gøre"..
    Jeg tror nu jeg vil prøve at snakke stille og roligt med både min søster og far..

    Annette - ser det slet ikke som kritik, kan 100 % følge dig, men netop pga min fejl, ved jeg at de skal passe på, og ønsker endnu mere at de ville sætte sig mere ind i tingene end jeg selv gjorde da jeg fik putti.
    Hun fejler intet, jeg var heldig.
    Det er heller ikke det at den ingen stamtavle har, men det at den ikke kommer fra en opdrætter. Selvfølgelig er der brådne kar, men de ville kunne være mere sikre på at den har fået den bedste start på livet.
    Og tak smiley


  • #7   14. apr 2008 Hej, jeg synes du skal tage en snak med dem begge, om måske at finde en anden race.. En schæferhund er en rigtig dejlig hund, men den kræver DAGLIG aktivering/motion.. Og den er ikke aktiveret, ved at gå en lille tur.. Den skal have noget at bruge sin hjerne til, træning, opgaver og lignende.. Jeg har selv to schæfere, og har trænet schæfere i 9 år..
    http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=241


  • #8   14. apr 2008 R.L. H - hold da op hvor er de LÆKRE dine hunde (især schæferhundene)

  • #9   15. apr 2008 Efter at have sovet på det, kan jeg godt se at jeg ikke kan gøre noget som helst. Hun har jo allerede valgt hunden og set den. Og navngivet den. Intet i verden kan få en anden hund i hovedet på hende nu..
    Øv hvor er jeg bare skuffet over at min far ikke har tænkt længere.

    Jeg skal først have hund når jeg flytter i hus, hvilket først sker når jeg har fået min uddannelse om 9 år.. Jeg har allerede søgt og søgt på nettet, for at vælge den af de racer jeg synes var smukkest, der passer til mig/os på alle punkter, som kan med katte osv..

    R.L.H - Super skønne hunde du har smiley


  • #10   15. apr 2008 Lige en opdatering, har snakket med min far igen..
    Der følger intet med (vaccinationer osv), men det har de bestilt tid til ved dyrlægen på mandag. Han sagde også at han har købt bøger om schæfere til hende, som hun har læst, og han siger hun godt ved hvad det kræver... Så min frustration var nok lidt hurtigt ude..
    Stadig er der det med at de ikke er garanteret et sted at bo hvor den kan være..
    Og de købte ikke ved en opdrætter, for de kostede jo både 6 og 7000..
    Jeg kan kun ryste på hovedet, og håbe til at det går ligeså let som det ser ud i deres hoveder.


  • #11   15. apr 2008 Zabina, kan sagtens følge dig...

    Men hvad du nu ku gøre når de nu engang har gjort sådan, var evt. at vise din søster hvordan man aktiverer, træner og "går med hund". Hvis du viser interesse og gør det hele spændede for hende at lære hunden forskellige ting og lære at styre den. Så tror jeg også sagtens hun kan tage ansvar for det.

    Jeg har selv gjort det fra jeg var ca 10år med en labrador. Men det ville jeg ikke ku ha gjort hvis ikke jeg havde arbejdet på en kennel hvor jeg fik vist hvordan jeg ku træne den osv.

    Du vil også opnå at din søster formentlig/forhåbenligt knytter stærkere bånd til hunden gennem træning og aktivering. Og så bliver det ikke et surt ansvar at have hunden i sidste ende. Og det er vel det det gælder lidt om smiley

    Og så må man jo bare håbe de kan få et rækkehus smiley Synes også det er uansvarligt af din far. Men du ku jo snakke med dem begge om det hele og sætte dem ind i hvor stort et ansvar det er de påtager sig. Det er jo ikke sikkert din far har snakket med din søster om det.

    Håber de finder ud af noget smiley


  • #12   15. apr 2008 Og sorry... Zabrina ... ikke Zabina smiley

  • #13   15. apr 2008 Ja det har du helt ret i. Jeg har bare ikke ret meget forstand på hunde..

    Jeg er meldt ind i samme boligforening som ham. Jeg har dog også tjekket alle de andre der er i randers. Jeg har gennem det sidste års tid tjekket tit, for jeg har nemlig en drøm om at flytte i rækkehus.. Så jeg ved udemærket at de ikke hænger på træerne her i byen.. Men de kan jo være heldige..


Kommentér på:
(Kommende) Uansvarlig hundeejer.

Annonce