1.564 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 90 Svar

Alt for forkælet kat hjælp Alt for forkælet kat hjælp

Hej...
Jeg har brug for noget hjælp til min hankat... Jeg har været en klovn og givet min kat alt for løse tøjler... Jeg har ladet ham gøre præcis hvad han ville... Dette indebærer bla at han har fået en tallerken ved bordet og fået lov til at spise med.. Han sad pænt på sin stol ved bordet og spiste med... Og nu er han så begyndt at blive alt for dominerende... Når folk går forbi ham springer han på deres ben.. Han vil bare lege men han er nu begyndt os at springe på mine børn når de går forbi ham og de bliver jo virkelig bange for ham... Han kan os finde på at løbe hen til dem og springe på dem når de bare står stille... smiley

Derudover har han i perioder fået en tendens til at sætte sig li ved siden af sin kattebakke og skide (undskyld sproget)... Og det har ingen betydning om kattebakken er helt ren eller om der er noget i...

Er helt ude i hampen med hvad jeg skal stille op.. Ved godt det til dels er min egen skyld... Men hvad kan jeg gøre for at rette op på det?

Indtil videre får han ikk længere lov til at sidde med ved bordet og jeg fjerner ham med det samme når han hopper på en...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alt for forkælet kat hjælp
  • #2   21. apr 2013 Lotte: kan ikk bruge dit indlæg til noget som helst, ved jeg har dummet mig og prøver nu at fixe det... Så at du bare lukker varm luft ud kan jeg ikk bruge til noget

• #3   21. apr 2013 Mille:

At din kat pludselig begynder at angribe jer i leg, ser jeg ingen sammenhæng med at han har fået lov at sidde med ved bordet..

Får at kunne få et overblik er jeg nød til at vide et par ting..

1. Er han kastreret??
    2. Hvor gammel er han??
    3. Har i andre katte eller dyr??
    4. Hvor længe har det stået på??

• #4   21. apr 2013 Nej ved godt det måske ikk hænger helt sammen men tænker det var relevant at fortælle... smiley

1. Nej
    2. Under et år kender ikk hans præcise alder
    3. Nej
    4. Det har stået på omkring siden december men er gradvist tiltaget...

• #5   21. apr 2013 Få ham fixet. Sig nej hver gang han gør noget, i ikke vil have.

• #6   21. apr 2013 Men Lone: er det nødvendigt at få ham fixet? Kunne godt tænke mig min hankat forbliver intakt... smiley men hvis ikk det løser sig er jeg selvfølgelig villig til at få det gjort...

• #8   21. apr 2013 Han skal kastreres NU. Du får ikke andet end problemer med en fertil hankat.
    I den forbindelse bør dyrlægen også gå ham grundigt efter og sikre sig, at katten ingen smerter har.
    Hvis dette intet hjælper, så synes jeg I skal få en adfærdsterapeut ud og overvære, hvad der rent faktisk foregår. Det er ikke noget, vi kan hjælpe med ud fra en skriftlig forklaring på din fortolkning af, hvad der sker.
    Der er adfærdsterapeuter med speciale i katte på både Sjælland og i Jylland, start evt. her: http://www.nemokatoghund.dk/

• #9   21. apr 2013 Hvorfor vil du helst beholde ham intakt?

• #10   21. apr 2013 Og hvis i kun har en kattebakke prøv at sætte en mere op. Mange katte laver nr. 1 i en kasse og nr. 2 i en anden.

• #11   21. apr 2013 Hendes svar er også bygget op omkrig det faktum at det er næsten umuligt at fixe det her.

Først, hvor gammel er katten? Den kan værens lømmelalderen og det er en periode den skal over. Det kan vare et halvt til et helt år og her betyder opdragelse meget

Du skal lære dine børn, at når katten gerne vil lege, så skal de stå stille og sige nej. De skal hverken flygte eller fægte med armene, men stå stille og sige nej. Så katten lærer at sådan leger man ikke.

Generelt skal i være konsekvente og sige nej til katten hver gang, den gør noget, den ikke må. Evt. Have en vandforstøver stående og give den et sprøjt imens i siger "NEJ". Katten vil til sidst forbinde nej'et med et vandsprøjt.

Prøv at giv katten en kattebakke mere. Det kan være, den er stresset over al det skæld ud den får. Sæt kattebakken en nyt og mere rolig sted, hvor den kan "lave" i fred.
    Katte kan godt pludselig få behov for at ville have to bakker

Og er han kastreret, ellers få det gjort (det kan ændre en agressiv adfærd, men få det gjort under alle omstændigheder)

Og husk at leg med ham og aktiver ham. I skal vise hvordan en kat skal lege og hvis den begynder at angribe jer i leg, så stå stille og sig nej, til han ser, at det ikke er sådan man leger. Og så leg videre med hans legetøj så han får brændt krudt af

^^ det er en meeeeget lang proces og uanset alder kan det sagtens tage et halvt år, før de dårlige vaner er helt vendt. Og det kræver tålmodighed og meget af den

Og jeg sværger ved lucifer... Hvis i giver op efter en måned og sender katten på internat fordi den er uopdragen........... !!!!!!!

• #12   21. apr 2013 Jesper: tak... smiley jeg har os skubbet ham ned fra bordet/stolen hver gang og det er praktisk talt ikk noget problem mere han har forstået at det skal han ikk mere... smiley

Pivnu: jeg har ikk nogen konkret grund... Er bare ikk så vild med tanken om min kat under bedøvelse... Så hvis jeg kan undgå det så gør jeg det... Og i og med han ikk kommer ud har jeg ikk set noget problem i det... smiley

• #13   21. apr 2013 Tjaa når han ikke er kastreret, så er det der du skal finde problemet..

