{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Må han komme ud? {{forumTopicSubject}}

Ja Tulle render jo ude nu, og selvom hun er på ppiller er der jo hankatter der render ude også.

Men er det sikkert at lukke Silo ud? Han er jo ved at være en stor dreng men stadig en killing. Og jeg har hørt noget med at hankatte dræber killinger hvis der er en hunkat :-s

Og de kan vel lugte Silo er en dreng og ser ham som en trudsel?

Altså hundene er jo også ude så hankatterne kommer jo nok ikke ind på grunden, men man ved aldrig hvor langt sådan en bette lort render.

Så mit spørgsmål igen, er det sikkert at lukke ham ud? Eller skal jeg holde ham inde? Eller er d bedre hvis jeg går med ham ud? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må han komme ud?
  • #2   28. mar 2014 Ja det besvarede jo så overhovedet ikke mit spørgsmål??

    Tulle har ikke halsbånd på smiley Og nej det er han ikke og skal heller ikke nu, måske når han bliver større.


  • #3   28. mar 2014 Synes du skal spille på sikre kort og få ordnet begge katte.

    En fertil hankat kan ryge i grimme slåskampe og bidrage til killingeproduktionen. Og p-piller beskytter ikke imod graviditet, det stopper blot løbetid.

    Og så tag halsbåndet og smid det i skraldespanden. Det er dødsfælde for katte


  • #5   28. mar 2014 Tulle skal ikke, for hvis det går galt. Det tør jeg ikke.

    Men mit spørgsmål bliver stadig ikke besvaret smiley Silo, HVIS han blev lukket ud, ville han så være i fare?


  • #11   28. mar 2014 Tak smiley

    Silo er fra min hunkat, så har haft ham fra fødsel an er nu næsten 4 mdr smiley Så ikke kønsmoden. Og han har været med ude at gå med mig, lidt i snor.

    Og vi bor på landet så ingen fare for at blive kørt ned. Min bekymring er heller ikke han løber væk, men hvis nu han fx ser mor Tulle og går hen til hende bum der er en gammel han kat der føler sig truet og han dræber Silo. Ville sådan noget kunne ske?


  • #15   28. mar 2014 Det synes bare heller ikke for Tulle har altid fået lov at rende, hun har haft nogle dage hun var væk men altid kommet igen. Aldrig været oppe og slås eller kommet til skade og hun er 5. Jeg synes det ville være synd hvis hun skulle lukkes i løbegård smiley Og synes heller ikke det ville være fair Silo skal også kunne se sin mor løbe rundt ude i den frie verden.

    Men som det lyder nu, må jeg nok holde ham inde til han i hvert fald er lidt større.


  • #16   28. mar 2014 Hvis der er mange fremmede katte så risikerer du at der kommer nogen efter ham , såfremt du lukker ham ud med ret stor sandsynlighed. Da jeg havde en han kat som løb frit kom han i starten ofte løbende hjem med en stor han kat i røven. Sådan er det . Han var så bare ret god til at spæne fra dem. Så faldt det på plads med tiden her men sådan går det ikke altid. Så du udsætter ham for en stor risiko for at få tæsk. Graden kommer i høj grad an på kattene udenfor og selv kastrater kan være ret stride.

  • #17   28. mar 2014 Men ja jeg har fået svar smiley Tak.

    Tulle bliver ude og Silo må lidt endnu sidde og kigge ud af vinduet smiley


  • #23   28. mar 2014 Jeg er enig med de andre. Vi lod vores killing som også var født hjemme hos os, rende ud af lemmen da han kunne. Vi aftalte med dyrlægen at han skulle mærkes og kastreres 5 måneder gammel. Han forsvandt 3,5 måneder gammel, ikke kastreret , mærket, og aldrig set siden. Det er 8 måneder siden nu og jeg er bare stadig så ked at at han fik lov til at komme ud så tidligt, og inden han var blevet fikset. Og som de andre siger, fertile hankatte kommer op at slås

  • #24   28. mar 2014 Jeg ville først lukke ham ud, når han er kastreret for det første, da fertile hankatte slås + de kan blive far til en masse ønskede killinger, og forsvinde flere måneder, når de er på dame jagt.
    Og så ville jeg ikke lade ham have halsbånd på udenfor (kan nu heller ikke se, hvad det skulle gøre godt for både inde og ude).
    Jeg ville nok også neutralisere hunkatten, så er du sikker på, ikke at få killinger, og det kan bestemt også ses på økonomien i det lange løb smiley


  • #25   28. mar 2014 Er 100 % enige med alle de andre !!

    Dog vil jeg tilføje at en kats "stedsans" ikke er færdigudviklet før den er 6-7 mdr... det vil sige at den meget hurtigt bliver væk for sig selv og ikke kan finde hjem... Derfor er det også super vigtigt at du får den øre eller chip mærket inden den kommer ude.

