{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.262 visninger | Oprettet:

Hvor sover din kat? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Min kæreste og jeg skal hente vores lille misling i morgen. Og jeg har i forvejen en lille hund, papillon - hun må ikke være i sengen. Og det skyldes ganske enkelt at vi hader alle de hår i sengetøjet.

Nu har vi snakket frem og tilbage, om hvad vi lige gør med Dexter når han kommer. For katte er jo lidt mere deres egen herre, end hunde er og jeg forudser lidt at vi får nogle problemer med at holde ham ude af sengen.

Så mit spørgsmål er - meget simpelt - kan en kat lærer at sove på et tæppe eller i en kurv?

Han er jo kun 12 uger når vi henter ham og han skal selvfølgelig ikke sove alene - så meningen er at han skal sove i soveværelset, sammen med os andre. I hvert fald de første par måneder.. Indtil han bliver mere selvstændig.

Han er langhåret (maine coon agtig) så det er rimelig meget pels der så ender i sengen, hvis han skulle sove der.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor sover din kat?
  • #1   24. jan 2013 Mine katter sover flere forskellige steder, om natten sover de ved siden af mig på mig seng

    Så sover de i deres seng i mit soveværelses vindue

    De sover i stuevinduet

    De sover i min sofa og lænestol

    De sover i køjen i deres kradsetræ

    De sover på min datters bløde prinsessestol

    De sover på måtten med mine sko


  • #3   24. jan 2013 Mine sover hvor de vil, hvilket vil sige overalt. Hvis i skal være sikre på at den ikke vælger sengen og dermed jeres varme og trygheden, så bliver i nødt til at lukke den ude af soveværelset.

  • #4   24. jan 2013 Eliaz sover gerne oven på mit hoved hvis han kan komme til det. smiley Det kan godt være irriterende engang imellem, for hans knurhår er ikke sjove at få i næsen. smiley

  • #5   24. jan 2013 vores kat sover i fodenden af sengen, og hvis ikke der, så den på den øverste del af hendes kradsetræ

  • #6   24. jan 2013 Tænkte nok det ville blive svært.

    Så må han sove i sengen, han skal ikke sove alene før han vælger det selv. Han skal med tiden være udekat, og måske vil han til den tid ikke have den vilde lyst og behov for at dele seng med os.


  • #7   24. jan 2013 Glem det med at lære den, hvor den må sove. Den sover hvor den har lyst:)

    Her har Feline 8 forskellige steder hun vælger imellem. 3 senge, 2 sofaer, en lænestol, toppen af et lille skab eller toppen af hendes kradsetræ. Hun skifter imellem dem, og har gerne gang i en 3-4 steder på en gang. så skipper hun dem en overgang og bruger de andre steder.

    Sådan er det bare:) Lænestolen skulle egentlig være mandes hyggestol. Nu ligger der et tæppe fast i den til katten!!!;)



  • #8   24. jan 2013 Musse sover som regel i sin lænestol, men når det bliver lyst så i fodenden af sengen.

  • #9   24. jan 2013 Hvis I ikke vil have ham i sengen, skal han lukkes ude fra soveværelset med det samme.
    Bare fordi han bliver udekat, ændrer ikke på hvor han sover;)


  • #10   24. jan 2013 Min kat Figaro mener han skal smide sin kæmpekrop lige ved mit hoved, møve sig ind under min arm, så jeg kan nusse hans mave, mens han ligger med næsen i mit øre og spinder så højt, at jeg ikke kan sove x3

  • #11   24. jan 2013 Maja - Nej, men min tanke er at han med tiden vil blive mere selvstændig og mindre afhængig af os, så han måske vælger sofaen frem for sengen om natten. Hvis ikke, så går det nok.

    Han bliver jo bare en stor kat på et tidspunkt og tænker han kommer til at fylde rimelig meget i sengen. Dog skal han ikke lukkes ude af soveværelset, det synes jeg ikke er fair - slet ikke når han er helt ny.


  • #12   24. jan 2013 Min kat sover i sengen sammen med mig smiley

  • #13   24. jan 2013 Min kat er også en stor kat og udekat og uafhængig, men når han vil sove i min seng, hvilket jeg synes er rigtig dejligt, så rykker jeg gerne så han kan være der;)
    Du skal se at din kat skal nok få dig vendt til det...hehe


  • #14   24. jan 2013 Om natten sover vores tre katte hvor de har adgang til bryggers, gang og et værelse. De har forskellige sovepladser derinde, kattesenge og huler. De kommer ikke i vores soveværelse, da vi helst ikke vil have kattehår i sengetøjet.

