1.792 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

PKD og HCM PKD og HCM

Jeg har lidt spørgsmål mht. at teste for PKD og HCM, jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er bedst at DNA teste eller skanne for det? Eller om man bør gøre begge dele ?

Har heller ikke rigtig kunne få svar på om hvor ofte man bør teste for disse, Tænker specielt på HCM da det jo udvikles over længere tid.

Håber der er nogle af jer klogehoveder der kan hjælpe.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  PKD og HCM
  • #1   31. jan 2013 Afhængigt af race kan du både DNA-teste og scanne for HCM.
    DNA-testen viser om katten har de <i><b>kendte</b></i> HCM-gener. Ikke alle kendes.

HCM-scanning viser øjebliks-billede, HCM kan vise sig tidligt eller senere.
    Jeg <i>mener</i> forskerne betragter katten som HCM-fri, hvis den scannes fri i en alder af 8 år; det er i hvert fald 8-årige HCM-frie de gerne vil have DNA fra til forskning.

Se evt mere her:
    http://pawpeds.com/

• #2   31. jan 2013 Ahh så er det vel en god ting at lave begge dele smiley

Synes ikke rigtig der står noget om hvor ofte man bør scanne for HCM er det årligt ved du det ?

• #4   31. jan 2013 Den sygdom der hedder pkd (cysternyrer), har en meget pålidelig DNA test, så ved den er det fint at DNA teste.
    Der er dog andre sygdomme der kan påvirke nyrerne, så når man alligevel scanner for HCM, så er det fint lige at tage en tur ned omkring nyrerne osv. og tjekke.

HCM bør man scanne for. Der er fundet ganske få mutationer, der giver HCM, så mens man også kan DNA teste (hvilket man bør hvis man har en af de racer, hvor der er udviklet DNA test til), så bør man altid også scanne.
    Som sammenligning kan jeg fortælle at der hos mennesket er mere end 400 mutationer kendt, som kan give HCM. Så det vil være urealistisk at tro at der kun er et par stykker hos kat smiley

Jeg kan se du står til at have raggamuffin. Den er så vidt jeg ved bygget over ragdolls og noget andet?
    De to DNA tests for HCM går på hhv. ragdoll og maine coon. Så i hvert fald den for ragdolls er relevant, og om den anden er må du ind og kigge på dine kattes stamtavle smiley
    http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

Linket er til et universitet der er pålideligt og ganske billigt at få testet hos - og overskudet går til videre forskning og ikke aktionærernes lommer smiley

• #5   31. jan 2013 LIFE koster det 612 kr at få scanne hos smiley

Det tilbud til JYRAK medlemmer på scanning hos Bygholm kan jeg ikke finde noget sted, og er heller ikke orienteret om at det eksisterer, så det tror jeg må være en fejl?
    Tilgengæld har man kunnet få betydelig rabat (først til 500, men nu til 650 kr som jeg husker det) på scanninger hos Bygholm, hvis man har kunnet samle mindst 10 katte til samme dag smiley

• #6   31. jan 2013 Kan se andre har skrevet scanning årligt, den er jeg med på.
    Hvis det drejer sig om avls-katte, bør man scanne 1 gang årligt (hvis de er fundet fri, er det grænsetilfælde måske oftere, <i>hvis</i> man ønsker at overveje at bruge katten i avl; det vil jeg IKKE anbefale).

Er katten fundet fri for HCM og skal katten ikke benyttes i avl <burde> det være nok med hvert andet år.

Jeg kan se du bor på Sjælland. Jeg benytter Ulrik Westrup til scanning, han kører ud til egen dyreklinik i mobile scanner-klinik.
    http://pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html

• #7   31. jan 2013 Tak allesammen det dejligt med lidt hjælp.

Tror jeg får lavet en DNA test også en årlig scanning, det lyder meget fornuftigt i mine øre. Overvejer også at tage HD med når man nu alligevel skal ordne det andet det er jo en stor tung race mine muffins så det er nok også meget relevant smiley

RagaMuffinen har samme stamforældre som Ragdollen men er ikke blandet med dem, den var bare endnu en af skøre ann baker's nye racer smiley

Og tak pia d så kan jeg lige sige det til min dyrlæge når tid er smiley

• #8   31. jan 2013 Marie - Ahva'? smiley Det er den forklaring med raggamuffinen, jeg ikke forstår?
    Wikipedia f.eks. siger da noget andet "In 1994, a second group decided to leave the IRCA and form its own group because of increasingly strict breeding restrictions. Owing to Ann Baker's trademark on the name "Ragdoll", the group renamed its stock of Ragdoll cats RagaMuffins. "
    Og det er også hvad jeg ellers har læst på sider der fortæller om Ann Baker's "arbejde" smiley

• #9   31. jan 2013 Jo jo men den er ikke en blanding af ragdoll, først brød ragdoll folket med ann baker. så tog ann baker patent på ragdoll navnet, og til sidst brød muffin folket med hende det var dengang en og samme kat så den er jo ikke bygget på ragdollen jeg har hele historien hvis det er som er fortalt af folk der arbejdede sammen med ann baker.

