{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.289 visninger | Oprettet:

Gå-sele og træning {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Håber der er nogen der kan hjælpe. Jeg har nu haft Manse i et år, og han er blevet meget dørsøgende, og vil prøve grænser af (gå på bordene og den slags). Så nu har jeg bestemt at jeg vil lære ham at gå i snor, så han kan komme ud og få en på opleveren, og bruge noget af al hans energi, da jeg bor på 1. sal og ikke har mulighed for at lukke ham ud.

Problemet er lidt, at han er 4 år gammel (han er internatkat), og ved ikke om han er for gammel til at lære det. Vil for alt i verden ikke skræmme ham. Har I nogle erfaringer I kan dele?

En anden ting er, at jeg har en sele til ham, som jeg fik af en veninde. Jeg synes bare den virker meget lille i rygstykket. Nu har jeg aldrig prøvet at gå med kat, men ved da at hunde skal have mulighed for at få hovedet ned for at snuse. Skal jeg prøve det?
Har også tænkt på at købe en lille hundesele til ham, hvis den sidder bedre. Nogle erfaringer med dette?

Tak for hjælpen! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå-sele og træning
  • #2   28. feb 2014 Jeg har prøvet sele på 4 katte inden de fik ude adgang selv. Det var den sele som Felis linker til. Den med et stykke over ryggen som sidder med velcro har jeg synes var rigtig dårlig. Katten gik helt ned i benene og ikke brød sig om stykket over ryggen. Jeg har haft to der var rigtig gode til at gå i sele. Normalt gik de frit men ved sygdom kunne jeg tage dem ud i selen som da den ene havde dræn på grund af en byld . Også selv om de meget sjældent brugte selen. Dem jeg havde der var gode til det glemte det ikke selv om der var meget længe imellem de havde sele på.
    Er der mange løsgående hunde skal du ikke regne med at hunde ejere respekterer at du går med en kat og kalder hunden ind eller kan kalde den ind. Vi har sådan en å sti og der kommer desværre flere og flere løse hunde som bare får lov til at jagte katte. Og siger man noget til dem glor de som om man er åndsvag. Ofte svarer de ikke engang på hvorfor deres hunde skal have lov til at jagte kattene rundt. Eller svarer de er det samme åndsvage svar om at folk bare kan holde deres katte inde.


  • #3   28. feb 2014 Jeg opgav at gå med min Gamle kat, da der flyttede et par kernterrier ind på vores faste rute og Manne ikke var med på en ny rute.
    Enig med Felis pas på med, at starte noget som kan blive et problem, mine har trods alt en lille have de kan komme ud i, og de 2 nye katte er ikke til sele, eller måske har jeg bare ikke været ivrig nok smiley


  • #4   28. feb 2014 Gå-sele er noget man bruger til børn der ikke kan finde ud af at holde fast i ens hånd smiley

    Gå på bordene er ganske normal katte adfærd.

    Hvis du vil lære ham at gå med sele skal du være klar over det ikke er som at gå med en hund.. Du skal være klar til at kunne stå og kigge og ikke andet i lang tid smiley

    Ingen hundesele.. Selv bruger jeg en såkaldt H-sele, som man spænder om mave og hals (som et halsbånd)

    Jeg går tur med den ene af mine i haven, den anden vil ikke.. Jeg gør det kun når vejret er fint..


  • #5   28. feb 2014 smiley jeg har kun brugt hundeseler, fordi de ander ikke er ok i mine øjne, der bliver nemlig trukket i halsen med katteseler, hvor der med en hundesele er et bånd fra hals til mave ( på maven) bliver der trukket i hele kroppen,,,, meeeen træk ikke i en kat, lad katten om det.
    Jeg brugte løs snor træning til mine tidligere katte, dvs løs snor så går det fremad og hvis katten trækker den forkerte vej holder du bare fast og bliver stående, når den går den rigtige vej, er snoren løs igen og det går fremad.
    Jeg måtte lige lære mine, at de bare skulle lægge sig ude i siden af stien, gerne i højt græs hvis de blev nervøse, og ingen fik lov til, at gå til kattene, men de kunne vælge, at gå til de mennesker som kom hen til os.


  • #6   28. feb 2014 Selv hunde kan bakke ud af hundeseler, og katte er immervæk mere adrætte..

  • #7   28. mar 2014 Jeg glemte helt at følge op.. Tak for jeres svar smiley Lånte en snor af min underbo der har hund, og havde en H-sele til at ligge, og så tog vi chancen! Efter en tur op i et lille træ, lagde han sig i græsset i 15 min og nød solen - det ser jeg som en lille succes smiley
    Men det kræver stadig en del træning, og tror desværre aldrig han bliver helt dus med selen.. Men kunne se at han nød at være udendørs, og der var ro på ham i flere dage bagefter - tror han havde fået sig en kæmpe en på opleveren..
    Jeg må bare prøve mig frem, og se om han ikke kommet til at glæde sig til vores ture ud i den lille byhave smiley


    profilbillede
  • Tommy
    Tommy Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
    #8   25. jan 2015 Hej baconbaronesse.
    Tager lige din tråd op igen selvom der er gået lang tid siden du skrev.Jeg er lidt nysgerrig på hvordan det går med den der sele til misseren,kan han affinde sig med det smiley
    Min kone og jeg har for nyligt overtaget en dejlig hunkat og hun skal så småt vendes til at gå med sele.Det er dog kun til nogle småture ude i vores kolonihave inden hun bliver sluppet hel løs.Jeg vil starte med at give hende den på indenfor og så lade snoren hænge løst,må så se hvordan hun tager det.Har du et par tip til hvad du har gjort,hvis du altså fortsatte med sele træningen.
    Venligst Tommy smiley


  • #9   26. jan 2015 Hej Tommy! Jeg er gået fra træningen, han kunne ikke affinde sig med selen.. Men jeg gav ham selen på uden snor indenfor, og lod ham gå med den i korte intervaller, og det synes jeg hjalp smiley Men held og lykke med det, håber du får mere held af det end jeg gjorde smiley

  • Tommy
    Tommy Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 2
    #10   26. jan 2015 Hej Baconbaronesse.
    Nå det var da ærgerligt med træningen.Min finder sig fint i at få halsbånd på,det bliver spændende om det går lige så nemt med selen.Tak for dit svar.
    Venligst Tommy smiley


Kommentér på:
Gå-sele og træning

Annonce