1.891 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

HCM & PKD undersøgelser? HCM & PKD undersøgelser?

Røskva skal jo undersøges inden hun skal have et kuld killinger (på et eller andet tidpunkt, når hun er ca. 1½ - 2 år).

Så vidt jeg har forstået skal hun tjekkes for PKD og HCM? Jeg har sat mig ind i hvad sygdommene er men, kunne godt tænke mig lidt information på hvor i landet man kan få disse undersøgelser?

Kan man hos sin lokale dyrelæge, som sender testresultaterne videre, eller hvordan fungere det?

Og hvad ligger prisen på for disse undersøgelser?

Så vidt jeg kunne læse mig frem til, skal katten også undersøges for HCM flere gange? Da undersøgelsen kun viser et øjebliksbillede af kattens tilstand?

Håber der er nogle kloge hoveder (ved jeg der er) der kan svar på alle disse spørgsmål smiley
Og sig endelig til, hvis jeg roder rundt i noget...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HCM & PKD undersøgelser?
  • #1   4. aug 2006 Du kan jo ringe og spørge din dyrlæge om de kan scanne for HCM og pkd. Der er nemlig en transportabel mand der kører rundt til de forskellige dyrlæger og scanner. Og ellers kan du få det lavet på KVL.
    Prisen er over 1000.- ved ikke helt hvor meget. Og ja den viser et øjebliksbillede - og skal gentages for at være mere sikker.

• #2   4. aug 2006 Hej Camile.

God idé, at få scannet Røskva, inden hun skal have killinger. Selvom HCM er en meget speciel hjertesygdom, da man jo ikke ved en scanning, kan garantere, at HCM aldrig kommer - det kan komme efter 2 år, 4 år, 7 år osv.. Og den kan springe generationer over, så den er virkelig speciel. - Så derfor.. Rigtig godt at få hende tjekket, men du bør jo få hende tjekket hvert andet år efterfølgende, hvis du skal have flere killinger - siges det.

Ang. scanninger - så er det MEGET få, der kan gøre det i DK. Jeg mener der er en i Esbjerg eller Vejle.. Kan ikke lige helt huske.. Og ellers har de i Ålborg - der skal jeg op.
    Linket får du her:
    http://www.aad.dk/

Håber du kan bruge det.

God weekend smiley

Stor hilsen fra Lykke.

• #3   4. aug 2006 Ham der scanner på KVL hedder Jørgen Korck og skulle være rigtig god til det !

• #4   4. aug 2006 Tak for de mange svar smiley

PolyCats: KVL? Sikkert et dumt spørgsmål, men hvad filen er KVL? smiley Kommer ham manden også til Jylland?

DK Kastbjerg: Jeg havde læst om HCM, men vidste ikke den var SÅ uforudsigelig smiley Så nå man læser at katten ikke har det, skal de læses som at den ikke har det nu.. Men det kan være det ligger i generne smiley Ja vil få scannet Røskva hvert andet år. Kan ikke være andet bekendt overfor killingekøberne og racen som helhed smiley

Tina M: Ja, det er nok lige på vippen. Kan man scanne hende allerede nu? Der er jo ca. et år til at hun skal parres... Er det så ikke bedre at vente til et par mdr. inden, så jeg er SIKKER på at hun ikke har tegn på nogle af sygdommene inden hun parres? HCM kan jo, så vidt jeg kan forstå, begynde at udvikle sig inden for et kort tidsrum?

• #5   4. aug 2006 Chr. Mogensen på Varde dyrehospital er osse certificeret til at måtte scanne

• #6   4. aug 2006 KVL = landbohøjskolen :o)

• #7   4. aug 2006 Og Ålborg Dyrehospital er osse certificeret til HCM scanninger

• #8   4. aug 2006 DOH nååh ja smiley Vidste jeg jo egentligt godt.. har været vågen hele natten (igen), så hjernen er ikke helt på toppen smiley

Britta: Jeg flytter til Fredericia d. 24/8, så jeg er snart tilflytter i Jylland smiley

• #9   4. aug 2006 Ja Britta - stor forskel på priser synes jeg :-0

Det er den sidste - Ulrik Westrup - der tager rundt......

• #10   4. aug 2006 Ok tak for det smiley

Jeg får hende forresten også blodtype bestemt, så jeg ved om jeg skal tage nogle forholdsregler det første døgn efter fødslen.

Røskva's opdrætter sagde at nogle katte havde blodtype B, og når killingerne inde for det første døgn diede hos deres mødre kunne de dø, pga. et eller andet jeg ikke kan huske pt. Men hvis man holdt dem fra at die det første døgn (evt. ved at give moderkatten bandage på, så hun kan nusse, vaske og sådan, men at man selv giver KMR ved siden af, overlever de...

Er det ikke rigtigt?

• #11   4. aug 2006 Tina M: Ja fandt lige dette link: (link fjernet)

Men er det forsvarligt at bruge en kat med blodtype B i avlen? Altså man kan jo sikre at killingerne ikke dør, men på den måde viderebringer man altså Blodtypen?

• #12   4. aug 2006 Jeg er lige kommet hjem fra dyrlægen hvor Zion og Marcel har fået blodprøve taget fra til DNA test for HCM. Det er ikke nogen 100% garanti for om de vil udvikle HCM, men siger om de er bærere af det gen der kendt fremkalder HCM, anbefaler man at tage dem ud af avlen. Man skal selv sende blodprøverne til USA, og det koster 60 dollars pr. kat.

• #13   4. aug 2006 Linda K

Der er flere gen der bærer HCM - DNA testen tesker KUN mybPC3.
    Men flere der er fundet fri ved DNA test har alligevel udviklet HCM - så der må jo være flere gener.....
    Så husk at scanne ved siden af, så er du mere sikker - men aldrig 100 %

• #14   4. aug 2006 Det er jeg godt klar over. På den anden side kan DNA testen sige noget om katten vil udvikle HCM på et senere tidspunkt. Scanningen siger jo "kun" noget om her og nu tilstanden. Jeg har også tænkt mig at scanne på et senere tidspunkt, men synes at undersøgelserne supplerer hinanden godt.

Kommentér på:
HCM & PKD undersøgelser?

Annonce