  • #15   24. jan 2013 Mine katte sover nu også over det hele, intet er fredet.
    De har dog hver deres steder hver.
    Anton har vores gamle lænestol og mandens computerstol.
    Ingeborg elsker at ligge under radiatoren på badeværelset, og i min undertøjsskuffe.

    Og en kat fylder nu meget, lille som stor. smiley
    Anton fylder ekstremt meget, og har altid gjort det, og så stor er han nu heller ikke. smiley
    Ingeborg fylder dog knap så meget i sengen da hun er begyndt at lægge sig i fodenden. smiley


  • #16   24. jan 2013 Jeg plejer at have 1-2 katte liggende oven på mig, eller ved siden af.
    O'Malley må jeg lokke med i seng så hans ynglings seng står i min seng så kan jeg lige nusse ham godnat inden jeg falder i søvn, han ligger os nogen gange i fodenden ellers i deres kradsetræ i soveværelset.
    For det meste går vi i seng sammen, men tænker de nok også befinder sig i nogle af de andre rum i løbet af natten.

    Lige nu har jeg besøg af mine forældres to katte, de sover normalt ikke i soveværelset, men her er der ingen Regler så det nyder de godt af.

    Her ses mine forældres kat delle i sengen smiley


    profilbillede
  • #17   24. jan 2013 Mine sover hvor de vil, de har 2 vindueskarme de sover i, kradsetræet, sofaen, en kurvestol, et tæppe på gulvet og hvis de kan stjæle vores lænestole så gør de det. Det er sådan nogenlunde de steder de sover på skift (aldrig samme sted samtidig).

    Den store går med i seng når det passer hende og så sover hun i fodenden, den lille er forment adgang til soveværelset så længe hun er i lømmelalderen smiley

    Men selvom du er imod at den skal være i sengen, så vil jeg nok sige bare vent, du vil syntes det er såå hyggeligt, der er intet mere dejligt end en kat der ligger og spinder ved siden af dig smiley


  • #19   24. jan 2013 Mine sover også hvor de vil, og tit hos mig.
    Jeg håber jeres hund er vandt til kat og jeres killing kommer et sted fra hvor der er hund, så bliver det nemmere for jer smiley


  • #20   24. jan 2013 Luna og Ludwig sover stort set alle vegne. Men når vi går i seng herhjemme, plejer Luna lige skulle op og nusses, med ælten, spinning og savl, hvorefter hun smutter op i kurven i vindueskarmen. Der tror jeg næsten hun tilbringer hele natten, for hun plejer at komme derfra, når vi står op.
    Ludwig plejer at hoppe op på skabet, når det er sengetid, men i løbet af natten ender han ofte med at ligge oven på/ved siden af os. Ellers synes han min kontorstol er alle tiders, i sær når jeg er ved at bruge den, og lige rejser mig kortvarigt.


  • #21   24. jan 2013 Lotte S - Hvilke adfærdsproblemer tænker du på?

    Hunden har boet sammen med katte før, hun er ikke kæmpe fan og skal nok lige have grænsen ridset op et par gange - men de får slet ikke lov at være alene sammen i starten, så det tror jeg vi har tænkt og snakket igennem herhjemme.

    Sagen er bare den at hunden fælder vildt meget, og det er simpelthen så frygteligt at sove i hundehår. Selvom hun ikke kommet direkte i sengen, er de alligevel altid der. Og hvis katten fælder tilnærmelsesvis lige så meget, så bliver det noget rigtig møg. Hunden bliver børstet 2 gange om ugen ca. når hun fælder meget (som hun gør pt.) Faktisk hver gang vi støvsuger, får hun en tur inden.

    Men må indrømme, at hvis valget står mellem at han skal sove alene i stuen eller sove med os i sengen - så bliver det sengen. Og så må jeg bare skifte sengetøj det oftere, som en også nævner..


  • #22   25. jan 2013 Mine har adgang til hele lejligheden om natten - undtagen mit soveværelse.
    Det er ikke sikkert at det er en lille rolig kat du får - min den ene vil have mig ud af fjerene og lege istedet for, så derfor bider han ledninger indtil jeg er stået op!

    Mit råd:
    Luk døren ind til soveværelset og lad den få adgang til resten af huset, så finder den selv ud af om det er en vindueskarm eller kattehule der skal bruges til at sove i;)

    Jeg tror at det adfærdsproblem Lotte tænker på er, at når du bliver træt af at den hellere vil lege med dine tæer end at sove, så forbyder du den adgang til soveværelset og det er lig med 14 dages jamren og kradsen ved døren.


