718 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Begreberne "huskat" og "blanding"... Begreberne "huskat" og "blanding"...

Jeg ved jeg tidligere har luftet den lidt herinde, men synes det er lidt skægt at filosofere over begreberne ”huskat” og ”blanding af racer”. Håber I bærer over med det smiley

Mine tanker går på hvordan man definere de to begreber og om der reelt er nogen definerbar forskel?
En blanding af racer må være en kat der er blandet af katte der er af forskellige racer… siger vist sig selv.
En huskat – ja hvad er en huskat? Er det en kat der lever i et hus? (Nej, det er vist en forklaring på børnehave niveau) Er det en kat der mindre om de fleste katte i DK og som ikke mindre for meget om en bestemt race (bestemt ud fra eksteriør) ? Er det er kat hvis herkomst og gener vi ikke er bekendt med og ikke kan udlede ud fra eksteriøret? Personligt finder jeg selv den sidste mulighed for gældende. (Kan jo være I er af anden mening?)
Regnes ”huskat” for en ligeværdig gældende race med f.eks. perser, skovkat osv. blot uden stambog (som jeg har forstået på forummet herinde)?
Hvis ja, hvor går så grænsen mellem ”huskat” og ”blanding” ?

En killing hvis forældre begge er af en given race (samme race) er killingen jo selv af den givende race (med regnet huskatte).
Er killingen en blanding af 2 katte af forskellig race (men dog rene racer, med regnet ”huskat”) er den vel en ”blanding”! Også selvom den ene forældre er ”huskat” – og at 50% af generne derfor meget vel står hen i det uvisse! Og at eksteriøret meget vel kan ligene en hvilken som helst renracet ”huskat”!
Lad os antage at killing1 er en blanding mellem to forskellige racer. Killing1 (Der i mellemtiden er blevet voksen smiley får killinger med en ny race – er killing2 fra dette kuld nu en ”blanding”? Det vil de fleste nok sige ja til, en blanding mellem 3 forskellige racer.
Men nu får killing2 (Der også nu er blevet en voksen kat smiley killinger med en anden ”blanding af racer” af samme led – hvad er disse killinger? De kan være sammensat af gener fra 3-6 forskellige racer og racen huskat kan meget vel indgå et sted i kæden. Er disse killinger nu blevet til ”huskat”? Og hvis IKKE hvor mange flere led skal vi så op før vi kalder de kære killinger ”huskat”?
Og vægter en huskats gener tungere i processen mod en ny ”huskat” end en race med stambog? Og i så fald hvor meget?
Og bare for at gøre det hele langt mere bøvlet end det allerede er; Lad os antag at vi kan blive enige om at killing3 fra ovenstående eksempel er første generation af ”huskat”.
Hvad sker der så hvis denne får killinger med en kat af samme led som killing2 ? Altså en ”renracet” huskat får killinger med en ”blanding”. Er killingerne så en blanding mellem 1(huskatten) + 3(blandingen) = 4 racer ELLER er de en blanding mellem 6 + 3 = 9 racer. Og vigtigere; hvad er de? ”blanding” eller ”huskat”? For hvis en huskat regnes for en race – så må sidst nævnte kuld vel være af 4 racer og derfor en ”blanding” – eller?

Mit indlæg er ikke ment som kritik på nogen måde, men er blot et udtryk for min manglende evne til at gennemskue forskellen mellem de to begreber ”huskat” og ”blanding af racer” og evt. min ret så underlige humoristiske sans. Indlægget skal tages med et lille gran salt og ikke alt for alvorligt! Men skulle du side med svaret på bare nogle af de utallige ?-tegn så luft dem endelig smiley

Forsat god aften smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Begreberne "huskat" og "blanding"...
  • #1   3. mar 2006 for at gøre det kort vil jeg mene at en huskat er en hel alm kat...
    en blanding af racer er foreksempel halv main coon og halv huskat eller anden race,,,,
    en main coon uden papir er en ægte main coon og ikke en huskat.... det er bare min mening....

• #2   3. mar 2006 Jeg kan egentlig godt se forskellen i de første led - som du skriver Sabrina (det med stamtavle vil jeg slet ikke gå ind i - det har været oppe så mange gange...)
    Men ja i de første led er det jo lige for- en blanding er en af to forskellige racer, men tricket er hvornår en generationslinie går fra blanding til huskat...
    Er også et stort ? - nu ikke så meget fordi jeg går så meget op i hvad min egen Carla er (hun hører vist til racen "kælemis" smiley - men begreberne synes jeg egentlig løber ud i gråtoner... smiley

• #3   3. mar 2006 Carina - tror det kommer an på hvordan man definerer begreberne... Men er moderen til dine af en ren race - så er de vel blandinger (ala killing2) - eller? Det kommer vel også an på hvad den skovkattemor har parrent med for er det en blaning med 4 forskellige racer i så er vi ude i evt. 5 racer og er det så huskat eller blaning - uh ha' alt for meget hjerne gymnastik med de generationer... smiley

• #4   3. mar 2006 hmm altså jeg har ikke så meget forstand det men når jeg tænker på en huskat så er det sådan en kat som dem men finder ude på landet, men der vil vel altid være racekat i dem et eller andet sted...

• #5   3. mar 2006 Sabrina - se det er jo det... eller er det racerne der altid vil have "huskat" i sig, et eller andet sted langt langt ude i generationerne???

• #6   3. mar 2006 Og hvis det er tilfældet - er racerne så egentlig ikke også huskatte? Men, så er alle katte jo huskatte... *ggg* smiley

• #7   3. mar 2006 Jeg er også skrup forvirret over det. Jeg har sat Hubert under blanding fordi han er halvt main coon og halvt huskat, men man kan ikke se det på ham, men det kan man på hans søster, så er han bare huskat og er hun så blanding, forstår det ik helt:o)

• #8   3. mar 2006 Carina K > tror egentlig bare vi skal sætte kattene der hvor vi nu synes -for begreberne er så diffuse at man aldrig vil kunne trække en defenitiv linie mellem dem... smiley

• #9   3. mar 2006 I teorien er der ingen forskel.

• #10   3. mar 2006 .. Eller også er alle huskatte racekatte ?

• #11   3. mar 2006 Tror jeg vælger at se det som en stor ordleg *ss* smiley

• #12   3. mar 2006 Selvom vi er danskere, "nedstammer" de fleste af os fra vikingerne.

• #13   4. mar 2006 *****carinaSNOBski **** - Jeg vil mene at dine skulle ind under blanding af racer, hvis moderen er skovkat! Min Mille er også under balndinger, da Shiva er mor til hende (hun er skovkat og MC) og faren er en huskat ejg ikke kender...

Men ved ikek hvornår det ikke længere burde hører under racen balndinger, men så længe man et sted tilbage ved at der er noget skovkat eller anden race i, kan man vel i princippet! Men hvornår man kalder det huskat, ved ejg sq ikke... Måske når man tager en kat ind fra gaden, de de fleste vilde katte i dk er huskatte... Må melde pas tror jeg... Jeg kan i hvert fald ikke se andre løsninger på det..

Kommentér på:
Begreberne "huskat" og "blanding"...

Annonce