{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.927 visninger | Oprettet:

Sphynxrex blanding {{forumTopicSubject}}

Hej alle ??
Jeg går lidt med tanken om at gå på udstilling med min smukke dame, men hvilken kategori ville hun skulle tilmeldes da hun er en smuk blanding af sphynx og selkirk rex? Kan ikke rigtig finde noget på nettet om det!? Og da jeg ikke har prøvet det før, ja så ved jeg ikke meget om det... På forhånd tak ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sphynxrex blanding
  • #2   16. apr 2015 Ih okay, tusinde tak det vil jeg lige kigge nærmere på så, det er egentlig også ment som sådan lidt på hobby plan fordi at jeg syntes hun er så dejlig smiley

• #3   16. apr 2015 Sikke da et sjovt mix men hvor ser kun kær ud.
    Ja herinde skal hun oprettes som blanding af racer, håber du får hende oprettet vil gerne se flere billeder af din pige :).

• #4   16. apr 2015 Det var da en sjov blanding smiley Hvor har du hende fra ??
    Ja jeg vil også gerne se flere billeder af hende og velkommen til smiley

• #6   16. apr 2015 Jeg ved faktisk ikke meget om hendes fortid, jeg har købt hende af Århus dyreværn der har reddet hende, hun har været lukket ude hele vinteren den lille stakkel, det er et mindre mirakel at hun har overlevet kulden, men hun er overraskende nok det mest tillidsfulde og kærlige væsen til stadighed. smiley
    Og mange tak!

• #7   16. apr 2015 Okay, så blandingen er bare en antagelse? For umiddelbart kan jeg nemlig ikke se selkirk'en i hende, og vil mere tro at hun er en sphynx blandet med noget andet smiley

• #8   16. apr 2015 Det står i de papirer jeg har på hende, jeg har fået alt hvad der findes, sågar Dyrelæge regninger tilbage fra 2010 hvor hun blev født, alle vacciner osv. Er overholdt fra tidligere ejer, så jeg er sikker. Man kan også tydeligt se selkiek træk i form af den krøllede "fårepels" hun har på benene og kinderne, samt de krøllede knurhår. Tidligere ejer gad bare ikke have hende mere, så derfor smed hun hende ud i kulden uden vådt, tørt eller ly for vind og vejr!

• #9   16. apr 2015 Milla - (Mange) Sphynx er faktisk langhårede genetisk, det kan bare ikke ses for den manglende pels. Den krøllede pels er der mange rex'er der har (devon rex, cornish rex, german rex), og det jeg mener er at hendes kropsbygning og især hendes ansigt er Helt anderledes end en selkirks er. De er meget kraftigere og meget rundere og kortere i hovedet. Hun ligner derimod mere en "rigtig" sphynx i hovedetype, og ikke en blanding mellem noget meget kort og rund og en sphynx smiley
    Ægte sphynx katte kan faktisk også få hårvækst rundt omkring på kroppen, selvom jeg aldrig har set så meget som din har, udover på den der "sphynx med manke" som dukkede op for nogle år siden.
    http://messybeast.com/images/long-sphynx.jpg

Muligheden er faktisk også at hun er en Don Sphynx (det er et andet gen der giver skaldetheden der), der har jeg kunnet finde en del billeder af katte der ligner hende i hårvækst.
    http://www.donsphynx.eu/Chita1.jpg

Så det er ikke på nogen måde en kritik af hende, blot en spekulation ud fra billederne smiley

• #10   16. apr 2015 Det her er i øvrigt en blanding mellem en perser og en sphynx smiley

profilbillede
  • #11   16. apr 2015 Er det hende her du har købt ???

profilbillede
  • #12   16. apr 2015 Til den annonce skal der lige siges at der selvfølgelig ikke findes hårløse Selkirks det er simpelthen noget sludder smiley

• #13   17. apr 2015 https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/s851x315/11082599_10206496621033632_3168766284761256545_n.jpg?oh=0fc85af53de205060212aedbcd038f77&oe=55E1E757&__gda__=1437256104_3551d4d3760cc3775c3724277ecfbc9a
    hvad vil du så kalde den killing der smiley De findes skam men de fleste vokser vist fra det. Det er en f1 perser/selkirk rex. Er dog mest udbredt hos de homozygote(dem med 2 rex gener)
    https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/1800284_4670669141715_4119243836833522852_n.jpg?oh=5df34a2258b5756d7465372f64eec0c5&oe=55DBDD39&__gda__=1440692036_9735daa3dfdef81bd2077303a1696dda
    den her er homozygot