Kan godt se jeg fik skrevet nye racer mig der er træt tror jeg.

• #10   31. jan 2013 Sætter den bare ind så kan man læse det hvis man lyster smiley
    ''The History of the RagaMuffin

In the early 1960’s Ann Baker, of Riverside, California, developed a number of breeds of cats, collectively known as "Cherubims". The distinguishing characteristics of these breeds were their exceptionally docile, sweet temperaments, large size, "mushiness" and easy care coats.

The exact method by which she developed these breeds is clouded in controversy, misinformation and even conjecture. The truth is that no one knows exactly how or why these cats are the way they are. The fact that her cats possessed the qualities claimed are undisputed, and that they still maintain these qualities today is remarkable, a fact that makes the exact inception inconsequential. What is known is that the first cats used in her breeding programs were those that roamed free in her Riverside neighborhood. They came in all colors. And, there were no pedigreed cats used to develop the original gene pool.

Ms. Baker possessed an entrepreneurial spirit and saw that cats with such consistently desirable qualities would have appeal to a large number of cat fanciers. In order to position herself to take the greatest advantage of this opportunity, she deemed to promote the cats by setting up a private registry and franchising catteries to breed them. The breeders of the "Cherubims" signed contracts, which required them to register their cats in her association and abide by the strict rules she imposed which gave her complete control over the breeding, care and marketing of the cats. Licensing fees were paid to Ms. Baker each year as well as commissions on each sale. The pedigrees of the cats were a closely guarded secret and Ms. Baker positioned herself to be the primary provider of studs used in each cattery.

Over the years, Ms. Baker became embittered over legal matters and became progressively difficult to deal with. As her age advanced her ability to maintain a healthy colony of cats as well as handle all of the administrative responsibilities of her private association, diminished to the point that those breeders who were associated with her became increasingly disenchanted as well as embarrassed by the state of her cattery and the methods by which she deemed to inform the public of the injustices she perceived had been done to her.

In 1993, a group of breeders met with Ms. Baker in Riverside to plan her retirement. She announced that she would turn over the reigns of her association to these breeders in January of 1994; she would retire and would be paid the commissions generated by the sale of the kittens. She planned to retain one or two breeding cats primarily as pets, and would maintain an advisory position for the association. At this point, Ann turned over her breeding records and histories for the group to study and enter into a database for preservation.

Being strong willed and accustomed to having complete control, Ann was unable to release control to this group. By the winter of 1993, it became evident that she did not plan to retire at all. The breeders, with only a few exceptions voted to seek recognition with the mainstream associations and leave Ms. Baker’s association and control. The contracts binding the breeders to Ms. Baker’s association prohibited them from using any of the breed names used to describe her Cherubims.

The group approached ACFA that year, asking for recognition. The breeders submitted a standard along with pedigree information on the foundation cats owned. Although a name for the breed had not yet been determined, the person who was assigned the responsibility of writing the standard, chose to use "RagaMuffin." The explanation given was that since the original gene pool developed from the street cats of Riverside, they were truly Ragamuffins—endearing little urchins! Even though some breeders did not care for the name, it became the official name when ACFA decided to extend registration privileges and experimental status at the semi-annual meeting in St. Louis.''

• #11   31. jan 2013 Fællesnavnet for alle de ''racer'' ann baker skabte var Cherubims og Ragamuffinen er en bygget på Cherubims. Ann Baker tog heller ikke kun patent på navnet Ragdoll men på alle de navne hun brugte for hendes Cherubims efter Ragdoll folket brød og derfor måtte Ragamuffin folket jo finde på noget nyt. Så Ragdollen og Ragamuffinen er jo begge bygget på Cherubims smiley bare lige så jeg får forklaret mig helt korekt.

• #12   31. jan 2013 Marie - Ah, med det andet så mener jeg bare at der f.eks. er taget perser indover, for at udvide genpuljen.. Og det er der jo smiley

• #13   31. jan 2013 Der er brugt sibirisk skov kat i ragamuffinen for er udvide genpuljen og ikke perser, men det blev der så ved Cherubims smiley Det er nok også derfor der ikke har været registreret PKD hos muffinen men vi skal teste alligevel fordi at der netop blev brugt persere hel tilbage til starten smiley puuha det er indvilket alligevel på skrift smiley

• #14   31. jan 2013 Marie - Hvor er jeres stambogsdatabase for racen? Den er ikke på pawpeds (som jo primært er FIFe baseret i racerne)

Jeg fandt selv den Ragtime på catpedigree for ragamuffins - og i betragtning af HVOR mange persere der dukker op ved en simpel søgning i en database for ragamuffins, så kan vi vist godt konkludere at den wikipedia side om ragamuffin har helt ret, når den skriver at der er blevet brugt persere til at udvide genpuljen smiley

Se bare denne perser fra 2002, der ligger som mor til adskillelige katte, der så betegnes som racen ragamuffin smiley
    http://www.catpedigrees.com/cgi-bin/breeding24.pl?op=breeding&index=222&gens=5&db=Ragtime.dbw

• #15   31. jan 2013 Hos ACFA og RAG man kan kun få oplysninger derfra som opdrætter. der er kun sibiriske skovkatte i mines stamtavle, Ragtime er heller ikke registreret ved RAG som man skal hvis man altså har autentiske RagaMuffins.

