HCM & PKD undersøgelser? HCM & PKD undersøgelser?
Røskva skal jo undersøges inden hun skal have et kuld killinger (på et eller andet tidpunkt, når hun er ca. 1½ - 2 år).
Så vidt jeg har forstået skal hun tjekkes for PKD og HCM? Jeg har sat mig ind i hvad sygdommene er men, kunne godt tænke mig lidt information på hvor i landet man kan få disse undersøgelser?
Kan man hos sin lokale dyrelæge, som sender testresultaterne videre, eller hvordan fungere det?
Og hvad ligger prisen på for disse undersøgelser?
Så vidt jeg kunne læse mig frem til, skal katten også undersøges for HCM flere gange? Da undersøgelsen kun viser et øjebliksbillede af kattens tilstand?
Håber der er nogle kloge hoveder (ved jeg der er) der kan svar på alle disse spørgsmål
Og sig endelig til, hvis jeg roder rundt i noget...
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Prisen er over 1000.- ved ikke helt hvor meget. Og ja den viser et øjebliksbillede - og skal gentages for at være mere sikker.
jan 2006
Følger: 63 Følgere: 59 Katte: 3 Emner: 49 Svar: 228
God idé, at få scannet Røskva, inden hun skal have killinger. Selvom HCM er en meget speciel hjertesygdom, da man jo ikke ved en scanning, kan garantere, at HCM aldrig kommer - det kan komme efter 2 år, 4 år, 7 år osv.. Og den kan springe generationer over, så den er virkelig speciel. - Så derfor.. Rigtig godt at få hende tjekket, men du bør jo få hende tjekket hvert andet år efterfølgende, hvis du skal have flere killinger - siges det.
Ang. scanninger - så er det MEGET få, der kan gøre det i DK. Jeg mener der er en i Esbjerg eller Vejle.. Kan ikke lige helt huske.. Og ellers har de i Ålborg - der skal jeg op.
Linket får du her:
http://www.aad.dk/
Håber du kan bruge det.
God weekend
Stor hilsen fra Lykke.
okt 2005
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
PolyCats: KVL? Sikkert et dumt spørgsmål, men hvad filen er KVL?
DK Kastbjerg: Jeg havde læst om HCM, men vidste ikke den var SÅ uforudsigelig
Tina M: Ja, det er nok lige på vippen. Kan man scanne hende allerede nu? Der er jo ca. et år til at hun skal parres... Er det så ikke bedre at vente til et par mdr. inden, så jeg er SIKKER på at hun ikke har tegn på nogle af sygdommene inden hun parres? HCM kan jo, så vidt jeg kan forstå, begynde at udvikle sig inden for et kort tidsrum?
okt 2005
okt 2005
okt 2005
apr 2006
Britta: Jeg flytter til Fredericia d. 24/8, så jeg er snart tilflytter i Jylland
okt 2005
Det er den sidste - Ulrik Westrup - der tager rundt......
apr 2006
Jeg får hende forresten også blodtype bestemt, så jeg ved om jeg skal tage nogle forholdsregler det første døgn efter fødslen.
Røskva's opdrætter sagde at nogle katte havde blodtype B, og når killingerne inde for det første døgn diede hos deres mødre kunne de dø, pga. et eller andet jeg ikke kan huske pt. Men hvis man holdt dem fra at die det første døgn (evt. ved at give moderkatten bandage på, så hun kan nusse, vaske og sådan, men at man selv giver KMR ved siden af, overlever de...
Er det ikke rigtigt?
apr 2006
Men er det forsvarligt at bruge en kat med blodtype B i avlen? Altså man kan jo sikre at killingerne ikke dør, men på den måde viderebringer man altså Blodtypen?
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 486
okt 2005
Der er flere gen der bærer HCM - DNA testen tesker KUN mybPC3.
Men flere der er fundet fri ved DNA test har alligevel udviklet HCM - så der må jo være flere gener.....
Så husk at scanne ved siden af, så er du mere sikker - men aldrig 100 %
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 486
HCM & PKD undersøgelser?