Vil finde det meget usandsynligt den er cornish eller devon mix da begge disse er ressisive og derfor ikke vil give krøl.,men kan måske være le perm det er vist dominerende hvis jeg har forstået rigtig(ikke den race jeg ved mest om). Men nu kan en killing jo tage udseende efter både far og mor eller et mix alt kan jo ske med blandinger

• #15   17. apr 2015 Ja, det er hende, der står bare det andet også i papirerne også og at hun er skildpadde farvet. Men dejlig er hun smiley men for mig er det også underordnet fordi at hun er såååå skøn og venlig over for alle.
    Har googlet nettet tyndt da hun kom hjem, da jeg selv syntes at hun på ingen måde kun kunne være en selkirk rex smiley har haft kat siden jeg var barn, så ved efterhånden en del om de kære små kræ.

• #16   17. apr 2015 Lækker kat i øvrigt Eva, den er godt nok en skønhed smiley

• #17   17. apr 2015 Milla - Ja sød og dejlig er det vigtigste, og det andet er også mest sådan nogle nørde spekulationer smiley

• #18   17. apr 2015 Vivian - Ikke så underligt med den killing når man nu efterhånden kender allel serien på KRT71 og ved at arvefølgen går: selkirk rex mutation > alm. pels > cornish rex mutation > sphynx mutation smiley

• #25   17. apr 2015 Hvad mener du Eva? den der sætning kunne jeg ikke lige forstå:) Er jo vidt forskellige mutationer der ikke er forbundet.

Winnie er de 2 der Gentestet for at være homozygoter eller er de efter 2 gentestede homozygoter. Hvis ikke er det et kvalifiseret gæt de er homozygot. Se bare den killing jeg viste som eksempel (og som fodnote perser er skam fuld ud lovlig indkryds og den killing er en vaske ægte SR/SRL) man ville formode den var homozygot men den kan ikke genetisk være homozygot da kun den ene forældre er curl. Så uden gen test er et altid kvalifiserede GÆT.

Har aldrig påstået ALLE homozygoter kan være skaldet eller har skaldede perioder. Sagde NOGLE var delvis skaldede i perioder ikke KH. At du påstår disse ikke eksistere viser jo bare din uvidenhed de er skam derude.
    Det med de går fra LH til KH pels under fæld/årstidsbestemt det sker skam også med min garanterede heterozygote han(straight far).

Skal nok lede efter nogle billeder af voksne homozygoter der i periodevis mangler pels.Er jo ikke dem folk viser mest frem Bemærk stadig billede nr 1 den er skaldet(og heterozygot for at vise du intet kan vide uden gentest eller sikre parringer, dvs glat/krøl eller homo/homo) ikke som dit eksempel af en formodet homozygot der bare er kh.

• #27   18. apr 2015 Tzari - Hov, der skulle stå devon rex og ikke cornish smiley Giver det mere mening så?
    Altså at genet KRT71 har 3 forskellige mutationer og det jeg skrev før er "dominans rækkefølgen"? smiley

• Lena M
    Lena M Tilmeldt:
    apr 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #28   19. apr 2015 Så gøy! Både den Selkirk Rex killing Tzari postet og den som Selrexwin la ut har samme antall par med genet som gir krøller. Altså to-som de arver av BÅDE mor og far. Killinger reagerer forskjellig, hvor noen blir helt hårløse i en periode til de er rundt 6 mnd, og andre mister gjerne ikke pels i det hele tatt.

Når det gjelder den katten som er kjøpt så vil jeg si det er en Devon Rex langhår, men veldig lite pels

• Lena M
    Lena M Tilmeldt:
    apr 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #29   19. apr 2015 Curly Duncan van Brifety mistet all pels som kattunge, og fikk den tilbake etter 6 mnd. Han mistet store deler av pelsen når han parret. Så de kan miste pels i løpet av hele livet som homozygote

• #30   19. apr 2015 Kan se FIfe har ændret indkryds vilkår under godkend processen. I TICA og CFA er Perser og brite kryds stadig acceptable indkryds hvor afkom er SR/SRL, der finde andre regi end Fife. Bare fordi Fife ikke godkender det er det ensbetydende med det er"dårlig avl". eller som du skrev
    " Der er desvære nogle uforstandige avlere der der prøver at ødelægge rasen med de div. skavanker/blandinger men så er det jo heller ikke Selkirk Rex længere. "
    Selkirk rex er faktisk bygget på brite og perser avls grupperne smiley

Hvem er din "meget kyndig læmand" siden han/hun ikke ved homozygote kan have hårløse perioder. Er alment kendt hos selkirk rex opdrætterne og havde du spurgt andre end den ene person, havde du fået at vide det skam forekommer og ikke er en fiks ide Vivian har at påstå det forekommer.