  • #24   25. jan 2013 vores må heller ikke sove i oveværelset, og det synes jeg er skønt, jeg får en meget bedre søvn af ikke at skulle være bange for at rulle hen over dem, eller at de suser rundt ovenpå os, bider i vores tær o.s.v. da de gerne vågner 1-2 timer før vækkeuret :s

    Samson sov i soveværelset indtil Batman også kom, men der efter besluttede vi at det var et godt tidspunkt at udelukke dem fra soveværelset. vi havde også planer om fra starten at Samson ikke skulle være i sengen, men som dig synes vi også det var synd (:
    de kradser dog på døren om morgenen fordi de vil have vi skal stå op. i den gamle lejlighed hoppede samson op og åbnede døren hvis vi glemte at låse, hvilket på en måde var ret komisk.

    så jeg vil anbefale jer at bestemme fra starten om den må være der eller ikke, at ændre det senere kan godt give en meget forstyrret nattesøvn .


  • #26   25. jan 2013 Så er det i dag vi skal hente ham! Ih, hvor jeg glæder mig. Jeg har ventet på den her dag i flere uger.

    Lotte S - Hunden jeg har er papillon, hun har lange silke agtige hår der på mystisk vis nærmest tiltrækkes af ens næsebor når man prøver at falde i søvn. Tænker at en maine coons hår må være noget lignene? Lange bløde silke agtige.

    Beslutningen er taget, vi lader ham sove i sengen. Jeg ville ikke kunne bære at tage ham fra sin mor, til et helt nyt sted og så lukke ham ind i stuen for sig selv om natten.
    Nu ved jeg ikke om killinger har det på samme måde, som hundehvalpe når de bliver taget fra deres mor - men hvis de har, så skal han bare have en masse tryghed og nærvær i den første tid, så han vænner sig til at det er os der passer på ham nu.


  • #28   25. jan 2013 Som Linda , mener jeg at i fra dag 1 skal beslutte om han skal i soveværelset eller ej. Det er ikke synd at en kat skal sove i sofaen eller andre steder end lige ved siden af sit menneske.

  • #29   25. jan 2013 hanne j - Det er måske ikke synd, men jeg synes alligevel at det føles som om at vi udelukker ham fra hans nye 'gruppe'. Han kommer fra et sted med MANGE katte.

    Han bryder sig i øvrigt heller ikke om at være alene. Han går og kalder, hvis vi forlader rummet og han ikke kan se os.


  • #30   25. jan 2013 Nathja:
    Så vil jeg bare sige tillykke med den lille uldtot - og sov godt (det skal du ikke regne med de første nætter:))


  • #31   25. jan 2013 Marianne - Det tænkte jeg nok - han sover nemlig ret meget og har gjort det siden vi kom hjem. Så han lader nok op til en fest i nat..

  • #33   25. jan 2013 Yes, både hunden og dine tæer får den store tur, for slet ikke at tale om antennen til clockradioen - den er ligeså god som spaghette:D

    Jooohhh jeg har også haft katte i sengen engang.....


  • #34   25. jan 2013 N.B.
    Pas på gardinerne:)


  • #35   25. jan 2013 Vi har valgt : ingen dyr i soveværelset. De første par nætter sov jeg i stuen ved den nye og de gamle. Når den nye ikke lå ved mig mere, trak jeg mig tilbage til soveværelset.

  • #36   25. jan 2013 Vi ville heller ikke have kat i sengen, men det er jo umuligt at kontrollere hvad hun laver når vi ikke er hjemme.
    Og vi har ikke mulighed for at holde hende ude af soveværelset.

    Så nu ligger vi alle 3 og putter når vi skal sove smiley
    Det nu også meget hyggeligt smiley

    Og jeg ved ikke hvem det er der fælder mest, min kat eller min dame smiley Hehe (Nej hun er ikke skaldet, hun har bare langt tykt hår smiley )


  • #38   25. jan 2013 Lotte S;

    Så er Feline også speciel. Hun sover også hele natten. Går i seng når vi gør og står op når vi gør:)

    Til TS; Jeg tror ret hurtig, du vænner dig til at have kat i sengen. Og det er jo ikke sikkert, han bliver ved med at gide at lægge der:)



  • #39   25. jan 2013 Lotte S ja jeg vil også melde mig under fanen, min er også speciel så, hun sover hele natte ved siden af mig og hun kan bestemt ikke lide at komme for tidligt op, sidste år havde jeg et job som gjore at jeg skulle op kl. 03.30 om morgenen 3 dage om ugen, det var hun langt fra tilfreds med, man fik lige dræber øjne når vækkeuret lød, og stensikkert hun er gået tilbage i seng når jeg var kørt smiley
    (den lille ved jeg ikke 100% med, for hun har ikke adgang til soveværelset, men meget tyder på at hun sover hele natten også)


  • #40   25. jan 2013 Mine katte sover lige der hvor de vil smiley

    Dog er der altid lukket ud til badeværelset og entréen smiley


  • #41   25. jan 2013 Mine sover os natten igennem, og lige nu passer jeg mine forældres katte herhjemme os, og de sover os natten igennem.

