1.792 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar

22. aug 2012 Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
PKD og HCM PKD og HCM
Jeg har lidt spørgsmål mht. at teste for PKD og HCM, jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er bedst at DNA teste eller skanne for det? Eller om man bør gøre begge dele ?
Har heller ikke rigtig kunne få svar på om hvor ofte man bør teste for disse, Tænker specielt på HCM da det jo udvikles over længere tid.
Håber der er nogle af jer klogehoveder der kan hjælpe.
0 synes godt om
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
DNA-testen viser om katten har de <i><b>kendte</b></i> HCM-gener. Ikke alle kendes.
HCM-scanning viser øjebliks-billede, HCM kan vise sig tidligt eller senere.
Jeg <i>mener</i> forskerne betragter katten som HCM-fri, hvis den scannes fri i en alder af 8 år; det er i hvert fald 8-årige HCM-frie de gerne vil have DNA fra til forskning.
Se evt mere her:
http://pawpeds.com/
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Synes ikke rigtig der står noget om hvor ofte man bør scanne for HCM er det årligt ved du det ?
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Der er dog andre sygdomme der kan påvirke nyrerne, så når man alligevel scanner for HCM, så er det fint lige at tage en tur ned omkring nyrerne osv. og tjekke.
HCM bør man scanne for. Der er fundet ganske få mutationer, der giver HCM, så mens man også kan DNA teste (hvilket man bør hvis man har en af de racer, hvor der er udviklet DNA test til), så bør man altid også scanne.
Som sammenligning kan jeg fortælle at der hos mennesket er mere end 400 mutationer kendt, som kan give HCM. Så det vil være urealistisk at tro at der kun er et par stykker hos kat
Jeg kan se du står til at have raggamuffin. Den er så vidt jeg ved bygget over ragdolls og noget andet?
De to DNA tests for HCM går på hhv. ragdoll og maine coon. Så i hvert fald den for ragdolls er relevant, og om den anden er må du ind og kigge på dine kattes stamtavle
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/
Linket er til et universitet der er pålideligt og ganske billigt at få testet hos - og overskudet går til videre forskning og ikke aktionærernes lommer
jun 2006
Det tilbud til JYRAK medlemmer på scanning hos Bygholm kan jeg ikke finde noget sted, og er heller ikke orienteret om at det eksisterer, så det tror jeg må være en fejl?
Tilgengæld har man kunnet få betydelig rabat (først til 500, men nu til 650 kr som jeg husker det) på scanninger hos Bygholm, hvis man har kunnet samle mindst 10 katte til samme dag
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Hvis det drejer sig om avls-katte, bør man scanne 1 gang årligt (hvis de er fundet fri, er det grænsetilfælde måske oftere, <i>hvis</i> man ønsker at overveje at bruge katten i avl; det vil jeg IKKE anbefale).
Er katten fundet fri for HCM og skal katten ikke benyttes i avl <burde> det være nok med hvert andet år.
Jeg kan se du bor på Sjælland. Jeg benytter Ulrik Westrup til scanning, han kører ud til egen dyreklinik i mobile scanner-klinik.
http://pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html
aug 2012
Tror jeg får lavet en DNA test også en årlig scanning, det lyder meget fornuftigt i mine øre. Overvejer også at tage HD med når man nu alligevel skal ordne det andet det er jo en stor tung race mine muffins så det er nok også meget relevant
RagaMuffinen har samme stamforældre som Ragdollen men er ikke blandet med dem, den var bare endnu en af skøre ann baker's nye racer
Og tak pia d så kan jeg lige sige det til min dyrlæge når tid er
jun 2006
Wikipedia f.eks. siger da noget andet "In 1994, a second group decided to leave the IRCA and form its own group because of increasingly strict breeding restrictions. Owing to Ann Baker's trademark on the name "Ragdoll", the group renamed its stock of Ragdoll cats RagaMuffins. "
Og det er også hvad jeg ellers har læst på sider der fortæller om Ann Baker's "arbejde"
aug 2012
Kan godt se jeg fik skrevet nye racer mig der er træt tror jeg.
aug 2012
''The History of the RagaMuffin
In the early 1960’s Ann Baker, of Riverside, California, developed a number of breeds of cats, collectively known as "Cherubims". The distinguishing characteristics of these breeds were their exceptionally docile, sweet temperaments, large size, "mushiness" and easy care coats.
The exact method by which she developed these breeds is clouded in controversy, misinformation and even conjecture. The truth is that no one knows exactly how or why these cats are the way they are. The fact that her cats possessed the qualities claimed are undisputed, and that they still maintain these qualities today is remarkable, a fact that makes the exact inception inconsequential. What is known is that the first cats used in her breeding programs were those that roamed free in her Riverside neighborhood. They came in all colors. And, there were no pedigreed cats used to develop the original gene pool.