• #34   19. apr 2015 Winnie læser du kun det du vil. Læs dog Lenas indlæg hun fortæller netop de KAN blive hårløse i perioder ikke korthåret men håløse Du viser billeder af 2 der bliver korthåret om sommeren. Det gør min dreng også det er et helt normal fænomen intet med dårlig avl og skavanker at gør..
    2 årig selkirk rex. f1 exotic/selkirk rex på billedet.
    Ingen har talt om munchkin..
    Der findes andre forbund end Fife de fleste selkirks blive opdrættet i tica og cfa ikke i fife og i de 2 er brite og perser stadig godkendt indkryds, hvor har du 2012 og 2015 fra. Tica har ikke planer om at lukke af for disse 2 avls grupper som blodfornyer

profilbillede
  • #36   19. apr 2015 Suk fatter ikke jeg orker. Der findes andre forbund end FIfe... TICA og CFA godkender fortsat perser og Briter har aldrig påstået det gælder fife også.

Jamen du får lov at tro på der ikke findes periodevis nøgne selkirk rex og kan så få et chok når du selv står med en eller en af dine kommende killing kobere gør. Så kan du jo beskylde opdrætterne af forældre dyrene for at kattene ikke er racerene. Lidt svært at diskutere med en der nægter at læse hvad man skriver men er dumstædig og ignorere beviser fordi de ved bedst.

• #37   19. apr 2015 Tzari - Jamen Winnie skriver jo da netop også at de kan have perioder som hårløse? Bare ikke være det permanent.

• #38   19. apr 2015 "Den Homozygot killing smider sin pels så den bliver korthåret en kort periode inden den får sin fulde pels igen, den kan fælde mere kraftig end den Heterozygot killing, MEN BLIVER ALDRIG HÅRLøS "
    " Og den skaldede killing vil få pels i 3 md alderen. "
    " Mine billeder beviser jo netop at de kan have mere eller mindre hårløse fældingsperioder især som Homozygot, men ikke som 4 årig forblive skaldede som TS. kat. "
    Hun viser billeder af katte i kh pels. Så jo hun påstår de aldrig er hårløs men bare fælder og det går over i 3 måneders alderen hvor de får deres pels igen. Kan godt ske det ikke er det hun mener men det hun skriver og må forholde mig til det der skrives smiley

• #40   20. apr 2015 Tzari - Nej, en selkirk rex bliver aldrig permanent hårløs som f.eks. sphynx er og peterbalds kan være, og i hvert fald for mig er det meget tydeligt at det er det Winnie mener med det du citerer smiley Alene det første citat beskriver jo at killingen bliver hårløs, bliver korthåret og og så langhåret?

• #41   20. apr 2015 Ofte er det en god idé at stoppe sig selv når det kammer en lille smule over, det grænser sig efterhånden til en form snobberi, hvilket på igen måde var meningen med dette spørgsmål/emne, så uanset hvilken form for kamp i har kørende burde i tage den i et mere privat forum hvor andre mennesker, inklusive mig selv ikke behøver at skulle følge med og blive belemret med mange mails om hvem der har ret og hvorfor hele tiden, det er jo tydeligt at i aldrig bliver enige! Tak for jeres svar på mit spørgsmål, godnat og sov godt...

• #42   22. apr 2015 nu er jeg ikke expert inden for katte osv osv, udover at jeg selvføllig har haft 2 katte (har den ene ennu)

men det Eva skriver med at en sphynx KAN udvikle hår vækst, der tænker jeg bare:

ville den hårvækst der er på lige denne sphynx ikke være naturligt / startetisk for den selv at anlægge for at skærme sig mod vind og vejr ? nu hvor den nuværende ejer skriver at den anden ejer bare har smidt den ud og lade den gå ude i vinteren / kulden ?

det er bare en tanke...

