Seletræning {{forumTopicSubject}}
Jeg flytter forhåbentlig snart i en lejlighed i byen, og tager min kat Oliver med mig, selvom han er van til at boltre sig udenfor på landet...
Jeg er så i den anledning begyndt at træne (med klikker) ham til at gå i sele, uanset om han bliver ude kat, eller inde/gå-i-sele-kat...
Men jeg ved ikke helt hvordan den mest effektive måde er at lære en kat at gå i sele...
Skal jeg bare lade ham gå hvor det passer ham, eller skal jeg satse på at lære ham at gå i den retning snoren hives i? Jeg forventer selvfølgelig ikke han kommer til at gå som en hund, men det ville jo være rart at have nogenlunde styr på hans retning...
Men hvordan gør man helt præcist? Skal der være lidt træk i snoren, så han ved at ved den bevægelse, går man i den retning? Hvad skal jeg gøre når han hiver bagud, eller bare i protest ligger sig ned?
Hvor ofte skal han belønnes når han går den vej han skal? Skal jeg give mindre under tiden, og meget i starten?
Jeg ved praktisk talt ikke rigtig noget om det, og prøver mig bare frem...
Hvad angår at låne relevante bøger om klikkertræning på biblo, så er det udelukket af andre årsager.
Jeg søger helt specifikt andres erfaringer med at lære en kat at gå i sele, eller i hvert fald bud hvis man ved noget om det.
Jeg vil blive meget taknemlig
På forhånd tak!
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 104 Svar: 277
mar 2006
Følger: 27 Følgere: 24 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 116
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Men, jeg stod selv i samme situation for godt 3 uger siden. Jeg valgt bare at give ham selen på, og sætte ham ude i haven. Så fik han selv lov til at gå rundt og snuse som det passede ham, (indtil han fandt en busk hvor jeg altså ikke kunne være under) så måtte jeg hive ham ud og "overbevise" ham om at gå en anden retning.
Det er som sagt nogle uger siden nu og jeg syntes at det går fremad hverdag, han spinner når jeg finder selen frem og vandre gladeligt rundt i haven. jeg følger stadig med, men hiver jeg i selen kommer han i min retning uden for meget ballade
held og lykke med det.
feb 2005
Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 29 Svar: 67
Dvs. hive let i snoren, mens jeg bukker mig ned med en snack i syne, så han går hen imod den (og jeg går fremad imens) mens jeg siger "Kom Oliver, kom!" 117 gange i træk, og når han har gået nogen få meter, får han godbiden, et klik og noget ros.
Det lader nogenlunde til at han er ved at have forstået idéen. Han ser ikke specielt tilfreds ud når jeg "hiver" ham rundt, men han går alligevel med, for den snack er åbenbart god nok.
Jeg er bare ikke så glad når han pludselig hiver baglæns i selen, og prøver at vride sig løs, og spjætter rundt...
Nu træner jeg ham godt nok i vante omgivelser, roligt ude på landet. Jeg er spændt på hvordan han klare det, når han første gang kommer ud på et fortorv, med biler susende forbi...
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 31
Vi bor ud til nogle store græsplæner, små stier og hyggelige kroge i et roligt område.
Han får selen på , kommer i min transporttaske ( til ryggen ) og så bærer jeg han ned fra 2. sal.
Åbner , giver ham remmem på og så går han selv ud og på opdagelse.
Vi går rundt om ejendommen, på parkeringspladsen ( elsker han , underligt nok ), løber over græsplænerne, ligger og lurer 5- 10 min , inden han går videre.
Vi går vel 500- 800 m på 30-60 min, så det er altså ikke for motionens skyld. Jeg lader ham snuse, undersøge og jage og følger med hans vej. Men har som mål at vi går rundt om ejendommen. Hvis der er gået for lang tid og han har haft mange pauser, tager jeg ham i transporttasken på ryggen og går hjem med ham.
Den med tasken er ny og helt genial da jeg så bestemmer 100 % hvornår vi kommer hjem.
Han elsker vores aftenstur og hilser på alle folk vi møder på vores vej.
Men det er ikke for træning, kun for at stimulere ham og vi hygger os begge med det
Held og lykke
feb 2005
Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 29 Svar: 67
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 31
Koster 199 og 50 i fragt.
aug 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 85
I søndags kørte jeg så ud til heden med ham og han gik faktisk en pæn lang tur på ca 50 min. Det var første gang han har gået så langt Det var hvertfald over en 1 km. Han elsker det simpelthen. Han sætter sig også og snuser til det hele, men suser så også videre når han er klar.
Jeg trækker ikke meget i ham. Han går gerne fremad selv efter han har siddet lidt, men hvis ikke så får han nogle blide ryk, men ved blivende ndtil han flytter sig. Det ser ud til at han forstår det. Men nogle gange gør han ikke eller også synes han hvertfald ikke han vil flytte sig, så tager jeg ham op også går der ikke længe inden han vil ned igen også går han også igen.
Håber du får lært din mis det. Det er simpelthen alletiders.
Seletræning