OPERATION X om den danske pelsindustri OPERATION X om den danske pelsindustri
Sær kryds i kalenderen!
På tirsdag d. 27/10 kl. 20 viser Operation X på TV2 afsnittet "Pels på vrangen" om de massive problemer i den danske pelsindustri.
Pelsdyravlere har prøvet at få stoppet udsendelsen, hvorfor mon?
BAGGRUND:
Operation X har undersøgt den danske pelsindustri, som med branchens egne ord er verdens bedste – det stemmer dog ikke overens med, hvad Operation X har fundet ud af. Anima har de sidste 10 år arbejdet for at skabe fokus om minkenes miserable forhold og glæder sig derfor over at der endelig bliver fokus på programmet.
Opgaven netop nu er at sørge for at så mange som muligt kommer til at se programmet og dermed får indblik i en mere dyster side end den, pelsindustrien ynder at fremstille.
Se traileren for Operation X på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=aqk8j-b8U_s
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
Men er nu næsten mere forarget over dem der lukker dem ud, for de kan jo ikke klare sig på egen hånd.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg synes at sådanne udsendelser er vigtige, men tvivler på, at de har den store effekt - folk ved så udmærket godt, hvad der foregår på de pelsfarme, men er åbenbart ligeglade
mar 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 34
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 21 Svar: 518
Jeg har ikke meget til overs for en organisation som Anima, fordi de efter min mening er meget ensidige i deres vurderinger. Som maria nævner er det da vildt at lukke flere hundrede eller tusinde mink ud i det fri. Det er da dyreplageri så det batter!! De har ingen chance for at klare sig i naturen. Så hellere slå dem humant ihjel. Den form for dyreaktivisme giver mig direkte afsky og jeg tror det virker på samme måde hos andre. Hvis man vil frem med et budskab skal man ikke selv begå ulovligheder som overgår det man ønsker at forbyde. Så er man da helt sikker på at miste respekt blandt mange.
dec 2006
Hovhov, du får det til at lyde som om Anima lukker mink ud. Så for en ordens skyld vil jeg understrege, at det gør Anima ikke!
dec 2006
Øhhhh og.... ?
at A har det ligeså ringe som B og C og D betyder jo altså ikke, at A har det godt.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 21 Svar: 518
Nej det er ikke nogen undskyldning at andre dyr heller ikke har de bedste forhold. Men man forbyder vel ikke hønsehold og griseavl af den grund.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
For øvrigt er minken og ræven vilde dyr med vilde dyrs behov og instinkter, så alene af den grund er de faktisk dårligere stillet end andre industri-dyr.
Jeg er ikke bekendt med, at Anima har lukket mink ud, men jeg ved, det har krævet hårdt benarbejde gennem så mange år for dem at indsamle så meget materiale, at f.eks. TV2 nu kan bringe en udsendelse om det, og af og til er det desværre også nødvendigt at gøre noget, der kan sætte fokus og skabe debat.
Vi så det, da de grusomme billeder blev vist i TV af dyr, der i udlandet blev pelset levende.
Det medførte forbud mod import af disse skind fra disse lande.
Vi så det også, da optagelser af Canadisk sælhundepelsning blev vist.
Også det var årsag til forbud mod indførsel af og handel med sælpelse fra Canada.
Og Anima GØR i hvert fald noget, og hånden på hjertet - hvor mange herinde bidrager til dyrevelfærd med andet end en underskrift i ny og næ, når der kommer underskriftindsamling?
Og så vil jeg for øvrigt være så barsk at påstå, at et kort liv i frihed for disse undslupne mink er at foretrække frem for det pinefulde liv i et bur og den død, de ellers har i vente.
Den største bekymring er da også, at disse mink vil "forurene" den danske fauna, når de formerer sig i den natur, vi har tilbage.
Lige igen:
Hvorfor mon har pelsdyravlerne prøvet at få udsendelsen stoppet?
Fordi de har rent mel i posen?
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 367
feb 2008
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 145
Bestemt det er trist når dyr ikke bliver behandlet ordentligt, det er vi helt enige om, men hvad med kreaturer, grise, høns og alle de andre dyr der er stuvet sammen i et bur eller stald ? Hvad med hunde og kattefabrikker, hvor der ikke bliver taget sig særligt af dyret, og de lever under elendige forhold. Det er ok ?
Det at "befri" minken og lukke den ud af sit bur er dyremishandling på højt plan, da den slet ikke kan klare sig i naturen og ydermere er den et skadedyr, så eneste vej er at blive skudt !!!!!
M.h.t til denne udsendelse, så ved jeg at pelsdyravlerforeningen har taget hånd om det, for de gør alt for at tingene skal være i orden. Gu' er der brådne kar imellem, det er der alle vegne, men igen lige trist er det.
Kan så nævne at ca. 85 % af alle minkskind bliver solgt til de kolde lande, så det er ikke meget der ender i Skandinavien.
Det skal nævnes at jeg bestemt ikke er tilhænger af "dyr i bur", jeg kan blive noget så ked af det når jeg ser udsendelser om dyretransporter, dyremishandling m.m, men set ud fra det, så han minkene det altså fint under omstændighederne.
dec 2006
Her hjælper kun bønner.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
JA - det har jeg, endda tre tilfældige steder, og ordet "elendigt" slår ikke til.
Men vend tilbage, når/hvis du har set udsendelsen, og sig så ærligt, om du stadig mener det samme.
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 367
feb 2008
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 145
Jeg så lige i morgen TV at alle de farme der var problemer på var blevet meldt.
Uanset om jeg ser udsendelsen eller ej, så mener jeg til fulde at alle dyr skal behandles ordenteligt, produktionsdyr eller ej
OPERATION X om den danske pelsindustri