{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Madtyv {{forumTopicSubject}}

Min mor har en halvstor killing på et halvt år, der meget passende har fået navnet Gadaffi, for han er lidt af en tyran.
Han er nok den mest nærgående kat jeg nogensinde har mødt. Han er ualmindelig madglad og spiser hvad som helst - også selvom han ikke får lov, og det er et stort problem.
Man kan sætte sig i sofaen med en mad, og så hopper han op til en og går direkte efter maden. Hvis det ikke var fordi han bliver skubbet væk, eller sat ned, så ville han spise maden ud af hånden på en uden en mine.
Og han er utrolig tålmodig og ligeglad med skældud. Man kan råbe, skubbe, eller om nødvendigt give et dask på spidsen af øret (Nej, jeg slår ikke katten), men han er splintrende ligeglad. Han ligger sig måske bare i ens skød efter at have fået et "NEJ", men man kan stadig ikke vide sig sikker på om han pludselig langer ud efter maden.
Han gør også alt hvad han kan for at komme op til spisebordet for at stjæle din mad direkte fra tallerkenen - igen, fuldstændig kold overfor skældud.

Sagen er at hans bror har haft samme tendens. Mao, som han hedder, bor hos min egen bror og hans kæreste, og jeg anbefalede dem at de klikker trænede Mao for at få ham til at arbejde for føden, frem for at stjæle den. Og det har virket for dem.
Så jeg tænkte at det måske også var det der skulle til med Gadaffi. Jeg har prøvet at lære ham et par tricks, og han er også blevet god til at følge target stick, og er pt. ved at lære at ligge sig på kommando... Men det har desværre ikke rigtig ændret noget på hans mad tyveri.
Vi har også forsøgt at lære ham som minimum at sidde pænt når der bliver delt godbidder ud til ham og de andre katte, men det er som om han glemmer det ret hurtigt.

Det skal måske nævnes at han endnu er ukasteret, så det er muligt det nok også har noget at sige.

Har I nogen forslag eller metoder til at lære ham at stoppe med dette mad kleptomani?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Madtyv
  • #1   19. dec 2012 Hvor det dog lyder som Mini ! ;D
    Har dog lært ham, at han ik selv må tage noget. Og har jeg simpelhen gjort ved bare at fjerne ham så snart han hoppede op, og/eller brugt en lyd, som lige fik ham til at koncentrere sig om mig frem for maden.. Idag kan han let sidde lige ved siden af mig, uden at han røre min mad

• #2   19. dec 2012 Har den mad til rådighed hele tiden? Altså tørfoder.

• #3   19. dec 2012 Karin- Ja. Det sker selvfølglelig at skålen er tom engang imellem, men hvorvidt der er noget eller ej, ændre desværre ikke på at han synes vores mad er bedre smiley

Jeg glemte også at nævne at han nogen gange virkelig går til ekstremer, og kan finde på at stjæle en pakke boller eller sågar bidde hul i en pose MEL der står på køkkenbordet (hvor han også gerne hopper op, når han tror vi kigger væk). Min mor er nød til at gemme sit brød i microbølge ovnen fordi han ellers hopper op og bider hul i posen smiley

• #4   19. dec 2012 Hmm jeg tænker det samme som Karin, har han mad/ tørfoder til rådighed altid??
    En mæt kat vil sjældent stjæle..
    At han ikke er kastreret tror jeg ikke vil gøre en forskel lige i denne situation..

Dernæst vil jeg så også nævne at han jo som du siger er 6mdr. det vil sige han er i lømmelalderen og lige den alder da er katten vilje døv og bare enormt fræk, har selv en på snart 8 mdr. som stadig er i lømmelalderen og det kan virkelig være en prøvelse fra tid til anden, dog har jeg fået lært hende ikke at hoppe op til os når vi spiser, men det ha også krævet en del tålmodighed, det skal siges mange gange og hver eneste gang uden undtagelser..