Skal siges der er en del der skam registrere RagaMuffins i forskellige organisationer. Men RAG er den organisation som den gruppe opdrætter der forlod ann baker lavede og er man ikke medlem der er det ikke sikkert det er ''ordentlige'' ragamuffins.

• #16   31. jan 2013 Marie - Link til RAGs side?

• #17   31. jan 2013 http://ragamuffingroup.com/index.html

Jeg står ikke på siden endnu da jeg venter på mit stamnavn smiley

• #18   31. jan 2013 Kig på standarden der står også

OUTCROSSES:
    ACFA: Siberian and RagDoll; the RagDoll is allowable through May 1, 2010.
    CFA: NONE allowed.

NOTE: FOUNDATION REGISTRATION - The IRCA Ragdoll and Miracle Ragdoll are the foundation cats of the RagaMuffin and are the only cats allowed to be foundation registered.

• #19   31. jan 2013 Ja, at det kun er nogle specifikke katte, der betragtes som foundation er jo noget andet end

Heh, én ting er jo hvad der er tilladt nu.. Noget andet er hvad der var for 10 år siden... Men pyt skidt.. Når der alligevel ikke er en database som man kan få lov at kigge i, så står jeg alligevel af..
    Alt for mange nye er IMO uvidende om hvad der faktisk ligger i racen, fordi de ikke sidder og kigger nok tilbage i databaserne.. Og om hvordan en race normalt etableres..

• #20   31. jan 2013 Der er blevet brugt perser på et tidspunkt men det er meget længe siden og det var kun ved hver 5 generation man gjorde det for at bevare deres runde hoved men man gik over til sibiriske katte efterfølgende. Synes bare det er vildt besværligt at forklare det hele på skrift.. jeg har lidt problemer med min hukommelse når jeg skriver så det tager mig 100 år at få skrevet et ordentligt indlæg sorry...

Har også noget et sted på skrift der forklare det nærmere.

• #21   31. jan 2013 Marie - Helt ok smiley det er jo også ligemeget for mig, blev bare lige nysgerrig..

• #22   31. jan 2013 Tager det heller ikke ilde op ved godt jeg er en nød når jeg skal formulere mig korrekt på skrift specielt da jeg er lidt ny det er jo lige med at huske det hele smiley det er jo lidt en kompliceret race der er meget at huske.

• #23   31. jan 2013 Ja, det er der nu uanset race, synes jeg smiley Meget at huske og sætte sig ind i.. Og også vurdere nøjagtigheden af oplysningerne. Det synes jeg kan være svært smiley

• #25   1. feb 2013 Winnie - Ja, når man samler 10.. Men det har ikke noget med JYRAK at gøre smiley
    (Jeg var med i de 10 der blev samlet der i maj smiley )
    Og jeg regner med at enten forsøge at samle 10 selv igen omkring der, eller se om der ikke er andre der gør smiley

• #27   1. feb 2013 Winnie - Ok, vi var afsted d. 27.5. eller sådan noget smiley
    Men du må i hvert fald gerne holde mig opdateret når det er? Jeg har 1 der bestemt skal scannes, og 1-2 der måske skal smiley

Men må da lige prøve at høre Susanne ang. det med aftalen, om det er en forglemmelse at den ikke er på, eller om det ikke kunne lade sig gøre, eller hvad smiley

• #29   1. feb 2013 Winnie - Tak og tak! smiley God weekend til dig også

• #30   7. feb 2013 Jeg har fået scannet for HCM på Bygholm og de har nogle anbefalinger for hvornår man bør scanne første gang og hvornår det skal gentages. Et par af vores katte er ca 5 år og de havde fine scannings resultater og grundet alderen mente de ikke det var nødvendig at scanne igen om et år. Så ring evt. og få en snak med dem:-)

• #31   7. feb 2013 Horsens kattekreds holder et fordrag om HCM her på Bygholm snart, dog kun 20 pladser, der vist snart er taget

https://www.facebook.com/groups/222081991142357/?fref=ts

• #32   8. mar 2013 Hej Marie

Jeg ville nu også DNA teste for HCM, en scanning viser desværre ikke om din kat er bærer af genet. og dette kan jo gives videre til 50 % af kattene hvis det er.
    Held og lykke med dit kommende opdræt

Kommentér på:
PKD og HCM

Annonce