    Da Balou og Malou var små ville de gerne ligge i arm, der kunne de så godt finde på at lege med hinanden, hvilket jo så gik udover mig, men så puttede jeg bare den anden i den anden arm, så have en kat i hver arm, det var tider nu har jeg så ca. 10kg kat liggende oven på mig, men det er nu os hyggeligt. Kan faktisk ikke falde i søvn uden dem. smiley


  • #42   25. jan 2013 Det må stå sin prøve i nat. Lige nu snork bobler han. Han har kun lige været vågen to gange, siden han kom hjem - den ene gang fordi jeg synes han skulle have lidt mad. Så han spiste, legede lidt, tissede og sov så videre.

    Så kryds fingre for at hans gode sove hjerte holder hele natten igennem.

    I får lige et billede af vidunderet smiley


    profilbillede
  • #43   25. jan 2013 Nøj hvor er han da bare super nuttet smiley

    Jamen men det lyder da til han føler sig tryg i jeres nærværd, når han bare ligger og snork bobler smiley


  • #44   26. jan 2013 Nårrhh hvor er han sød - og han ser da ganske frisk ud;)

    Mht. katte der sover igennem, så gjorde Mads og Tarzan også og der var mere plads til dem end til mig i sengen.
    Derimod har jeg prøvet at tage Elvis ind i sengen.... selvom han er 3 år, så bliver han en rigtig bandit! Han får pludselig SÅ meget energi og så kan Freddie ikke sove.... og så går den vilde jagt.
    Derfor sover mine ikke i soveværelset - jeg vil have min nattesøvn:)


  • #46   26. jan 2013 G'morgen Nathja;)
    Hvordan har I sovet i nat?
    Jeg regner jo med at du har fået meget sen nattero, så enten ligner du noget katten har slæbt hjem eller også har du sovet meeeget længe:)


  • #47   26. jan 2013 Hej! Jeg har sovet fantastisk - jeg gik tidligt i seng, for jeg skulle på kursus i psykisk førstehjælp. Og min kæreste faldt i søvn på sofaen, så ham og Dexter har sovet hele natten i stuen. Det var jo meget nemt!
    Han siger dog at han sov hele natten, uden problemer.

    I dag har han fået øjenbetændelse, den lille. Suk altså..


  • #49   26. jan 2013 Nemlig Karina smiley har også prøvet silke, der sætter hårene sig slet ikke, men det holder ikke så længe når det vaskes tit og kattene tumler i det.
    Jeg putter et par store badesvampe i maskinen sammen med sengetøjet, det samler mange af hårene.


  • #50   26. jan 2013 Hov, det var et godt tip Jette. Det vil jeg prøve. Vi har et par stykker tøj i noget bomuld der suger til sig kattehår i vaskemaskinen.... Må se hvis en badesvamp vil hjælpe på det.

  • #51   26. jan 2013 Jeg skal da helt sikkert også prøve det med badesvamp - det lyder som en god idé!

  • #52   26. jan 2013 Ha ha må skuffe jer, det tøj som virkelig ligner noget som er løgn, når det kommer ud, det er tabt, ud med det og vælg tøj efter kattens farve, og så glat som muligt.
    Jeg kommer nu og da til at købe sådan noget klæbe tøj, syntetisk er slemt, men det ryger hurtigt ud, det sidste var en vinter frakke, og jeg følte mig altid nusset, den så bare ikke ny ud ret længe, uld er så fint nok, altså hvis det ikke er sort til mine lyse katte smiley


  • #53   27. jan 2013 Hej.
    Vi har 2 katte. En alm huskat han på 7 år som ligger på det varme badeværelsesgulv og sover om natten, den anden en norsk skovkat på godt 5 mdr som vil ind og ligge hos os, men så kommer problemet, han slikker sutter ældrer og napper i min mand så han ikke kan sove, selv om han kommer ned er han oppe igen lynhurtigt og det bliver ved. Vi har ikke nænnet at lukke ham ude, så de to sidste nætter har jeg sover på sofaen med ham i stuen eller gulvet som Pjuske, men i aften skal jeg sove så vi lukker døren for ham.
    Er der nogle der har oplevet den mærkelige adfærd?
    Han var 3 mdr da vi fik ham hjem fra kennel og der var i alt 5 i kuldet.
    Knuser
    trille.
    Jeg er mget glad hvis nogle svarer på det? Ellers andet vi kan gøre. Atter knus


  • #54   27. jan 2013 Problemet herhjemme har faktisk løst sig selv. Dexter sover i stuen, og han er fløjtende ligeglad med hvor vi er. Så det var faktisk meget let.