• #5   19. dec 2012 Jeg har en teori om at det bare er fordi det er mad, og det ikke så meget er fordi han er sulten, for han kan sagtens finde på at stjæle ens mad, også selvom de alle er blevet fodret.
    Og at han ligefrem går og bider hul på mel og brød synes jeg virker lidt ekstremt. Han æder jo alt!

• #7   20. dec 2012 Nej CCD det svarede hun faktisk på..
    <i>Karin- Ja. Det sker selvfølglelig at skålen er tom engang imellem, men hvorvidt der er noget eller ej, ændre desværre ikke på at han synes vores mad er bedre</i>

Charlie: Jeg tror desværre bare der er katte der har den uvane at alt skal undersøges, min søster havde også en kat som gik på borde og stjal mad og det kunne være alt muligt, også selv om det var pakket ind i poser og det var ikke fordi han ikke havde mad, det var heller ikke altid han spiste det, det skulle bare åbnes og tages med ned på gulvet, de måtte gemme maden væk i skabe og bøtter..
    Men som tidligere sagt så er han i lømmelalderen, så måske vil det aftage med tiden, det er ikke meget andet at gøre end at blive ved med at fortælle ham igen og igen at det ikke er tilladt at stjæle mad fra jeres hånd og borde..

• #9   20. dec 2012 Hmm ok så må du jo pænt vente til Charlie er online igen smiley

• #10   20. dec 2012 jeg har også en hunkat som virkelig er madglad hun kommer med det samme hend til en når man spiser og sidder næsten helt oppe i hovedet på en og hun prøver også at tag maden ud af hånden på mig og de tigger begge 2 rigtig meget og de snakker bare helt vil når der er mad smiley

• #11   20. dec 2012 C C D - Waaaoh! Jeg vidste ikke det var et krydsforhør det her smiley
    Nej, der er ikke konstant fyldt mad i deres skåle, men de bliver fodret på faste tidspunkter af døgnet hvor der ofte bliver efterladt lidt, især når det er tørkost. Der bor i alt 4 katte i huset, så der er potentielt altid nogen der kan tømme skålene. Men som sagt, problemet er der også selvom de alle lige er blevet fodret, eller der stadig står mad i skålen.

Jeg har min tvivl om det er sult der skaber problemet. Ingen af de andre katte gør noget ligene, og eftersom de bliver fodret ens, i samme mængder og tidspunkter, og nogen gange lævner de, så tror jeg i højere grad det er fordi han er mad fikseret, end det er fordi han er sulten.
    Igen - hvilken kat æder ærlig talt mel? Det kan da ikke være fordi det smager særlig spændende smiley

• #15   20. dec 2012 C C D - Behøver du virke så nedladende i dit svar? Nu er det som sagt også min mors kat, så det er ikke mig du skal skælde ud for forkert fodring. Desuden er det også en yderst upassende tone du kommer med.

Min egen erfaring med altid fyldte madskåle er dog lidt blandet. En af kattene er min egen (men bor nu hos min mor, fordi jeg ikke må have kat i min lejlighed). Han har en tendens til at savle alt maden til, så han alligevel ikke gider spise resterne, hvilket jo egentlig er forståeligt nok. Selvom jeg normalt også plejer at give katten adgang til fodder 24/7, så er det nu ikke altid at det falder i god jord hos katten.

Tak for svar Preben smiley
    Min mor bruger i øjeblikket Kitekat (både våd- og tørfodder), men jeg tror hun skifter lidt.
    Der bliver altid råbt når han er på køkken bordet, men det afholder ham dog ikke for at prøve igen 10 minutter efter. Han virker bestemt ikke bange, og nu er det jo heller ikke fordi vi jagter ham rundt for det smiley Han er utroligt nok meget tålmodig hvad den slags angår, og lader sig ikke så let kue. Faktisk er hans reaktion som regel bare at han brummer lidt utilfreds, bare man vender sig om og går med den mad han havde set sig fast på.
    Jeg tror dog at han har arvet den del fra sin mor, som knurre hysterisk uden der er nogen grund.