Han er ved at blive kønsmoden eller også er han blevet det, det vil sige at du lige nu har en fertil hankat gående som er i en alder nu hvor han skal dominere alle for at fortælle at her bestemmer han..
    Så det første du skal gøre er at kastrere ham, så undgår du også at han begynder at strinte alle vejne og at han begynder at kalde på damer, for det sker meget snart, en hankat bliver kønsmoden i 6-8mdr alderen..

Dernæst så udover at han ikke er kastreret så er han i lømmelalderen, det varer ca fra 6mdr alderen og til 1 1/2 -2 års alderen, det er der kattene virkelig udfordere os menneskers tålmodighed, og hvor vi virkelig skal være konsekvente med hvad der er ok opførsel og ikke ok opførsel..

Så når i kan se at han gør antræk til at springe på jer, så skal i stoppe op, kigge på ham og sige nej i en meget estemt tone og så blokere vejen for ham eller aflede hans opmærksomhed med noget legetøj..

Men når han gør det overfor jeres børn så er det netop for at dominere dem, fortælle dem at han er højere i hierakiet end de er, og det skal han ikke have lov til at tro, så det er vigtigt at de også irettesætter ham, hvis de er gamle nok altså..

Jeg har nogle venner, hvor deres ungkat også angreb deres 12årige datter, det kunne være når hun sad og så fjernesyn, læste lektier eller gik forbi katten, jeg sagde til hende at hun skulle stoppe ham når hun så han var på vej eller gjore antræk til det, og så skulle hun aflede hans opmærksomhed med noget legetøj, en bold eller hvad det nu var, samtidig med at de også fik ham kastreret...
    Det var også tilbage i decemer, i dag er han helt stoppet sin angriben og tøsen og katten er bedste venner, de sover sammen og nusser..

• #14   21. apr 2013 Heidi: hvis du læser mine foregående svar har du faktisk svar på dine spørgsmål... smiley

• #15   21. apr 2013 Mille

Kasteration handler ikke kun om at undgå yngel men at undgå alle de problemer det medfører.
    Strinteri, kalden efter hunkatte, agressiv adfærd ect.

Det kan være du ikke har oplevet det endnu.. Heldigvis, for når han først har adfærden, især det at strinte, kan du risikere at han ikke stopper.

Mille
    Skrev mit indlæg da det kun var Lotte der ellers havde kommenteret. Ergo havde jeg ikke set alle de andre indlæg

• #17   21. apr 2013 Det er altså absurd unfair overfor den stakkels kat.
    Den har hormoner farende rundt i kroppen, især nu hvor foråret rigtig er kommet.
    Det er også næsten uundgåeligt at han vil begynde at strinte.
    På en hankat er det tilmed et meget lille indgreb. Få ham mærket ved samme lejlighed. Selvom katten "kun er indendørs", så kan der ske uheld for alle.

• #18   21. apr 2013 Nemlig Jesper og Pivnu..

• #19   21. apr 2013 Heidi: mine børn er 2 og 4 og kan derfor ikk forstå de bare skal sige nej til ham... Og de holder sig generelt fra at lege med ham da de faktisk er blevet bange for ham... smiley men alt de gør er bare at gå forbi ham... Og jeg skynder mig selvfølgelig hen hver gang og fjerner ham og siger meget bestemt nej til ham....

• #20   21. apr 2013 Jesper: Til den tid er katten jo så bare "dum", og bliver derfor enten afleveret til nogle andre eller aflivet.

• #21   21. apr 2013 Pivnu: så det synd for ham han ikk er fixet... Aha... Og hvad så med alle de andre hankatte der er rundt omkring..? Er det os synd?

• #22   21. apr 2013 Jamen det kan jo ikke være rigtigt at dine børn skal være bange for katten..

Den aggresive adfærd vil ikke stoppe hvis ikke du får ham fixet, og at fjerne ham er ikke løsningen, du skal aflede hans opmærksomhed, du skal sige nej så han retter sit fokus på dig og så smide noget legetøj så han får andre tanker, det hjalp gevaldigt hos mine venner..

• #23   21. apr 2013 Pivnu: eftersom du ikk kender til mig eller min måde at holde dyr på syns jeg det er en utrolig Tom kommentar at komme med...

• #24   21. apr 2013 Ja det det er synd for den fertile kat at være fertil hvis den ikke får sine lyster styret..

En fertil kat der løber frit ude kan jo gå på damejagt og få sin lyst/ instinkt styret på den måde, det kan en indekat ikke..

• #25   21. apr 2013 Mille

Hvis de ikke bliver brug til avl og får afløb for deres hormoner... JA det er synd! Folk forstår det bare ikke, og her er endnu et eksempel

Ej undskyld mig, men har du overhovedet sat dig ind i hvad det vil sige at have kat?

• #26   21. apr 2013 Heidi: nej det kan ikk være rigtigt de skal være bange for ham.. Det jo os derfor jeg spørger om råd... Og nej vil helst ikk få ham fixet men hvis det er løsningen så er det bare det jeg gør... Det har jeg os haft skrevet før...

• #27   21. apr 2013 Heidi: jeg tror du ville blive overrasket over hvor meget jeg har sat mig ind i diverse dyr... Men på det punkt her stod jeg blank... Og mit indtryk er at en fertil hankat sagtens kan have et normalt liv uden at blive fixet eller få styret sine lyster... Dette har jeg flere eksempler på...

