6.187 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Hun vil ikke bruge kattebakken. Hun vil ikke bruge kattebakken.

Nu har vi haft vores lille nye killing i snart 1 måned, og hun har stadig ikke fundet ud af helt at bruge kattebakken, Hun tisser overalt i vores lejlighed, især i vores sækkestole og i vores seng ( hvor hun også har lavet andre unoder). Er der nogen der har et godt råd til hvordan vi får hende til at bruge bakken i stedet for sækkestolen eller sengen?
Vi har også Mika, vores lidt ældre hankat, og han bruger bakken uden problemer, og kun bakken.

Vi håber virkelig på snarlig hjælp, da det ikke er særlig sjovt at skulle vaske sengetøj 2 gange om ugen.

- Carina og Nanna...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af trampolin 1.000 kr.
  • Jeg søger hjælp til diverse handyman opgaver. Det drejer sig speficikt om hjælp til ophæng af 5 x hylder, et spejl, to knager, et gardin og to Ivar IKEA skabe. 1.750 kr.
  • Installation af Husqvarna robotklipper med tråd 2.798 kr.
  • Opmontering 1.200 kr.
  • Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hun vil ikke bruge kattebakken.
  • #1   10. nov 2007 Ja, søg på ord som
    tisseri og urenlighed smiley

• #2   10. nov 2007 Bruger du samme grus som der hvor hun kom fra?

• #3   10. nov 2007 Køb en bakke mere og brug det grus som hun har været vant til fra starten,tror det vil hjælpe på problemet ;o)

• #4   10. nov 2007 Du skal have mindst 2 bakker, til 2 katte. Prøv som de andre også skriver at skifte til et andet slags grus. Det kan sagtens være at hun ikke kan lide det du bruger nu. Du kan også evt. bruge en bakke med låg. Min hun kat vil feks. ikke gå i en uden låg. Held og lykke med det.

• #5   11. nov 2007 Jeg synes, indtil hun er ældre, at du skal sørge for at have flere bakker stående rundt om og sæt dem de steder, hun er tilbøjelig til at tisse. Hvis du kun har én bakke, hvilket i sig selv er i hvert fald en for lidt, kan den være svær at nå hen på, hvis hun pludselig skal bruge den.

Jeg har måttet kassere min sækkestol, da mine voksne og ellers renlige katte også brugte den som WC.
    Fyldet var nemlig krøjerkugler. Det lyder fuldstændigt som kattegrus, og tisset forsvinder dejligt hurtigt. Det samme måtte jeg gøre med puder, jeg havde syet og fyldt med krøjerkugler.

At hun tisser i jeres seng, <b>kan</b> skyldes, at hun føler sig lidt utryg og derfor vil "blande" sin lugt med jeres, for uanset hvor tit man skifter sengetøj, er sengen det sted, der lugter mest at husets familie.

Trøst dig med, at det sikkert fortager sig, og lad endelig være med at skælde hende ud. Det gør kun ondt værre!

• #6   25. nov 2007 - Nu er den gal igen ..

Vi har gjort som andre anbefalede. Bruger det grus hun er vandt til hjemmefra og har flere bakker stående - men det hjælper ikke. Hun tisser, OVERALT ...

Vi har flere gange taget hende i hun skulle 'lige til og tisse' hvor vi har taget hende og sat hende over i kattebakken. Vi har også købt baldrian dråber hos vores dyrehandler - men hun vil bare ikke!

Normalt er hun SÅ sød og SÅ kælen og ikke mindst rigtig legesyg. Men når hun så skal tisse, så bliver det uden for bakken(erne).

- Hvad gør vi?

• #7   25. nov 2007 Hun var kun 10 uger - desværre smiley men som jeg vidst har skrevet før i en anden tråd, så fik vi at vide af ejeren af hende på daværende tidspunkt, at det var helt ok - så længe der var en 'ældre' kat i nærheden.

- Bella er nu små 15 uger gammel ..

• #8   1. dec 2007 Jeg har fundet følgende fra en adfærdsklinik:

Urenlighed

Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.

Endvidere har jeg fundet følgende på kattens værn:
    bruger en åben kattebakke. Lukkede kattetoiletter - nogle endda med lem for - giver ikke katten mulighed for at udføre normal adfærd og dække sin afføring efter sig. Desuden kan lugtgenerne skræmme katten fra at bruge kattetoilettet. Én negativ oplevelse på et kattetoilet medfører ofte, at katten bliver urenlig.
    Hvis katten af én eller anden grund har været urenlig, så vask aldrig stedet af i et salmiak- eller klorholdigt vaskemiddel. Salmiak og klor er lugte, der virker tiltrækkende på de fleste katte! Brug derimod fx Rodalon, som desinficerer og fjerner lugten

Der er også noget at hente her: (link fjernet) Bla. Urenlighed kan i mange tilfælde spores tilbage til, at killingen er taget for tidligt fra sin mor og søskende. Men urenlighed kan også skyldes sygdom i urinvejene eller mave-tarm-systemet. Derfor bør katten altid undersøges hos dyrlægen, hvis den begynder at blive urenlig.

Håber du kan bruge noget af ovenstående. Jeg vil måske anbefale dig at sætte en Felisway op i stikkontakten, den udsender en beroligende duft til kattene.

• #9   29. dec 2007 Jeg ville lige tillægge lidt til.. Vi havede en hankat, som ikke ville gå på bakken.. Men efter der var gået noget tid, med forskellige forsøg.. Fandt vi ud af, at efter vi lukkede ham ud, stoppede han med at tisse inde.. Han var mere til ude, og det endte med hver gang han var trængne pev han, når han skulle ud og tisse.. og var men ikke hjemme, og lukkede ham ud.. Ja, så var der tisset inde for.. Nogle katte er mere til ude end inde kat.

• #10   7. jan 2008 hej..

få hende neutraliseret med det samme.. det hjalp på vores lille tisse marie..

knus

• #11   19. jan 2008 killinger skal hjælpes indtil de er gamle nok, de skal lære det, man kan ikke bare forvente såden en lille en ved hvor den wc. er endnu.
    når du har mistanke til den skal tisse så set den i kattebakken ta poten og grav et hul,
    når den har tisset eller pølset så tar du poten endnu en gang og graver det til.
    så finder hun ud af hen af vejen at det er der wc'et er og såden gør man.

håber du vil prøve det
    MVH Pernille P

Kommentér på:
Hun vil ikke bruge kattebakken.

Annonce