  • #55   27. jan 2013 Nu har vi ikke haft en regel med at Lunte ikke måtte være i sengen, men han kommer der egentlig kun hvis han ikke har haft selskab nok (hvis vi fx ikke har været hjemme om aftenen).

    Da han var killing ville han gerne være sammen med os og han fik sin egen hovedpude ved siden af min (sådan så han lå i hjørnet af sengen helt op til væggene) så lå han der og sov.

    Da han så blev nogle måneder skiftede vi tæppet i hans kasse ud med et af vores rene håndklæder også rykkede han ned i hans transportkasse og sover der nu hver eneste nat. Transportkassen står ved fodenden af vores seng så han er stadig i soveværelset med os..

    Så først bagefter at problemet var løst men ville stadig gerne lige dele vores erfaring..


  • #56   28. jan 2013 Mine sover i sengen på skift, og der er også nætter hvor ingen af dem kommer, de må gøre som de vil smiley

  • #57   27. feb 2013 Mine 2 snart 7 mdr killinger sover hvor de vil, bortset fra at jeg lukker køkkendøren da der er flest ting de kan komme til skade på derude. Jeg elsker at de sover sammen med mig, desværre er Ziva en ret dominerende hun killing og det sker at hun jager Ziggy ( han ) ned i fodenden af sengen hvis han ligger oppe ved mit hoved, der er plads til dem begge ved siden af mig. Underligt nok at han ikke sætter hende på plads, jeg har lige vejet ham og han vejer allerede 5,2 kg og Ziva 3.9 kg - jeg håber at når de bliver ældre at han begynder at sige fra. Mine 2 er NFO'er og selvom de allerede har megen pels så er det ikke et problem med hår i sengen jeg fjerner hårene hver anden dag med en af de der klæbepapir " børster ", hvis I vænner killingen til at blive børstet fra I får han så er der ikke så mange løse hår rundt omkring. Jeg har købt en rigtig god kam som mange opdrættere bruger
    ( den er lidt dyr men en rigtig god kvalitet) har også en børste og det tidspunkt på dagen hvor den står på børstning er for os alle 3 en dejlig hyggestund - vi nyder hvad jeg kalder vores kvalitetstid sammen.
    Jeg kender ikke meget til hunderacer men kan forstå på dig at jeres hund også er langhåret, hvad med at gøre det til en daglig hyggetid at børste dem begge så sparer det jer for en del hår over hele lejligheden.
    Jeg er enig med dem der har svaret dig at det bliver svært at få " opdraget "en kat til at sove et bestemt sted, mine sover da også forskellige steder i løbet af en nat, men vender altid tilbage og vækker mig med et par slik på næsen smiley
    Jeg ønsker jer held og lykke med missen og håber I får mange dejlige år sammen.
    Husk lige at lægge billeder af ham her på galleriet så vi kan se vidunderet smiley


  • #58   5. apr 2013 Hej Nathja
    Jeg har 2 Norske Skovkatte, de må sove hvor de vil og det vil sige
    Så tæt på mit hoved de kan komme
    I fodenden
    I køjerne på deres kradsetræ
    på sofaen
    på min computer stol
    på toppen af deres store kradsetønder
    i vindueskarmene hvor jeg har lagt lammeskind

    Du har da ret i at der er en del hår i sengen, men det tager jeg gerne med da det er så hyggeligt at de sover sammen med mig, hvis de ikke gad det ville jeg da blive ked af det. Jeg fjerner hårene hver dag med en fnugbørste.

    Som nogle af de andre skriver så skal man bestemme sig inden man får katten om den må være i soveværelset eller ej.

    Håber det går godt med killingen

    Hilsen Sanne smiley


  • #59   6. apr 2013 Flocke sover typisk oven på vores klædeskab (i soveværelset) dvs. hun vågner tidligt (alt imellem 2 og 6) og hopper så ned på sengen (ja, det vågner jeg ved) og så sover hun videre et andet sted, tit oven på dynen i fodenden. Hvilke andre steder hun sover om natten er hemmeligt, for hvis man står op for at tjekke hvor hun er, så hører hun det og tror straks at man vil lege...

Kommentér på:
Hvor sover din kat?

Annonce