• #29   21. apr 2013 Mille: En fritløbende hankat vil følge sin natur og parre hele nabolagets hunkatte. Den vil bruge dagen på at jage sin mad og have en masse oplevelser dagen lang.
    Den indendørs fertile hankat har KUN sine hormoner, og intet af det andet, hvor den kan få noget afløb.
    Jeg er fuldstændig FOR indendørskatte (gerne med udgang til kattesikker have), men du kan ikke holde en fertil hankat på den måde. Og du kan jo netop se, at du har problemer med ham, og som de andre skriver, så risikerer du kun, at de bliver værre. Og helt ærligt, så er der ingen, der kan leve med en aggressiv, og urenlig kat, der splitter hjemmet ad!
    Jeg opfordrer ikke til, at du lukker ham ud, for så bidrager du blot til at producere en masse flere uønskede katte. Få ham i stedet kastreret.

• #32   21. apr 2013 Mille

Hvis esbens 4årige søn (red. Den unge mødre, Line der nu hedder Jesper) kan forstå at mor ikke længere er mor, men hedder Esben og med et drengenavn hører en drengenavn (han har fået fjernet sine bryster)(link fjernet)

Så kan dine børn vel også forstå hvorfor de skal sige nej til en kat... Fair, måske ikke den på 2, men h*n kan se hvad mor, far storesøster/storebror gør.

Det er så vigtigt at i på ingen måder udstråler at i selv er bange for at blive bidt, angrebet, revet og kradset

• #34   21. apr 2013 Mille det er fint du søger råd, men det virker lidt som om du ikke rigtig høre hvad vi alle siger, du er fast besluttet på at du vil holde din kat fertil/ intakt..

Du får ikke en løsning på dit problem uden kastrering..

Mere er det ikke at sige, og du siger du har masser at eksempler, på at du nemt kan have fertil kat, jaså, er det så også indekatte???
    Og så husk lige på at ikke alle katte er ens..

Men hvis du er parat til at indordne dig med en kat der er urenlig og konstant vil forsøge at dominere dig og dine børn, så fortæst dog endelig, men du spurtge om råd, så det formoder jeg ikke du er, så lyt de de mange mennesker der siger fix katten..

• #35   21. apr 2013 Heidi J: Det nytter ikke noget, at lære børnene gå og markere "Nej!" til en kat, der bare opfører sig, som dens natur og leveforhold byder den. Katten skal først have nogle mere fair forhold at leve under.

• #40   21. apr 2013 Pivnu og fruen på godset

Både og. En uopdragen kat, skal opdrages af hele familien. Ellers vil den stadigvæk dominere sig overfor børnene

• #43   21. apr 2013 I bliver alle ved med at sige jeg ikk lytter til jeres råd... Men hvis i nu læser hvad jeg skriver kan i se jeg faktisk lytter... Ja vil helst ikk have ham fixet men som sagt hvis det er løsningen så vil jeg få det gjort... Så ved ikk hvad det er jeg eftersigende ikk lytter til..?

• #45   21. apr 2013 Og li for at svare på dit spørgsmål Heidi: ja de hankatte har været indekatte... Og ikk haft mulighed for afløb for deres hormoner... Men det har ikk været et problem... Men igen hvis det er løsningen her at få ham fixet så vil det blive gjort

• #46   21. apr 2013 Fruen: det er der personlig grunde til og mange år siden... Så nej det er ikk til sammenligning

• #47   21. apr 2013 Desuden var det nogle jeg havde på samme tid og desværre måtte af med på samme tid os...

• #49   21. apr 2013 Som før skrevet er det med bordet stoppet og faktisk ikk rigtigt et problem mere... Og kan ikk mindes at jeg har sagt måske nogle steder... Men hele vejen sagt at hvis det er løsningen så bliver det gjort..

• #53   21. apr 2013 Det er ikk sådan den skal forståes... Mere som er det vejen frem vil det helt sikkert blive gjort... Vil jo kun det bedste for ham... Og så må jeg sætte mine egne følelser omkring bedøvelsen til side...

• #57   21. apr 2013 Og det os fair nok at det bliver nævnt som sagt skrev jeg det for vidste ikk om det kunne være relevant i forhold til resten... Men så må i jo os lytte til mig når jeg siger at det faktisk er løst.. smiley

• #59   21. apr 2013 Og det er jo så det jeg vil gøre...

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #60   21. apr 2013 Hej Mille. smiley

Det er rigtig nok hvad de andre skriver, det er for at din kat kan få det meget bedre med sig selv og jer alle i familien.:-)

Hvis du får ham fixet, så bliver han meget mere rolig og begynder at forstå de ting som du ikke vil have han gør, det gør han ikke nu, da hormonerne raser i ham, så vil det ikke rigtig sive ind. smiley

Jeg tror også at han småkeder sig og der skal ske noget sjovt, derfor ville det også være en god ide at han fik en katteven som han kan tumle med, for vi mennesker kan ikke lege katteleg som kun 2 katte kan.

Et tydeligt bestemt nej når han begynder at farer på en af jer. Jeg gør det at kikke katten i øjnene imens man siger bestemt nej og ikke kikke væk før katten gør det, det har altid virket her. Men alt det her bliver 100 gange lettere hvis din dejlige kat bliver fixet. smiley

Tror de fleste "ikke opdrætter" herinde, har fået deres katte fixet.

Jeg har selv 5 katte der alle er blevet fixet da de var 12 til 16 uger. Hvis jeg ikke havde gjort det ved bare èn af dem, havde jeg heller ikke en hamonisk katte flok og der ville ret sikkert blive strintet her og der og tisset og lave afføring uden for bakken smiley

Det er som bare et "flerer" gode råd, så I alle kan have en god fremtid fremover. smiley

• #61   21. apr 2013 Vil I ikke nok lade være med at sidestille katteadfærd med hundeadfærd!