Ms. Baker possessed an entrepreneurial spirit and saw that cats with such consistently desirable qualities would have appeal to a large number of cat fanciers. In order to position herself to take the greatest advantage of this opportunity, she deemed to promote the cats by setting up a private registry and franchising catteries to breed them. The breeders of the "Cherubims" signed contracts, which required them to register their cats in her association and abide by the strict rules she imposed which gave her complete control over the breeding, care and marketing of the cats. Licensing fees were paid to Ms. Baker each year as well as commissions on each sale. The pedigrees of the cats were a closely guarded secret and Ms. Baker positioned herself to be the primary provider of studs used in each cattery.
Over the years, Ms. Baker became embittered over legal matters and became progressively difficult to deal with. As her age advanced her ability to maintain a healthy colony of cats as well as handle all of the administrative responsibilities of her private association, diminished to the point that those breeders who were associated with her became increasingly disenchanted as well as embarrassed by the state of her cattery and the methods by which she deemed to inform the public of the injustices she perceived had been done to her.
In 1993, a group of breeders met with Ms. Baker in Riverside to plan her retirement. She announced that she would turn over the reigns of her association to these breeders in January of 1994; she would retire and would be paid the commissions generated by the sale of the kittens. She planned to retain one or two breeding cats primarily as pets, and would maintain an advisory position for the association. At this point, Ann turned over her breeding records and histories for the group to study and enter into a database for preservation.
Being strong willed and accustomed to having complete control, Ann was unable to release control to this group. By the winter of 1993, it became evident that she did not plan to retire at all. The breeders, with only a few exceptions voted to seek recognition with the mainstream associations and leave Ms. Baker’s association and control. The contracts binding the breeders to Ms. Baker’s association prohibited them from using any of the breed names used to describe her Cherubims.
The group approached ACFA that year, asking for recognition. The breeders submitted a standard along with pedigree information on the foundation cats owned. Although a name for the breed had not yet been determined, the person who was assigned the responsibility of writing the standard, chose to use "RagaMuffin." The explanation given was that since the original gene pool developed from the street cats of Riverside, they were truly Ragamuffins—endearing little urchins! Even though some breeders did not care for the name, it became the official name when ACFA decided to extend registration privileges and experimental status at the semi-annual meeting in St. Louis.''
aug 2012
jun 2006
aug 2012
jun 2006
Jeg fandt selv den Ragtime på catpedigree for ragamuffins - og i betragtning af HVOR mange persere der dukker op ved en simpel søgning i en database for ragamuffins, så kan vi vist godt konkludere at den wikipedia side om ragamuffin har helt ret, når den skriver at der er blevet brugt persere til at udvide genpuljen
Se bare denne perser fra 2002, der ligger som mor til adskillelige katte, der så betegnes som racen ragamuffin
http://www.catpedigrees.com/cgi-bin/breeding24.pl?op=breeding&index=222&gens=5&db=Ragtime.dbw
aug 2012
Skal siges der er en del der skam registrere RagaMuffins i forskellige organisationer. Men RAG er den organisation som den gruppe opdrætter der forlod ann baker lavede og er man ikke medlem der er det ikke sikkert det er ''ordentlige'' ragamuffins.
jun 2006
aug 2012
Jeg står ikke på siden endnu da jeg venter på mit stamnavn
aug 2012
OUTCROSSES:
ACFA: Siberian and RagDoll; the RagDoll is allowable through May 1, 2010.
CFA: NONE allowed.
NOTE: FOUNDATION REGISTRATION - The IRCA Ragdoll and Miracle Ragdoll are the foundation cats of the RagaMuffin and are the only cats allowed to be foundation registered.
jun 2006
Heh, én ting er jo hvad der er tilladt nu.. Noget andet er hvad der var for 10 år siden... Men pyt skidt.. Når der alligevel ikke er en database som man kan få lov at kigge i, så står jeg alligevel af..
Alt for mange nye er IMO uvidende om hvad der faktisk ligger i racen, fordi de ikke sidder og kigger nok tilbage i databaserne.. Og om hvordan en race normalt etableres..
aug 2012
Har også noget et sted på skrift der forklare det nærmere.
jun 2006
aug 2012
jun 2006
jun 2006
(Jeg var med i de 10 der blev samlet der i maj
Og jeg regner med at enten forsøge at samle 10 selv igen omkring der, eller se om der ikke er andre der gør
jun 2006
Men du må i hvert fald gerne holde mig opdateret når det er? Jeg har 1 der bestemt skal scannes, og 1-2 der måske skal
Men må da lige prøve at høre Susanne ang. det med aftalen, om det er en forglemmelse at den ikke er på, eller om det ikke kunne lade sig gøre, eller hvad
jun 2006
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Emner: 6 Svar: 109
jun 2006
https://www.facebook.com/groups/222081991142357/?fref=ts
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
Jeg ville nu også DNA teste for HCM, en scanning viser desværre ikke om din kat er bærer af genet. og dette kan jo gives videre til 50 % af kattene hvis det er.
Held og lykke med dit kommende opdræt
PKD og HCM