1.968 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
25 Svar
Hjælp hvad betyder det!? Hjælp hvad betyder det!?
Hej alle sammen.
Nu kan jeg ikke holde mig tilbage mere med min nysgerrighed. Jeg ved, som I nok snart vil forstå, ikke så meget om katte sådan rent 'udstillings-mæssigt' i hvert fald og med hensyn til at kunne beskrive sin kats udseende. Derfor lyder mine spørgsmål nu; hvad betyder tortie med eller uden tabby og lign. forklaringer?? Hvordan ville jeg f.eks. skulle beskrive mine to katte?
Derefter vil jeg spørge; hvad er det helt præcis, man ser på til en udstilling ved kattene? Ser man f.eks. også på kattens personlighed?
Håber I vil indvie mig i denne nye verden
Kh. Mie
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 56 Svar: 414
Hej igen...
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 65
jan 2007
Har lige læst om en kat, der beskrives som makrel et eller andet...?? :-S
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 17 Svar: 84
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 65
aug 2006
aug 2006
jan 2007
aug 2006
aug 2006
jan 2007
aug 2006
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 461
Mon betegnelsen hedder sort spotted tabby tortie....er ikke helt sikker...
Hvis du udstiller huskat, skal katten for det første ligne en huskat, for det andet være harmonisk opbygget (kroppen skal "hænge sammen") og for det tredie have en god personlighed.
Kattene skal være 3 måneder (ikke 12 uger, men 3 måneder) gamle inden de udstilles første gang, og skal neutraliseres senest som 10 måneder gamle, hvis du vil fortsætte med at udstille dem.
Jeg har en lille udstillingsguide til huskatte liggende på min hjemmeside - den er ikke helt færdig endnu, men de indledende træk er at finde: www.gizzemissen.dk - kig i menuen til venstre.
Og ellers rigtig meget held og lykke. En rigtig god ide er at deltage i en udstilling eller to som publikum for at se hvad det hele går ud på. Hvis du har mulighed for at komme til Hjallerup den 31. marts eller 1. april, skal du endelig finde mig og min husbamse, så kan du følges med os til bedømmelse hvis det har interesse?
jan 2007
Hvordan synes du mine katte ser ud rent race-mæssigt? Du skriver på din side, at huskatte skal ligne huskatte for at have en chance.. Mille og Malou er jo halvt Maine Coon, men jeg kan ikke selv se det på dem.. Kan du? hehe..
Tak for din hjælp!
Kh. Mie
sep 2005
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
altså det er sådan jeg har forstået men jeg har absolut ikke forstand på det så hæng mig ikke op på noget.
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 32 Svar: 108
jan 2007
Gizzemissen: Jeg har læst herinde om en, der ikke ville til stævner med sine katte, dog måske nogle hobby udstillinger - kan du fortælle mig, hvad forskellen er??
Kh. Mie
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Tabby henfører til kattens mønster.
Der kan så være flere forskellige slags tabby-mønstre eller katten kan slet ikke have det.
En helt sort eller bare hel-farvet uden mønster kaldes for helfarvet eller især "non-aguti".
Af tabby mønstre er der i hvert fald treforskellige der er ret almindelige.
Der er makrel tabby som er den normale tynd stribede som vi ser ¨på så mange huskatte.
Så er der blotched tabby som er en større mønster med bredere striber og lige som en cirkel på kattens sider (Min Mea har det fx men ikke ret tydeligt)
Og så er det spotted tabby. Som er plattede katte. Det er ofte ligesom makrel tabby, striberne er bare brudt op i pletter på kroppen (der er især en del bengalere herine der er det)
Og så er der alle de forskellige faver:
Der er sort, og blå som er en fortynd af sort.
Rød og creme som er en fortynding af rød.
Så er der sorttortie, hvor katten er både rød og sort.
Blåtortie hvor katten er både blå og creme.
Disse er altid hhunkatte pga noget med den måde generne for farverne nedarves (er det (i meget. meget sjældne tilfælde) en hankat har han en kromosomfejl).
Tortie kan både være med tabby og uden.
Er den ude er det normalt noget meget rodet sammen noget.
Er den med et tabby mønster er det ofte i mere afgrænsede områder af skiftevis sort og rød.
Alle disse farver kan self være med hvid. Og katte kan self også være helt hvide.
Jeg håber det her var lidt en forklaring på alt det med farver og mønstre, spørg endelig hvis de rer noget.
Mie-Lykke - Ja hvis du kun vil have den ene og ikke dem begge med, vil jeg anbefale dig at tage den med der bedst kan lide at blive holdt, og klare fremmede mennesker og lyde :o)
Både udseende og kondition tæller, men især for huskatte spiller temperamentet også rigtig meget ind :o)
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Og Mille ligner også en tortie tabby. Her kan jeg så ikke helt se om hun er spotted eller makrel (kommer an på hvor brudte hendes striber er :o)
sep 2005
Den største forskel er at resultaterne på den internationale/nationale udstilling tæller med, forstået sådan at man altid får en skriftlig bedømmelse af sin kat og dens resultat kan bruges til for eksempel klubbernes toplister. Hobbyudstillinger er "for sjov"-udstillinger, her kan man for eksempel prøve sin kat af inden man melder til en international/national udstilling, men resultaterne på en hobbyudstilling tæller ikke med nogen steder. De internationale/nationale udstillinger er altid arrangeret af en af de fire hovedklubber, hvor hobbyudstillinger ofte er arrangeret af studiekredse, specialklubber m.m.
Giver det nogen mening overhovedet når man ikke er inde i udstillinger?
aug 2006
jan 2007
Ej men tusind tak Eva K og Gizzemissen for jeres dybdegående svar! Både Mille og Malou er hvide på maven, ved munden og lidt på poterne, og de er nok begge tortie spotted tabby, da deres mønster ligner hinanden til forvæksling med prikker og striber.
Men igen - tusind tak for jeres hjælp.
Jeg tror, jeg vil prøve sådan en hobby-udstilling med Malou på et tidspunkt og se, om det er noget for mig. Kan alle og enhver kommer som publikum til sådan en udstilling? Og i såfald, - hvordan finder man så ud af, hvor der er en og hvornår?
Kh. Mie
sep 2005
Alle kan komme som publikum til en hobbyudstilling ligesom de kan til de andre udstillinger. Nogle steder er der entre, andre steder er det gratis.
Jeg ved at der er hobbyudstilling i Herning den 12. maj, det er vist den første der kommer i Jylland i hvert fald.
Hobbyudstillinger der afholdes af ex. Jyraks studiekredse, vil du kunne finde på www.jyrak.dk, under punktet studiekredse og så de enkelte kredse. Vi skulle have haft i Randers i går, men det gik i vasken på grund af akutte lokaleproblemer. Men vi skal nok få en udstilling stablet på benene inden året er gået.
Hjælp hvad betyder det!?