Katte prøver hverken på at tage lederskabet eller være den dominerende.
    (Det gør hunde for øvrigt heller ikke, men nogle tror det stedig og det er en anden snak)

At fjerne et hyggeligt ritual som at være vant til "at spise med med egen plads", har intet at gøre med at "dæmpe" katten - tværtimod er det bare med til at gøre den mere frustreret.

Denne her kat er nemlig frustreret og kald mig Mads, om den ikke er vokset op som alenekat med kun mennesker - børn - at lege med, og har man tilmed begået den brøler at bruge sine hænder til at lege med den, har man selv bedt om problemet.
    Det var sjovt, da den var killing, men nu hvor den er større og har flere kræfter, er det IKKE sjovt længere, og det fatter katten selvfølgelig ikke en brik af, for den vil stadig lege med jer, som den ville lege med en jævnaldrende kat.

Den udviser det, man kalder "legeaggression", og det er et af de adfærdsproblemer, der heldigvis kan løses forholdsvist nemt, nemlig ved at anskaffe endnu en jævnaldrende kat (helst samme køn).

Lad børnene bruge noget legetøj, når de leger med den, f.eks. en "drillepind", en lang snor bundet om et stykke sammenkrøllet bagepapir, en bold eller legemus, der kastes osv. osv.

Den er et ungt, stærkt dyr og nu er hormonerne også begyndt at gøre sig gældende.

Katten er et af de dyr, der har den stærkeste kønsdrift, og det er meget synd at lade den leve "intakt", hvis den ikke jævnligt bruges i avl.
    Sammenlign det med, at du går rundt og er konstant død-sulten uden at kunne få noget at spise.

Bortset fra det, så bliver 99 ud af 100 fertile katte "urenlige" (set med vores øjne).
    Den afmærker territorie ved at strinte og lægge utildækket afføring i området som besked til andre katte, der måtte komme forbi.

Det er en naturlig adfærd og det er lige så umuligt at lære en kat ikke at strinte, som det er for os ikke at måtte nyse, når vi skal.

Så for både katten og jeres egen skyld vil at råde til at få ham kastreret (og øremærket) hurtigst muligt. Det vil højst sandsynligt også lægge en dæmper på hans adfærd i øvrigt.

Held og lykke!

• #62   21. apr 2013 Der er kun EN løsning og det er kastrering. En fertil hankat, der allerede er så skarp, kan ende med at blive direkte farlig.
    Og så er jeg helt enig med MEGA i det meste, så det vil jeg ikke gentage.

• #63   21. apr 2013 Jeg er helt enig med Mega og alle andre ang. kastrering.

Vil tilføje: Tror du blander hundeadfærd lidt sammen med katte adfærd. Hunde kan sagtens leve deres liv uden at blive kastereret og laver sjældet problemer indenfor, på nær hvis der kommer hunhunde på besøg i hjemmet - så vil de strinte og blive vilde mens de er der. Men bor den alene er der som regel ingen problemer. MEN SÅDAN ER KATTE BESTEMT ikke - kattes kønsdrift synes størrer og mere dominerende - de tænker ganske enkelt ikke på andet end sex og mad - og får de kun dækket madbehovet, så har de stadig et KÆMPE stort behov som ikke dækkes - de er som besat af den kønsdrift - og hvis ikke det er synd !! Desuden kan man godt omlærer en hund til at skifte adfærd, hvis man har grebet opdragelsen forkert an i starten - men ve positiv konsikvens træning - altså ros når den har den ønskedede adfærd og ellers ignorere den. Katte kan ikke trænes på samme måde - de vil altid prøve at opdrage DIG, for sådan er de. "se en gang hvor dejlig og vidunderlig jeg er - kan du så ikke lige give mig lidt mad".....hele tiden - det er jo en af de charmerende ting ved katte. De er deres egne og skal nok "fortælle" os hvordan de gerne vil have tingene - tit opdager vi ikke deres list og manipulation, fordi de overøser os med deres dejlige charme....

Lige en lille historie: Da jeg fik min hankat, Romeo, overtog jeg ham fra en veninde som havde forsøgt at gøre ham tam ved at håndfodre ham med menneskemad og det var delvis lykkes. Men hun opgav efter en måned og så overtog jeg ham 4 mdr. gammel. Hans skyhed begyndte selvfølgelig forfra, fordi han ikke kendte mig og min lejlighed. Jeg fortsatte hvor hun slap med at håndfodre, side og snakke med ham og rede lige så forsiktigt og på den måde fik vi opbygget et stærkt bånd og blev rigtig gode venner - som vi er den dag idag. Nu 13 år senere tigger han stadig ved bordet - han sidder på sin egen stol og han forbinder det med noget meget positivt - jeg har aldrig forsøgt at fjerne denne "unode", for det ville bare gøre ham frustreret og ulykkelig, og han ville ikke kunne forstå hvorfor, han pludselig ikke kan få ved bordet, når han som killing af de samme mennesker selv er blevet opfordret til dette. Katte lærer at være kat som killing, så man kan ikke pludselig gå den modsatte retning i opdragelsen - det er ulogisk for katten. Urenligheden kan sagtens skyldes 2 tinge samtidig hormoner og frustration over jeres ændrede adfærd. Jeg ville lade den have denne unode, som i selv har lært den i fred - og få en glad kat som efter kasterationen hviler i sig selv. Og så ville jeg hurtigst muligt anskaffe en hankat mere, som i kunne købe som færdig fixet - altså lade opdrætteren gøre det i 12 ugers alderen, så du ikke står i det samme dilemma og nervøsitet mht. til op med den. Men vent lige med at anskaffe den til jeres nuværende kat er fixed - ellers giver det da virkelig store problemer i det lille hjem - med en fertil hankat og en han-killing - uha ! Fertile hankatte kan ikke lide killinger - og da slet ikke af samme køn.
    P.s Vær voksen og lyt til de råd du for uden at gå i forsvar. Bare læs, lær og lyt. Og derefter sig du tager det til efterretning. Hvis Trådstarter altid gør det undgår man alle de sure indslag, som os bedrevidende har smiley