• #22   20. dec 2012 Jeg vil anbefale at skifte foder, men faktisk vil jeg ikke anbefale RC som Preben, men nok nærmer Applaws eller en af de andre mærker med 80% kød, de mætter noget bedre og det vil sige at selv om det ser ud til at koste mere en feks kite kat så er det mere drøjt i brug og vil derfor gå lige op prismæssigt..

Jeg tror stadig det er fordi han er sulten og så er han i lømmelalderen..

• #23   20. dec 2012 Tak for svar smiley Vi må prøve at holde skålene fyldte lidt oftere, selvom de får forholdsvis ofte. Vådfodder får de hver morgen. Det kan være de også skal have det til aftensmad så.
    Nu er det min mor der køber maden, og hun siger hun ikke har råd til ret meget andet. Hun har engang købt Specific, men hendes økonomi holder ikke til det i længden.

Otto - Han stjæler også selvom vi sidder ved spisebordet smiley For kun få dage siden sneg han sig op på skødet af min mor, og mens hun skulle til at sætte ham ned, snuppede han lige medisterpølsen fra tallerkenen under vejs smiley

• #25   20. dec 2012 Jeg ved det er nødvendigt med god mad, men har i Aldi tæt på kan man købe Lux dåser for ca 5kr deres tørfoder har også fået 2 pladsen i tænk og test's sidste test af katte mad? Kan ikke lige huske navnet på det,, det har skorer lige så godt som hils, så er pengene små, er det nok det du skal gå efter, Lidels tørfoder skore lige som Aldi's højere end RC.

• #26   20. dec 2012 Killingen er nu et halvt år, der er mange der skifter til voksen foder i den alder, altså når det er små raser, og kastrater?

• #29   20. dec 2012 Kan kun være enig med dig Preben smiley

• #30   20. dec 2012 Lotto - Du, og C C D minder mig om hvorfor jeg stoppede med at bruge denne side.
    Jeg er simpelthen så træt af bedrevidende mennesker, der altid ved bedre om andre folks dyr, end folk selv.

Jeg regnede ikke med at der ville falde så dårlig stemning og anklager så hurtigt.

Preben - Jeg er ligeledes ved at være træt af at blive indirekte hængt ud for at være gemen dyremishandler, fordi jeg er på SU.
    Ingen af jer har mødt disse katte, eller ved hvordan de trives. Vi spiser ikke bøffer og fin mad i tide og utide, og kattene bliver bestemt ikke glemt når økonomien lægges. Hvorfor i alverden antages at grunden til at pengene er små, er fordi vi selv sløser dem væk? Der bliver ikke sparet ét sted, bare for at der kan bruges flere penge et andet sted. Der bliver sparet alle steder, sådan at der er råd til det uventede - som fx. en dyrlæge regning. Vi bør måske ikke anskaffe os dyr, fordi vi sparer for at kunne have råd til noget, der potentielt kan redde deres liv?

Er man kun en værdig katteejer hvis man fodre sin kat med dyr mad? Er alt andet ligegyldigt?
    Jeg er ikke fjern for katte adfærd eller deres velbefindende, og jeg ser ikke nogen lidende katte her. Sultne, måske, men de har det godt, og jeg er virkelig træt af at man skal dømmes som en slags dyreplager bare fordi man har været så "tankeløs" at finde et job der ikke betaler nok til at der er råd til det hele (bøffer eksklusivt).
    Tro mig, skulle en af dem være uheldig at blive syg eller skadet, så bliver der ikke sparet på noget. Og i sidste ende tror jeg ærlig talt at katten hellere spiser lidt billigere foder, hvis det betyder at der er råd til mere medicin.
    Jeg gider ikke at få på puklen over ikke at være rig nok (Gid jeg kunne vælge!), og jeg gider heller ikke høre bedrevidende anklager på vegne af min mor. Hun passer godt på de katte. Godt nok til at jeg beror hende at passe på min egen, når jeg ikke selv kan.

Brug nu hellere jeres energi på at passe på jeres egne dyr, i stedet for at bruge så utrolig meget på at være efter andre mennesker, udelukkende på noget så banalt som mærkevare på kattemad. Det er dog alligevel utroligt at der ikke er faldet en kommentar på øredask, for jeg havde faktisk regnet med også at få skæld ud for at "slå katten".

