{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.425 visninger | Oprettet:

køb af hest med seneskade.. {{forumTopicSubject}}

hej.. jeg står om muligvis skal købe en trver med en sene skade..
ejer siger at han godt kan bruges til ridning (skovtur/hygge hest)
og at hans ben hæver ved overbelastning, men at han ikke har ondt i sit ben)

Nogle gode råd??
Hva vil i anbefalde; eller vil i fraråde mig at købe ham??

han skal kun bruges til hygge. (ridning engang imellem)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af hest med seneskade..
  • #1   18. feb 2009 hvis du køber ham, skal du ikke give mere end slagterprisen for ham.

  • #2   18. feb 2009 skal give 3500 for ham med udstyr..
    hun siger at de har haft ham i 6 måneder og der har ikk været problemer med hans ben..


  • #3   18. feb 2009 han er 9 år gammel

  • #4   18. feb 2009 Jeg vil bestemt fraråde dig at købe hesten. Ikke kun fordi du kan støde ind i problemer med ikke at kunne ride den alligevel, men også forsikringsmæssigt. Mange selskaber vil se dokumentation for at hesten kan bruges til ridebrug eller avl, inden de forsikrer.
    Da jeg købte hest fik jeg den gennem en bøjeprøve, men jeg ved at mange også vælger at lade hesten røntgenfotografere inden købet. Under alle omstændigheder, skal du sørge for at få en kontrakt på hesten hvori der står hvad den skal bruges til. Det er DIN garanti for at kunne levere hesten tilbage hvis den ikke opfylder kravene.


  • #5   18. feb 2009 de skal flytte.. de kan ikk ha hest der hvor de skal flytte hen

  • #6   18. feb 2009 har du et forhold til hesten der gør at det er ok med dig hvis du i sidste ende ikke kan bruge den? hvis ja så køb den og ellers nej.

  • #7   18. feb 2009 jeg har selv haft en pony som jeg købte med en sene skade og har aldrig fortrudt det men jeg kendte ham os i forvejen og han var den aller første pony jeg havde redet på så for mig gjorde det ikke noget om han bare skulle stå og jeg kun kunne tage ud for at strigle ham, men rideskolen kunne jo ikke ha sådan en pony stående, jeg var så bare så heldig at da jeg fik ham blev han bedre og bedre og jeg kunne ride stævner, men hvis jeg ikke kendte ham i forvejen havde jeg nok ikke gjort det :o)

  • #9   18. feb 2009 jeg vil også fraråde på det kraftigste. husk at en god hest koster det samme hver måned som en dårlig en syg hest er bare endnu dyrere.

    en senekade kan være mange ting, mange løbsheste bliver kasseret fra banen pga klapsene men de kan oftest sagtens bruges til ridebrug. men hvis benet går ind og hæver ved overanstrenglse lyder det mer alvorligt.

    en anden ting jeg undre på er hvordan de kan sige det ikke gør ondt på hesten, har de spurgt den.

    jeg ville køre den hest direkte til slagteren, det er det mest humane.

    jeg ville hvis jeg var dig tage kontakt til en travtræner og høre om han har en aflagt hest stående til en fornuftig pris, hvis du skal eje ellers kan man tit på rideskole finde en der gerne vil ha en fridag fra hesten indimellem


  • #10   18. feb 2009 Absolut nej,du skal ikke købe en hest med en seneskade.
    Det er at bede om problemer og lad nu være med at lade dit gode hjerte løbe af med dig og købe hesten af medlidenhed...
    Det kan blive meget dyrt i længden og du vil uden tvivl fortryde det....
    Når man køber en hest skal den gå glat igennem en udvidet handelsundersøgelse og det vil en hest med en seneskade aldrig kunne gøre.


  • #11   18. feb 2009 Jeg vil i den grad fravælge hesten. For det første er travheste (ud fra dit indlæg læser jeg det som om hesten er af den kategori) ikke idéelle rideheste; ja man kan ride på dem, men hvorfor ikke købe en ordentlig ridehest i stedet for?
    - En hest med seneskade, er ydermere ikke godt af at blive redet på, så det eneste du kan bruge hesten til er at fodre og passe den - og jeg tvivler, som også er nævnt herinde, at du får den forsikret.

    Find en anden mere ridevenlig og rask hest, så undgår du at "købe katten i sækken".


  • #12   18. feb 2009 det kommer i den grad an på hvor slem den skade er, en seneskade kan have ingen betydning, hvis benet bliver trænet korrekt. Mange fodboldspillere får også seneskader, men kan godt spille, hvis musklerne er trænet til at bære benet. Så det kan altså godt lade sig gøre, dog må benet ikke overbelastes, dvs, springning = aldrig, en vild galoptur i skoven = nix, heller ikke.

    Min veninde havde en pony med seneskade, han havde aldrig noget med benet medmindre han stod stille i en uges tid, og ikke blev startet ordentlig op igen. Hun red meget roligt på ham, så hans ben aldrig blev overbelastet. Hun solgte ham til en pige som havde passet ham i lang tid, og han har det stadig super godt. Går let dressur og skovture en gammel herre på 19-20 år efterhånden.


  • #13   18. feb 2009 Min gamle dressurhest havde en defekt sene i det ene forben, han hævede i begge forben hvis han stod for længe i boks eller uden bandager på. Jeg havde ham i 14år, og har ALDRIG haft problemer med den sene. På trods af jeg faktisk brugte ham enormt meget, både til min egen dressurtræning, min veninde sprang tillige høje klasser på ham, og derudover gik han min. 4 timer om ugen med børn på nakken.
    Så det var ikke unormalt at han var under rytter 2-4 timer på en dag.

    Få en dyrlæge til at lave en sundhedserklæring på krikken, så kan du efterfølgende vurdere om du vil købe en hest, knytte dig stærkt til den og vide den måske ikke holder så mange år.

    Og min gik altså UDEN problemer igennem udvidet dyrlægekontrol m både bøjeprøver og røntgen.


  • #14   18. feb 2009 personligt ville jeg ikke købe sådan en hest....men gør du det alligevel, så husk at få lavet en ordentlig kontrakt, og få den handelsundersøgt for at se om den fejler mere.

Kommentér på:
køb af hest med seneskade..

Annonce