1.205 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
Udstilling Udstilling
Hej.
Jeg har netop fået mig den dejligste Maine Coon killing, og har lidt plan om at jeg gerne vil have ham på lidt udstilinger, men har aldrig haft hverken kat eller hund til udstilling, så er lidt i tvivl om hvordan man forbereder katten på det, og hvad ser dommerne efter? og hvordan foregår det? og hvor tit bliver der afholdt?
Håber der er nogen der kan hjælpe lidt, måske sige noget om hvornår dre bliver afholdt udstilling næste gang og hvor henne, gerne i jylland.
0 synes godt om
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Man forbereder ved at øve katten i fra lille af på udstilling og i at blive vendt og drejet og blive kigget i ører, mund og rørt ved poter og ved at øve katten i at holde den i stræk (I stræk når det er en Maine coon bla.)
Vænne katten til at bad ikke er livstruende.
Standarden på Maine coon (det som dommerne vurderer) : (link fjernet) og fifeweb.org/dnld/std/MCO.pdf
Hvordan det foregår er virkelig svært at forklare over skrift, men meget lettere hvis du kommer som gæst på en udstilling og går føl hos en udstiller (da gerne en mco udstiller).
Hvor tit der afholdes ser jeg på her: http://fifeweb.org/wp/shows/shows.asp
Næste gang der afholdes i Jylland er Fredericia d. 16-17 marts på Vild med Dyr messen.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men lære ham at blive holdt i stræk, håndteret af fremmede (smid ham i armene på alle gæster), klippet negle, kigget tænder, ører etc., kigget i øjnene af fremmede. Blive vasket....
Næste udstilling i jylland er i Fredericia d. 16. og 17 marts - på den store Vild med dyr Messe.
Så kommer der en i Snejbjerg (Herning) weekenden efter, og så først en i juni igen..
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 508
Tror jeg vil tage på den ved herning, bor nemlig tæt på så det er lidt nemmere. Ja han har stamtavle, men ved ikk hvor meget opdrætter tager på udstillinger.
jun 2006
Men det er godt at starte med dem mens de er killinger, og så udstille hyppigt mens de er unge, for så lærer de det meget nemmere
nov 2011
jun 2006
Men max alder er der ikke, jeg vil bare anbefale dig at tage ham med inden han bliver 5 måneder efter hvordan min erfaring er
Det er en alder hvor de som regel stadig tager det hele ovenfra og ned, og leger sig gennem det. Så rammer vi de 7-10 måneder, hvor en del katte godt kan være usikre, men hvor de stadig har behov for at komme med, så de får gode oplevelser alligevel. Og så finder de som regel roen med udstillinger som voksne, når de har lært det som killinger
Jeg udstiller mine killinger/ungdyr en del (dog typisk kun 1 dag af gangen, tager sjældent en dobbelt uddstilling, fordi de kommer med for øvelsens skyld), og er nok gerne afsted mindst hver 2. måned. Det kan jo så være liiiige rigeligt for en ny, men i hvert fald en gang som killing (3-6) og en gang som ungdyr (6-10 mdr) vil være det jeg anbefaler
jun 2006
nov 2011
jun 2006
Skulle jeg råde til noget ville det være at udstille ham den dag
(Jeg sprang bare selv direkte ud i det med udstilling i sin tid)
Og får han sin anden vaccine sidst i februar, er han så rigeligt klar og dækket ind til den tid i marts
nov 2011
jun 2006
Ellers så burgardiner, kattebakke (jeg bruger de der firkantede opvaskebaljer fra Føtex etc., dejlig størrelse og høj kant), skåle, mad og evt. en vandflaske (så man ikke skal rende og finde et toilet).
Og så skal katten have klippet kløer lige inden, samt en maine coon som din skal være vasket og sat op til show
Der er det allervigtigste i sådan en vask faktisk at få den skyllet HELT ren for sæbe, det kan sagtens tage en 10-15 min.
Men jeg sender dig lige en pb med nogle nyttige links
nov 2011
jun 2006
Alm. transport kasse på vejen til og fra udstillinen er jo helt fint
jun 2006
(link fjernet)
Og sådan her når alle er ankommet
http://www.jyrak.dk//upl/gallery/6/1716t.jpg
Du kan se mange flere billeder på JYRAKs side: http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=997&WebsiteID=1&LanguageID=1 (vælg hvilken udstilling til højre i den lodrette menu)
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Så det kunne måske for dig være interessant for at følge sådan en dag.
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Emner: 6 Svar: 109
nov 2011
feb 2009
Jeg ville anbefale dig at kigge forbi vild med dyrmessen og se de forskellige mco'er og deres bedømmelser
nov 2011
feb 2009
Men som nybegynder vil jeg anbefale dig at du kontakter Ann Dorrit hun kan hjælpe med at affedter - farveshampoo og textur . Og blandingsforhold ect.
http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-front.htm
Også hvordan du kommer i gang med at bade. Så send hende en mail.
Her hjemme når en lille ny skal vaskes starter vi altid stille og roligt med at vaske bagfra og op. Vi skruer bruse hovedet af og har ikke meget tryk på vandet og så vasker vi op til nakken . Vi vasker aldrig hovedet . Der tager jeg alder højst en hårdt opvredet klud hvis de har brug for det det samme er gældende når vi ellers vasker kat. Og det alder vigtigste er at får alt sæben ud ellers klasker pelsen så skyl skyl og atter skyl
Udstilling