1.205 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Udstilling Udstilling

Hej.
Jeg har netop fået mig den dejligste Maine Coon killing, og har lidt plan om at jeg gerne vil have ham på lidt udstilinger, men har aldrig haft hverken kat eller hund til udstilling, så er lidt i tvivl om hvordan man forbereder katten på det, og hvad ser dommerne efter? og hvordan foregår det? og hvor tit bliver der afholdt?
Håber der er nogen der kan hjælpe lidt, måske sige noget om hvornår dre bliver afholdt udstilling næste gang og hvor henne, gerne i jylland.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstilling
  • #1   11. feb 2013 Puha det er en del generelle spørgsmål smiley

Man forbereder ved at øve katten i fra lille af på udstilling og i at blive vendt og drejet og blive kigget i ører, mund og rørt ved poter og ved at øve katten i at holde den i stræk (I stræk når det er en Maine coon bla.)
    Vænne katten til at bad ikke er livstruende.

Standarden på Maine coon (det som dommerne vurderer) : (link fjernet) og fifeweb.org/dnld/std/MCO.pdf

Hvordan det foregår er virkelig svært at forklare over skrift, men meget lettere hvis du kommer som gæst på en udstilling og går føl hos en udstiller (da gerne en mco udstiller).

Hvor tit der afholdes ser jeg på her: http://fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

Næste gang der afholdes i Jylland er Fredericia d. 16-17 marts på Vild med Dyr messen.

• #2   11. feb 2013 Har han stamtavle? smiley Hvis, er opdrætteren en der selv udstiller?

Men lære ham at blive holdt i stræk, håndteret af fremmede (smid ham i armene på alle gæster), klippet negle, kigget tænder, ører etc., kigget i øjnene af fremmede. Blive vasket....

Næste udstilling i jylland er i Fredericia d. 16. og 17 marts - på den store Vild med dyr Messe.
    Så kommer der en i Snejbjerg (Herning) weekenden efter, og så først en i juni igen..

• #3   11. feb 2013 Tak, har kigget lidt for standarten.
    Tror jeg vil tage på den ved herning, bor nemlig tæt på så det er lidt nemmere. Ja han har stamtavle, men ved ikk hvor meget opdrætter tager på udstillinger.

• #4   11. feb 2013 Anne Marie - Ok, for ellers kan man nemlig tit finde god støtte deri smiley
    Men det er godt at starte med dem mens de er killinger, og så udstille hyppigt mens de er unge, for så lærer de det meget nemmere smiley

• #5   11. feb 2013 Okay, vil jeg prøve at kigge på, er der en max alder de skal være for at være med eller hvordan? Han er jo kun 3 måneder i øjeblikket

• #6   12. feb 2013 Anne Marie - De kan tidligst komme med på udstilling fra den dag de fylder 3 måneder, og så skal de jo være vaccineret, og vaccinet skal være mindst 15 dage gammel, og må ikke være ældre end den dato, dyrlægen angiver for re-vaccination smiley

Men max alder er der ikke, jeg vil bare anbefale dig at tage ham med inden han bliver 5 måneder efter hvordan min erfaring er smiley
    Det er en alder hvor de som regel stadig tager det hele ovenfra og ned, og leger sig gennem det. Så rammer vi de 7-10 måneder, hvor en del katte godt kan være usikre, men hvor de stadig har behov for at komme med, så de får gode oplevelser alligevel. Og så finder de som regel roen med udstillinger som voksne, når de har lært det som killinger smiley
    Jeg udstiller mine killinger/ungdyr en del (dog typisk kun 1 dag af gangen, tager sjældent en dobbelt uddstilling, fordi de kommer med for øvelsens skyld), og er nok gerne afsted mindst hver 2. måned. Det kan jo så være liiiige rigeligt for en ny, men i hvert fald en gang som killing (3-6) og en gang som ungdyr (6-10 mdr) vil være det jeg anbefaler smiley

• #7   12. feb 2013 vaccinet=vaccinen smiley

• #8   12. feb 2013 Okay, ville det være en ide at tage ham med til snejberg? ikk at udstille ham, men bare have ham med så han vænne sig til de mange mennesker og sådan. Han skal først have anden vaccine her sidst i februar.