• #64   21. apr 2013 Mega

Det er så ikke rigtigt at katte ikke vil dominere.
    Kunne nemt komme med en masse eksempler men man skal også sætte sig i respekt overfor en kat.
    Undtagelsen bekræfter reglen, men i katteadfærd vil der også være dominerende adfærd og lederskab i nogen grad

At katte tager lederskab så jeg ISÆR da jeg havde mine killinger, hvor alphahannen var tydeligt i den 10. Uge.

• #66   21. apr 2013 Det er simpelthen også synd så forvirret den kat vil blive, hvis rådet om at "opdrage" på den, påbegyndes. Så det håber jeg ikke, du gør, Mille.
    Katten gør kun som det er naturligt for den, i den situation den har. Hvis du begynder at "opdrage" på en kat, der i forvejen er frustreret (hormonerne), så er jeg bange for, at I kan eskalere flere af de ting, som folk siger kan være på vej hos en fertil hankat i den alder.
    Så jeg håber inderligt, at I først og fremmest får ham kastreret og så finder ud af derfra, hvordan situationen er smiley
    I øvrigt vedr. bedøvelse, så er der forskel på narkoser. Der er nogle narkoser, hvor katten er stort set frisk 1-2 timer efter, og så andre, hvor der i hvert fald går dagen ud. Du kan jo evt. høre dig lidt for, hvad dyrlæger i dit område har af muligheder. Jeg kender ikke navnene på narkoserne, men dyrlægerne ved helt sikkert godt, hvad du mener. Den hurtigt-virkende kan godt være lidt dyrere, men det er rigtig rart, at katten er så hurtigt er på højkant igen.
    Men uanset, så er det altså et lille bitte indgreb, og din kat vil blive en harmonisk missedreng bagefter.

• #67   21. apr 2013 Hvordan ialverden kan du finde på at dække op til en kat ?
    Sidder med ved bordet......seriøst smiley
    Men få katten neutraliseret, håber du lytter til disse råd smiley

• #68   22. apr 2013 Tine, jeg kender da tre familier, der dækker op til deres kat.
    Som de (og jeg) siger: Vi har katten som et familiemedlem, og en familie spiser da sammen smiley

• #69   22. apr 2013 Jeg har ikke læst det hele, men du skrev noget om at du skyndte dig at fjerne katten fra dine børn...

DINE BØRN SKAL LÆRE KATTENS SIGNALER.

De skal lære, at hvis katten sover, spiser, er på bakken, så skal den have fred. Hvis de overtræder disse regler, kan et dask med poten være konsekvensen - og det er ikke kattens skyld!

Det er SÅ synd at have en fertil kat der ikke får sine lyster styret. Så få en tid hos dyrlægen nu.
    Det tager nogle måneder inden alle hormoner er ude af spil.

Når du har vænnet den til at spise med ........ ja, så er det sådan det er!
    Lærer du dine børn unoder for derefter at lave om på hvad de må og ikke må?
    De bliver frustrerede!
    Det samme er den stakkels kat.

Så når du har fået den fixet, skaffer du en kat på nogenlunde samme alder -eller killing, men der er noget der hedder tandskifte og lømmelalder og den skal rase ud ligesom teenagere skal igennem en pubertet.

HUSK:
    Det er IKKE kattens fejl - altså den skal ikke straffes, det er DIN fejl!

• #70   22. apr 2013 Mega
    Er det seriøst ment ?
    En kat skal ikke sidde ved bordet,en kat er et dyr og ikke en baby man skal
    Menneskeliggøre , så skal den vel også lære at bruge wc. ;-)håber dit svar var ironisk,ellers er jeg stået af smiley

• #71   22. apr 2013 Tine

Enig. Man skal ikke menneskelighed sit kæledyr. Diverse debatter der har været med at give den tøj på og lære den at bruge wc og nu det her... Det duer ikke

• #72   22. apr 2013 Nemlig Heidi smiley

• #73   22. apr 2013 Årh, Bjarne er nu stadig en kat, selv om han af og til sidder med til bords smiley

profilbillede
  • #74   22. apr 2013 smiley

• #76   22. apr 2013 At folk har katte på bordet er deres egen sag smiley

Men det sker ikke hos mig ,Min mening er at Katte godt nok er et familiemedlem,
    men at den skal sidde med ved bordet går bare over min grænse ,-)

og hygiejnisk er det ikke .