    Heldigvis srger dyrlægen for hele pakken ... vac. /neutralisering/mærkning og der er rabat hvis man kommer med to på en gang.

    En ansvarlig katteejer sørger for disse ting, ligemeget om det er ude eller indekatte... men pga af fare for kattens liv, er det super VIGTIGT at især udekatte får hele pakken inden de kommer ud smiley


  • #26   28. mar 2014 G.H Helt enig smiley Fik dog ikke skrevet det med mærkning, da de fleste dyrlæger jo laver hele pakken, og for mig, er det jo bare noget man gør af ren ansvarlighed smiley Tarzan er øremærket, chippet og kastreret + fuldt op med vacciner.

    Vil lige tilføje, at det kan anbefales, at ligge lidt brugt fra bakken ud i området, så katte kan lugte hvor den hører til.


  • #27   28. mar 2014 Altså nu har jeg fået svar på det jeg spurgte om. Om jeg så neutralisere dem er en anden sag. Og Tulle bliver det IKKE. Silo, det må tidens vise.

    Også det der "ansvarlig katteejer" som hele tiden bliver skrevet. Jeg er ansvarlig og passer på mine katte. Og om de chippet og vaccineret ved i ikke om de er? Så stop med at dyrelægen ordner hele pakken. har aldrig nævnt at de ikke var.


  • #31   28. mar 2014 Jeg siger heller ikke det ikke er pænt. Men jeg spurgte om et og får svar på alt muligt, som om jeg ikke ved det. Og "ansvarlig katteejer" bliver nævn flere gange, som får det til at lyde til at det er jeg ikke. Det såre mig jo lidt for jeg elsker mine katte. Netop derfor jeg spurgte smiley

    Men han er heller ikke kommet ud. Nu har mor Tulle istedet haft en mus med ind til ham, så den har han hygget sig med smiley føj!


  • #33   28. mar 2014 Synes ellers jeg skrev det meget pænt.

  • #34   28. mar 2014 Jeg har selv en fertil hankat, som har været udekat. Han er godt nok 10 mdr.
    Det vil være rigtig dumt at lukke Silo ud. Jeg har selv set de kampe, der kan komme ud af det. -Min kat blev kradset i øjet, og har været halt to gange. -Så neutraliser ham først. -Så er du også sikker på at ham og Tulle ikke får killinger sammen.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #38   28. mar 2014 <b>Susan Hold dig venligst til emnet. Tak</b>

  • #41   28. mar 2014 Omg skal jeg bare slette tråden eller hvad?

    Jeg har fået svar på mit spørgsmål og alligevel bliver i ved? smiley

    Tulle skal ikke opereres, da jeg er bange for det kunne gå galt. Mit spørgsmål var om det var sikker at lukke Silo ud. Det fik jeg svar på, om min kat så er det ene eller andet kommer vel ikke andre ved smiley


  • #42   28. mar 2014 Bare husk at hvis hun får underlivssygdomme eller kræft pga fertiliteten så skal hun alligevel under kniven.. Blot med langt større risiko for et negativt udfald.

    Det er en risiko du vælger.. Men forstår ikke du tør løbe risiko med din elskede kats helbred fordi du er bange.. Det er lidt egoistisk


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #43   28. mar 2014 Tulle&Silo...Jeg tror at ca 90 % af brugerne herinde har fået deres han og hunkat fixet, Det er jo en hel normal ting at få gjort, ikke noget man skal gå og være bange for, så hellere tænke at det er det bedste for dine katte, de får et meget bedre liv. smiley

    Alle mine 5 katte på min profil er blevet steriliseret og kasteret, det var det bedste jeg kunne gøre for dem. Tænk ikke på at være bange, det kan du ikke bruge til noget, tænk mere på hvad du gør for dine kattes fremtid ved at få dem fixet, så de kan nyde livet på en helt anden måde. smiley

    Kun et godt råd herfra. smiley


  • #44   28. mar 2014 Tak for det Janne* smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #45   28. mar 2014 Det var da så lidt.. Hvis du boede tættere på mig, så ville jeg meget gerne komme og holde dig i hånden hele den dag, når/hvis de bliver fixet, Det er altid rart når man er usikker og måske har en masse tanker om det, som du har, at have en ved sin side som kan berolige en. smiley

  • #46   28. mar 2014 Tak det er rigtig pænt af dig smiley Fordi jo ikke fordi hun skal være min lille killingefabrik. Men hvis nu noget gik galt, så ville jeg dø smiley

  • #47   28. mar 2014 Jeg var også bare rigtig nervøs den dag vores var afsted. Jeg skrev herinde og folk var rigtig søde til at berolige mig smiley Det hele gik rigtig godt. Vi er herinde, hvis du vælger at få det gjort smiley

  • #48   28. mar 2014 Tak! smiley Det var dejligt at høre smiley

  • #49   28. mar 2014 for kun at svarer på det du spørg om - du har vist fået meget andet at vide

    nej du behøver ikke at være bange for at en fremmede hankat dræber din kat. jeg har prøvet det en gang med en vildkat, men det var med killinger på ca 6-7 uger. en kat på 4 mdr er ikke en trudsel for ham på nogen måder, og den vil også være for stor til at han ville kunne.
    ja han får sikkert bank, nok ikke lige nu, men i løbet af nogle mdr.


