Et par hurtige spørgsmål.... {{forumTopicSubject}}
Jeg har jo adopteret/overtaget et par dejlige drenge (maine coons) og nu er deres personlighed virkelig kommet frem, og selvom jeg har tre andre katte... er der nogle ting jeg har undret mig over....
1. Både Ticco og Tiger skraber på gulvet, inden de spiser og drikker, ligesom når de er på bakken. Og det er ikke bare et par få gange... men faktisk ret længe....
Hvad kan det skyldes ???
2. Tiger tørre numse af i mit gulvtæppe når han har skidt... hvordan kan jeg stoppe det???
3. De er åbenbart ikke været vant til at blive børstet...og jeg kunne se, at de var klippet ret kraftigt ned, da jeg hentede dem... hvordan vænner jeg dem til at nyde at blive børstet ????
Lige nu forgår det med stille og rolige bevægelser og kæl med den ene hånd og børsten/kammen i den anden og masser af god bider ...men det er bare ikke nok og mine hænder er fyldt af katte krat.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
2 han kan have orm eller problemer med analkirtlerne eller have en lille smulle tilbage han ikke kan få gjort rent.
3 Dette problem kan komme til at tage lang tid at løse. Men jeg vil starte med en hårbørste fx til mennesker og starte forsigtigt derfra. Gør det gerne til en hygge-situation og skift efterhånden børsten ud med en god kam, der passer til en MCO Pels.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Tak for svarene*S*
Han har ikke orm... alle 5 fik ormekur for en uge siden og han gør det stadig.... og ja jeg tror også det er fordi han har noget til at sidde... eller det kan jeg se, da jeg har fået "bremsespor" flere steder... Adder ! Så er løsningen at rende efter ham med en vådserviet ????
Vi bruger både en hårbørste og sådan en stål kam men om den er til MCO ved jeg ikke lige???
feb 2010
Jeg mente ikke at den skulle være til MCO specifikt, men en der passer til en semilanghårspels, så mon den du har ikke er ok.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
okt 2011
Mine drenge lever af RC sterilised.... og det glider fint ned*S*
De gør det også når de drikker vand og selv ved vådfoder, rejer osv så jeg tror ikke lige det er pga smag*S* Men åbenbart bare noget de gør....
Jeg var bare bekymret for om det var noget adfærds mønster der var "unaturligt" og "usundt" for dem.
Men tak for dit bud *S*
jan 2012
Nu ved jeg ikke hvor gamle dine katte er men det kan også være noget de vænner sig af med på et tidspunkt
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
okt 2011
jan 2012
okt 2011
Det er nemlig helt fantastisk
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Hvad kan det skyldes ???
SVAR:
Mine gør det, når de drikker.
Det siges, at være et levn fra deres vildtid, hvor de skulle feje visne blade af vandet eller slå hul på isen.
Selv troede jeg først (skeptisk som jeg er), at de gjorde det for at sætte vandoverfladen i bevægelse for ikke at stikke næsen ned i vandet, da katte har et dårligt nærsyn, men mine huskatte gør det aldrig, så der er jo nok noget om snakken
Når de spiser af samme fad på én gang, skraber de ikke ved maden.
Kun, når de spiser enkeltvis og ikke altid.
Hvis dine katte bliver fodret med afmålte portioner og ikke har fri adgang til deres foder, kan det måske skyldes, at maden skal gemmes.
---
2. Tiger tørre numse af i mit gulvtæppe når han har skidt... hvordan kan jeg stoppe det???
SVAR:
Det gør de fleste katte, hvis de har afførings-rester i rumpen, når de har været på bakke. Det er faktisk ret "fornuftigt", da afføring indeholder bakterier og nogle gange parasitter, så det er der ingen grund til at få i sig.
Du kan evt. klippe hårene omkring rumpen, så der ikke er så meget, det kan hænge fast i.
Er afføringsn tynd, bør du få skik på deres maver.
-----
3. De er åbenbart ikke været vant til at blive børstet...og jeg kunne se, at de var klippet ret kraftigt ned, da jeg hentede dem... hvordan vænner jeg dem til at nyde at blive børstet ????
Lige nu forgår det med stille og rolige bevægelser og kæl med den ene hånd og børsten/kammen i den anden og masser af god bider ...men det er bare ikke nok og mine hænder er fyldt af katte krat.
SVAR:
Du bærer dig helt rigtigt ad, MEN jeg ville alligevel få dem "løveklippet" (barberet ned bortset fra hale og krave) hos en dyrlæge.
Så kan I sammen stille og roligt starte forfra, og kattene vil komme til at forbinde det med noget rart, når pelsen er vokset ud igen. Det varer kun ca. 4 mdr.
Til nu har de sikkert forbundet håndteringen med noget meget ubehageligt, for det har selvfølgelig gjort ondt på dem.
Og vent med at børste/rede dem, til de er søvnige og ikke i gang med at lege.
-----
PS:
Med hensyn til foder, ville jeg aldrig bruge foder til sterilisede katte og slet ikke til så unge Maine Coon. De er ikke færdige med deres udvikling, og foderet indeholder unødige fyldstoffer for at mætte dem.
Så ville jeg i stedet for give dem mere vådfoder (som de forhåbentlig også får) og gerne meget forskelligt.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
jun 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 21
okt 2011
Mine katte har altid fri adgang til foder og de får vådfoder hver dag. Jeg fodre med det som jeg fik anbefalet af dyrlægen.... da jeg ikke kunne få dem til at spise det foder særligt til MCO, som jeg først havde købt ind og da alle mine drenge er kastereret, så var det det der lå lige for. Der er heldigvis ingen der har tynd mave:)
Vi børster om aften foran brændeoven når de rigtig ligger og gasser sig.... og det også meget godt... undtaget når det er baglårenes tur.... det er næsten umuligt...
Men jeg tror på at det nok skal lykkes.... og finder jeg så en filt så er saksen hurtig fremme:)
Og den bliver også brugt til Tigers mås nu, for ja han var meget langhåret og det er jo ikke sjovt at rende rundt med "dingle bær"
okt 2011
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
okt 2011
Rart at blive bekræftet i, at man gør noget rigtigt, jeg har nemlig ikke haft langhårs katte før *SS*
De er ikke ømme, ømme, altså der er ikke noget der gør ondt.... heldigvis *S*
jun 2008
okt 2011
Hårboldene kommer fint ud den anden vej *SS*
feb 2010
jun 2008
Et par hurtige spørgsmål....