Har aldrig før hørt om nogle der har katte til bords,før nu smiley

• #78   22. apr 2013 nej har levet i lykkelig uvidenhed Lotte smiley

Jeg er ikke sart ,men som katten nogle gange fælder,samt man ikke aner hvor snuden og porterne sidst har været,gør at jeg finder det lidt uhygiejnisk smiley

• #79   22. apr 2013 Hø hø... jeg kunne lige se mig stable 5 katte til bords og 2 børn... nææææ det kommer ikke til at ske her.... ingen katte når vi spiser... selvom jeg elsker dem højt... så er det ikke sådan jeg har katte her smiley

• #80   22. apr 2013 GH
    Ja vi ville også blive en del omkring bordet smiley
    Men som du fornuftigt skriver ingen katte hvor man spiser ,,,,,,,,Enig

• #81   23. apr 2013 Tjahh... jeg dækker ikke op, men har jeg venindebesøg til en gang the, så kan jeg da være helt sikker på at Elvis og Freddie sidder med ved bordet smiley

Hvis det skulle ske at de springer op på bordet, ja så er der noget der hedder en opvredet klud smiley

• #82   23. apr 2013 ''Mega
    Er det seriøst ment ?
    En kat skal ikke sidde ved bordet,en kat er et dyr og ikke en baby man skal
    Menneskeliggøre , så skal den vel også lære at bruge wc. håber dit svar var ironisk,ellers er jeg stået af"

Helt seriøst og ikke spor ironisk.
    Mine katte sidder ikke med VED bordet, som mine bekendtesgør.
    De sidder PÅ bordet og venter på, at der falder en bid af ... og det gør der som regel.

Vil jeg ikke dele, stirrer jeg på dem og hvæser og knurrer.
    Det sprog forstår de, og så fortrækker de.

Men her er lige et billede fra en af mine killingekøbere.
    De har tekstet det: Kommer maden ikke snart smiley

profilbillede
  • #83   23. apr 2013 Søde det er de smiley
    Det andet bliver vi nok ikke enige om smiley

• #84   23. apr 2013 Li en Update.... Han skal have fjernet sin manddom på torsdag... Tiden er bestilt... smiley

• #85   23. apr 2013 Tillykke smiley det bliver du helt sikkert glad for smiley

• #86   23. apr 2013 Det satser jeg på.. smiley

• #87   23. apr 2013 Det syntes jeg var et godt valg smiley

(datter til denne bruger)
    der er kun en grund til at vores hankat (indekat) ikke er kastereret og det er at han er vores "avlshan". vi var så heldige at han først begyndte at strinte da han var ca. 3 pr gammel. han begyndte fordi at en fremmed hankat begyndte at hoppe å vores vinduer, så vores egen begyndte at markere sig i vores vinduer og til sidst i hele huset. dengang gik han sammen med vores hunkatte og bruget lang tid på at nusse om dem, så hans sociale var på plads (han legede også med han killinger når det var) han kaldte ikke men han havde jo også hunkattene. Dengang gik minne hunkatte på p-piller, men nu er jeg blevet kloggere så det er de ikke mere, men det er heller ikke nødvendigt når du nu går adskildt (han har dog en kammerat så han er stadig aldrig alene)

han kalder når der ikke er hunkatte der, men han får dog stillet sine lyster når vores er derover eller når han har "besøg" af andres smiley

• #88   23. apr 2013 Min Romeo har altid siddet med ved bordet - på en stol uden tallerken, men fik lidt kød og smør fra mors tallerken. Grunden er beskrevet længere oppe i tråden. Da vi så fik Po, kunne vi jo ikke gøre forskel på de to så hun blev tilbudt det samme - men vil kun slikke lidt smør fra vores finger. Hun vil ikke have tilberedt mad. Hun har aldrig villet side på en stol, men stiller sig på bagbenene og får lidt.

• #89   23. apr 2013 Mille
    godt valg smiley

Helle
    jeg tror faktisk både mand og mine drenge nødigt vil dele mad og spiseplads med katten
    Selvom de elsker katten højt,er det en kat og ikke et barn.;-)

• #90   23. apr 2013 Min kæreste synes heller ikke om det - synes han er for forkælet. Men jeg kunne da ikke lave om på mine vaner med katten fordi jeg fik en ny kæreste - det forstår katten jo ikke noget af og ville bare blive frustreret.

Nu er Romeo ikke mere...Men der var jo en grund til forkælesen. Han var en meget menneskesky killing, som kun forbandt mennesker med noget negativt - så håndfodring var et midel for at nå målet om at gøre ham tam og tryg. Selv har jeg aldrig set det som et problem, men det er jo ikke noget jeg vil opfordre andre normalt socialiserede katte til. Men vores hund - en dværgpuddel abede ham lidt efter ;O)) Så når kaffebordet var dækket og vi ventede gæster, sad der to på hver sin stol og ventede pænt. Når det så ringede på gemte Romeo sig, og Perle løb glad ud til døren ;O) Når vi havde spist og bare sad og snakkede, skubbede jeg min stol væk fra bordet og tog hunden op på skødet - det eeelllskede hun :O) Romeo kom kun frem, hvis han kunne høre på stemmerne at han kendte dem - så fik han en stol ved siden af mig (dog ikke samtidig med hunden!!)

• #91   23. apr 2013 Helle
    Sød historie smiley dejligt at Romeo faldt til
    Du gjorde et fint stk arbejde

• #93   24. apr 2013 Glædeligt at rådet om at få katten kastreret er blevet taget seriøst smiley

Mille, vær forberedt på, at der kan gå nogen tid efter kastrationen, inden hormonerne er helt ude af kroppen.

• #95   24. apr 2013 Enig Jesper smiley
    Katte er slet ikke så præget at et hiraki som hunde, og så længe det ikke er vanrøgt, så bestemmer folk altså selv hvor grænsen går, og beder man om råd, så får man da forhåbentligt et råd som man kan bruge.
    Hvis man syntes det er ok at have sin kat til bords, så er det op til en selv, og det er på ingen måde mishandling af katten, det er besværligt, at ændre på hvis man fortryder det og det vil tage tid at ændre.