• #43   22. apr 2015 Ved ikke om du har fået svar på det med at udstille? Da du ikke har en stamtavle på katten, kan du kun udstille som huskat MEN som en anden også har skrevet vil hun ikke klare sig særlig godt, da hun har alt for meget Racekat i sig, blandingskatte er ikke velsete i den sammenhæng og hun vil sansynligvis blive enten diskvalificeret eller få en dårlig bedømmelse. Rigtig ærgerligt når du nu har fået lyst til at udstille.....måske du kunne overveje at anskaffe dig en udstillingsegnet kat?
    Vh Heidi

• #44   23. apr 2015 Det beviser jo kun den top aurogance der hersker hos nogen af de der dyrker kun de rene racer

• #45   23. apr 2015 Carsten - Hvad mener du? Hvilken top arrogance?

• #46   24. apr 2015 Jeg mener ikke at ejeren af denne kat er, mener bare at de der står for de udstillinger er aurogante når de diskvalificere en kat fordi de ikke vil fortælle hvad en blandet kat skal stilles op til selvom du forsøger at finde frem til hvad du skal stille den op under....

• #48   24. apr 2015 Det har ikke spor med arrogance at gøre Carsten, at udstille katte er jo en konkurrence på hvilken kat der lever bedst op til en standard, altså en beskrivelse af hvordan en bestemt race skal være og krav til type, og vurdering af alt fra hvordan øjne er placeret, til længde på hale og om det passer til den beskrivelse/standard der er på den enkelte race. Også huskatte har en form for standard og hvis man ikke ligner en huskat, jaa så klarer man sig ikke godt i konkurrencen. Jeg synes faktisk ikke du kan være bekendt at kalde hele kattesporten for arrogant, vi er katte elskere med sportsånd og bruger mange penge og tid på både at tage til udlandet og sikre en god standard på vores elskede katte og ja jeg elsker mine Tyrkiske vaner, jeg elsker sporten og mit avlsarbejde, med mine racerene katte, hvor jeg bruger masser af tid og penge på at tage til udlandet for at finde den rigtige hankat til parring af mine hunkatte, så jeg opnår den bedst mulige kombinationen. Arrogant????? Næh det mener jeg nu ikke, jeg har en stor interesse og hobby. Jeg elsker alle katte og har selv haft huskatte i mange år, men nu er jeg bare blevet bidt af kattesporten og som alle andre sporte har den altså nogle regler, som iøvrigt hvis man ved lidt om sporten giver rigtig god mening.
    Hvis man gerne vil "udstille" sin blandings kat så kan man jo prøve nogle af hobby udstillingerne. F.eks Roskilde dyreskue. Her opnår man ikke titler eller får certifikat men man får sin kat vurderet af en dommer( mener jeg) og måske nogle opdrættere (vi er ikke arrogante allesammen)

• #49   24. apr 2015 Jeg tænker også, at hvis ikke det er standarden for den enkelte race kattene skal bedømmes på, hvad skal de så bedømmes på? Sødhed, mest langhåret eller korthåret, store ører, lang hale, farve og så er det dommernes egen personlige smag???? Så kan du jo bare komme og bedømme Carsten for dommeren ville jo så ikke behøve at vide noget som helst om racestandarder og behøver ikke tage en lang uddannelse og rejse rundt i det meste Europa for at få uddannelsen( det er faktisk en ret omfattende og kostbar udannelse) ja undskyld Carsten, men jeg synes det er dig der er arrogant, når du kommer med denne holdning uden at have kendskab til konkurrencen!

• #50   24. apr 2015 Carsten - Jeg synes da at det ret så tydeligt er forklaret hvad man kan stille en blandingskat/kat med racekattelignende træk op under i tråden her? Edit: Det havde Gitte S så svaret på, og jeg kan se at hun har slettet sig herinde - så hendes svar er derfor forsvundet, fordi kattegalleri er så trælse at slette indlæg når en bruger sletter sig smiley
    Men Gitte S havde altså skrevet et rigtig fint indlæg om hvordan Milla's kat ville kunne klare sig i de forskellige organisationer.

Derudover er jeg helt enig med Heidi Z.

• #51   26. apr 2015 Hej Milla K
    Hittekat.dk arrangerer en hobbyudstilling i Galten 2 maj. Måske det var noget at prøve?

Kommentér på:
Sphynxrex blanding

Annonce