• #9   12. feb 2013 Anne Marie - Du må ikke tage en kat med ind på udstillingen, som ikke er tilmeldt og står i kataloget smiley
    Skulle jeg råde til noget ville det være at udstille ham den dag smiley Og så tage til Fredericia på Vild med dyr messen og kigge inden, hvis du synes du har brug for det
    (Jeg sprang bare selv direkte ud i det med udstilling i sin tid) smiley

Og får han sin anden vaccine sidst i februar, er han så rigeligt klar og dækket ind til den tid i marts smiley

• #10   12. feb 2013 Okay, hvordan plejer du at forberede til sådan en dag? og hvad er vigtigt at huske

• #11   12. feb 2013 Anne Marie - Kat og vaccinationspapirer er det allervigtigste.
    Ellers så burgardiner, kattebakke (jeg bruger de der firkantede opvaskebaljer fra Føtex etc., dejlig størrelse og høj kant), skåle, mad og evt. en vandflaske (så man ikke skal rende og finde et toilet).

Og så skal katten have klippet kløer lige inden, samt en maine coon som din skal være vasket og sat op til show smiley
    Der er det allervigtigste i sådan en vask faktisk at få den skyllet HELT ren for sæbe, det kan sagtens tage en 10-15 min.
    Men jeg sender dig lige en pb med nogle nyttige links smiley

• #12   12. feb 2013 Okay, mange tak. Hvad for nogle bure er de bedste at bruge? har nemlig kun en alm kattetransport kasse til ham.

• #13   12. feb 2013 Anne Marie - Der er bure på udstillingen, man skal bare have burgardiner med, for de giver katten en mere tryg fornemmelse smiley
    Alm. transport kasse på vejen til og fra udstillinen er jo helt fint smiley

• #14   12. feb 2013 En udstilling ser sådan her ud inden folk kommer (håber du kan se billedet), med nogle enkelte bure med burgardiner i, fordi bestyrelsen har sat op for deres katte på forhånd
    (link fjernet)

Og sådan her når alle er ankommet
    http://www.jyrak.dk//upl/gallery/6/1716t.jpg

Du kan se mange flere billeder på JYRAKs side: http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=997&WebsiteID=1&LanguageID=1 (vælg hvilken udstilling til højre i den lodrette menu)

• #15   12. feb 2013 Anne Marie ved vild med dyr messen håber i om søndagen at Mco har breed bis.
    Så det kunne måske for dig være interessant for at følge sådan en dag. smiley

• #16   12. feb 2013 Jeg vil meget anbefale dig at finde en MCO opdrætter som vil tage dig under sine vinger:-) Vi kommer til Fredericia men har skovkatte.

• #17   12. feb 2013 Okay, vil prøve at se om jeg kan finde en, men er heller ikk helt sikker på endnu om jeg vil udstille ham, tænkte bare at det kunne være rart vide hvor han lå henne standart mæssigt. Også så opdrætter kan få at vide hvor han ligger

• #18   12. feb 2013 Som opdrætter ved man for det mest hvor de ligger standard mæssig også når man ikke kan forud sige udviklingen som nogle gange spille en et pus smiley
    Jeg ville anbefale dig at kigge forbi vild med dyrmessen og se de forskellige mco'er og deres bedømmelser smiley

• #19   14. feb 2013 Hvordan vænner man katten til at blive badet? Og hvilken shampoo er bedst at bruge? Og skal man tørre dem på en bestemt måde eller er håndklæde nok? Overvejer at tage ham med til snejberg.

• #20   14. feb 2013 Jeg bruger forskellige mærker.alt efter kat og dens pels. smiley
    Men som nybegynder vil jeg anbefale dig at du kontakter Ann Dorrit hun kan hjælpe med at affedter - farveshampoo og textur . Og blandingsforhold ect.
    http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-front.htm
    Også hvordan du kommer i gang med at bade. Så send hende en mail.
    Her hjemme når en lille ny skal vaskes starter vi altid stille og roligt med at vaske bagfra og op. Vi skruer bruse hovedet af og har ikke meget tryk på vandet og så vasker vi op til nakken . Vi vasker aldrig hovedet . Der tager jeg alder højst en hårdt opvredet klud hvis de har brug for det det samme er gældende når vi ellers vasker kat. Og det alder vigtigste er at får alt sæben ud ellers klasker pelsen så skyl skyl og atter skyl

Kommentér på:
Udstilling

Annonce