• #96   24. apr 2013 Enig Jesper..

Louisa D

Jeg syntes faktisk ikke du kan være bekendt at skrive sådan til Mille, at hun har givet sin kat lov til at sidde på en stol ved bordet og den har fået sin egen tallerken, det er da ikke det samme som at menneskeliggøre katten..
    Og jeg kan ikke forestille mig at katten tager skade i deres hoved af at sidde på en stol ved bordet, ikke mere end at katte rundt om i landet får lov til at ligge i sengen med deres mennesker, og det er der godt nok rigtig mange katte der får lov til, min incl..

Min kat sidder også nogle gange på stolen ved siden af mig når jeg spiser, den har ikke sin egen tallerken, men får nogle gange noget af min mad..

Jeg anser ikke min kat som tosset i hovedet, hun er helt normal, lidt vant til at få sin vilje - ja ja, men det har jeg det fint med smiley Hun tigger også, men ikke mere end en hund, og hun savler i det mindste ikke smiley og hun stjæler ikke mad fra hverken borde eller min tallerken...

• #97   24. apr 2013 Hvis Louise med sit råberi henvender sig til alle, der elsker sine dyr ligeså højt, som forældre elsker deres børn, så kan jeg da lige sige, at mine katte ikke er under nogen som helst, uanset hvor store bogstaver der råbes med. smiley

• #98   24. apr 2013 Louisa D

Fordi du er katteekspert eller hvad?

Hvad er det for en måde at skrive til et andet menneske der forsøger at rette op på sine fejl. Det er altså menneskeligt at fejle og at erkende det er første skridt på vejen til succes. Så hun spørger efter hjælp, for at kunne lave om på sine fejl.
    Og hvis du er så klog, så burde du da hjælpe, istedet for at sidde med armene over kors og pege fingre. Bliv da lige voksen engang

• #99   24. apr 2013 Louisa:

Det er i sådan en situation, hvor jeg mest af alt har lyst til at sige, du ikke fortjener hjælp. Du ligger, som du har redt. DU har gjort katten til det, den er.
    Jeg bliver så gal, når jeg hører om folk, der behandler sine dyr som børn. DET ER DYR - DE ER I HEIRARKIET UNDER DIG OG ANDRE MENNESKER!!!

Stik dog lige fingeren i jorden inden du hamrer løs på tasterne.
    Sådan hverken TALER eller SKRIVER man til folk der beder om hjælp!!! smiley

Min vurdering:
    En tur i fryseren ville være på sin plads!!!

• Janne.*

#100   25. apr 2013 <b>Louisa D Jeg må venligst bede dig om at holde en ordentlig sober tone herinde. Tak

Dit indlæg er hermed blevet slettet.</b>

• #101   25. apr 2013 God beslutning Mille smiley
    Husk at få ham øremærket (og registreret) samtidig.

• #102   25. apr 2013 Mega: han får li hele turen nu han er afsted... smiley

• #103   25. apr 2013 Uhh hvad er jeg nu gået glip af smiley

Tinka

tror ikke du har børn,men enhver mor ville selvfølgelig sætte børn 10000000
    højre end en ellers elsket kat smiley

men respekter fuldt ud din holdning
    selvom jeg ikke forstår den

• #104   25. apr 2013 Nej, Tine, dét forstår du tydeligvis slet ikke.

• #105   26. apr 2013 Tinka, vi to deler i hvert fald samme holdning smiley
    Her sidder kattene også på en stol ved bordet, hvis ikke de ligger på skødet, og får da også lige en haps i ny og næ smiley
    De sover i arm med os om natten og er med i alt vi laver.

• #108   26. apr 2013 Tinka
    Nej det indrømmer jeg gerne , jeg fatter det ikke, kender mange
    Men kærlighed til børn contra dyr kan i min verden ikke sammenlignes.
    Kender mange med børn og kat, og de deler samme mening som mig smiley
    Hvis jeg ikke havde børn, ville jeg helt sikkert have samme holdning som
    Dig smiley
    Men vil er vilde med vores kat, som foto'et
    Tydelig viser smiley

Susan
    Nemlig

profilbillede
  • #109   26. apr 2013 Tine jeg tror netop forskellen ligger i om man har børn eller ej, når man ikke har børn, så bliver man nok automatisk tætter på sit kæledyr end dem som har børn, for kæledyret er der jo ligesom hele tiden, det er det der holder en med selskab 24/7 og det er det der trøster en når man er ked af det..

Folk med børn har det jo sådan med deres børn, der er det børnene der er i focus, det er dem der får den meste opmærksomhed, for det er forhåbentlig derfor man har fået dem, men det betyder jo ikke at man som børne familie ikke holder af sine kæledyr, det er blot en anden måde at gøre det på..

Ingen af delene er i min verden forkert, blot forskellig, og man må acceptere hinandens forskelligeheder og holdninger, som sagt intet af det er forkert, for det er noget vi selv har valgt..

At man ikke ønsker sin kat på stolen ved siden af sig, eller i sengen, det lider katten jo ingen nød ved, omvendt at man ikke har noget imod at katten gør disse ting, betyder jo heller ikke at det er forkert, ej heller er det rigtigt for alle, det er rigtigt for dem som vælger det og sådan er det..

Jeg har ikke børn og får det aldrig (eget valg) jeg elsker mine katte lige så højt som andre elsker deres børn, blot ved jeg at de skal formentlig dø før mig, så derfor er der jo stadig en anderledes følelse for kæledyrene end der er for mennesker, for jeg ved godt at de ikke er mine børn, det er dyr og de bliver behandlet sådan, men jeg vil gøre alt der står i min magt for at de har det godt, ligesom forældre gør for deres børn, der er mange sammenligninger, men stadig en stor forskel..