Og undskyld MIG min tone, men det her er bare dråben der fik bægeret til at flyde over. Det er næsten lige meget hvilket dyre fora man befinder sig på (På nær slangefora, tilsyneladende) så støder man altid ind i folk som indirekte anklager en for at være en dårlig ejer på baggrund af ting, der ikke har noget at gøre med hvordan man behandler dyret i sig selv. Dyr er beskedne væsner, men kun mennesker kan bruge så meget energi på at vise alle mennesker hvor fantastiske dyreejere de selv er, ved at hakke ned på andre for ikke at bruge lige så mange penge.
    Sidste gang jeg var herinde, blev jeg kaldt en dyremishandler for ikke at aflive min kat på stedet. Jeg blev hængt ud for at elske min kat for meget, så meget at jeg tøvede en dag mere end jeg burde. Jeg blev svinet til, for at være så nært tilknyttet min kat, til at jeg kunne overkomme min kærlighed til at befri ham hans lidelser. En menneskelig svaghed, som åbenbart ikke tæller herinde.
    Det er jo ikke dyrene det handler om. Det er folkene bag.

Tilgiv mig for mit møgfald, det er min egen fejl at jeg havde forventet andet.

Godnat.

• #32   20. dec 2012 Otto - Jo, det burde jeg måske. Men som sagt, dråben fik bærgeret til at flyde over, og jeg har aldrig haft et dyr der betyd så meget for mig som den omtalte kat, og jeg tilgiver ikke de mennesker for at svine mig til fordi jeg elskede ham for meget.
    Det beviser jo netop at det ikke har en døjt med hverken katten eller ens kærlighed til den at gøre. Ikke når man bliver kaldt dyreplager fordi man ikke er rig, og man er for optaget af sin egen bedrevidenhed til at forstå at en person der står og skal aflive sin bedste ven, åbenlyst nok er temmlig følelsesmæssigt påvirket.

Dyr er beskedne væsner. Det er kun mennesker der hænger sig i materielske ting, og overfladiske værdier, som statussen i at fremstå som en ansvarlig ejer der kan fortælle andre hvor lidt de burde have dyr, fordi de sparer der hvor de kan.
    Der er ingen der har overvejet at spørge katten, om den også er utilfreds.
    For det handler dybest set ikke om katten, det handler om hvilke regler folk har sat op for hvad "en god ejer" er. For det er åbenbart umuligt at behandle en kat godt, hvis man har et budget.

• #33   20. dec 2012 Hør her ingen har sagt noget om at være rig eller noget som helst, jeg er skisme heller ikke rig jeg er på dagpenge og ved mange andre herinde er på su men vælger stadig at fodre med kvalitetfoder, netop fordi det kan betale sig i længden..
    Prøv at lave et lille regnestykke..
    Jeg kan for at hjælpe dit regnestykke fortælle dig at da jeg kun havde min gamle kat på snart 6 år da havde jeg en 10 kilo sæk tørfoder i ca 3mdr. og sidst jeg købte en sæk Royal Canin gav jeg 300 kr. Jeg har ikke lige lavet noget regnestykke efter jeg har fået en kat mere, for hun har fået killingefoder indtil for nyligt og samtidig spist af voksenfodret, samt nu er hun i lømmelsalderen så hendes mad intag har været lidt vekslende..

Men hvor meget bruger din mor på Kitekat om måneden??

Det jeg prøver er at sige er at det mætter bare kattene noget bedre og derfor er det ikke dyrer i længden..

Jeg vil give dig et link hvor du faktisk kan sparer nogle penge på kattemad hvis det har interesse..
    http://www.zooplus.dk/
    http://www.zooplus.de/
    Den tyske side er billigst, men på den danske side kan du læse om produkterne..

• #34   20. dec 2012 Needles to say, jeg er træt af at føle frygt for at spørge folk til råds i dyre fora.
    Det er lang tid siden jeg spurgte nogen til råds et sted som dette, fordi det altid endte med at man bliver hængt ud for ting som disse. Det har aldrig betydet noget hvor meget kærlighed og omsorg man har, man er stadig en dårlig ejer hvis man ikke køber de rigtige ting.