  • #50   28. mar 2014 Jeg var også nervøs da Tarzan skulle afsted for nogle år siden, men det hele gik så fint, han var dog noget døsig af bedøvelsen, da han kom hjem, men det er klart det bedste jeg har gjort for ham. Tarzan var 5½ måned da han blev kastreret, da min dyrlæge gerne ville have han var over de 2 kg.

    Min tidl. kat Lucky luke, blev kastreret da han var 4 måneder, og jeg var ikke nervøs, da det var samme dyrlæge som kastrerede Tarzan. Dyrlægen var dog en del mere bekymret end mig, da hun helst ville have dem op på 2 kg. inden de skulle i narkose, hun holdt skarpt øje med ham under hele operationen smiley
    Han var frisk og fejdig med det samme, da han kom hjem smiley
    Så næste gang jeg skal have fixet en kat, bliver det hurtigst mulig, så katten kommer sig hurtig efter smiley

    Jeg har dog ikke erfaringer med hunkatte, det er jo en noget større operation end med hankattene. Men ellers spørg herinde, der er en del med hunkatte som også er fixet med godt resultat smiley


  • #52   1. apr 2014 Om jeg så neutralisere dem er en anden sag. Og Tulle bliver det IKKE. Silo, det må tidens vise.


    Blot en lille advarsel:
    Hunkatten kan blive alvorligt syg af p-piller til længere tids brug og ikke kastrerede hankatte får skrammer der kan føre til at den enten ender med FIV eller FeLV - begge smitsomme dødelige sygdomme.
    Ha' det med i dine overvejelser selvom du bor på landet smiley

    Nej.
    Jeg tror, at hvis Silo møder en hankat, så er det værste der kan ske en omgang klø, men den risiko minimerer du også ved neutralisation :).
    Det med at de slår killinger ihjel det er set, men ikke en på 20 uger smiley


  • #55   1. apr 2014 Kort og godt:

    Ja han vil være i fare, verden er et farligt sted


  • #56   1. apr 2014 Beltane: Amen to that!
    Der er altid en vis risiko forbundet med at have udekat, hvilket en af grundene til t jeg har indekatte.


  • #58   1. apr 2014 Louise:
    Nu skal vi passe på ikke at komme for langt væk fra emnet, TS kan bare skrive mark- og vejfredsloven i søgefeltet.


  • #60   2. apr 2014 Vil også gerne berolige dig ang. neutralisering smiley

    Alle mine 12 misser er fixet, og hver gang der har været nogen afsted har jeg siddet oppe under luftet indtil dyrlægen ringede og sagde at det var overstået, og alt var gået godt - og det selvom jeg har prøvet det masser af gange, de er jo mine små missebørn smiley

    De sidste 4 blev fixet for små 2 måneder siden, her var Mussi på knap 3 år med, og selvom hun aldrig har været på p-piller, så havde hun cyster på æggestokkene, som gjorde, at de valgte at fjerne det hele. Hun var ikke mere mærket af operationen end de 3 andre smiley

    Min ældste Misse havde fået p-piller en kort overgang, hun blev pludselig meget meget syg, og det viste sig at hun havde en alvorlig livmoderbetændelse, en bivirkning af p-pillerne, og var det ikke blevet opereret akut, så kunne hun i værste fald dø af det. Siden da har jeg valgt at neutralisere alle mine katte, da det var så grim en oplevelse.

    Vil ønske dig held og lykke med det hele smiley


  • #61   2. apr 2014 Vil gså lige tilføje , at vores var 3 år gammel, og var ikke mærket af narkosen overhovedet smiley

  • LNS
    LNS Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 20
    #63   2. apr 2014 Det er ALDRIG sikkert at lukke sine katte ud smiley

  • #64   2. apr 2014 Vil syntes at skal Silo ikke bruges i avl vil bedst løsning være en Kastration og for hunkatten vil en Sterilisation også være bedst da uønskede killinger ikke altid får bedst aftagning og Sterilisation vil også forhindre underlivssygdomme som ofte kan medføre kræftknuder

Kommentér på:
Må han komme ud?

Annonce