Så ja Tine du har helt ret forskellen på hvordan man har kat bunder nok i høj grad om man har børn eller ej, men vil stadig henholde mig til at intet er rigigt eller forkert, blot anderledes..

• Janne.*

#110   26. apr 2013 Nu ved jeg ikke hvad nogen mener med at man elsker sine børn mere end sine dyr.
    Personlig elsker jeg da mit barn og mine katte lige højt, men det er en anden "love" følelse og skulle der ske dem noget "mit barn eller kattene" så ville de da få samme kærlige behandling, bare på 2 forskellige måder. Så jeg elsker mit barn og mine katte på lige højt plan, kunne ikke undvære nogen af dem. smiley

• #111   26. apr 2013 Janne jeg er enig smiley mine børn er voksne, jeg elsker dem, er stolt af dem, og de har deres eget liv, jeg kan ikke basere mit liv på om de har tid, det er det samme med mine skønne børnebørn, jeg elsker at have dem til låns.
    Mine katte er min dagligdag, og det fylder dejligt smiley og at midste en af dem er forfærdeligt, mine er slet ikke intersseret i min mad, men Røde kan godt bruge spisebordet til landingsbane på forkerte tidspunkter og bliver bare løftet ned.
    En situation hvor jeg ville gøre forskel på mine katte og børnebørn ( kærligheds mæssigt ) er hvis jeg har ansvaret for mine børnebørn og der skete noget der var til fare for os alle, i den situation ville jeg rede børnebørnene først smiley

• #112   26. apr 2013 Tinka Heidi Jette og Janne og Lotte smiley

I må endelig ikke tro jeg ikke respektere jeres valg og holdninger for det gør
    Jeg helt klart
    Men jeg personligt kan jeg ikke hvor end jeg gerne ville, dele min kærlighed lige mellem mand,børn og kat
    Hvis der sker mine børn noget,ville jeg aldrig komme over,,,,det vil jeg med min kat.
    Selvom jeg vil føle sorg.

Siger som Jette vil altid redde børnene først fx ved brand.

Janne det tror jeg også du ville gøre smiley

Men som jeg indledte med, og som Heidi siger ,er vi forskellige

Og holder kat på hver sin måde,

Og det må man acceptere uenig eller enig.:-)

Vi er jo alle enige om at har man en kat er det vores ansvar kattens trives,
    kommer til dyrlæge osv smiley

• #113   26. apr 2013 Det er klart at man ville redde mennesker først og især sine børn hvis man har sådan nogle smiley i tilfælde af katastrofer (hvad de end måtte være).

Og kærlighed er jo en underlig størrelse for den findes på mange forskellige planer, for man elsker jo alle de mennesker der er tæt på en, men på forskellige måder og det samme med dyr, man kan godt elske sit kæledyr lige så meget som sit barn, men om man vil det eller ej, så er det alligevel en anden form for kærlighed..

Da jeg ikke har hverken børn eller mand, så er min største kærlighed mine katte, ahh ok mine søskende ligger nok lige omkring på samme højde smiley smiley

• Janne.*

#114   26. apr 2013 Tror vi alle kan blive enige om at hvis man skulle "Kan ikke lide den tanke" vælge hvem man ville redde i tilfælle af brand, så ville det da først og fremmest være sine børn, selv om man ville gå igennem ild og vand for også at redde sine katte. "Jeg ville"

Så ja Tine som du skriver
    "Hvis der sker mine børn noget,ville jeg aldrig komme over,,,,det vil jeg med min kat. Selvom jeg vil føle sorg."
    er helt klart, hvis det er så alvorlige ting vi tænker på. smiley og en smiley Bare tanken.

• #115   26. apr 2013 Heidi
    Og kærlighed er jo en underlig størrelse for den findes på mange forskellige planer
    Det har du helt ret i Heidi smiley

men bare vi respektere hinandens valg,går det ikke helt galt smiley

Og som før skrevet uanset på hvilke måde vi holder kat på ,vil vi alle katten det bedste smiley
    forskelligheder er godt især i et forum smiley
    Janne
    Jeg tør heller ikke tænke tanken .

• #116   27. apr 2013 Tine smiley

Og puha jeg kan slet ikke lide tanken om at der skulle ske noget hvor jeg ikke ville være i stand til at redde mine katte eller mine kære smiley

Det er faktisk en af grundene il at jeg har det bedst med at min Tøsen ligger i sengen med mig om natten.. For jeg befinder mig på 1. sal, hvis der skulle opstå brand, så ville jeg måske ikke have mulighed for at komme ned i stuen og finde hende og få hende med ud..
    Adrkk bare tanken smiley

• #117   27. apr 2013 Jeg ville aldrig komme over det, hvis mine katte brændte inde :-O, og det ville næppe være anderledes, hvis jeg havde haft børn.

Og forresten, lige denne snak om kærlighed til sine katte, har ikke noget at gøre med at respektere hinandens valg eller holdninger. Det er <b>følelser</b> det handler om, og de er ganske enkelt som de er.

• #118   2. maj 2013 Hvordan er det dog, folk reagerer?
    Jeg har ikke talt grimt - jeg har bare sagt min mening på en konsekvent måde.

Folk er sarte. Oh, Gud.

• #119   2. maj 2013 Tinka
    Har forstået budskabet.;-)
    Du ville forstå mit,hvis du havde børn

Kommentér på:
Alt for forkælet kat hjælp

Annonce