Jeg er bekymret for alle nybegyndere som køber et dyr, med hjertet fuld af kærlighed til det, som gang på gang bliver hængt ud fordi de ikke køber de rigtige ting.
    Så vil man hellere lade helt være med at spørge. Og så er det for alvor at det går galt, for det starter en dum tendens hvor folk hellere vil leve med dårlig adfærd, og måske forkerte opdragelses metoder, end de vil spørge på nettet i frygt for at blive hængt ud for småting, og få at vide at de slet ikke burde have dyr. Det er ikke noget man gider at høre, og penge har ikke nær så meget at gøre med "retten" til et dyr, som omsorgen til den. Det er sgu det der tæller.

Jeg er træt af den tendens der florer i dyrefora. Den bedrevidende nedladenhed, for det gavner INGEN.
    Selvom penge stadig spiller en væsentlig rolle når man anskaffer sig dyr, så er det bare en usmagelig måde at gribe det an på. Det skræmmer kun folk væk, og det kan måske i sidste ende gå ud over dyrene.
    Det er ikke nødvendigt at være så nedladende overfor folk, og et dyr er som bekendt ret ligeglad med ens indkomst - det er kun mennesker der går op i den slags, så de kan dømme hinanden på det.

Heidi - Hun køber normalt kattemad i tyskland, og har lige købt 4kilo for 59 kroner.
    Det er jo heller ikke fordi kattene aldrig har levet på andet. Som nævnt, hun plejede at købe Specific, ind til pengene blev for små på grund af andre usete udgifter.
    Bare fordi at der sker noget uventet med bilen, så regningen fra automekanikeren bliver højere end forventet, betyder det jo ikke at man "ikke burde have dyr". Det er dét jeg bliver vred over, at man får at vide at man ikke fortjener retten til dyr, bare fordi man nogen gange ikke har råd til det dyreste hver eneste gang.

• #37   20. dec 2012 Jeg har kun en sidste kommentar, hvis du har læst mine indlæg som nedladende, så er det noget du har valgt at læse, for jeg er på ingen måde nedladende og har aldrig været det, jeg har fuld forståelse for at pengene er små, jeg prøver bare at fortælle at kvalitetsmad ikke altid er så dyrt som det bliver gjort til..

Slut fra mig.. Hav en rigtig god jul både til dig , din mor og kattene:) ( og det er faktisk ment som det står og ikke nedladende)

• #38   20. dec 2012 Preben - Jeg tilstår at jeg lod mig rive med, men som nævnt nu for 3 gang, så bunder det hele i tidligere erfaringer herinde. Jeg har ikke engang været herinde i 10 minutter, og det hele gentager sig igen. Bær over med mig, at jeg reagere som jeg gør.

Jeg har bare ikke brug for at høre at vi ikke må eje et dyr, bare fordi pengene er små.
    Jeg læser indlægget igen:
    "...er simpelt hen træt af at høre på at man ikkehar råd til sine dyr ... Så skulle man måske overveje slet ikke at have dyr!"
    Jeg ved ikke hvilken del jeg læser forkert, men jeg læser dette som, at hvis man ikke har en fantastisk økonomi, så må man ikke have dyr.
    ... Hvilket jo også vil sige at ingen på SU må eje et dyr.

Jeg er glad for råddene om at skålene skal være fyldte noget oftere, og de skal have mere vådfodder, og at han forhåbentlig vokser fra det.
    Men det er svært unødvendigt at insinuere at man ikke må have en kat, bare fordi de lever af den billige version i en periode. Jeg kan ikke garantere at min mor ikke går tilbage til specific på et tidspunkt.
    Men så længe de tyske priser på kattemad kan få tingene til at køre lidt bedre rundt for hende, så synes jeg at det er grimt at insinuere at man ikke bør have dyr, Så må de bare få nogen større portioner, hvis det er det der skal til.

Otto - Nej, det står ikke herinde. Jeg siger heller ikke at der er nogen herinde der har kaldt mig dyreplager.
    Som nævnt (nu for fjerde gang........) så minder denne situation mig bare utrolig meget om sidst jeg var herinde - hvor jeg blev kaldt dyreplager.
    Humlen er ikke så meget hvilke ord der er blevet nævnt herinde, men snare hvorhen det hele pludselig går, for det er ikke første gang det sker.

Heidi - Mange tak smiley Jeg har ikke set dig som nedladende smiley God jul til dig og dine også!

• #39   20. dec 2012 Charlie
    Du er nok ikke den eneste der frygter at blive talt ned til smiley
    Det emne har været oppe et utal af gange smiley
    Og desværre er det ofte de samme som mener ; Jeg alene vide"
    ignorere dem og brug de råd ,du finder nyttige smiley
    Jeg giver selv min kat foder fra Aldi ,den har altid adgang til våd og tørfoder
    Og den har smuk pels,og trives godt smiley

• #40   20. dec 2012 Høne - Tusind tak for det svar smiley Jeg var bange for, at selvom jeg nok ikke var den eneste som er træt af det, så var de andre (som jeg ind til nu) nok allerede blevet skræmt væk, og ladet den type dominere på div. dyre fora.

Jeg har bare utrolig svært ved at give slip på det faktum, at der findes mennesker der er villige til at svine folk til, for at elske deres kat. Det rørte mig mere end nogen af dem nogensinde ville forstå.
    Tjo.. De fortjener kun at blive ignorert, det har du ret i smiley

• #41   20. dec 2012 Nu går jeg i seng, og logger nok ikke på igen foreløbigt smiley
    Jeg har fået det ud af debatten som jeg har brug for, og det er jeg taknemlig for. Alt det andet kunne jeg dog have været foruden, men det må jeg vel blive bedre til at ignorere, til trods for at det river op i gamle blødende minder.

God jul til jer alle, uanset jeres besked smiley

• #46   21. dec 2012 Mine 5 katte kunne spise 1 1/2 pose tør kost fra aldi om dagen = 28 kr for 1150 gram plus to dåser lux vådkost = 11 kr så ialt 39 kr dagligt
    30 dage tørkost = 840 kr
    30 dage vådkost= 330 kr

Mad ialt 1170 kr

antal kg i tørkost var 34 kg mdr
    60 dåser vådfoder mdr

Nu får de RC
    jeg bestiller 20 kg ad gangen på tilbud .... så prisen er ca 800kr

10 kg vare ca 20 dage
    Så 15 kg om mdr til en pris på 600kr
    De får stadig deres våd foder men ikke to dåser om dagen (de spiser ikke op)
    Så ca 40 dåser til 5.50 kr = 220 kr

Så mad ialt 820 om mdr
    det er kun 164 kr i mad om mdr. per kat

Altså spare jeg 350 kr om mdr
    Ved at skifte foder fra det "billige" til det "dyre"

Nææææ kan da se jeg har råd til to katte mere, i forhold til det gamle regnskab *GGGG*

Og så ved jeg at kitkat foder har en dyre kg pris i forhold til aldis kattemad....
    Ergo vil din mor spare endnu mere !!!

Mine katte har fyldte skåle døgnet rundt..... og stjæler kun det mad de bliver budt *S*

• #47   21. dec 2012 Selv om det er cyperspace kan man vel godt skrive ordentlig,fatter ikke at det er nødvendigt at såre folk enig eller ej smiley
    Der er rigtig mange der giver udtryk for at tonen herinde er for barsk smiley
    så jeg fatter ikke at folk slet ikke tager Charlie og andre alvorligt,og bare er lidt lydhør smiley
    ccd
    hvad med at at fortælle Ts pænt at det er forkert,katten ikke har adgang til mad døgnet rundt,er det så svært ??????
    små bemærkninger til de der mener som sig selv.
    Og ved da at i nogle tråde brokker selvsamme personer sig over rygklapperi smiley
    det er der da så rigeligt af her

• #49   21. dec 2012 pænt smiley

Kommentér på:
Madtyv

Annonce